Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kto z koronakrízy vyšiel ako víťaz a kto ako porazený?

Redakcia FinReport Podnikanie
SK
EN
Poslať

Koronakríza zasiahla svet ako vlna tsunami. Nielen jednotlivcov, ale aj celé hospodárske odvetvia našla nepripravených. Zo dňa na deň museli zatvoriť svoje prevádzky, prepustiť množstvo zamestnancov a namiesto rozvoja sa zamerať na záchranu svojho biznisu. Našťastie, našli sa aj takí, ktorí v problémovom období objavili príležitosť a dokázali sa prispôsobiť potrebám doby v expresne krátkom čase. Financial Report vybral niekoľko príkladov spomedzi tých, ktorých považujeme za víťazov, aj tých, ktorí na koronakrízu doplatili najviac.

image

Foto: Shutterstock

- VÍŤAZI -

Malá škatuľka pre človeka, veľký krok pre Slovensko

Od začiatku prepuknutia nového ochorenia COVID-19 na Slovensku zdravotníci, krízový štáb a vláda riešili to, ako zabezpečiť dostatočné množstvo testov a koľko to štát v konečnom dôsledku bude stáť. Slovenskí vedci na čele s Pavlom Čekanom sa pustili do výskumu a vyvinuli vlastné testy na nový koronavírus. Firma MultiplexDX vyrobila 100-tisíc kusov a rozhodla sa ich venovať štátu, vďaka čomu sa na Slovensku mohlo výrazne zvýšiť množstvo testovaných osôb.

Prvých 100-tisíc diagnostických PCR testov na nový koronavírus financovala spoločnosť ESET. Výhodou je aj to, že podľa odborníkov sú testy špecifické pre slovenské kmene koronavírusu. Sú dostatočne spoľahlivé aj v skoršej fáze nakazenia vírusom, sú certifikované a konkurencieschopné aj voči testom vyrobeným v zahraničí. Premiér Igor Matovič poďakoval všetkým, ktorí sa podieľali na ich vývine a výrobe, a zdôraznil: „Je to malá škatuľka pre človeka, ale veľký krok pre Slovensko.“

Prežili vďaka online predaju

Online predaj sa stal pre mnohých podnikateľov v čase pandémie koronavírusu nielen výborným nástrojom, ako krízu prežiť, ale často aj jediným.

Reštaurácie poskytovali dovoz jedla vďaka taxikárom či výdajným okienkam, dovoz potravín spustili aj obchody, ktoré to nikdy nerobili. Firmy, ktoré doteraz predávali produkty len v kamenných predajniach, narýchlo spúšťali nové e-shopy, často provizórne. Podnikatelia, ktorí rýchlo reagovali a prispôsobili sa novej situácii, zvládli pandémiu určite lepšie, ako tí, ktorí len čakali na pomoc od štátu.

Online predaj v marci na Slovensku vzrástol medziročne o 40 %, tržby stúpli štyrom z desiatich slovenských e-shopov. Napríklad v Taliansku, kde obmedzenia pohybu ľudí boli ešte výraznejšie, zaznamenali až 100-percentný nárast online objednávok.

Kuriérske spoločnosti tak mali druhé Vianoce. Na prelome marca a apríla sa dostávali na hranicu svojich prepravných kapacít. Spočiatku dokonca upozorňovali, aby ľudia zvažovali nevyhnutnosť online nákupu. Slovenská pošta zaznamenala v marci medziročne 24-percentný nárast záujmu o kuriérske služby, DPD dokonca nárast o 30 percent.

Videokonferencie – bezpečné a efektívne

Pandémia zatvorila kancelárie aj prevádzky, a mnohí zamestnanci prešli okamžite na home office. Manažment tak musel začať riešiť otázku, ako efektívne a zároveň bezpečne komunikovať so zamestnancami.

Spoločnosti, ktoré ponúkajú videokonferenčné riešenia, tak museli reagovať na doslova enormný dopyt. Firmy siahli najmä po aplikáciách, ako sú ZOOM, GoToMeeting, Cisco Webex Meeting, Skype, Google Hangouts Met. Napríklad Zoom, ako prvá voľba, mal v decembri 2019 približne 10 miliónov, v marci 2020 to však už bolo viac ako 200 miliónov používateľov. Nakoniec však výrazne prepadol, keďže sklamal v oblasti bezpečnosti. Používa sa však vo veľkom naďalej. „Záujem o videokonferenčné riešenia bol enormný, viac ako desaťnásobný, a stále pokračuje. Teraz, s postupným návratom do normálu, si firmy uvedomujú, ako veľmi im také riešenia pomáhajú, a chcú ich potenciál využiť naplno,“ objasnil Ivan Sýkora zo spoločnosti Cisco.

Videokonferencie začali intenzívne využívať aj domácnosti. Stali sa možnosťou, ako byť v kontakte s blízkymi, ako usporiadať súkromné párty a dokonca aj svadby. Takéto zosobášenie povolili napríklad v New Yorku.

Záujem o P2P pôžičky narastá

Je prirodzené, že všetky veľké udalosti spojené s neistotou na trhu dočasne zmenia správanie ľudí a dotknú sa predovšetkým financií. Dramatické šírenie vírusu COVID-19 pocítili aj poskytovatelia peer to peer (P2P) pôžičiek. „Prepad na úrovni približne 30 % však nebol taký dramatický, ako sme sa obávali. Vrchol dosiahol v prvej polovici apríla a odvtedy sa správanie používateľov postupne vracia do predkrízového stavu,“ hovorí o vývoji v segmente P2P pôžičiek Roman Feranec, spoluzakladateľ Žltého melóna.

Pravda však je, že práve kríza po prvotnom otrase znamenala nárast záujmu ľudí o pôžičky. Keďže P2P segment je o niečo benevolentnejší ako bankový sektor, je vyššia šanca, že ľudia pôžičku dostanú. Mnohým klesli príjmy, alebo sa dočasne úplne zastavili, pretože každý primárne potrebuje vykryť životné náklady.

„Záujem o pôžičky zo strany žiadateľov prirodzene stúpol,“ hodnotí Branislav Habodász, konateľ spoločnosti Peer2Peer, s. r. o. Tento trend je zreteľný na strane dlžníkov aj investorov. „Pristúpili sme k dočasnému plošnému zvýšeniu úrokových sadzieb pre nové pôžičky. Urobili sme tak najmä z dvoch dôvodov. Chceme zvýšiť rizikový vankúš pre prípad, že by sa situácia zhoršila a zároveň chceme urobiť kolektívne pôžičky ešte atraktívnejším investičným produktom pre investorov,“ dodáva Feranec.  

Z potápačských masiek vyrobili ochranu pred vírusom

Toto sú morálni víťazi nad pandémiou koronavírusu. Vymysleli, vyrobili a rozdistribuovali dômyselné zdravotnícke pomôcky, vďaka ktorým zachránili život mnohým lekárom bojujúcim s vírusom COVID-19 v prvej línii.

Z potápačských masiek vyrobili ochranu pred vírusom

Martin Hřeben s Davidom Miklasom a Robinom Fišerom bezprostredne po nástupe pandémie koronavírusu v polovici marca 2020 v priebehu jediného víkendu prišli s nápadom a vzápätí aj s realizáciou jednoduchého a zároveň geniálneho riešenia. Celotvárovú šnorchlovaciu masku, bežne dostupnú v sieti predajní so športovými potrebami, spojili s vysokoúčinným filtrom P3R schopným zachytiť chrípkový vírus. Jednu z kľúčových súčiastok, keďže sa štandardne nevyrába, tlačili na 3D tlačiarňach. Záštitu nad projektom aj finančnú pomoc im poskytol rektor Českého vysokého učení technického. Ďalšie prostriedky potrebné na výrobu ochranných pomôcok pri nákladoch 600 Kč (necelých 22 eur) na jeden kus získali vďaka celorepublikovej zbierke. Dodnes vyzbierali vyše 8 miliónov Kč (300-tisíc eur). Výsledkom spoločného snaženia sa je, že spolu sa im podarilo vyprodukovať viac ako 30-tisíc masiek, ktoré poskytli lekárom prakticky vo všetkých nemocniciach v Českej republike.   

- PORAZENÍ -

Stámiliónové straty leteckých spoločností

Obrovský prepad počas pandémie zaznamenali viaceré letecké spoločnosti. Niektoré oznámili bankrot a škody sa zatiaľ ani nedajú vyčísliť. Napríklad Air France-KLM, ktorá odstavila svoje stroje iba na dva týždne, vyčíslila škodu na 815 miliónov eur. Southwest Airlines za prvé tri mesiace tohto roka hovorí o strate vo výške 94 miliónov dolárov. V apríli prišla o 98 percent cestujúcich aj maďarská letecká spoločnosť Wizz Air. A letecká spoločnosť Emirates (najväčší diaľkový letecký dopravca na svete) plánuje prepustiť 30-tisíc zamestnancov.

Stámiliónové straty leteckých spoločností

Letecký priemysel však zrejme ani po návrate do normálu nečakajú výrazne lepšie časy. Novou výzvou po pandémii je zabezpečiť bezpečné lietanie s ohľadom na množstvo hygienických požiadaviek. Niektoré spoločnosti plánovali prepravovať menší počet pasažierov, čím by sa zväčšili rozostupy medzi nimi. Európska komisia však zverejnila, že spoločnosti nemusia nechávať voľné sedadlá medzi pasažiermi. Hovorí sa aj o plastových krytoch okolo hláv cestujúcich. Na druhej strane, obrovské prepady v príjmoch sa pravdepodobne odrazia aj na cenách leteniek. Zotavenie sa leteckého priemyslu bude trvať zrejme niekoľko rokov.

Tretina cestovných kancelárií je v ohrození

Podnikatelia v cestovnom ruchu kvôli pandémii zažívajú obrovský prepad svojho biznisu. Ich príjmy sú doslova zmrazené. Štátny tajomník ministerstva hospodárstva Ján Oravec (SaS) zhodnotil, že v súčasnosti je na Slovensku na pokraji krachu asi tretina cestovných kancelárií. Zástupcovia kancelárií preto zabojovali o klientov s pomocou voucherov, čo by ich vo viacerých prípadoch malo uchrániť od krachu.

Začiatkom mája prišla vláda s riešením, ako pomôcť tomuto sektoru podnikateľov. Dnes už schválený návrh zákona umožňuje cestovným kanceláriám odložiť zájazdy až o 16 mesiacov. Znamená to, že cestovné kancelárie majú možnosť dohodnúť sa s cestujúcimi na poskytnutí náhradného zájazdu až do augusta 2021. Ak si zákazník zakúpil zájazd či zaplatil zálohu na pobyt, s cestovnou kanceláriou si môže dohodnúť iný termín svojho pobytu, a dokonca aj zmeniť pôvodne zvolenú destináciu. Ľuďom, ktorí sa dostali kvôli pandémii na úrad práce, starším ako 70 rokov, osamelým rodičom, ktorí čerpali karanténnu OČR, či tehotným ženám však budú kancelárie musieť vrátiť peniaze do 14 dní.

S novelou zákona nie sú spokojní slovenskí poslanci Európskeho parlamentu ani majitelia cestovných kancelárií. Prví ju kritizujú kvôli podozreniu, že zákon porušuje práva spotrebiteľov. Druhí tvrdia, že zákon nechráni ani klientov, ani samotné cestovky. Dá sa očakávať, že možné porušenie práv spotrebiteľov čoskoro prešetrí Európska komisia. 

V médiách dramatický prepad tržieb a prepúšťanie

Pandémia „korony“ si vybrala svoju daň aj v médiách. Najhoršie dopadli tlačené. Predávajú sa menej ako pred krízou a zadávatelia inzercie ich zo svojich mediaplánov vyradili ako prvé. Krvácajú aj televízie. V médiách dramatický prepad tržieb a prepúšťanie

Všetci redaktori a takmer všetci pracovníci redakcií zostali pracovať z domu. Predaje novín a časopisov klesli o 20 až 30 percent, ba aj viac, a výpadok príjmov z inzercie sa vyšplhal až k 60 percentám. Niektoré tituly, ako napríklad Trend, pristúpili k prepúšťaniu redaktorov. Ďalší redukovali stavy zamestnancov napríklad na marketingu, znížili mzdy, prestali preplácať nadčasy... Všetky printové vydavateľstvá sa v súvislosti s budúcnosťou vyjadrujú opatrne a skôr skepticky. Každé z nich má buď v zásuvke alebo priamo na stole plán tzv. racionalizácie, ktorá má priniesť úspory.

V televíziách sa darilo spravodajstvu. Naopak, smutné boli z pozastavenia výroby vlastných relácií a z nakrúcania komerčne úspešných seriálov. Najspokojnejší boli prevádzkovatelia webov. V čase pandémie koronavírusu bol celý národ online a návštevnosť spravodajských portálov dosiahla rekordné čísla. No len v marci, pretože už v apríli sa čísla opäť vrátili na predkoronovú úroveň.  

Opustené štadióny a divadlá

Zo dňa na deň zostalo ticho. Zrušili sa takmer všetky športové a kultúrne podujatia po celom svete. Doma zostali športovci, tréneri, funkcionári, rovnako aj herci, divadelníci či speváci a hudobníci. Športoviská, divadelné dosky a pódiá zostali prázdne.

Postupne sa zrušili alebo preložili na neskorší termín všetky veľké celosvetové podujatia vrátane olympijských hier, futbalových majstrovstiev Európy či hokejových majstrovstiev sveta. Zrušili sa aj všetky najprestížnejšie súťaže vo svete. Športové kanály nemali čo vysielať. Azda jediná súťaž, ktorú neprerušili, bola bieloruská futbalová liga. Neplnia sa marketingové plány, neprúdia financie zo vstupného, a finančné straty za nedohrané súťaže sú obrovské.

Problém nemajú len športové kluby, organizácie a kultúrne inštitúcie, ale aj samotní športovci či herci.

Viaceré európske krajiny už počas pandémie oznámili podporu športového sektora. Sú to najmä krajiny západnej a severnej Európy, kde je športový sektor úzko spätý s vládou. Napríklad Nórsko vyčlenilo na podporu športu 60 mil. eur, Švédsko 50 mil. eur, Fínsko 30 mil. eur, Dánsko odškodňuje organizátorov podujatí s viac ako 1 000 divákmi, pomoc pre šport je aj v Nemecku, Rakúsku, Taliansku či Holandsku.

Kvetinová burza v Amsterdame zvädla

Najväčšia burza kvetov na svete Royal Flora Holland Aalsmeeri predá viac ako milión kvetov denne. Teda predávala. Do marca tohto roka. Päť aukčných miestností a celý komplex burzy, ktorý je zapísaný v Guinessovej knihe rekordov ako druhý najrozsiahlejší komerčný objekt na svete, zíva prázdnotou a je naplnený smútkom. Hoci každá jedna burza na svete zažíva v súčasnosti otrasy, burza kvetov skončila na existenčnom dne.

Zvyčajne ňou denne prejde 60 miliónov kvetín. Momentálne sa však viac ako polovica z tohto počtu vyhodí a zvyšok sa predá hlboko pod cenu. Kvôli koronavírusu úplne poklesol dopyt po kvetoch, kríza zlikvidovala 70 až 80 percent celkovej ročnej produkcie kvetín Holandska. „Straty sa nedajú spočítať,“ vyznal sa pre agentúru Reuters Michel van Schie, hovorca  kvetinovej burzy FloraHolland s tým, že aktuálna situácia nemá v histórii obdobu.

- VÍŤAZI AJ PORAZENÍ -

Na akciách zarobí len ten, kto neprepadne panike

Panika sprevádzajúca pandémiu „korony“ sa nevyhla ani finančným trhom. Najzreteľnejšou zmenou pre bežného človeka bol výrazný pokles ceny pohonných hmôt. V prípade akciového trhu prišlo k ešte výraznejším prepadom. Aký mala táto situácia vplyv na sporiace a investičné produkty klientov?

Výpredaj

V prípade výrazného poklesu hodnoty akcií na svetových trhoch dochádza k ich výpredaju. V marci 2020 výrazne poklesla aj hodnota akcií spoločností, ktoré sú finančne zdravé. Príčinou bolo panické správanie sa bežných klientov. Tí vo veľkom začali predávať svoje akcie, a tak z dôvodu ich zvýšenej ponuky došlo ešte k väčšiemu prepadu ich ceny.

Situáciu ešte zhoršili opatrenia zamerané na spomalenie šírenia pandémie korony, pretože výrazne spomalili ekonomický život. Vzniknutá neistota spôsobená obavou o reálnu výkonnosť svetovej ekonomiky ešte umocnila úvodný prepad.

Víťazi

Výpredaj akcií na svetových trhochNa kapitálových trhoch je, a v najbližšom období aj bude, výhodné nakupovať. Vo všeobecnosti sú akcie podhodnotené. V sporiacich produktoch využívajúcich investičné nástroje to znamená vyšší výnos. Jednoducho povedané, v najbližšom období sa oplatí na týchto produktoch viac sporiť, a teda aj nakupovať. Za rovnaké peniaze (prípadne za viac peňazí pri navýšení investície) má klient šancu v budúcnosti získať viac. Na základe skúseností s krízou z roku 2008 sa predpokladá, že trhy sa dostanú na úroveň spred pandémie približne do dvoch rokov. Kto sa nebude báť využiť aktuálnu situáciu, ten má šancu stať sa víťazom koronakrízy.

Porazení

Z rovnakých dôvodov, pre ktoré sa oplatí viac sporiť, sa takmer vôbec neoplatí peniaze vyberať. Hodnota veľkej väčšiny akcií je totiž momentálne najnižšia od roku 2008 a momentálne je najnevhodnejší čas na ich predaj. Skrátka sú lacnejšie ako keď ich klienti za posledných desať rokov nakupovali.

Pri výbere peňazí z takýchto sporiacich produktov prichádza k predaju investičných nástrojov za ich trhovú hodnotu. Tá je a najbližšie obdobie bude nižšia ako počas poslednej dekády. Klienti, ktorí tak v posledných mesiacoch urobili, utrpeli stratu. Jednoducho zaplatili viac ako získali, pretože predali za lacnejšie ako kúpili. Keďže prerobili, zaradili sa jednoznačne medzi porazených tejto koronakrízy

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
3.7.2022 Redakcia FinReport

Platby s pomocou QR kódu dosiahnu do roku 2025 hodnotu 3 bilióny dolárov

Nová štúdia od spoločnosti Juniper Research predpokladá, že globálne výdavky platieb uskutočnených prostredníctvom QR kódov dosiahnu do ...

3.7.2022 Redakcia FinReport

Viaceré štáty registrujú nižší počet bankrotov. Na Slovensku ich počet vlani vzrástol o 19 %

Napriek tomu, že rok 2021 intenzívne poznamenala pandémia koronavírusu, drvivá väčšina krajín zaznamenala pokles v počte firemných ...

2.7.2022 Dominik Horváth

TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?

Zbieranie známok patrí dlhé roky k obľúbeným koníčkom mnohých ľudí. Hoci na Slovensku sa mu venovali pravdepodobne najmä staršie ...

2.7.2022 Redakcia FinReport

Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?

Parlament schválil zmeny v zákone o cestnej premávke, ktorý od augusta okrem iného výrazne postihuje telefonovanie a obsluhovanie telefónu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Inflácia v eurozóne narástla na 8,6 % a na Slovensku až na 12,5 %

Ročná inflácia v eurozóne sa podľa rýchleho odhadu Európskeho štatistického úradu Eurostat v júni 2022 zvýši o pol percentuálneho bodu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Kryptomeny majú za sebou krvavý polrok, bitcoin klesol pod 19-tisíc dolárov

Z informácie, že hodnota bitcoinu sa opäť znížila, sa pomaly stáva stereotyp. Naposledy sa mu to podarilo v posledný júnový deň, keď jeho ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Volvo prichádza na Slovensko a prináša miliardovú investíciu

Do priemyselného parku Valaliky pri Košiciach prichádza švédske Volvo. Vyrábať chce približne štvrť milióna elektromobilov ročne, pričom ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

Insolvencie v strednej Európe rastú, problémy majú aj slovenské firmy

Insolvencie spoločností v strednej a východnej Európe sa v roku 2021 zvýšili a vo väčšine krajín takmer dosiahli úroveň spred vypuknutia ...

23.6.2022 Redakcia FinReport

E-commerce: Zo zdanlivého víťaza koronakrízy môže byť veľký porazený

Akcie e-commerce firiem stratili v tomto roku medziročne už 52 %, a za minulý rok dohromady 66 %, čím prišli o takmer celý svoj zisk z prvej ...

23.6.2022 Redakcia FinReport

Príchod stagflácie môže spôsobiť prudký nárast oneskorených platieb spoločností

Z aktuálneho celoeurópskeho prieskumu platobného správania sa podnikov vyplýva, že podniky v nadchádzajúcich mesiacoch očakávajú výrazný ...

22.6.2022 Redakcia FinReport

Gastrosektor má problém – opustilo ho 8-tisíc zamestnancov, zákazníci stratili niekdajšie návyky a šetria

Gastrosektor to má po dvoch rokoch pandémie koronavírusu mimoriadne náročné. Trpí nedostatkom personálu. Ľudia stále navštevujú podniky ...

21.6.2022 Redakcia FinReport

Lego investuje miliardu dolárov do výstavby novej fabriky v Spojených štátoch

Aj výrobca hračiek Lego hľadá spôsoby, ako skrátiť dodávateľské reťazce a udržať krok so stále rastúcim dopytom po farebných ...

21.6.2022 Redakcia FinReport

Udržateľnosť je síce v kurze, no mnohé firmy o nej len rozprávajú

Budúcnosť patrí udržateľnosti. To, ako ju dosiahnuť, patrí v súčasnosti k najviac diskutovaným témam. Lídri riešia, ako sa posunúť k ...

18.6.2022 Redakcia FinReport

V cestovnom ruchu na Slovensku pôsobí takmer 2-tisíc subjektov

Cestovný ruch si prešiel za posledné dva roky kvôli pandémii koronavírusu náročným obdobím spojeným s poklesom tržieb pre uzatvorenie či ...

16.6.2022 Redakcia FinReport

Parlament schválil podnikateľské Kilečko 2. Prinesie menej byrokracie a väčšie úspory

Poslanci Národnej rady SR schválili balík opatrení smerujúcich k zlepšeniu podnikateľského prostredia na Slovensku s pracovným názvom ...

15.6.2022 Redakcia FinReport

Častou prekážkou digitálnej transformácie firiem sú ich top manažéri

Hoci sa digitálna transformácia v krajinách Európskej únie počas pandémie koronavírusu razantne zrýchlila, slovenské firmy stále váhajú. ...

11.6.2022 Redakcia FinReport

Čoraz viac slovenských firiem prechádza do rúk zahraničných podnikateľov

Počet spoločností, ktoré prechádzajú z rúk slovenských podnikateľov do zahraničných rúk, neustále rastie. Aktuálne ovláda slovenské ...

6.6.2022 Redakcia FinReport

Investície do ESG rastú, firmy to vnímajú ako budúcu konkurenčnú výhodu

Princípy udržateľnosti (ESG) sa stávajú čoraz pevnejšou súčasťou firemnej kultúry. Samozrejmosťou je ekologické nakladanie s odpadmi (64 ...

Aplikácia

  1. 1.
    Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
  2. 2.
    Od 1. júla sa zvyšujú dávky v nezamestnanosti, „maximálka“ dosiahne až 1 234,30 eura
  3. 3.
    Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
  4. 4.
    Viaceré štáty registrujú nižší počet bankrotov. Na Slovensku ich počet vlani vzrástol o 19 %
  5. 5.
    Dôchodcovia dostanú 13. dôchodok v plnej výške už v júli tohto roku