Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kríza v médiách. Ako zareagovali médiá na koronakrízu?

Robert Juriš Financie Poslať

Zjednodušená a správna odpoveď znie – zodpovedne. Šírenie vírusu COVID-19 si všade vo svete vyžiadalo prijatie opatrení. Nevyhli sa im ani slovenské médiá. Väčšina redaktorov prestala dochádzať do redakcií a operatívnych či plánovacích porád sa zúčastňujú cez e-mail, chat alebo videohovory. Niektoré redakcie dokonca celé fungujú v rámci home office.

Na telo s Michalom Kovačičom

Foto: Facebook Na telo s Michalom Kovačičom

 

Náročná situácia v súvislosti s protiepidemiologickými opatreniami panuje v redakciách televízií. Väčšina ľudí pracuje z domu, no mnohí musia byť aj v štúdiách. Preto fungujú v skupinách na zmeny – aby sa nestretávalo veľa kolegov naraz, priestory sú rozdelené na zóny, hostí v reláciách často oslovujú na diaľku a pri vstupoch sa nielen dezinfikuje, ale aj meria telesná teplota. 

Pozastavili, čo sa dalo

Zdá sa, že televízie teraz všetko stavili na jednu kartu. Na spravodajstvo. Okrem neho a publicistiky sú v TV Markíza všetky produkcie pozastavené. V RTVS pozastavili výrobu a postprodukciu vlastných programov, výrobu dabingu, rozhlasových hier, koncerty Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, verejné nahrávky rozhlasových relácií, slávnostné udeľovanie ocenení. Pre verejnosť sú uzavreté aj výstavy v priestoroch Slovenského rozhlasu. 

Spravodajská televízia TA3 dočasne prerušila výrobu relácií Portrét, Štúdio kultúra, Bravo či Showbiz. Zrušené športové podujatia spôsobili, že musela skrátiť športové spravodajstvo, zato však predĺžila Hlavné správy. V TV JOJ na rozdiel od RTVS zatiaľ nezastavili výrobu dabingu. No v štúdiu sa v čase nahrávania nachádza len jeden človek. Takisto obmedzili výrobu niektorých formátov a zrušili komparz. Relácie, ako V siedmom nebi, Sedem, Inkognito či Na hrane, nakrúcajú bez publika. 

Televízie sa spoliehajú na spravodajstvo

Víťazmi prvého mesiaca koronakrízy sú televízie, resp. ich spravodajské zložky. Potvrdilo sa, že v krízových situáciách sú televízie mimoriadne intenzívne sledovaným typom médií, a tak sú zaujímavé aj pre zadávateľov inzercie. 

„Zaznamenali sme výrazne zvýšený divácky záujem o aktuálne informácie. V cieľovej skupine 12 – 54 rokov naša hlavná spravodajská relácia Televízne noviny zvíťazila nad konkurenciou v marci každý deň s trhovým podielom 32,3 %,“ konštatuje Michal Borec, riaditeľ marketingu a PR Televízie Markíza. 

V marci rástla aj TV JOJ, medzimesačne i medziročne, celodenne aj v hlavnom vysielacom čase. Záujem bol taktiež predovšetkým o spravodajské relácie. „Čo sa týka inzercie, vplyv v marcových kampaniach bol nulový a v apríli sme klientom dovolili presun časti kampaní do nasledujúceho mesiaca,“ vysvetľuje hovorkyňa televízie Ivana Semjanová.  

Ešte lepšie by na tom mala byť v prvom mesiaci pandémie koronavírusu spravodajská televízia TA3. „Sledovanosť našej TV, ako aj návštevnosť webu TA3.com, v marci 2020 dosiahli historické maximá. Priemery reachu, ratingu aj shareu sme nikdy nemali vyššie. Priemerný denný reach TA3 v marci dosiahol takmer 1,5 milióna divákov starších ako 12 rokov pri dennom trhovom podiele 6,2 %,“ konštatuje Martina Kyselová, generálna riaditeľka TA3. Zároveň však pripustila zásadný prepad výnosov z inzercie. Kým v marci to bolo na úrovni zhruba 40 %, v apríli a máji by sa príjmy z inzercie mohli znížiť až o 70 %.

Úspešná v marci bola aj RTVS. Sledovanosť Jednotky rástla v celom dni medzimesačne aj medziročne. Príčinou bol zvýšený divácky záujem o spravodajské relácie. Naopak, Dvojka zaznamenala pokles výkonu. Na vine je výrazná redukcia vysielania športových podujatí. Pokles reklamných príjmov v marci bol len minimálny. Podľa slov hovorkyne televízie Eriky Rusnákovej však odhadovaný výpadok inzercie v apríli a máji dosiahne približne 3,5 milióna eur. 

Weby úspešné ako ešte nikdy

Počas prvého mesiaca pandémie na Slovensku sa spomedzi médií najlepšie darilo spravodajským webom. Viaceré z nich dosiahli svoje historické maximá. Aktuality.sk a Sme.sk sa po prvýkrát prehupli cez magickú hranicu troch miliónov reálnych používateľov za mesiac. Skokanom marca sa stal web Dennikn.sk s takmer 50-percentným medzimesačným nárastom a tiež web Dnes24.sk s takmer 33-percentným nárastom.

Nedarilo sa však všetkým a niektoré dokonca neprežili ani prvý mesiac krízy. Napríklad časť z webov spoločnosti Fun Media Group ukončila činnosť a ďalšie presunuli svoj obsah pod web Spravy.sk. Súčasťou utlmenia ich činnosti bolo tiež prepustenie redaktorov, ktorí sa starali o tvorbu ich obsahu. 

 

logo
Prečítajte si tiež:
31.5.2020 Správy

Pandémia priniesla ľuďom hlavne prácu z domu a zmenila spôsob trávenia voľného času, ukázal prieskum SAV

30.5.2020 (Webnoviny.sk) - Najčastejšou zmenou v súvislosti s koronakrízou bola pre ľudí práca z domu a obmedzenie sociálnych kontaktov. ...

29.5.2020 Správy

Globálny turizmus v tomto roku poriadne utrpí, pravdepodobne klesne až o 70 percent

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Globálny turizmus v tomto roku pravdepodobne oslabí až o 70 percent. Povedal to generálny tajomník Svetovej ...

29.5.2020 Správy

O príspevky prvej pomoci za apríl je možné požiadať len do konca mája, upozorňuje Krajniak

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Záujemcovia o príspevky na udržanie pracovných miest za apríl môžu zasielať vyplnené výkazy alebo žiadosti ...

29.5.2020 Správy

Sociálna poisťovňa zverejnila pre firmy a SZČO čestné vyhlásenie na odklad poistného za máj

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Sociálna poisťovňa zverejnila formulár čestného vyhlásenia, ktorým zamestnávatelia a samostatne zárobkovo ...

29.5.2020 Magdaléna Švančarková

Zoznam žiadateľov o pomoc od štátu je verejný, najvyššia podpora bola 5,3 milióna

Transparency International Slovensko zverejnilo zoznam žiadateľov pomoci od štátu a aj presné sumy, ktoré im štát za marec vyplatil. K 21. ...

28.5.2020 Správy

V projekte Prvá pomoc už odišlo žiadateľom o štátne príspevky takmer 126 miliónov eur

27.5.2020 (Webnoviny.sk) - Žiadateľom o štátne príspevky v projekte Prvá pomoc odišlo na účty 125,8 milióna eur. Po stredajšom rokovaní ...

27.5.2020 Správy

Situácia v obciach na Slovensku je alarmujúca, niektoré prišli pre koronakrízu aj o polovicu príjmov

26.5.2020 (Webnoviny.sk) - Niektoré obce prišli pre pandémiu o polovicu svojich príjmov. Pre agentúru SITA to uviedla starostka Povrazníka ...

26.5.2020 Správy

Opatrenia vlády pri riešení dopadov koronakrízy sú nedostatočné, kritizujú podnikatelia

26.5.2020 (Webnoviny.sk) - Viac ako polovica živnostníkov, malých a stredných firiem hodnotí pomoc štátu počas aktuálnej koronakrízy za ...

26.5.2020 Správy

Z prvej pomoci štát pomohol už 400-tisíc ľudom, vyplatil vyše 96 miliónov eur

25.5.2020 (Webnoviny.sk) - Žiadateľom o príspevky prvej pomoci na elimináciu negatívnych dopadov pandémie nového koronavírusu na ekonomiku ...

23.5.2020 Redakcia FinReport

Tohtoročné dovolenky budú Slováci tráviť doma. Hory čaká nával turistov

Obmedzenia pohybu v súvislosti s pandémiou koronavírusu menia aj preferencie Slovákov v prípade letných dovoleniek. Mnohí volia dovolenku na ...

23.5.2020 Správy

Tržby počas pandémie vzrástli štyrom z desiatich slovenských e-shopov, ukázal prieskum

23.5.2020 (Webnoviny.sk) - Pandémia Covid-19 priniesla zvýšenie tržieb štyrom z desiatich slovenských e-shopov. Pätine sa tržby počas ...

22.5.2020 Správy

Obmedzený režim a zadlžovanie, gastro prevádzkam nepomôže len podpora od zákazníkov

21.5.2020 (Webnoviny.sk) - Dva mesiace v obmedzenom režime, otvorenie terás a interiérov za prísnych hygienických podmienok, zadlžovanie, ale ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay