Hľadaj

Kríza v médiách. Ako zareagovali médiá na koronakrízu?

Robert Juriš Financie Poslať

Zjednodušená a správna odpoveď znie – zodpovedne. Šírenie vírusu COVID-19 si všade vo svete vyžiadalo prijatie opatrení. Nevyhli sa im ani slovenské médiá. Väčšina redaktorov prestala dochádzať do redakcií a operatívnych či plánovacích porád sa zúčastňujú cez e-mail, chat alebo videohovory. Niektoré redakcie dokonca celé fungujú v rámci home office.

image

Foto: Facebook Na telo s Michalom Kovačičom

 

Náročná situácia v súvislosti s protiepidemiologickými opatreniami panuje v redakciách televízií. Väčšina ľudí pracuje z domu, no mnohí musia byť aj v štúdiách. Preto fungujú v skupinách na zmeny – aby sa nestretávalo veľa kolegov naraz, priestory sú rozdelené na zóny, hostí v reláciách často oslovujú na diaľku a pri vstupoch sa nielen dezinfikuje, ale aj meria telesná teplota. 

Pozastavili, čo sa dalo

Zdá sa, že televízie teraz všetko stavili na jednu kartu. Na spravodajstvo. Okrem neho a publicistiky sú v TV Markíza všetky produkcie pozastavené. V RTVS pozastavili výrobu a postprodukciu vlastných programov, výrobu dabingu, rozhlasových hier, koncerty Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, verejné nahrávky rozhlasových relácií, slávnostné udeľovanie ocenení. Pre verejnosť sú uzavreté aj výstavy v priestoroch Slovenského rozhlasu. 

Spravodajská televízia TA3 dočasne prerušila výrobu relácií Portrét, Štúdio kultúra, Bravo či Showbiz. Zrušené športové podujatia spôsobili, že musela skrátiť športové spravodajstvo, zato však predĺžila Hlavné správy. V TV JOJ na rozdiel od RTVS zatiaľ nezastavili výrobu dabingu. No v štúdiu sa v čase nahrávania nachádza len jeden človek. Takisto obmedzili výrobu niektorých formátov a zrušili komparz. Relácie, ako V siedmom nebi, Sedem, Inkognito či Na hrane, nakrúcajú bez publika. 

Televízie sa spoliehajú na spravodajstvo

Víťazmi prvého mesiaca koronakrízy sú televízie, resp. ich spravodajské zložky. Potvrdilo sa, že v krízových situáciách sú televízie mimoriadne intenzívne sledovaným typom médií, a tak sú zaujímavé aj pre zadávateľov inzercie. 

„Zaznamenali sme výrazne zvýšený divácky záujem o aktuálne informácie. V cieľovej skupine 12 – 54 rokov naša hlavná spravodajská relácia Televízne noviny zvíťazila nad konkurenciou v marci každý deň s trhovým podielom 32,3 %,“ konštatuje Michal Borec, riaditeľ marketingu a PR Televízie Markíza. 

V marci rástla aj TV JOJ, medzimesačne i medziročne, celodenne aj v hlavnom vysielacom čase. Záujem bol taktiež predovšetkým o spravodajské relácie. „Čo sa týka inzercie, vplyv v marcových kampaniach bol nulový a v apríli sme klientom dovolili presun časti kampaní do nasledujúceho mesiaca,“ vysvetľuje hovorkyňa televízie Ivana Semjanová.  

Ešte lepšie by na tom mala byť v prvom mesiaci pandémie koronavírusu spravodajská televízia TA3. „Sledovanosť našej TV, ako aj návštevnosť webu TA3.com, v marci 2020 dosiahli historické maximá. Priemery reachu, ratingu aj shareu sme nikdy nemali vyššie. Priemerný denný reach TA3 v marci dosiahol takmer 1,5 milióna divákov starších ako 12 rokov pri dennom trhovom podiele 6,2 %,“ konštatuje Martina Kyselová, generálna riaditeľka TA3. Zároveň však pripustila zásadný prepad výnosov z inzercie. Kým v marci to bolo na úrovni zhruba 40 %, v apríli a máji by sa príjmy z inzercie mohli znížiť až o 70 %.

Úspešná v marci bola aj RTVS. Sledovanosť Jednotky rástla v celom dni medzimesačne aj medziročne. Príčinou bol zvýšený divácky záujem o spravodajské relácie. Naopak, Dvojka zaznamenala pokles výkonu. Na vine je výrazná redukcia vysielania športových podujatí. Pokles reklamných príjmov v marci bol len minimálny. Podľa slov hovorkyne televízie Eriky Rusnákovej však odhadovaný výpadok inzercie v apríli a máji dosiahne približne 3,5 milióna eur. 

Weby úspešné ako ešte nikdy

Počas prvého mesiaca pandémie na Slovensku sa spomedzi médií najlepšie darilo spravodajským webom. Viaceré z nich dosiahli svoje historické maximá. Aktuality.sk a Sme.sk sa po prvýkrát prehupli cez magickú hranicu troch miliónov reálnych používateľov za mesiac. Skokanom marca sa stal web Dennikn.sk s takmer 50-percentným medzimesačným nárastom a tiež web Dnes24.sk s takmer 33-percentným nárastom.

Nedarilo sa však všetkým a niektoré dokonca neprežili ani prvý mesiac krízy. Napríklad časť z webov spoločnosti Fun Media Group ukončila činnosť a ďalšie presunuli svoj obsah pod web Spravy.sk. Súčasťou utlmenia ich činnosti bolo tiež prepustenie redaktorov, ktorí sa starali o tvorbu ich obsahu. 

 

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
31.5.2020 Správy

Pandémia priniesla ľuďom hlavne prácu z domu a zmenila spôsob trávenia voľného času, ukázal prieskum SAV

30.5.2020 (Webnoviny.sk) - Najčastejšou zmenou v súvislosti s koronakrízou bola pre ľudí práca z domu a obmedzenie sociálnych kontaktov. ...

29.5.2020 Správy

Globálny turizmus v tomto roku poriadne utrpí, pravdepodobne klesne až o 70 percent

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Globálny turizmus v tomto roku pravdepodobne oslabí až o 70 percent. Povedal to generálny tajomník Svetovej ...

29.5.2020 Správy

O príspevky prvej pomoci za apríl je možné požiadať len do konca mája, upozorňuje Krajniak

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Záujemcovia o príspevky na udržanie pracovných miest za apríl môžu zasielať vyplnené výkazy alebo žiadosti ...

29.5.2020 Správy

Sociálna poisťovňa zverejnila pre firmy a SZČO čestné vyhlásenie na odklad poistného za máj

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Sociálna poisťovňa zverejnila formulár čestného vyhlásenia, ktorým zamestnávatelia a samostatne zárobkovo ...

29.5.2020 Magdaléna Švančarková

Zoznam žiadateľov o pomoc od štátu je verejný, najvyššia podpora bola 5,3 milióna

Transparency International Slovensko zverejnilo zoznam žiadateľov pomoci od štátu a aj presné sumy, ktoré im štát za marec vyplatil. K 21. ...

28.5.2020 Správy

V projekte Prvá pomoc už odišlo žiadateľom o štátne príspevky takmer 126 miliónov eur

27.5.2020 (Webnoviny.sk) - Žiadateľom o štátne príspevky v projekte Prvá pomoc odišlo na účty 125,8 milióna eur. Po stredajšom rokovaní ...

27.5.2020 Správy

Situácia v obciach na Slovensku je alarmujúca, niektoré prišli pre koronakrízu aj o polovicu príjmov

26.5.2020 (Webnoviny.sk) - Niektoré obce prišli pre pandémiu o polovicu svojich príjmov. Pre agentúru SITA to uviedla starostka Povrazníka ...

26.5.2020 Správy

Opatrenia vlády pri riešení dopadov koronakrízy sú nedostatočné, kritizujú podnikatelia

26.5.2020 (Webnoviny.sk) - Viac ako polovica živnostníkov, malých a stredných firiem hodnotí pomoc štátu počas aktuálnej koronakrízy za ...

26.5.2020 Správy

Z prvej pomoci štát pomohol už 400-tisíc ľudom, vyplatil vyše 96 miliónov eur

25.5.2020 (Webnoviny.sk) - Žiadateľom o príspevky prvej pomoci na elimináciu negatívnych dopadov pandémie nového koronavírusu na ekonomiku ...

23.5.2020 Redakcia FinReport

Tohtoročné dovolenky budú Slováci tráviť doma. Hory čaká nával turistov

Obmedzenia pohybu v súvislosti s pandémiou koronavírusu menia aj preferencie Slovákov v prípade letných dovoleniek. Mnohí volia dovolenku na ...

23.5.2020 Správy

Tržby počas pandémie vzrástli štyrom z desiatich slovenských e-shopov, ukázal prieskum

23.5.2020 (Webnoviny.sk) - Pandémia Covid-19 priniesla zvýšenie tržieb štyrom z desiatich slovenských e-shopov. Pätine sa tržby počas ...

22.5.2020 Správy

Obmedzený režim a zadlžovanie, gastro prevádzkam nepomôže len podpora od zákazníkov

21.5.2020 (Webnoviny.sk) - Dva mesiace v obmedzenom režime, otvorenie terás a interiérov za prísnych hygienických podmienok, zadlžovanie, ale ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Dokument 97 % vlastnených: Dozviete sa, odkiaľ sa v ekonomike berú peniaze a prečo si musíme čoraz viac požičiavať
  2. 2.
    So štátom aktuálne robí biznis 21-tisíc firiem, najviac ich sídli v Bratislavskom kraji
  3. 3.
    Hľadáte investičné príležitosti? Fabergého vajíčka potešia investora aj milovníka jedinečného šperkárskeho umenia
  4. 4.
    Slováci sa zbláznili do digitálnych peňaženiek, sme lídrami v oblasti bezkontaktných platieb
  5. 5.
    Do zahraničia necestujeme, nové cestovné poistenie od Axa Assistance nás preto kryje pri cestách po Slovensku