Kríza v médiách. Ako zareagovali médiá na koronakrízu?
Zjednodušená a správna odpoveď znie – zodpovedne. Šírenie vírusu COVID-19 si všade vo svete vyžiadalo prijatie opatrení. Nevyhli sa im ani slovenské médiá. Väčšina redaktorov prestala dochádzať do redakcií a operatívnych či plánovacích porád sa zúčastňujú cez e-mail, chat alebo videohovory. Niektoré redakcie dokonca celé fungujú v rámci home office.

Foto: Facebook Na telo s Michalom Kovačičom
Náročná situácia v súvislosti s protiepidemiologickými opatreniami panuje v redakciách televízií. Väčšina ľudí pracuje z domu, no mnohí musia byť aj v štúdiách. Preto fungujú v skupinách na zmeny – aby sa nestretávalo veľa kolegov naraz, priestory sú rozdelené na zóny, hostí v reláciách často oslovujú na diaľku a pri vstupoch sa nielen dezinfikuje, ale aj meria telesná teplota.
Pozastavili, čo sa dalo
Zdá sa, že televízie teraz všetko stavili na jednu kartu. Na spravodajstvo. Okrem neho a publicistiky sú v TV Markíza všetky produkcie pozastavené. V RTVS pozastavili výrobu a postprodukciu vlastných programov, výrobu dabingu, rozhlasových hier, koncerty Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, verejné nahrávky rozhlasových relácií, slávnostné udeľovanie ocenení. Pre verejnosť sú uzavreté aj výstavy v priestoroch Slovenského rozhlasu.
Spravodajská televízia TA3 dočasne prerušila výrobu relácií Portrét, Štúdio kultúra, Bravo či Showbiz. Zrušené športové podujatia spôsobili, že musela skrátiť športové spravodajstvo, zato však predĺžila Hlavné správy. V TV JOJ na rozdiel od RTVS zatiaľ nezastavili výrobu dabingu. No v štúdiu sa v čase nahrávania nachádza len jeden človek. Takisto obmedzili výrobu niektorých formátov a zrušili komparz. Relácie, ako V siedmom nebi, Sedem, Inkognito či Na hrane, nakrúcajú bez publika.
Televízie sa spoliehajú na spravodajstvo
Víťazmi prvého mesiaca koronakrízy sú televízie, resp. ich spravodajské zložky. Potvrdilo sa, že v krízových situáciách sú televízie mimoriadne intenzívne sledovaným typom médií, a tak sú zaujímavé aj pre zadávateľov inzercie.
„Zaznamenali sme výrazne zvýšený divácky záujem o aktuálne informácie. V cieľovej skupine 12 – 54 rokov naša hlavná spravodajská relácia Televízne noviny zvíťazila nad konkurenciou v marci každý deň s trhovým podielom 32,3 %,“ konštatuje Michal Borec, riaditeľ marketingu a PR Televízie Markíza.
V marci rástla aj TV JOJ, medzimesačne i medziročne, celodenne aj v hlavnom vysielacom čase. Záujem bol taktiež predovšetkým o spravodajské relácie. „Čo sa týka inzercie, vplyv v marcových kampaniach bol nulový a v apríli sme klientom dovolili presun časti kampaní do nasledujúceho mesiaca,“ vysvetľuje hovorkyňa televízie Ivana Semjanová.
Ešte lepšie by na tom mala byť v prvom mesiaci pandémie koronavírusu spravodajská televízia TA3. „Sledovanosť našej TV, ako aj návštevnosť webu TA3.com, v marci 2020 dosiahli historické maximá. Priemery reachu, ratingu aj shareu sme nikdy nemali vyššie. Priemerný denný reach TA3 v marci dosiahol takmer 1,5 milióna divákov starších ako 12 rokov pri dennom trhovom podiele 6,2 %,“ konštatuje Martina Kyselová, generálna riaditeľka TA3. Zároveň však pripustila zásadný prepad výnosov z inzercie. Kým v marci to bolo na úrovni zhruba 40 %, v apríli a máji by sa príjmy z inzercie mohli znížiť až o 70 %.
Úspešná v marci bola aj RTVS. Sledovanosť Jednotky rástla v celom dni medzimesačne aj medziročne. Príčinou bol zvýšený divácky záujem o spravodajské relácie. Naopak, Dvojka zaznamenala pokles výkonu. Na vine je výrazná redukcia vysielania športových podujatí. Pokles reklamných príjmov v marci bol len minimálny. Podľa slov hovorkyne televízie Eriky Rusnákovej však odhadovaný výpadok inzercie v apríli a máji dosiahne približne 3,5 milióna eur.
Weby úspešné ako ešte nikdy
Počas prvého mesiaca pandémie na Slovensku sa spomedzi médií najlepšie darilo spravodajským webom. Viaceré z nich dosiahli svoje historické maximá. Aktuality.sk a Sme.sk sa po prvýkrát prehupli cez magickú hranicu troch miliónov reálnych používateľov za mesiac. Skokanom marca sa stal web Dennikn.sk s takmer 50-percentným medzimesačným nárastom a tiež web Dnes24.sk s takmer 33-percentným nárastom.
Nedarilo sa však všetkým a niektoré dokonca neprežili ani prvý mesiac krízy. Napríklad časť z webov spoločnosti Fun Media Group ukončila činnosť a ďalšie presunuli svoj obsah pod web Spravy.sk. Súčasťou utlmenia ich činnosti bolo tiež prepustenie redaktorov, ktorí sa starali o tvorbu ich obsahu.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 2.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Štát zvýši opatrovateľský príspevok o desiatky eur mesačne
- 5.Obchody s ruskými diamantmi dostanú definitívnu stopku