Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
Marketingové volania budú mať po novom predvoľbu (0)888. Rozhodol o tom Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií, pričom túto predvoľbu budú musieť mať všetci, ktorí cez telefón ponúkajú nejaké produkty alebo služby. Na základe tejto predvoľby sa oslovený človek dozvie, že ide o marketingový hovor, a bude len na jeho rozhodnutí, či ho príjme, alebo odmietne.
Foto: Shutterstock
Národný číslovací plán
Opatrenie, ktoré má vyriešiť problém s otravnými telefonátmi z neznámych čísel, nadväzuje na zákon o elektronických komunikáciách, ktorý vstúpil do platnosti 1. februára tohto roka. Regulačný úrad však až v júni 2022 vydal predbežnú informáciu o príprave takzvaného národného číslovacieho plánu, ktorého súčasťou sú telefónne predčíslia.
Jeho cieľom je stanoviť pravidlá zostavovania, prideľovania a používania čísel, kódov, identifikátorov, adries a mien v rozsahu potrebnom na zabezpečenie poskytovania verejne dostupných služieb elektronických komunikácií.
Milión telefónnych čísel
„Zavedenie prefixov sa očakávalo po schválení nového zákona o elektronických komunikáciách. Už pri jeho prijímaní sa rátalo s tým, že od augusta 2022 sa zavedú nové predčíslia na marketingové hovory,“ vysvetľuje vedúca tlačovo-informačného oddelenia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií Adriana Volfová.
Termín sa musel posunúť, kvôli dlhšiemu legislatívnemu procesu. V súčasnosti však už platí, že úrad na marketingové hovory vyčlenil milión telefónnych čísel začínajúcich sa predvoľbou (0)888. Podľa neho sa príjemca hovoru bude môcť okamžite rozhodnúť, či akceptuje prijatie takéhoto telefonátu alebo nie. Úrad bude dodržiavanie vyhlášky kontrolovať, a v prípade jej porušenia udelí pokutu od 200 eur až do 5 % z obratu firmy.
Iniciatíva Nevolajte mi
Spoločnosť O2 spravila vlani prieskum v rámci iniciatívy Nevolajtemi.sk o nevyžiadaných telefonátoch z neznámych čísel, a zistila, že viac ako 80 % ľudí má obavy z podvodných hovorov a 65 % respondentov si myslí, že ide automaticky o telefonický predaj produktov. Ďalej jeden z desiatich ľudí takéto hovory neprijíma a asi 44 % ich prijme len občas.
Telekomunikačný operátor vtedy aj pripomienkoval zákon o elektronických komunikáciách a navrhol vytvorenie samostatných predvolieb, ktoré by slúžili výlučne na účely priameho marketingu. „Apelovali sme na sprehľadnenie využívania takýchto volaní podľa jasnejších pravidiel,“ reaguje riaditeľ komerčného úseku spoločnosti Milan Morávek.
S otravnými telefonátmi bojujú aj v zahraničí
Nielen na Slovensku, ale aj v krajinách EÚ bojujú s nevyžiadanými telefonátmi a snažia sa ich obmedziť, či pokutovať, ak spoločnosti volajú bez potrebného súhlasu. Francúzsko vytvorilo zoznam čísel, takzvaný Bloctel, ktoré sú chránené pred takýmito telefonátmi. Krajina následne sprísnila dohľad a výšku pokuty pre spoločnosti, ktoré volajú bez toho, aby mali na to potrebný súhlas.
V Nemecku sú marketingové a komerčné hovory v podstate zakázané, existujú však, samozrejme, aj výnimky. Podobný zoznam ako Francúzsko má aj Veľká Británia, ktorá ho zaviedla ešte v roku 1999.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Zubár čelí obvineniu, že vytrhol žene 22 zdravých zubov
- 2.Záujem o luxusné hodinky stúpa, tržby známych švajčiarskych značiek medziročne vzrástli o 29 %
- 3.Progresívne Slovensko podporuje štrajk zamestnancov RTVS, ich požiadavky sú podľa hnutia na mieste (foto)
- 4.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 5.Banky lákajú klientov na účty s odmenami