Desať tipov, ako riadiť svoj tím z home office
Ak zostanú zamestnanci doma, neznamená to, že majú dovolenku. Na to však musí dohliadnuť skúsený manažér. Pre mnohých ide o novú situáciu, ktorú musia riešiť súbežne s krízovým scenárom, ako udržať firmu nad vodou a zápasiť s krízou. Nové situácie však predstavujú aj nové možnosti.
Foto: Shutterstock
1. Žiadne trojhodinové porady
Ak ste mávali každý pondelok porady o deviatej a trvali hodiny, pri práci z domu to nebude fungovať. „Nachádzame sa v náročnej a zároveň jedinečnej situácii, ktorá ponúka príležitosti na prehodnotenie spôsobu, akým pracujeme,“ hovorí Jan Jaap Boogaard, vedúci tímu konzultantov pre riešenie pracovného priestoru Colliers pre Európu, Stredný východ a Afriku. Je potrebné si uvedomiť, že zamestnanci sedia doma, majú možno v izbe malé dieťa alebo aj partnerov. Preto je potrebné konať efektívne a rýchlo. Dobrý manažér sa jednoducho prispôsobí situácii a netrvá na starých princípoch v novej ére.
2. Vyberte spoľahlivé technológie
Pred tým, ako začnete riadiť firmu na diaľku, je nutné vybaviť tím spoločnými a overenými platformami na komunikáciu. Najvhodnejšie takými, ktoré umožňujú prenášať zvuk, video aj text. Sú jednoduché, intuitívne a spoľahlivé. Príkladom je Skype, Zoom, Cisco Webex, GoToMeeting, Microsoft Team a mnoho ďalších. Niektoré sú platené, ale obvykle postačia aj voľne dostupné verzie.
3. Stavte na efektivitu
Porady aj riadenie musia byť efektívnejšie ako v zasadačke. Ak je pracovník doma, akákoľvek neefektivita sa trestá stratou záujmu. Preto je nutné mať presný systém a program, čo zaručí rýchle a pragmatické riešenia. „Stanoviť presnú agendu mítingov na diaľku, manažovať ich priebeh, neskákať si do reči a skončiť načas, sú základné predpoklady na ich efektívne fungovanie,“ uvádza Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank.
4. Na porade použite web kamery
Pri konferenčných hovoroch mnohí tolerujú len mikrofón. Ak je to čo i len trochu možné, žiadajte aj zapojenie kamery. Zvýši to pripravenosť aj zodpovednosť kolegov pri pracovnej porade. Nehovoriac o tom, že budete vidieť, ako kolegovia počúvajú a sú sústredení.
5. Vyžadujte stručnosť a ohľaduplnosť
Pri konferenčných hovoroch nie je čas na veľké chodenie okolo horúcej kaše. Navyše je nutné byť ohľaduplný k okoliu. „Platí pravidlo, že ak nerozprávate, stíšte si zvuk. Zamedzíte tým rušivé vplyvy, ktoré môžu vznikať vo vašej domácnosti a prenášať sa až k ostatným členom tímu,“ radí Gáliková.
6. Motivujte svojich zamestnancov aj na diaľku
Spoločnosť Colliers realizovala prieskum Práca z domu počas COVID-19, do ktorého sa zapojilo 3-tisíc ľudí z viac ako 25 krajín sveta. Štatistiky ukazujú, že 53 % opýtaných má pocit, že sa ich produktivita nezmenila v dôsledku práce z domu, 24 % sa domnieva, že sa ich produktivita zvýšila. Avšak 23 % uviedlo, že ich produktivita klesla. Produktivita sa zvýšila najviac v odvetví finančných služieb, profesionálnych služieb a technológií. Najviac sa znížila v právnom, vzdelávacom a vo výskumnom sektore. Veľmi dobre fungujú pozície, v ktorých dokážu zamestnanci pracovať samostatne a sú motivovaní k výkonom. Ak dosiahnu dobré výsledky, zaslúžia si odmenu bez ohľadu na to, či pracujú z kancelárie, alebo z „detskej izby“.
7. Nezabúdajte na bežné rozhovory
Výskum Colliers ukazuje, že 76 % respondentov sa napriek svojej fyzickej vzdialenosti pri práci na diaľku stále cíti byť v spojení so svojím tímom. No až 58 % si však myslí, že dokážu lepšie spolupracovať v kancelárii ako z domu. Preto je dôležité vytvárať aj neformálne debaty a nerezignujte ani na bežný život. Neobmedzte záujem o kolegov iba na pracovné záležitosti. Úprimné a neformálne kontakty scelia tím.
8. Sledujte termíny online
Je nutné využívať aplikácie, ktoré dokážu sledovať termíny, úlohy a ich plnenie. Tak, aby mal tím prehľad o úlohách, ktoré každého čakajú a za čo je kto zodpovedný. Rovnako je nutné, aby vedúci tímu vedel, ako sa jednotlivé aktivity vyvíjajú a aký je celkový progres. Vhodné sú aplikácie ako Asana, Trello, Basecamp a iné. Na trhu ich je dostatok. Obvykle sú k dispozícii pre počítače aj mobilné zariadenia. Voľte tie najjednoduchšie. Aby nebolo výsledkom, že podstatná časť práce bude o spravovaní a nastavovaní aplikácie.
9. Nechajte kolegov byť stále súčasťou firmy
Veľmi dôležité je, aby tím ostal produktívny aj pracovne. Z členov sa nemôžu stať len plniči úloh a ľudia, ktorí zrazu nebudú rozmýšľať v duchu firemnej kultúry. Na to je vhodné robiť pravidelné reportingy, brainstormingy a odmeňovať ľudí za dobré nápady pre firmu.
10. Pripravte sa na nové podmienky
Z krízy vychádzajú obete, ale aj víťazi. Manažéri, ktorí zo situácie vyťažia a dokonca možno zistia, že niektorí kolegovia sú produktívnejší a lacnejší pri práci z domu, vykročia do novej budúcnosti úspešne. Štúdia Colliers totiž prezradila, že viac ako 70 % ľudí, ktorí pred COVID-19 nikdy nepracovali z domu, by v budúcnosti chceli pracovať z iného miesta ako z kancelárie najmenej jeden deň v týždni. To bude mať výrazný vplyv na požiadavky organizácií na priestor aj firemnú kultúru v budúcnosti. Pripravte sa.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Stredoveké trhy na Bratislavskom hrade 29. marca - 1. apríla 2024
- 2.Kryptoveľmoci: Najvyššiu mieru vlastníctva kryptomien majú v Turecku, Thajsku a v Argentíne
- 3.Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide
- 4.J&T ARCH sa stal najväčším fondom v Česku a na Slovensku
- 5.Cyklista neprežil zrážku s autom medzi Skalicou a Holíčom, polícia apeluje na používanie reflexných prvkov (foto)