E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky
Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v predchádzajúcom roku. Trendom uplynulých mesiacov sa stalo čoraz intenzívnejšie využívanie nástrojov umelej inteligencie a snaha o ekologické pôsobenie na trhu.

Foto: Shutterstock
Často využívajú umelú inteligenciu
Dominantnou témou minulého roka bola aj v oblasti e-commerce umelá inteligencia. Na základe prieskumu E-shop Barometer spoločnosti KPMG má až 74 % respondentov pozitívny vzťah k tejto prelomovej technológii. To, že v nej e-shoperi vidia veľký potenciál, potvrdzuje aj zistenie, že až 42 % e-shoperov už dnes využíva nástroje s umelou inteligenciou a ďalších 32 % to zvažuje.
Najväčšie využitie dnes majú nástroje na generovanie textu. Zhruba polovica e-shopov ich využíva na vytváranie opisov produktov a rôzneho textového obsahu. Populárne sú aj nástroje na generovanie obrázkov či videí. Ďalšie využitie umelej inteligencie nachádzajú respondenti aj v rámci automatizácie (10 %), ako aj pri odporúčaní produktov, tzv. recommenders (14 %).
Obavy z nepresností a zlyhania systému
„Umelá inteligencia bude mať v e-commerce naozaj široké využitie. Zákazníci sú čoraz náročnejší a majú väčšie očakávania čo sa týka personalizácie ponuky, prehľadnosti webovej stránky, služieb zákazníkom či hladkého priebehu nákupu. Integrácia nástrojov umelej inteligencie ich v tom všetkom môže posunúť na novú úroveň,“ uviedol partner KPMG na Slovensku Rudolf Sedmina.
Výsledky prieskumu potvrdzujú jasne, v čom vidia e-shoperi očakávaný prínos – vo zvýšení efektívnosti a znížení nákladov. Na opačnej strane sa však nájde cez 23 % takých, ktorí buď nevidia pridanú hodnotu, alebo nevedeli odpovedať.
Najčastejšie spomínanou obavou v súvislosti s používaním nástrojov umelej inteligencie sú nepresné a neobjektívne výsledky. Zhruba tretina (33 %) opýtaných vyjadrila obavy zo zlyhania systému a 31 % z rizík spojených s kybernetickou bezpečnosťou. Naproti tomu, obavu zo straty pracovných miest uviedlo len niečo cez 3 % opýtaných.
Udržateľnosť a sledovanie uhlíkovej stopy
Čoraz populárnejší trend ESG sa nevyhne ani oblasti e-commerce. Zákazníci budú od e-shopov očakávať kroky na zníženie svojej uhlíkovej stopy, ale aj uvedomelé manažovanie dodávateľského reťazca. Niektorým e-shopom pribudne povinnosť vykazovať údaje o udržateľnosti podľa nových európskych štandardov už tento alebo v najbližších rokoch.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Vlaky na Slovensku od mája zdražejú
- 2.Glasgowská klimatická konferencia sa skončila rozpačito. Greta Thunbergová ju označila za zlyhanie
- 3.Planéta Zem sa usmieva je kniha, ktorá naučí o ekológii aj tých najmenších
- 4.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor