Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ako na e-shop? Pomôže prežiť krízu, ale rieši aj budúcnosť

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Koronakríza výrazne zmenila spotrebiteľské správanie. Online predaj cez internet vzrástol v marci na Slovensku o 40 percent. E-shop sa stal pre mnohých podnikateľov nielen výborným nástrojom, ako krízu prežiť, ale často aj jediným. Ako si však založiť vlastný e-shop? Zveriť svoje požiadavky do rúk odborníkov, alebo to skúsiť sám? Koľko bude tvorba e-shopu trvať? Internetové obchody teraz ešte viac posilnili svoju pozíciu na trhu.

Internetový obchod počas koronakrízy

Foto: shutterstock

Prvé štatistiky

Banky na Slovensku registrujú zvýšený záujem Slovákov o online nákupy. „Ak porovnáme platby na internete v marci v tomto roku s rovnakým mesiacom vlani, evidujeme nárast objemu platieb až o vyše 40 percent a nárast počtu platieb o takmer 25 percent,“ uviedla Marta Cesnaková, hovorkyňa SLSP.

Viaceré známe maloobchodné webové stránky evidujú v poslednom období zvýšený záujem zo strany zákazníkov. Podľa portálu Statista.com: „Globálny maloobchodný internetový obchod dosiahol v marci 2020 14,34 miliardy návštev.“ Pre porovnanie, v januári tohto roka to bolo celkovo na úrovni 12,81 miliardy návštev.

Najmä v druhej polovici marca 2020 došlo k výraznému nárastu online predaja, ktorý spôsobila koronakríza a opatrenia v jednotlivých štátoch. Napríklad Taliansko malo v týždni od 16. do 22. marca 101-percentný nárast v online objednávkach. V poslednom marcovom týždni evidovali vo Veľkej Británii, Taliansku a Nemecku viac ako 50-percentný nárast. Informácie zverejnil portál Statista.com.

Výrazne stúpol online predaj hygienických výrobkov (dezinfekcia, toaletný papier), dodávky jedál, čistiacich prostriedkov pre domácnosť, online predaj potravín a nápojov, ale tiež domácej zábavy (videohry, knihy) a odevov. 

Firmy, ktoré predávajú produkty či poskytujú služby v osobnom kontakte so zákazníkmi, majú teraz problémy. Výrazné reštrikcie a zatvorené prevádzky spôsobili prepad tržieb mnohých podnikov aj na Slovensku. Aj keď vďaka uvoľneniu obmedzení už podnikatelia môžu mať otvorené prevádzky za prísnych hygienických opatrení, dopyt a návštevnosť zákazníkov sú zatiaľ výrazne nižšie ako pred pandémiou koronavírusu. Aj preto predaj cez internet, e-shop a využívanie kuriérskych služieb sú teraz pre podnikateľov výborným nástrojom, ako krízu prežiť.

Ako na e-shop

E-shop musí byť prehľadný a je dôležité, aby zaujal. Pokiaľ vyzerá nedôveryhodne, zákazník z neho pravdepodobne rýchlo odíde. Možností, ako vytvoriť e-shop, je niekoľko. Môžete využiť voľne dostupné alebo platené šablóny na internete a e-shop si založiť sami, alebo môžete osloviť odborníkov, ktorým síce budete musieť zaplatiť, no ušetria vám čas a e-shop bude mať profesionálnu úroveň.

„Šablóny na internete majú zmysel, ak ste malá firma alebo živnostník, ktorý potrebuje pri rozbehu svojho podnikania ušetriť čo najviac peňazí,“ vysvetlil Peter Šándor, managing director agentúry Hype. Takéto riešenie však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Viacero prvkov nie je možné upraviť podľa predstáv. „Napríklad filter zobrazenia produktov bude v anglickom jazyku a bez zásahu programátora to len ťažko upravíte sami,“ upozornil Šándor.

„Vyklikanie voľne dostupnej a bezplatnej e-shop šablóny vám síce môže vyriešiť základné nároky na internetový obchod, no ak chcete vytvoriť dielo na mieru, odporúčam využiť služby odborníkov,“ podobne zareagoval aj Marek Hronec, key account manager softvérovej spoločnosti Positive.

Ako si založím vlastný e-shop sám

  • Vybrať možnosť, vďaka ktorej si vytvoríte vlastný e-shop – e-shop systém (voľná alebo platená šablóna), open source riešenia (náročné pre začiatočníka).

  • Zvoliť vhodný názov e-shopu, domény (aj s ohľadom na marketingový potenciál) a vytvoriť si logo.

  • Navrhnúť štruktúru a dizajn e-shopu (ideálne prehľadné riešenie a prispôsobenie veľkosti obrazovky pre tablety a telefóny – responzívny dizajn, ktorý by už moderné šablóny mali ponúkať).

  • Vytvoriť obsah (opisy produktov, fotografie) a naplánovať marketingovú podporu.

  • Myslieť na reklamu svojho e-shopu (optimalizácia pre vyhľadávače – SEO).

  • Vybrať platobnú bránu.

  • Dohodnúť sa s kuriérskou spoločnosťou (prípadne s viacerými).

Tvorba e-shopu na mieru

V prípade, že tvorbu e-shopu zveríte do rúk spoločnosti, ktorá sa webovým riešeniam venuje, tak jednoduchý e-shop s pár položkami môže byť hotový do 10 až 14 dní. Závisí to však aj od toho, akú má klient predstavu o komplexnosti, aké má nároky, a, samozrejme, aj od jeho prístupu. Čiže ako rýchlo reaguje, komunikuje a posiela podklady.

Príprava e-shopu s mnohými funkcionalitami môže trvať aj mesiace. „Komplexný e-shop, ktorý má 100 a viac položiek a je prepojený na skladový systém, môže so všetkými pripomienkami zo strany klienta trvať aj niekoľko mesiacov,“ tvrdí Šándor z agentúry Hype.

Odborníci majú viacero skúseností, ale aj e-shop riešení, preto ušetria veľa času. Ten môžete venovať napríklad biznis plánu. „Čas, ktorý by ste strávili pri tvorbe bezplatného riešenia, vás môže stáť napokon viac, ako keby ste zverili svoj nový e-shop do rúk odborníkov,“ upozornil Hronec z Positive. Ak sa rozhodnete zainvestovať a dať si spraviť e-shop na mieru, budete musieť odborníkom odpovedať na viacero otázok.

Aké otázky musíte zodpovedať odborníkom pri tvorbe e-shopu na mieru?

  • Aké základné funkcie má mať váš e-shop?

  • Koľko produktov bude mať e-shop? Budú členené do rôznych kategórií a podkategórií?

  • Budú mať produkty v e-shope rôzne farebné varianty a veľkosti?

  • Budú v e-shope aj akciové produkty alebo výber TOP produktov, prípadne možnosť využitia zľavového kupónu alebo darčekového poukazu?

  • Má mať váš e-shop rozšírené triedenie produktov na základe rôznych filtrov?

  • Majú byť produkty v e-shope automaticky externe prepojené na účtovný program a skladové hospodárstvo?

  • Bude mať váš nový e-shop aj platobnú bránu?

  • Prebehne pri objednávke v e-shope automatický výpočet poštovného?

  • Aké ďalšie neštandardné funkcionality by mal mať váš nový e-shop?

  • Ako si predstavujete, že bude vyzerať dizajnovo váš nový e-shop? Máte nejakú predstavu?

Ako si nastaviť ciele e-shopu

Pri tvorbe e-shopu je základom nastaviť si správne ciele, ktoré sú najvhodnejším predpokladom, aby bol e-shop ziskový. To znamená: zadefinovať produkty, zvoliť správnu cieľovú skupinu, ale nastaviť aj správnu podporu e-shopu, teda zvoliť predajné argumenty, nastaviť cenovú politiku, marketing a starostlivosť o zákazníkov.  

„Netreba zabúdať ani na sledovanie a najmä zapracovávanie najnovších trendov a schopnosť adaptovať sa na akúkoľvek neočakávanú situáciu. Ak sú tieto zásady nastavené správne, je to dobrý predpoklad pre úspešné fungovanie akéhokoľvek biznisu,“ doplnil Marek Hronec z Positive.

Pre nastavenie správnych cieľov je dobré zodpovedať si kľúčové otázky pri tvorbe e-shopu:

  • Má e-shop pre firmu význam, alebo nemá?

  • Čo mi má priniesť e-shop a čo chcem dosiahnuť za konkrétny čas?

  • E-shop si spravím sám, alebo ho dám spraviť odborníkovi?

  • Ako má e-shop vyzerať?

  • Čo požadujem od odborníka na e-shop?

  • Koľko som ochotný investovať a aká je návratnosť investície?

  • Chcem e-shop narýchlo v čase koronakrízy, alebo ho spravím dôsledne?

Preprava tovaru a platobná brána

Pri online predaji cez e-shop treba automaticky rátať aj s prepravou tovaru. Na Slovensku je štandardom Slovenská pošta a kuriérske spoločnosti. Možností je veľa, no optimálne je ponúknuť zákazníkovi iba určitý počet ponúk.

Dôvodom sú náklady na prepravu. V prípade, že ponúknete vo svojom e-shope viacero možností, výsledok bude taký, že síce zákazníci budú mať pestrý výber, ale kuriérske spoločnosti budú prepravovať menší počet balíkov. Ich cenová ponuka za prepravu môže byť preto drahšia. Prepravné spoločnosti si môžu klásť rôzne podmienky, ako je kvóta – počet balíkov za mesiac, ktorá môže byť najmä pre malé e-shopy problematická. 

Ideálna je teda kombinácia – Slovenská pošta plus jedna kuriérska spoločnosť. V ponuke býva aj osobný odber v kamennej predajni (ak existuje) alebo zásielkovňa.

Pre e-shop je dôležitý aj výber platobnej brány. Dôležitá je kompatibilita, to znamená, aby brána dokázala komunikovať napríklad s účtovným systémom a dala sa integrovať do e-shopu. V prípade, že si dáte vytvoriť e-shop na mieru, tak programátor dokáže nasadiť akúkoľvek platobnú bránu, ak si však e-shop vytvárate sami, tak musíte vybrať takú platobnú bránu, ktorú napojíte pomerne ľahko prostredníctvom pluginu alebo nejakej aplikácie.

Dôležitý je aj výber meny a jazyka, pretože ak budete predávať svoj tovar aj do zahraničia, treba vybrať bránu, ktorá komunikuje aj s inými menami a je dostupná v iných jazykoch. Za platobnú bránu rátajte s mesačnými poplatkami. Takisto si musíte zistiť podmienky jej získania. Pri niektorých platobných bránach od bánk je nutnosťou podnikateľský účet v danej banke.

30
logo
Prečítajte si tiež:
25.5.2024 Redakcia FinReport

O redukciu uhlíkovej stopy sa prepravcovia tovarov usilujú lepším vyťažovaním letov

Objem leteckej prepravy nákladov v minulom roku stúpol oproti poslednému predpandemickému roku 2019 o 10 %. Príčinou je napríklad zvýšený ...

25.5.2024 Redakcia FinReport

Slováci si sporia viac. Vyrovnávajú tak straty spôsobené vysokou infláciou

Slovenské domácnosti v tomto roku zvyšujú svoje úspory. Celkový objem ich vkladov len počas prvých dvoch mesiacov tohto roka medziročne ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok sú opäť o niečo nižšie, nafta sa blíži k hranici 1,50 eura za liter

Ceny pohonných látok na Slovensku priebežne klesajú. Cena nafty sa blíži k hranici 1,50 eura za liter a oba druhy benzínov sú najlacnejšie ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Randall Kroszner: Umelá inteligencia by mala byť vyškolená tak, aby rešpektovala regulácie

„Inovatívne modely umelej inteligencie by mali byť trénované tak, aby rešpektovali ,ústavu´ alebo súbor regulačných pravidiel, čím by ...

24.5.2024 Jana Schochmann

Rastislav Havran: Spochybňovanie status quo ma posúva vpred

Rastislav Havran pôsobí vo funkcii generálneho riaditeľa spoločnosti UNIQA necelý rok. Pred nástupom do najvyššej pozície riadil rezort ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Životné minimum sa od 1. júla 2024 zvýši na 273,99 eura

Životné minimum bude opäť o niečo vyššie. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vypracovalo nové opatrenie, ktoré túto sumu ...

11.5.2024 Redakcia FinReport

Knižný prieskum: Stále máme radi papierové knihy a nevadí nám ani, ak sú z druhej ruky

Slováci sú napriek neľahkej ekonomickej situácii stále ochotní kupovať si knihy, pričom najviac míňajú za klasické papierové knihy v ...

8.5.2024 Redakcia FinReport

Analýza: Počet firiem doplácajúcich na platobnú neschopnosť sa nebezpečne zvyšuje

Platobná neschopnosť firiem rastie v troch štvrtinách krajín (75 %) sveta, pričom vo väčšine prípadov ide o dvojciferný nárast. V praxi ...

2.5.2024 Redakcia FinReport

Becherovka už nepatrí spoločnosti Pernod, ale poľskej skupine Maspex

Svetoznáma značka českého likéru Becherovka má od začiatku mája 2024 nového majiteľa. Na transakcii sa dohodla Grupa Maspex a jej pôvodný ...

1.5.2024 Redakcia FinReport

Pri nakupovaní na internete si dávajte pozor na e-shopy, ktoré nekomunikujú

Nakupovanie v e-shopoch je už bežnou súčasťou životov spotrebiteľov. V období novoročných výpredajov prichádza dokonca k ich nárastu. ...

28.4.2024 Redakcia FinReport

Daňové licencie môžu spôsobiť problémy majiteľom neaktívnych spoločností

Daňové licencie ovplyvnia viac než 43 % slovenských firiem. Komplikácie vzniknú predovšetkým malým a neaktívnym firmám. Majitelia ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

22.4.2024 Martin Jamnický

Vysoké náklady likvidujú dopravcov na Slovensku, trpia najmä menšie spoločnosti

Drahé mýto, vysoká cena pohonných hmôt, nedostatok vodičov. Dopravcovia na Slovensku sa sťažujú na rastúce náklady aj menšie množstvo ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay