Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ako na e-shop? Pomôže prežiť krízu, ale rieši aj budúcnosť

Magdaléna Švančarková Podnikanie
SK
EN
Poslať

Koronakríza výrazne zmenila spotrebiteľské správanie. Online predaj cez internet vzrástol v marci na Slovensku o 40 percent. E-shop sa stal pre mnohých podnikateľov nielen výborným nástrojom, ako krízu prežiť, ale často aj jediným. Ako si však založiť vlastný e-shop? Zveriť svoje požiadavky do rúk odborníkov, alebo to skúsiť sám? Koľko bude tvorba e-shopu trvať? Internetové obchody teraz ešte viac posilnili svoju pozíciu na trhu.

image

Foto: shutterstock

Prvé štatistiky

Banky na Slovensku registrujú zvýšený záujem Slovákov o online nákupy. „Ak porovnáme platby na internete v marci v tomto roku s rovnakým mesiacom vlani, evidujeme nárast objemu platieb až o vyše 40 percent a nárast počtu platieb o takmer 25 percent,“ uviedla Marta Cesnaková, hovorkyňa SLSP.

Viaceré známe maloobchodné webové stránky evidujú v poslednom období zvýšený záujem zo strany zákazníkov. Podľa portálu Statista.com: „Globálny maloobchodný internetový obchod dosiahol v marci 2020 14,34 miliardy návštev.“ Pre porovnanie, v januári tohto roka to bolo celkovo na úrovni 12,81 miliardy návštev.

Najmä v druhej polovici marca 2020 došlo k výraznému nárastu online predaja, ktorý spôsobila koronakríza a opatrenia v jednotlivých štátoch. Napríklad Taliansko malo v týždni od 16. do 22. marca 101-percentný nárast v online objednávkach. V poslednom marcovom týždni evidovali vo Veľkej Británii, Taliansku a Nemecku viac ako 50-percentný nárast. Informácie zverejnil portál Statista.com.

Výrazne stúpol online predaj hygienických výrobkov (dezinfekcia, toaletný papier), dodávky jedál, čistiacich prostriedkov pre domácnosť, online predaj potravín a nápojov, ale tiež domácej zábavy (videohry, knihy) a odevov. 

Firmy, ktoré predávajú produkty či poskytujú služby v osobnom kontakte so zákazníkmi, majú teraz problémy. Výrazné reštrikcie a zatvorené prevádzky spôsobili prepad tržieb mnohých podnikov aj na Slovensku. Aj keď vďaka uvoľneniu obmedzení už podnikatelia môžu mať otvorené prevádzky za prísnych hygienických opatrení, dopyt a návštevnosť zákazníkov sú zatiaľ výrazne nižšie ako pred pandémiou koronavírusu. Aj preto predaj cez internet, e-shop a využívanie kuriérskych služieb sú teraz pre podnikateľov výborným nástrojom, ako krízu prežiť.

Ako na e-shop

E-shop musí byť prehľadný a je dôležité, aby zaujal. Pokiaľ vyzerá nedôveryhodne, zákazník z neho pravdepodobne rýchlo odíde. Možností, ako vytvoriť e-shop, je niekoľko. Môžete využiť voľne dostupné alebo platené šablóny na internete a e-shop si založiť sami, alebo môžete osloviť odborníkov, ktorým síce budete musieť zaplatiť, no ušetria vám čas a e-shop bude mať profesionálnu úroveň.

„Šablóny na internete majú zmysel, ak ste malá firma alebo živnostník, ktorý potrebuje pri rozbehu svojho podnikania ušetriť čo najviac peňazí,“ vysvetlil Peter Šándor, managing director agentúry Hype. Takéto riešenie však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Viacero prvkov nie je možné upraviť podľa predstáv. „Napríklad filter zobrazenia produktov bude v anglickom jazyku a bez zásahu programátora to len ťažko upravíte sami,“ upozornil Šándor.

„Vyklikanie voľne dostupnej a bezplatnej e-shop šablóny vám síce môže vyriešiť základné nároky na internetový obchod, no ak chcete vytvoriť dielo na mieru, odporúčam využiť služby odborníkov,“ podobne zareagoval aj Marek Hronec, key account manager softvérovej spoločnosti Positive.

Ako si založím vlastný e-shop sám

  • Vybrať možnosť, vďaka ktorej si vytvoríte vlastný e-shop – e-shop systém (voľná alebo platená šablóna), open source riešenia (náročné pre začiatočníka).

  • Zvoliť vhodný názov e-shopu, domény (aj s ohľadom na marketingový potenciál) a vytvoriť si logo.

  • Navrhnúť štruktúru a dizajn e-shopu (ideálne prehľadné riešenie a prispôsobenie veľkosti obrazovky pre tablety a telefóny – responzívny dizajn, ktorý by už moderné šablóny mali ponúkať).

  • Vytvoriť obsah (opisy produktov, fotografie) a naplánovať marketingovú podporu.

  • Myslieť na reklamu svojho e-shopu (optimalizácia pre vyhľadávače – SEO).

  • Vybrať platobnú bránu.

  • Dohodnúť sa s kuriérskou spoločnosťou (prípadne s viacerými).

Tvorba e-shopu na mieru

V prípade, že tvorbu e-shopu zveríte do rúk spoločnosti, ktorá sa webovým riešeniam venuje, tak jednoduchý e-shop s pár položkami môže byť hotový do 10 až 14 dní. Závisí to však aj od toho, akú má klient predstavu o komplexnosti, aké má nároky, a, samozrejme, aj od jeho prístupu. Čiže ako rýchlo reaguje, komunikuje a posiela podklady.

Príprava e-shopu s mnohými funkcionalitami môže trvať aj mesiace. „Komplexný e-shop, ktorý má 100 a viac položiek a je prepojený na skladový systém, môže so všetkými pripomienkami zo strany klienta trvať aj niekoľko mesiacov,“ tvrdí Šándor z agentúry Hype.

Odborníci majú viacero skúseností, ale aj e-shop riešení, preto ušetria veľa času. Ten môžete venovať napríklad biznis plánu. „Čas, ktorý by ste strávili pri tvorbe bezplatného riešenia, vás môže stáť napokon viac, ako keby ste zverili svoj nový e-shop do rúk odborníkov,“ upozornil Hronec z Positive. Ak sa rozhodnete zainvestovať a dať si spraviť e-shop na mieru, budete musieť odborníkom odpovedať na viacero otázok.

Aké otázky musíte zodpovedať odborníkom pri tvorbe e-shopu na mieru?

  • Aké základné funkcie má mať váš e-shop?

  • Koľko produktov bude mať e-shop? Budú členené do rôznych kategórií a podkategórií?

  • Budú mať produkty v e-shope rôzne farebné varianty a veľkosti?

  • Budú v e-shope aj akciové produkty alebo výber TOP produktov, prípadne možnosť využitia zľavového kupónu alebo darčekového poukazu?

  • Má mať váš e-shop rozšírené triedenie produktov na základe rôznych filtrov?

  • Majú byť produkty v e-shope automaticky externe prepojené na účtovný program a skladové hospodárstvo?

  • Bude mať váš nový e-shop aj platobnú bránu?

  • Prebehne pri objednávke v e-shope automatický výpočet poštovného?

  • Aké ďalšie neštandardné funkcionality by mal mať váš nový e-shop?

  • Ako si predstavujete, že bude vyzerať dizajnovo váš nový e-shop? Máte nejakú predstavu?

Ako si nastaviť ciele e-shopu

Pri tvorbe e-shopu je základom nastaviť si správne ciele, ktoré sú najvhodnejším predpokladom, aby bol e-shop ziskový. To znamená: zadefinovať produkty, zvoliť správnu cieľovú skupinu, ale nastaviť aj správnu podporu e-shopu, teda zvoliť predajné argumenty, nastaviť cenovú politiku, marketing a starostlivosť o zákazníkov.  

„Netreba zabúdať ani na sledovanie a najmä zapracovávanie najnovších trendov a schopnosť adaptovať sa na akúkoľvek neočakávanú situáciu. Ak sú tieto zásady nastavené správne, je to dobrý predpoklad pre úspešné fungovanie akéhokoľvek biznisu,“ doplnil Marek Hronec z Positive.

Pre nastavenie správnych cieľov je dobré zodpovedať si kľúčové otázky pri tvorbe e-shopu:

  • Má e-shop pre firmu význam, alebo nemá?

  • Čo mi má priniesť e-shop a čo chcem dosiahnuť za konkrétny čas?

  • E-shop si spravím sám, alebo ho dám spraviť odborníkovi?

  • Ako má e-shop vyzerať?

  • Čo požadujem od odborníka na e-shop?

  • Koľko som ochotný investovať a aká je návratnosť investície?

  • Chcem e-shop narýchlo v čase koronakrízy, alebo ho spravím dôsledne?

Preprava tovaru a platobná brána

Pri online predaji cez e-shop treba automaticky rátať aj s prepravou tovaru. Na Slovensku je štandardom Slovenská pošta a kuriérske spoločnosti. Možností je veľa, no optimálne je ponúknuť zákazníkovi iba určitý počet ponúk.

Dôvodom sú náklady na prepravu. V prípade, že ponúknete vo svojom e-shope viacero možností, výsledok bude taký, že síce zákazníci budú mať pestrý výber, ale kuriérske spoločnosti budú prepravovať menší počet balíkov. Ich cenová ponuka za prepravu môže byť preto drahšia. Prepravné spoločnosti si môžu klásť rôzne podmienky, ako je kvóta – počet balíkov za mesiac, ktorá môže byť najmä pre malé e-shopy problematická. 

Ideálna je teda kombinácia – Slovenská pošta plus jedna kuriérska spoločnosť. V ponuke býva aj osobný odber v kamennej predajni (ak existuje) alebo zásielkovňa.

Pre e-shop je dôležitý aj výber platobnej brány. Dôležitá je kompatibilita, to znamená, aby brána dokázala komunikovať napríklad s účtovným systémom a dala sa integrovať do e-shopu. V prípade, že si dáte vytvoriť e-shop na mieru, tak programátor dokáže nasadiť akúkoľvek platobnú bránu, ak si však e-shop vytvárate sami, tak musíte vybrať takú platobnú bránu, ktorú napojíte pomerne ľahko prostredníctvom pluginu alebo nejakej aplikácie.

Dôležitý je aj výber meny a jazyka, pretože ak budete predávať svoj tovar aj do zahraničia, treba vybrať bránu, ktorá komunikuje aj s inými menami a je dostupná v iných jazykoch. Za platobnú bránu rátajte s mesačnými poplatkami. Takisto si musíte zistiť podmienky jej získania. Pri niektorých platobných bránach od bánk je nutnosťou podnikateľský účet v danej banke.

30

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.9.2023 Redakcia FinReport

INESS: Najlepší volebný program v oblasti verejných financií majú SaS a PS

Analytici Inštitútu ekonomických a sociálnych štúdií INESS zhodnotili volebné programy politických strán kandidujúcich v nadchádzajúcich ...

21.9.2023 Roland Régely

Komerčné zdravotné pripoistenie: Čo všetko by mohlo obsahovať a kedy sa ho dočkáme?

Kým v západných krajinách, ako sú Rakúsko, Francúzsko, Dánsko a Holandsko, existuje koncept komerčného zdravotného pripoistenia už roky, ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Netrisk a Bauer Media zlúčia svoje online porovnávače v strednej a východnej Európe

Bauer Media Group a Netrisk Group sa dohodli na spojení svojich online porovnávacích spoločností v šiestich krajinách strednej a východnej ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Podvod: Podnikateľ zdokladoval, že tankoval aj 30-krát denne, daniari mu to spočítali

Podnikateľ chcel optimalizovať výsledok hospodárenia svojej firmy, a preto sa uchýlil k nečestnému konaniu. Do nákladov si zahrnul množstvo ...

21.9.2023 Robert Juriš

Príprava digitálnych mien centrálnych bánk sa dostala do ďalšej fázy, Swift koordinuje beta testy

Spoločnosť pre medzibankovú komunikáciu Swift spolupracuje s tromi centrálnymi bankami a 30 finančnými inštitúciami na beta testoch ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Stále pracujeme viac ako priemerní Európania

Slovenskí zamestnanci stále pracujú viac ako priemerní Európania. V minulom roku strávili v práci približne 39,6 hodiny týždenne, čo je o ...

20.9.2023 Robert Juriš

Druhý pilier: Za dva roky sa z konzervatívnych do indexových fondov presunie 3,7 miliardy eur

Počet sporiteľov v druhom pilieri presiahol 1,8 milióna. Úspory približne pol milióna z nich už migrujú do predvolenej investičnej ...

19.9.2023 Miloslava Némová

Malé podniky čaká úprava DPH. Budú sa môcť oslobodiť od platenia dane v štáte, v ktorom nesídlia

Schyľuje sa k úprave národnej legislatívy v otázke dane z pridanej hodnoty (DPH) pre malé podniky. Dôvodom je nová smernica Európskej únie, ...

18.9.2023 Redakcia FinReport

Európska komisia schválila zníženie sociálnych odvodov pre potravinárov a podnikateľov v živočíšnej výrobe

Európska komisia schválila dočasné zníženie sociálnych odvodov slovenským potravinárom. Štát síce pripravil a poslanci parlamentu s ...

17.9.2023 Redakcia FinReport

Pribúda veľa nových e-shopov, no tie staršie sú životaschopnejšie

Počty e-shopov rástli aj v prvom polroku roku 2023. Oproti roku 2022 sa však zmenilo ich zameranie. Medzi nový‎‎mi e-shopmi dominovali ...

14.9.2023 Redakcia FinReport

Expertné centrum Arval BNP Paribas v Bratislave plánuje prijať ďalších 200 zamestnancov

Nadnárodná skupina Arval BNP Paribas na Slovensku pokračuje v rozširovaní svojich aktivít. Do konca roka 2025 plánuje prijať 200 nových ...

12.9.2023 Redakcia FinReport

Protimonopolný úrad SR schválil Ternu kúpu potravinárskej firmy KON-RAD

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ SR) schválil koncentráciu spočívajúcu v získaní nepriamej výlučnej kontroly spoločnosti ...

6.9.2023 Redakcia FinReport

Prieskum: Slovenskí podnikatelia vnímajú podporu vlády pre ich podnikanie ako nedostatočnú

Slovenskí podnikatelia nie sú spokojní s podporou, ktorú im poskytuje vláda pre ich podnikanie. Ukazujú to najnovšie výsledky prieskumu ...

3.9.2023 Redakcia FinReport

Prieskum: Príležitosť na rast malých a stredných rodinných firiem je v ich ďalšej digitalizácii

Modernizovať svoje fungovanie chcú pomocou nových digitálnych nástrojov viac ako dve pätiny malých a stredných firiem v rodinných rukách. ...

2.9.2023 Redakcia FinReport

Nové živnosti na Slovensku pribúdajú pomalšie, počet ukončených, naopak, stúpa

Situácia na Slovensku novým podnikateľom nepraje. Výsledkom je, že ľudia sa do zakladania vlastných živností nehrnú. Počet ...

29.8.2023 Redakcia FinReport

Na Slovensku existuje 26-tisíc takzvaných spiacich firiem, ktoré fungujú len na papieri

V obchodnom registri na Slovensku sa v súčasnosti nachádza takmer 26-tisíc takzvaných spiacich spoločností. Ide o firmy, ktoré nevykonávajú ...

26.8.2023 Redakcia FinReport

Sociálne podniky na Slovensku dávajú prácu 3 500 znevýhodneným osobám

Sociálne podniky na Slovensku už päť rokov prispievajú k sociálnej inklúzii, podpore zamestnanosti a regionálnemu či miestnemu rozvoju. Ich ...

21.8.2023 Ján Sípos

O úspešnosti firiem rozhoduje ich digitálna kondícia a správna e-commerce stratégia

Pri procese digitalizácie analógových vstupov sa využíva prepis pomocou dvoch číslic: jednotiek a núl. O tom, či budú firmy, ktoré ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay