Hľadaj

Ako na e-shop? Pomôže prežiť krízu, ale rieši aj budúcnosť

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Koronakríza výrazne zmenila spotrebiteľské správanie. Online predaj cez internet vzrástol v marci na Slovensku o 40 percent. E-shop sa stal pre mnohých podnikateľov nielen výborným nástrojom, ako krízu prežiť, ale často aj jediným. Ako si však založiť vlastný e-shop? Zveriť svoje požiadavky do rúk odborníkov, alebo to skúsiť sám? Koľko bude tvorba e-shopu trvať? Internetové obchody teraz ešte viac posilnili svoju pozíciu na trhu.

Internetový obchod počas koronakrízy

Foto: shutterstock

Prvé štatistiky

Banky na Slovensku registrujú zvýšený záujem Slovákov o online nákupy. „Ak porovnáme platby na internete v marci v tomto roku s rovnakým mesiacom vlani, evidujeme nárast objemu platieb až o vyše 40 percent a nárast počtu platieb o takmer 25 percent,“ uviedla Marta Cesnaková, hovorkyňa SLSP.

Viaceré známe maloobchodné webové stránky evidujú v poslednom období zvýšený záujem zo strany zákazníkov. Podľa portálu Statista.com: „Globálny maloobchodný internetový obchod dosiahol v marci 2020 14,34 miliardy návštev.“ Pre porovnanie, v januári tohto roka to bolo celkovo na úrovni 12,81 miliardy návštev.

Najmä v druhej polovici marca 2020 došlo k výraznému nárastu online predaja, ktorý spôsobila koronakríza a opatrenia v jednotlivých štátoch. Napríklad Taliansko malo v týždni od 16. do 22. marca 101-percentný nárast v online objednávkach. V poslednom marcovom týždni evidovali vo Veľkej Británii, Taliansku a Nemecku viac ako 50-percentný nárast. Informácie zverejnil portál Statista.com.

Výrazne stúpol online predaj hygienických výrobkov (dezinfekcia, toaletný papier), dodávky jedál, čistiacich prostriedkov pre domácnosť, online predaj potravín a nápojov, ale tiež domácej zábavy (videohry, knihy) a odevov. 

Firmy, ktoré predávajú produkty či poskytujú služby v osobnom kontakte so zákazníkmi, majú teraz problémy. Výrazné reštrikcie a zatvorené prevádzky spôsobili prepad tržieb mnohých podnikov aj na Slovensku. Aj keď vďaka uvoľneniu obmedzení už podnikatelia môžu mať otvorené prevádzky za prísnych hygienických opatrení, dopyt a návštevnosť zákazníkov sú zatiaľ výrazne nižšie ako pred pandémiou koronavírusu. Aj preto predaj cez internet, e-shop a využívanie kuriérskych služieb sú teraz pre podnikateľov výborným nástrojom, ako krízu prežiť.

Ako na e-shop

E-shop musí byť prehľadný a je dôležité, aby zaujal. Pokiaľ vyzerá nedôveryhodne, zákazník z neho pravdepodobne rýchlo odíde. Možností, ako vytvoriť e-shop, je niekoľko. Môžete využiť voľne dostupné alebo platené šablóny na internete a e-shop si založiť sami, alebo môžete osloviť odborníkov, ktorým síce budete musieť zaplatiť, no ušetria vám čas a e-shop bude mať profesionálnu úroveň.

„Šablóny na internete majú zmysel, ak ste malá firma alebo živnostník, ktorý potrebuje pri rozbehu svojho podnikania ušetriť čo najviac peňazí,“ vysvetlil Peter Šándor, managing director agentúry Hype. Takéto riešenie však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Viacero prvkov nie je možné upraviť podľa predstáv. „Napríklad filter zobrazenia produktov bude v anglickom jazyku a bez zásahu programátora to len ťažko upravíte sami,“ upozornil Šándor.

„Vyklikanie voľne dostupnej a bezplatnej e-shop šablóny vám síce môže vyriešiť základné nároky na internetový obchod, no ak chcete vytvoriť dielo na mieru, odporúčam využiť služby odborníkov,“ podobne zareagoval aj Marek Hronec, key account manager softvérovej spoločnosti Positive.

Ako si založím vlastný e-shop sám

  • Vybrať možnosť, vďaka ktorej si vytvoríte vlastný e-shop – e-shop systém (voľná alebo platená šablóna), open source riešenia (náročné pre začiatočníka).

  • Zvoliť vhodný názov e-shopu, domény (aj s ohľadom na marketingový potenciál) a vytvoriť si logo.

  • Navrhnúť štruktúru a dizajn e-shopu (ideálne prehľadné riešenie a prispôsobenie veľkosti obrazovky pre tablety a telefóny – responzívny dizajn, ktorý by už moderné šablóny mali ponúkať).

  • Vytvoriť obsah (opisy produktov, fotografie) a naplánovať marketingovú podporu.

  • Myslieť na reklamu svojho e-shopu (optimalizácia pre vyhľadávače – SEO).

  • Vybrať platobnú bránu.

  • Dohodnúť sa s kuriérskou spoločnosťou (prípadne s viacerými).

Tvorba e-shopu na mieru

V prípade, že tvorbu e-shopu zveríte do rúk spoločnosti, ktorá sa webovým riešeniam venuje, tak jednoduchý e-shop s pár položkami môže byť hotový do 10 až 14 dní. Závisí to však aj od toho, akú má klient predstavu o komplexnosti, aké má nároky, a, samozrejme, aj od jeho prístupu. Čiže ako rýchlo reaguje, komunikuje a posiela podklady.

Príprava e-shopu s mnohými funkcionalitami môže trvať aj mesiace. „Komplexný e-shop, ktorý má 100 a viac položiek a je prepojený na skladový systém, môže so všetkými pripomienkami zo strany klienta trvať aj niekoľko mesiacov,“ tvrdí Šándor z agentúry Hype.

Odborníci majú viacero skúseností, ale aj e-shop riešení, preto ušetria veľa času. Ten môžete venovať napríklad biznis plánu. „Čas, ktorý by ste strávili pri tvorbe bezplatného riešenia, vás môže stáť napokon viac, ako keby ste zverili svoj nový e-shop do rúk odborníkov,“ upozornil Hronec z Positive. Ak sa rozhodnete zainvestovať a dať si spraviť e-shop na mieru, budete musieť odborníkom odpovedať na viacero otázok.

Aké otázky musíte zodpovedať odborníkom pri tvorbe e-shopu na mieru?

  • Aké základné funkcie má mať váš e-shop?

  • Koľko produktov bude mať e-shop? Budú členené do rôznych kategórií a podkategórií?

  • Budú mať produkty v e-shope rôzne farebné varianty a veľkosti?

  • Budú v e-shope aj akciové produkty alebo výber TOP produktov, prípadne možnosť využitia zľavového kupónu alebo darčekového poukazu?

  • Má mať váš e-shop rozšírené triedenie produktov na základe rôznych filtrov?

  • Majú byť produkty v e-shope automaticky externe prepojené na účtovný program a skladové hospodárstvo?

  • Bude mať váš nový e-shop aj platobnú bránu?

  • Prebehne pri objednávke v e-shope automatický výpočet poštovného?

  • Aké ďalšie neštandardné funkcionality by mal mať váš nový e-shop?

  • Ako si predstavujete, že bude vyzerať dizajnovo váš nový e-shop? Máte nejakú predstavu?

Ako si nastaviť ciele e-shopu

Pri tvorbe e-shopu je základom nastaviť si správne ciele, ktoré sú najvhodnejším predpokladom, aby bol e-shop ziskový. To znamená: zadefinovať produkty, zvoliť správnu cieľovú skupinu, ale nastaviť aj správnu podporu e-shopu, teda zvoliť predajné argumenty, nastaviť cenovú politiku, marketing a starostlivosť o zákazníkov.  

„Netreba zabúdať ani na sledovanie a najmä zapracovávanie najnovších trendov a schopnosť adaptovať sa na akúkoľvek neočakávanú situáciu. Ak sú tieto zásady nastavené správne, je to dobrý predpoklad pre úspešné fungovanie akéhokoľvek biznisu,“ doplnil Marek Hronec z Positive.

Pre nastavenie správnych cieľov je dobré zodpovedať si kľúčové otázky pri tvorbe e-shopu:

  • Má e-shop pre firmu význam, alebo nemá?

  • Čo mi má priniesť e-shop a čo chcem dosiahnuť za konkrétny čas?

  • E-shop si spravím sám, alebo ho dám spraviť odborníkovi?

  • Ako má e-shop vyzerať?

  • Čo požadujem od odborníka na e-shop?

  • Koľko som ochotný investovať a aká je návratnosť investície?

  • Chcem e-shop narýchlo v čase koronakrízy, alebo ho spravím dôsledne?

Preprava tovaru a platobná brána

Pri online predaji cez e-shop treba automaticky rátať aj s prepravou tovaru. Na Slovensku je štandardom Slovenská pošta a kuriérske spoločnosti. Možností je veľa, no optimálne je ponúknuť zákazníkovi iba určitý počet ponúk.

Dôvodom sú náklady na prepravu. V prípade, že ponúknete vo svojom e-shope viacero možností, výsledok bude taký, že síce zákazníci budú mať pestrý výber, ale kuriérske spoločnosti budú prepravovať menší počet balíkov. Ich cenová ponuka za prepravu môže byť preto drahšia. Prepravné spoločnosti si môžu klásť rôzne podmienky, ako je kvóta – počet balíkov za mesiac, ktorá môže byť najmä pre malé e-shopy problematická. 

Ideálna je teda kombinácia – Slovenská pošta plus jedna kuriérska spoločnosť. V ponuke býva aj osobný odber v kamennej predajni (ak existuje) alebo zásielkovňa.

Pre e-shop je dôležitý aj výber platobnej brány. Dôležitá je kompatibilita, to znamená, aby brána dokázala komunikovať napríklad s účtovným systémom a dala sa integrovať do e-shopu. V prípade, že si dáte vytvoriť e-shop na mieru, tak programátor dokáže nasadiť akúkoľvek platobnú bránu, ak si však e-shop vytvárate sami, tak musíte vybrať takú platobnú bránu, ktorú napojíte pomerne ľahko prostredníctvom pluginu alebo nejakej aplikácie.

Dôležitý je aj výber meny a jazyka, pretože ak budete predávať svoj tovar aj do zahraničia, treba vybrať bránu, ktorá komunikuje aj s inými menami a je dostupná v iných jazykoch. Za platobnú bránu rátajte s mesačnými poplatkami. Takisto si musíte zistiť podmienky jej získania. Pri niektorých platobných bránach od bánk je nutnosťou podnikateľský účet v danej banke.

30
logo
Prečítajte si tiež:
16.3.2025 Redakcia FinReport

Ďalší dvaja manažéri skrachovanej spoločnosti Wirecard sú obvinení zo sprenevery

Nemecká prokuratúra obvinila ďalších dvoch vedúcich pracovníkov spoločnosti Wirecard z pochybenia vedúceho ku kolapsu poprednej fintech ...

15.3.2025 Redakcia FinReport

Ceny kávy a kakaa nikdy neboli vyššie, ako sú teraz

Milovníci kávy a čokolády musia byť v šoku. Ceny základných surovín, teda kávy a kakaových bôbov, dosiahli historické maximá. Káva je ...

15.3.2025 Redakcia FinReport

Letecké spoločnosti prepravili takmer miliardu pasažierov

Letecká doprava na Slovensku aj v rámci Európskej únie každým rokom rastie, no stále nedosahuje úroveň spred vypuknutia pandémie ...

15.3.2025 Tlačová správa

Ženy zarábajú stále výrazne menej ako muži

Rodová nerovnosť na pracovnom trhu je stále závažným problémom. Ženy zarábajú výrazne menej než muži, a to nielen na Slovensku, ale v ...

14.3.2025 Tlačová správa

Zmeny v tlačivách k dani z príjmov fyzických osôb

Finančná správa (FS) prináša zoznam hlavných zmien v tlačivách k dani z príjmu. O tom, že sú tlačivá daňovníkom k dispozícii, ...

14.3.2025 Laura Lišková

Máte aj vy nárok na diaľničnú známku zadarmo?

Množstvo Slovákov si neuvedomuje, že majú nárok na diaľničnú známku zadarmo, vďaka čomu môžu ročne ušetriť desiatky eur. Táto ...

14.3.2025 Tlačová správa

Poistenci Všeobecnej zdravotnej poisťovne majú v marci kolonoskopiu zdarma

Rakovina hrubého čreva a konečníka je celosvetovo jedno z najrozšírenejších nádorových ochorení, a zároveň najčastejším nádorovým ...

28.2.2025 Martin Jamnický

Kedy spotrebiteľ (ne)môže odstúpiť od zmluvy

S rozmachom e-shopov sa do právnej úpravy dostalo aj právo na odstúpenie od zmluvy do 14 dní od prevzatia tovaru bez udania dôvodu. Takéto ...

19.2.2025 Roland Régely

Ako legálne vybrať peniaze z s. r. o.

Slovenskí podnikatelia vystupujúci ako jednoosobové eseročky sa každoročne stretávajú s otázkou, ako optimalizovať svoje dane a zároveň ...

18.2.2025 Redakcia FinReport

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zasiahne aj voči greenwashingu

Aj vám sa už stalo, že vás výrobca alebo predajca presviedčali, že ich výrobok je ekologický, zelený, udržateľný či inak priateľský k ...

18.2.2025 Dominik Horváth

Technologickí lídri, ktorí zaspali dobu – Kodak, Nokia, IBM

V minulosti boli na vrchole, dnes sú na dne. Existuje množstvo príkladov spoločností, ktoré boli kedysi neohrozené, no napokon zlyhali, ...

13.2.2025 Roland Régely

Oplatí sa pri začiatku podnikania viac živnosť alebo s. r. o.?

Kedy sa na začiatku podnikania oplatí založiť živnosť a kedy radšej spoločnosť s ručením obmedzeným (s. r. o.)? Rozhodnutie môže ...

11.2.2025 Roland Régely

Ukončenie živnosti a daňové priznanie – čo všetko je potrebné zohľadniť?

Zrušenie živnosti je dnes vďaka online komunikácii s úradmi jednoduchšie. Môžete tak urobiť kedykoľvek počas roka, no nesmiete zabudnúť ...

10.2.2025 Mário Špilberger

V čom sa oplatí podnikať v roku 2025?

Uvažujete o tom, že v najbližších týždňoch alebo mesiacoch začnete podnikať? Sú oblasti, ktoré budú rásť nielen v tomto, ale aj v ...

9.2.2025 Redakcia FinReport

Dedičské konanie sprevádzané spormi môže oslabiť biznis vo firme

Prechod rodinného majetku a vedenia firmy na mladšiu generáciu je pre mnohých slovenských podnikateľov novou výzvou, ktorú sprevádza ...

6.2.2025 Redakcia FinReport

Ako môže firma ušetriť využívaním hybridov a elektromobilov

Od 1. januára 2025 je pre firmy finančne výhodnejšie, ak budú ako služobné autá používať plug-in hybridy alebo elektromobily. Pri ...

6.2.2025 Redakcia FinReport

Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby

Konsolidačný balíček, ktorý bol schválený v záujme zníženia deficitu verejných financií, obsahuje aj viacero opatrení, ktoré sa ...

4.2.2025 Roland Régely

Čo všetko si môžete dať do nákladov pri daňovom priznaní

Živnostník sa môže každý rok rozhodnúť, či si pri podávaní daňového priznania uplatní takzvané paušálne alebo skutočné výdavky. ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay