Hľadaj

Ako na e-shop? Pomôže prežiť krízu, ale rieši aj budúcnosť

Podnikanie Poslať

Koronakríza výrazne zmenila spotrebiteľské správanie. Online predaj cez internet vzrástol v marci na Slovensku o 40 percent. E-shop sa stal pre mnohých podnikateľov nielen výborným nástrojom, ako krízu prežiť, ale často aj jediným. Ako si však založiť vlastný e-shop? Zveriť svoje požiadavky do rúk odborníkov, alebo to skúsiť sám? Koľko bude tvorba e-shopu trvať? Internetové obchody teraz ešte viac posilnili svoju pozíciu na trhu.

image

Foto: shutterstock

Prvé štatistiky

Banky na Slovensku registrujú zvýšený záujem Slovákov o online nákupy. „Ak porovnáme platby na internete v marci v tomto roku s rovnakým mesiacom vlani, evidujeme nárast objemu platieb až o vyše 40 percent a nárast počtu platieb o takmer 25 percent,“ uviedla Marta Cesnaková, hovorkyňa SLSP.

Viaceré známe maloobchodné webové stránky evidujú v poslednom období zvýšený záujem zo strany zákazníkov. Podľa portálu Statista.com: „Globálny maloobchodný internetový obchod dosiahol v marci 2020 14,34 miliardy návštev.“ Pre porovnanie, v januári tohto roka to bolo celkovo na úrovni 12,81 miliardy návštev.

Najmä v druhej polovici marca 2020 došlo k výraznému nárastu online predaja, ktorý spôsobila koronakríza a opatrenia v jednotlivých štátoch. Napríklad Taliansko malo v týždni od 16. do 22. marca 101-percentný nárast v online objednávkach. V poslednom marcovom týždni evidovali vo Veľkej Británii, Taliansku a Nemecku viac ako 50-percentný nárast. Informácie zverejnil portál Statista.com.

Výrazne stúpol online predaj hygienických výrobkov (dezinfekcia, toaletný papier), dodávky jedál, čistiacich prostriedkov pre domácnosť, online predaj potravín a nápojov, ale tiež domácej zábavy (videohry, knihy) a odevov. 

Firmy, ktoré predávajú produkty či poskytujú služby v osobnom kontakte so zákazníkmi, majú teraz problémy. Výrazné reštrikcie a zatvorené prevádzky spôsobili prepad tržieb mnohých podnikov aj na Slovensku. Aj keď vďaka uvoľneniu obmedzení už podnikatelia môžu mať otvorené prevádzky za prísnych hygienických opatrení, dopyt a návštevnosť zákazníkov sú zatiaľ výrazne nižšie ako pred pandémiou koronavírusu. Aj preto predaj cez internet, e-shop a využívanie kuriérskych služieb sú teraz pre podnikateľov výborným nástrojom, ako krízu prežiť.

Ako na e-shop

E-shop musí byť prehľadný a je dôležité, aby zaujal. Pokiaľ vyzerá nedôveryhodne, zákazník z neho pravdepodobne rýchlo odíde. Možností, ako vytvoriť e-shop, je niekoľko. Môžete využiť voľne dostupné alebo platené šablóny na internete a e-shop si založiť sami, alebo môžete osloviť odborníkov, ktorým síce budete musieť zaplatiť, no ušetria vám čas a e-shop bude mať profesionálnu úroveň.

„Šablóny na internete majú zmysel, ak ste malá firma alebo živnostník, ktorý potrebuje pri rozbehu svojho podnikania ušetriť čo najviac peňazí,“ vysvetlil Peter Šándor, managing director agentúry Hype. Takéto riešenie však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Viacero prvkov nie je možné upraviť podľa predstáv. „Napríklad filter zobrazenia produktov bude v anglickom jazyku a bez zásahu programátora to len ťažko upravíte sami,“ upozornil Šándor.

„Vyklikanie voľne dostupnej a bezplatnej e-shop šablóny vám síce môže vyriešiť základné nároky na internetový obchod, no ak chcete vytvoriť dielo na mieru, odporúčam využiť služby odborníkov,“ podobne zareagoval aj Marek Hronec, key account manager softvérovej spoločnosti Positive.

Ako si založím vlastný e-shop sám

  • Vybrať možnosť, vďaka ktorej si vytvoríte vlastný e-shop – e-shop systém (voľná alebo platená šablóna), open source riešenia (náročné pre začiatočníka).

  • Zvoliť vhodný názov e-shopu, domény (aj s ohľadom na marketingový potenciál) a vytvoriť si logo.

  • Navrhnúť štruktúru a dizajn e-shopu (ideálne prehľadné riešenie a prispôsobenie veľkosti obrazovky pre tablety a telefóny – responzívny dizajn, ktorý by už moderné šablóny mali ponúkať).

  • Vytvoriť obsah (opisy produktov, fotografie) a naplánovať marketingovú podporu.

  • Myslieť na reklamu svojho e-shopu (optimalizácia pre vyhľadávače – SEO).

  • Vybrať platobnú bránu.

  • Dohodnúť sa s kuriérskou spoločnosťou (prípadne s viacerými).

Tvorba e-shopu na mieru

V prípade, že tvorbu e-shopu zveríte do rúk spoločnosti, ktorá sa webovým riešeniam venuje, tak jednoduchý e-shop s pár položkami môže byť hotový do 10 až 14 dní. Závisí to však aj od toho, akú má klient predstavu o komplexnosti, aké má nároky, a, samozrejme, aj od jeho prístupu. Čiže ako rýchlo reaguje, komunikuje a posiela podklady.

Príprava e-shopu s mnohými funkcionalitami môže trvať aj mesiace. „Komplexný e-shop, ktorý má 100 a viac položiek a je prepojený na skladový systém, môže so všetkými pripomienkami zo strany klienta trvať aj niekoľko mesiacov,“ tvrdí Šándor z agentúry Hype.

Odborníci majú viacero skúseností, ale aj e-shop riešení, preto ušetria veľa času. Ten môžete venovať napríklad biznis plánu. „Čas, ktorý by ste strávili pri tvorbe bezplatného riešenia, vás môže stáť napokon viac, ako keby ste zverili svoj nový e-shop do rúk odborníkov,“ upozornil Hronec z Positive. Ak sa rozhodnete zainvestovať a dať si spraviť e-shop na mieru, budete musieť odborníkom odpovedať na viacero otázok.

Aké otázky musíte zodpovedať odborníkom pri tvorbe e-shopu na mieru?

  • Aké základné funkcie má mať váš e-shop?

  • Koľko produktov bude mať e-shop? Budú členené do rôznych kategórií a podkategórií?

  • Budú mať produkty v e-shope rôzne farebné varianty a veľkosti?

  • Budú v e-shope aj akciové produkty alebo výber TOP produktov, prípadne možnosť využitia zľavového kupónu alebo darčekového poukazu?

  • Má mať váš e-shop rozšírené triedenie produktov na základe rôznych filtrov?

  • Majú byť produkty v e-shope automaticky externe prepojené na účtovný program a skladové hospodárstvo?

  • Bude mať váš nový e-shop aj platobnú bránu?

  • Prebehne pri objednávke v e-shope automatický výpočet poštovného?

  • Aké ďalšie neštandardné funkcionality by mal mať váš nový e-shop?

  • Ako si predstavujete, že bude vyzerať dizajnovo váš nový e-shop? Máte nejakú predstavu?

Ako si nastaviť ciele e-shopu

Pri tvorbe e-shopu je základom nastaviť si správne ciele, ktoré sú najvhodnejším predpokladom, aby bol e-shop ziskový. To znamená: zadefinovať produkty, zvoliť správnu cieľovú skupinu, ale nastaviť aj správnu podporu e-shopu, teda zvoliť predajné argumenty, nastaviť cenovú politiku, marketing a starostlivosť o zákazníkov.  

„Netreba zabúdať ani na sledovanie a najmä zapracovávanie najnovších trendov a schopnosť adaptovať sa na akúkoľvek neočakávanú situáciu. Ak sú tieto zásady nastavené správne, je to dobrý predpoklad pre úspešné fungovanie akéhokoľvek biznisu,“ doplnil Marek Hronec z Positive.

Pre nastavenie správnych cieľov je dobré zodpovedať si kľúčové otázky pri tvorbe e-shopu:

  • Má e-shop pre firmu význam, alebo nemá?

  • Čo mi má priniesť e-shop a čo chcem dosiahnuť za konkrétny čas?

  • E-shop si spravím sám, alebo ho dám spraviť odborníkovi?

  • Ako má e-shop vyzerať?

  • Čo požadujem od odborníka na e-shop?

  • Koľko som ochotný investovať a aká je návratnosť investície?

  • Chcem e-shop narýchlo v čase koronakrízy, alebo ho spravím dôsledne?

Preprava tovaru a platobná brána

Pri online predaji cez e-shop treba automaticky rátať aj s prepravou tovaru. Na Slovensku je štandardom Slovenská pošta a kuriérske spoločnosti. Možností je veľa, no optimálne je ponúknuť zákazníkovi iba určitý počet ponúk.

Dôvodom sú náklady na prepravu. V prípade, že ponúknete vo svojom e-shope viacero možností, výsledok bude taký, že síce zákazníci budú mať pestrý výber, ale kuriérske spoločnosti budú prepravovať menší počet balíkov. Ich cenová ponuka za prepravu môže byť preto drahšia. Prepravné spoločnosti si môžu klásť rôzne podmienky, ako je kvóta – počet balíkov za mesiac, ktorá môže byť najmä pre malé e-shopy problematická. 

Ideálna je teda kombinácia – Slovenská pošta plus jedna kuriérska spoločnosť. V ponuke býva aj osobný odber v kamennej predajni (ak existuje) alebo zásielkovňa.

Pre e-shop je dôležitý aj výber platobnej brány. Dôležitá je kompatibilita, to znamená, aby brána dokázala komunikovať napríklad s účtovným systémom a dala sa integrovať do e-shopu. V prípade, že si dáte vytvoriť e-shop na mieru, tak programátor dokáže nasadiť akúkoľvek platobnú bránu, ak si však e-shop vytvárate sami, tak musíte vybrať takú platobnú bránu, ktorú napojíte pomerne ľahko prostredníctvom pluginu alebo nejakej aplikácie.

Dôležitý je aj výber meny a jazyka, pretože ak budete predávať svoj tovar aj do zahraničia, treba vybrať bránu, ktorá komunikuje aj s inými menami a je dostupná v iných jazykoch. Za platobnú bránu rátajte s mesačnými poplatkami. Takisto si musíte zistiť podmienky jej získania. Pri niektorých platobných bránach od bánk je nutnosťou podnikateľský účet v danej banke.

30

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
3.7.2020 Arian Ali

Cestovné poistenie sa pomaly „rozmrazuje“ a bude aj lacnejšie

Ako uzavreté hranice a zatvorené letiská ovplyvnili trh s cestovným poistením? Ako je to teraz s jeho platnosťou v rôznych krajinách? Sú ...

2.7.2020 Marek Mittaš

Podnikateľom s úvermi pomôžu nielen banky, ale aj Európska únia

Úver na podnikanie je možné si vziať v nebankovke, alebo za výhodnejších podmienok v niektorej zo slovenských bánk. Ešte výhodnejší ...

1.7.2020 Magdaléna Švančarková

Komu prinesie úžitok zrušenie bankového odvodu?

Vláda SR so Slovenskou bankovou asociáciou (SBA) uzatvorila memorandum o porozumení. Jeho podstatou je dohoda o zrušení kontroverzného ...

30.6.2020 Arian Ali

Mastercard investuje miliardu do technológie agregácie účtov

Spoločnosť Mastercard ohlásila, že plánuje kúpiť spoločnosť Finicity. Malo by sa tak stať do konca tohto roka. Za firmu chce zaplatiť 825 ...

29.6.2020 Magdaléna Švančarková

Slováci chcú dovolenkovať na Slovensku, pomôcť im majú rekreačné poukazy

Leto je predo dvermi. Tento rok však bude iné ako tie, na ktoré sme si zvykli v minulosti. Plány na dovolenky pri mori či v exotických ...

28.6.2020 Redakcia FinReport

Ako sa účinne vyhnúť kyberútoku počas koronakrízy

Kyber kriminalita sa nevyhla ani obdobiu koronakrízy. Práve naopak. Podvodníci využívajú najmä skutočnosť, že tímy pracujú mimo ...

27.6.2020 Redakcia FinReport

V rámci Európskej únie majú Švajčiari najdrahšie potraviny, Nóri alkohol, a zdražovalo sa aj u nás

Najdrahšie potraviny a nealkoholické nápoje v Európe majú vo Švajčiarsku. Za alkohol a cigarety sa najviac platí v Nórsku. Dáni zase ...

24.6.2020 Magdaléna Švančarková

V čase koronakrízy sa na Slovensku bankrotovalo menej ako pred ňou

Zatvorené prevádzky, obmedzenia predaja, pokles tržieb a príjmov mnohí podnikatelia nezvládli. Kríza tak pre mnohých nie je len obdobím ...

21.6.2020 Magdaléna Švančarková

Koniec práce z domu prináša problémy, ale aj nové príležitosti

Aktuálna doba nielenže vyvíja tlak na firmy, aby zabojovali proti dôsledkom koronakrízy, ale aby sa postarali aj o zdravie a bezpečnosť ...

18.6.2020 Redakcia FinReport

Kto z koronakrízy vyšiel ako víťaz a kto ako porazený?

Koronakríza zasiahla svet ako vlna tsunami. Nielen jednotlivcov, ale aj celé hospodárske odvetvia našla nepripravených. Zo dňa na deň museli ...

16.6.2020 0100 Conferences

Prvá online Venture Capital a Private Equity konferencia v strednej a východnej Európe predstaví Tima Drapera

Jeden z najúspešnejších amerických VC investorov, ktorý investoval do firiem ako Baidu, Skype alebo Tesla bude hlavnou hviezdou júnového ...

21.5.2020 Redakcia FinReport

Iba 5 % Slovákov sa vzdeláva online, sme na chvoste v rámci európskych krajín

Online vzdelávanie je v posledných rokoch čoraz rozšírenejšou formou štúdia v rámci krajín Európskej únie. Napríklad vo Fínsku sa ...

18.5.2020 Redakcia FinReport

Nová platforma pomáha udržať zamestnanosť počas koronakrízy

Zamestnávatelia, ktorí plánujú hromadné prepúšťanie, majú možnosť komunikovať s firmami s nedostatkom pracovnej sily. Pomáha im v tom ...

15.5.2020 Bisnode Slovensko

Prežitie rieši takmer dvetisíc podnikateľov v cestovnom ruchu

Kríza spôsobená pandémiou koronavírusu najviac zasiahla oblasť cestovného ruchu. Podnikatelia z tohto segmentu doplácajú nielen na ...

7.5.2020 Zuzana Mecková

Zamestnanie alebo živnosť? Čo sa tento rok viac oplatí?

Trvalý pracovný pomer alebo živnosť? Obe možnosti prinášajú viaceré výhody i nevýhody. Tento rok vstúpila do platnosti novela zákona ...

3.5.2020 Natália Hučková

Pozor na obchodovanie s blízkymi osobami

Transferové oceňovanie nie je v oblasti daní žiadnym novým pojmom. Slúži ako kontrolný mechanizmus obchodných transakcií medzi osobami, ...

29.4.2020 Redakcia FinReport

Existenčnú krízu rieši 8 400 reštaurácií a pohostinstiev, zamestnávatelia apelujú aspoň na otvorenie terás

Podľa databáz poradenskej spoločnosti Bisnode bolo ku koncu marca 2020 u nás evidovaných spolu 8 400 firiem, ktoré podnikali v oblasti ...

28.4.2020 Natália Hučková

Podnikatelia si môžu znížiť daň superodpočtom, ten sa zvyšuje na 200 %

Superodpočet a PatentBOX predstavujú daňové úľavy na podporu výskumu, vývoja a inovácií. Od roku 2020 je superodpočtom možné od ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    NAKA zadržala Norberta Bödöra, má ísť o kauzu Dobytkár
  2. 2.
    Národniari pôjdu do eurovolieb aktívne, Most-Híd volí úprimnú a otvorenú kampaň
  3. 3.
    Sľubovaných parkovacích miest pri poliklinike sa vodiči v Trnave zatiaľ nedočkali
  4. 4.
    Zvýšenie minimálnej mzdy môže spôsobiť ďalšie prepúšťanie, obávajú sa zamestnávatelia
  5. 5.
    Projekt Modrá kniha. Odhaľ lož, zisti pravdu!