Hľadaj

Ako na e-shop? Pomôže prežiť krízu, ale rieši aj budúcnosť

Podnikanie Poslať

Koronakríza výrazne zmenila spotrebiteľské správanie. Online predaj cez internet vzrástol v marci na Slovensku o 40 percent. E-shop sa stal pre mnohých podnikateľov nielen výborným nástrojom, ako krízu prežiť, ale často aj jediným. Ako si však založiť vlastný e-shop? Zveriť svoje požiadavky do rúk odborníkov, alebo to skúsiť sám? Koľko bude tvorba e-shopu trvať? Internetové obchody teraz ešte viac posilnili svoju pozíciu na trhu.

image

Foto: shutterstock

Prvé štatistiky

Banky na Slovensku registrujú zvýšený záujem Slovákov o online nákupy. „Ak porovnáme platby na internete v marci v tomto roku s rovnakým mesiacom vlani, evidujeme nárast objemu platieb až o vyše 40 percent a nárast počtu platieb o takmer 25 percent,“ uviedla Marta Cesnaková, hovorkyňa SLSP.

Viaceré známe maloobchodné webové stránky evidujú v poslednom období zvýšený záujem zo strany zákazníkov. Podľa portálu Statista.com: „Globálny maloobchodný internetový obchod dosiahol v marci 2020 14,34 miliardy návštev.“ Pre porovnanie, v januári tohto roka to bolo celkovo na úrovni 12,81 miliardy návštev.

Najmä v druhej polovici marca 2020 došlo k výraznému nárastu online predaja, ktorý spôsobila koronakríza a opatrenia v jednotlivých štátoch. Napríklad Taliansko malo v týždni od 16. do 22. marca 101-percentný nárast v online objednávkach. V poslednom marcovom týždni evidovali vo Veľkej Británii, Taliansku a Nemecku viac ako 50-percentný nárast. Informácie zverejnil portál Statista.com.

Výrazne stúpol online predaj hygienických výrobkov (dezinfekcia, toaletný papier), dodávky jedál, čistiacich prostriedkov pre domácnosť, online predaj potravín a nápojov, ale tiež domácej zábavy (videohry, knihy) a odevov. 

Firmy, ktoré predávajú produkty či poskytujú služby v osobnom kontakte so zákazníkmi, majú teraz problémy. Výrazné reštrikcie a zatvorené prevádzky spôsobili prepad tržieb mnohých podnikov aj na Slovensku. Aj keď vďaka uvoľneniu obmedzení už podnikatelia môžu mať otvorené prevádzky za prísnych hygienických opatrení, dopyt a návštevnosť zákazníkov sú zatiaľ výrazne nižšie ako pred pandémiou koronavírusu. Aj preto predaj cez internet, e-shop a využívanie kuriérskych služieb sú teraz pre podnikateľov výborným nástrojom, ako krízu prežiť.

Ako na e-shop

E-shop musí byť prehľadný a je dôležité, aby zaujal. Pokiaľ vyzerá nedôveryhodne, zákazník z neho pravdepodobne rýchlo odíde. Možností, ako vytvoriť e-shop, je niekoľko. Môžete využiť voľne dostupné alebo platené šablóny na internete a e-shop si založiť sami, alebo môžete osloviť odborníkov, ktorým síce budete musieť zaplatiť, no ušetria vám čas a e-shop bude mať profesionálnu úroveň.

„Šablóny na internete majú zmysel, ak ste malá firma alebo živnostník, ktorý potrebuje pri rozbehu svojho podnikania ušetriť čo najviac peňazí,“ vysvetlil Peter Šándor, managing director agentúry Hype. Takéto riešenie však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Viacero prvkov nie je možné upraviť podľa predstáv. „Napríklad filter zobrazenia produktov bude v anglickom jazyku a bez zásahu programátora to len ťažko upravíte sami,“ upozornil Šándor.

„Vyklikanie voľne dostupnej a bezplatnej e-shop šablóny vám síce môže vyriešiť základné nároky na internetový obchod, no ak chcete vytvoriť dielo na mieru, odporúčam využiť služby odborníkov,“ podobne zareagoval aj Marek Hronec, key account manager softvérovej spoločnosti Positive.

Ako si založím vlastný e-shop sám

  • Vybrať možnosť, vďaka ktorej si vytvoríte vlastný e-shop – e-shop systém (voľná alebo platená šablóna), open source riešenia (náročné pre začiatočníka).

  • Zvoliť vhodný názov e-shopu, domény (aj s ohľadom na marketingový potenciál) a vytvoriť si logo.

  • Navrhnúť štruktúru a dizajn e-shopu (ideálne prehľadné riešenie a prispôsobenie veľkosti obrazovky pre tablety a telefóny – responzívny dizajn, ktorý by už moderné šablóny mali ponúkať).

  • Vytvoriť obsah (opisy produktov, fotografie) a naplánovať marketingovú podporu.

  • Myslieť na reklamu svojho e-shopu (optimalizácia pre vyhľadávače – SEO).

  • Vybrať platobnú bránu.

  • Dohodnúť sa s kuriérskou spoločnosťou (prípadne s viacerými).

Tvorba e-shopu na mieru

V prípade, že tvorbu e-shopu zveríte do rúk spoločnosti, ktorá sa webovým riešeniam venuje, tak jednoduchý e-shop s pár položkami môže byť hotový do 10 až 14 dní. Závisí to však aj od toho, akú má klient predstavu o komplexnosti, aké má nároky, a, samozrejme, aj od jeho prístupu. Čiže ako rýchlo reaguje, komunikuje a posiela podklady.

Príprava e-shopu s mnohými funkcionalitami môže trvať aj mesiace. „Komplexný e-shop, ktorý má 100 a viac položiek a je prepojený na skladový systém, môže so všetkými pripomienkami zo strany klienta trvať aj niekoľko mesiacov,“ tvrdí Šándor z agentúry Hype.

Odborníci majú viacero skúseností, ale aj e-shop riešení, preto ušetria veľa času. Ten môžete venovať napríklad biznis plánu. „Čas, ktorý by ste strávili pri tvorbe bezplatného riešenia, vás môže stáť napokon viac, ako keby ste zverili svoj nový e-shop do rúk odborníkov,“ upozornil Hronec z Positive. Ak sa rozhodnete zainvestovať a dať si spraviť e-shop na mieru, budete musieť odborníkom odpovedať na viacero otázok.

Aké otázky musíte zodpovedať odborníkom pri tvorbe e-shopu na mieru?

  • Aké základné funkcie má mať váš e-shop?

  • Koľko produktov bude mať e-shop? Budú členené do rôznych kategórií a podkategórií?

  • Budú mať produkty v e-shope rôzne farebné varianty a veľkosti?

  • Budú v e-shope aj akciové produkty alebo výber TOP produktov, prípadne možnosť využitia zľavového kupónu alebo darčekového poukazu?

  • Má mať váš e-shop rozšírené triedenie produktov na základe rôznych filtrov?

  • Majú byť produkty v e-shope automaticky externe prepojené na účtovný program a skladové hospodárstvo?

  • Bude mať váš nový e-shop aj platobnú bránu?

  • Prebehne pri objednávke v e-shope automatický výpočet poštovného?

  • Aké ďalšie neštandardné funkcionality by mal mať váš nový e-shop?

  • Ako si predstavujete, že bude vyzerať dizajnovo váš nový e-shop? Máte nejakú predstavu?

Ako si nastaviť ciele e-shopu

Pri tvorbe e-shopu je základom nastaviť si správne ciele, ktoré sú najvhodnejším predpokladom, aby bol e-shop ziskový. To znamená: zadefinovať produkty, zvoliť správnu cieľovú skupinu, ale nastaviť aj správnu podporu e-shopu, teda zvoliť predajné argumenty, nastaviť cenovú politiku, marketing a starostlivosť o zákazníkov.  

„Netreba zabúdať ani na sledovanie a najmä zapracovávanie najnovších trendov a schopnosť adaptovať sa na akúkoľvek neočakávanú situáciu. Ak sú tieto zásady nastavené správne, je to dobrý predpoklad pre úspešné fungovanie akéhokoľvek biznisu,“ doplnil Marek Hronec z Positive.

Pre nastavenie správnych cieľov je dobré zodpovedať si kľúčové otázky pri tvorbe e-shopu:

  • Má e-shop pre firmu význam, alebo nemá?

  • Čo mi má priniesť e-shop a čo chcem dosiahnuť za konkrétny čas?

  • E-shop si spravím sám, alebo ho dám spraviť odborníkovi?

  • Ako má e-shop vyzerať?

  • Čo požadujem od odborníka na e-shop?

  • Koľko som ochotný investovať a aká je návratnosť investície?

  • Chcem e-shop narýchlo v čase koronakrízy, alebo ho spravím dôsledne?

Preprava tovaru a platobná brána

Pri online predaji cez e-shop treba automaticky rátať aj s prepravou tovaru. Na Slovensku je štandardom Slovenská pošta a kuriérske spoločnosti. Možností je veľa, no optimálne je ponúknuť zákazníkovi iba určitý počet ponúk.

Dôvodom sú náklady na prepravu. V prípade, že ponúknete vo svojom e-shope viacero možností, výsledok bude taký, že síce zákazníci budú mať pestrý výber, ale kuriérske spoločnosti budú prepravovať menší počet balíkov. Ich cenová ponuka za prepravu môže byť preto drahšia. Prepravné spoločnosti si môžu klásť rôzne podmienky, ako je kvóta – počet balíkov za mesiac, ktorá môže byť najmä pre malé e-shopy problematická. 

Ideálna je teda kombinácia – Slovenská pošta plus jedna kuriérska spoločnosť. V ponuke býva aj osobný odber v kamennej predajni (ak existuje) alebo zásielkovňa.

Pre e-shop je dôležitý aj výber platobnej brány. Dôležitá je kompatibilita, to znamená, aby brána dokázala komunikovať napríklad s účtovným systémom a dala sa integrovať do e-shopu. V prípade, že si dáte vytvoriť e-shop na mieru, tak programátor dokáže nasadiť akúkoľvek platobnú bránu, ak si však e-shop vytvárate sami, tak musíte vybrať takú platobnú bránu, ktorú napojíte pomerne ľahko prostredníctvom pluginu alebo nejakej aplikácie.

Dôležitý je aj výber meny a jazyka, pretože ak budete predávať svoj tovar aj do zahraničia, treba vybrať bránu, ktorá komunikuje aj s inými menami a je dostupná v iných jazykoch. Za platobnú bránu rátajte s mesačnými poplatkami. Takisto si musíte zistiť podmienky jej získania. Pri niektorých platobných bránach od bánk je nutnosťou podnikateľský účet v danej banke.

30

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
25.9.2020 Dominik Horváth

Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta

Prezident Spojených arabských emirátov (SAE) vydal dekrét, ktorým zrušil zákon o bojkote Izraela a umožnil obchodné a finančné dohody ...

24.9.2020 Juraj Recký

Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme

Téma hotovosť verzus čisto digitálne peniaze naberá stále viac na popularite. Nevyhla sa jej ani panelová diskusia na práve prebiehajúcej ...

23.9.2020 Magdaléna Švančarková

NBS hrozí poisťovni pokutou, tá na zákaz predaja poistiek nevidí dôvod

Národná banka Slovenska (NBS) vydala predbežné opatrenie voči poisťovni Novis, hrozí jej pokutou a jej činnosť monitoruje. Poisťovňa sa ...

22.9.2020 Robert Juriš

Finančná rezerva: 8 krokov k bezpečnej a pokojnej budúcnosti

Finančná rezerva je ako vankúš. Vďaka nej budete môcť lepšie spávať. Vďaka nej zvládnete obdobie, keď sa vám nebude dariť v práci. Je ...

21.9.2020 Juraj Recký

Nahradíme platobné karty telefónmi? Hotovosť z bankomatu sa dá vyberať aj cez smartfón

Ak by sme porovnali prednosti smartfónu a platobnej karty, smartfón má len jednu jedinú nevýhodu. Na rozdiel od plastovej karty sa mu môže ...

20.9.2020 Redakcia FinReport

Oplatí sa zmeniť zdravotnú poisťovňu? Tu je 6 rád pre vaše lepšie rozhodnutie

Zmeniť zdravotnú poisťovňu môže mať zmysel. Hlavne pre toho, kto intenzívnejšie využíva zdravotnícku starostlivosť. Aj medzi ...

15.9.2020 Zuzana Mecková

Čo ste o Billovi Gatesovi nevedeli? Netflix o ňom nakrútil seriál priamo z jeho vlastnej hlavy

Netflix nedávno predstavil jeden z ďalších zaujímavých dokumentárnych filmov. Zameral sa na priblíženie života a myslenia druhého ...

13.9.2020 Redakcia FinReport

Maloobchod a reštaurácie po prvýkrát tento rok v pluse, hotelom sa stále nedarí

Konečne dobrá správa. Maloobchod a reštaurácie dosiahli po prvýkrát od vypuknutia pandémie medziročný rast tržieb. Na plusové čísla si ...

4.9.2020 Zuzana Mecková

Firmy od uchádzačov vyžadujú znalosť technológií aj prácu z domu. Ako sa správne pripraviť na pohovor?

Zmeny na trhu práce spôsobené novým koronavírusom ovplyvnili aj preferencie zamestnávateľov či uchádzačov o prácu. Firmy pri nábore ...

1.9.2020 Redakcia FinReport

Zdieľaná ekonomika počas koronakrízy pomáha prežiť hlavne malým firmám

Koronakríza má vplyv aj na podnikanie formou zdieľanej, respektíve kolaboratívnej ekonomiky. Kým odvetvia typické pre tento druh ekonomiky, ...

30.8.2020 Redakcia FinReport

Slovákom sa predražia nákupy v mimoeurópskych e-shopoch

Slovenské e-shopy, ktoré predávajú tovar alebo služby zákazníkom do zahraničia, si musia začať dávať pozor na svoj obrat. Novela zákona ...

6.8.2020 Redakcia FinReport

Digitalizácia firiem stagnuje, vpred sa neposúvajú ani formy upomínania dlžníkov

O digitalizácii firemných procesov sa v čase koronakrízy hovorí ako o zásadnom riešení v ekonomicky ťažkých časoch. Reprezentatívna ...

5.8.2020 Redakcia FinReport

Slováci v Českej republike ovládajú už viac firiem ako Rusi

Historicky prvýkrát ovládli slovenskí podnikatelia biznis v českých spoločnostiach. Od minulého roka doteraz zaradili do svojich portfólií ...

11.7.2020 Redakcia FinReport

Kľúčom k úspechu startupu je správna voľba jeho financovania

Až 90 % novozaložených startupových subjektov skončí svoju existenciu už v prvom roku pôsobenia. Jedným z najčastejších dôvodov zlyhania ...

2.7.2020 Marek Mittaš

Podnikateľom s úvermi pomôžu nielen banky, ale aj Európska únia

Úver na podnikanie je možné si vziať v nebankovke, alebo za výhodnejších podmienok v niektorej zo slovenských bánk. Ešte výhodnejší ...

24.6.2020 Magdaléna Švančarková

V čase koronakrízy sa na Slovensku bankrotovalo menej ako pred ňou

Zatvorené prevádzky, obmedzenia predaja, pokles tržieb a príjmov mnohí podnikatelia nezvládli. Kríza tak pre mnohých nie je len obdobím ...

21.6.2020 Magdaléna Švančarková

Koniec práce z domu prináša problémy, ale aj nové príležitosti

Aktuálna doba nielenže vyvíja tlak na firmy, aby zabojovali proti dôsledkom koronakrízy, ale aby sa postarali aj o zdravie a bezpečnosť ...

18.6.2020 Redakcia FinReport

Kto z koronakrízy vyšiel ako víťaz a kto ako porazený?

Koronakríza zasiahla svet ako vlna tsunami. Nielen jednotlivcov, ale aj celé hospodárske odvetvia našla nepripravených. Zo dňa na deň museli ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta
  2. 2.
    NBS hrozí poisťovni pokutou, tá na zákaz predaja poistiek nevidí dôvod
  3. 3.
    Európske krajiny zavádzajú drastické opatrenia proti COVID-19, ale menový fond to vidí pozitívne
  4. 4.
    Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme
  5. 5.
    Polícia zhrnula pravidlá pri vstupe na Slovensko. Ak nemáte urobený test, karanténa vás neminie