Naháňanie úhrad nezaplatených faktúr stojí slovenské firmy ročne 2,5 miliardy eur
Podľa najnovšieho najväčšieho európskeho prieskum platobného správania podnikov – European Payment Report 2023 (EPR 2023) trávia podniky na Slovensku v priemere 77 dní v roku zabezpečovaním úhrad oneskorených faktúr. To je viac ako štvrtina celého pracovného roka zamestnanca. Každý slovenský podnik na to minie v priemere 4 786 eur ročne a štyri z desiatich spoločností to oberá o viac ako 10 hodín týždenne.

Foto: Shutterstock
Straty sa počítajú v miliardách eur
Z už 26. edície celoeurópskeho prieskumu vyplýva, že čas, ktorý spoločnosti trávia riešením problémov s omeškanými úhradami im značne zväzuje ruky. Podniky v rámci celej Európy trávia zabezpečovaním rýchlejších úhrad v priemere 74 dní v roku. To predstavuje pre európske hospodárstvo náklady vo výške až 275 miliárd eur, čo je približne desaťnásobok hrubého domáceho produktu (HDP) Slovenskej republiky.
Najviac času zrýchľovaniu úhrad faktúr venujú vo Fínsku. Týždenne ich to stojí v priemere až 11,6 hodiny. Súčasne je tam najväčší podiel spoločností (51 %), ktoré takto strácajú viac ako 10 hodín za týždeň. Na Slovensku sa to týka až 43 % podnikov.
V európskom priemere
Slovensko sa v rebríčku EPR 2023 nachádza na 11. mieste. Z pohľadu priemerného počtu hodín za týždeň je to 10,8 hodiny, o ktoré sú zamestnanci spoločností ochudobnení kvôli tomu, že sa snažia vymáhať platby za už dodané produkty alebo služby.
Celoročne to priemerne predstavuje až 77 hodín, čo zodpovedá nákladom každého podniku na Slovensku vo výške 4 786 eur. Celkovo tak interná snaha o znižovanie omeškania a zabezpečovanie platieb stojí ročne slovenské hospodárstvo až 2,5 miliardy eur.
Je čoraz ťažšie dohodnúť sa
Presne polovica slovenských firiem tvrdí, že je pre ne čoraz ťažšie dosiahnuť vzájomne výhodné platobné podmienky so zákazníkmi či dodávateľmi. V praxi sa to ukazuje v podobe zdĺhavých rokovaní a nedodržiavania lehôt splatnosti.
Na Slovensku je tento údaj približne na úrovni európskeho priemeru (53 %). Približne polovica spoločností bola nútená akceptovať dlhšie lehoty splatnosti, ako im to vyhovuje, pretože nechceli poškodiť vzťahy so zákazníkmi, alebo sa tým snažili podporiť zákazníkov, aby sa vyhli riziku bankrotu.
Zároveň sa však vytvára aj skupina podnikov, ktoré sa voči tomuto chránia tým, že si strážia svoje platobné podmienky a nikdy o nich nevyjednávajú.
Dve tretiny zákazníkov žiadajú odloženie splatnosti faktúry
Znepokojivejšie však je, že na Slovensku až 61 % respondentov potvrdilo nárast počtu zákazníkov, ktorí žiadajú o odloženie vystavenia faktúry. To je spolu s Estónskom najviac spomedzi všetkých 29 sledovaných európskych krajín. Európsky priemer je 54 %.
Stúpa záujem o mediáciu
Väčšina slovenských podnikov (61 %) využíva právne možnosti na odstránenie, respektíve zníženie stavu neuhradených pohľadávok a asi tretina (32 %) má jasné interné procesy vymáhania pohľadávok. Tieto výsledky sa pohybujú porovnateľne s európskym priemerom (58 % a 34 %).
Právne kroky preferujú najmä tie spoločnosti, ktoré ponúkajú kratšie lehoty splatnosti (30 dní a menej). Spoločnosti, ktoré ponúkajú dlhšie lehoty splatnosti (31+ dní) viac investujú do interných procesov vymáhania.
Z celoeurópskeho pohľadu, a veľmi podobné je to aj na Slovensku, sa najmä u spoločností, kde investujú najviac vlastných interných zdrojov do inkasovania pohľadávok, zvyšuje obľuba využívania alternatívneho riešenia sporov, ako je napríklad mediácia.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 2.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 3.Zomrel pápež František. Svet sa lúči s charizmatickým lídrom Cirkvi
- 4.Kto by mohol byť nástupcom pápeža Františka? Voľbu bude sprevádzať tradičné konkláve aj biely alebo čierny dym
- 5.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu