Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banky ponúkajú klientom pomoc s finančnými plánmi, hoci na to nemajú dostatočnú paletu produktov

Zuzana Fryč Financie Poslať

Po tom, čo koronakríza zamávala s rozpočtami nie jednej slovenskej domácnosti, banky sa čoraz viac snažia angažovať vo vytváraní finančných plánov svojim klientom. Finanční agenti to nepovažujú za najlepšie riešenie. Najdôležitejšie je podľa nich vyberať zo širokej ponuky kvalitných finančných produktov a nie z toho, čo tá-ktorá banka má k dispozícii.

Finančný plán

Foto: Shutterstock

Koronakríza sa dotkla každého z nás. Mnohých Slovákov aj po finančnej stránke, keďže na krízu a s ňou spojené prepúšťanie bol len málokto pripravený. O to viac si dnes uvedomujeme dôležitosť existencie finančnej rezervy a správneho nastavenia našich financií.

Banky na neistú situáciu zareagovali veľmi rýchlo, keďže svojim klientom aktuálne poskytujú služby vo forme aplikácií a poradenstva s názvami, ako Finančný plán, Spending Report či Invest plan. Tie majú zabezpečiť predchádzanie podobným neľahkým situáciám najmä do budúcnosti.

Riadenie financií pomocou jedinej aplikácie

Koronakríza preverila finančnú stabilitu mnohých ľudí. Podľa štatistiky Slovenskej sporiteľne každá piata rodina v súčasnosti nemá rezervu ani na jeden mesiac. V nadväznosti na to Slovenská sporiteľňa ponúka svojim klientom službu Finančný plán, s ktorým by sa jej klienti mali lepšie zabezpečiť do budúcnosti. V rámci jedinej aplikácie si klienti nastavia svoje investovanie, poistenie, sporenie aj dôchodok.

O službu klienti prejavili záujem hneď, ako sa objavila na trhu. „Už v pilotnej prevádzke si službu Finančný plán v našich pobočkách vyskúšalo viac ako 90-tisíc Slovákov, ktorí sú tak lepšie pripravení na budúcnosť,“ hovorí Michal Orlovský zodpovedný za správu majetku klientov v Slovenskej sporiteľni.

Banka potvrdila, že ľudia, ktorí si dlhodobo tvorili rezervu, zvládli ekonomické následky pandémie koronavírusu lepšie ako ostatní. „Správne finančne zabezpečený človek má vytvorenú finančnú rezervu vo výške troch až šiestich mesačných príjmov. Poistí sa voči nepredvídateľným situáciám, svoj majetok chráni pred infláciou a pripravuje sa na dôchodok,“ zdôrazňuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Sledovanie príjmov a výdavkov online

Hoci finančné poradenstvo je dlhodobo hlavnou doménou finančných agentov, analytikov a poradcov, v rovnakej oblasti ponúka finančné poradenstvo aj Tatra banka. Svojim klientom napríklad odporúča, ako si nastaviť vlastné financie, aká by mala byť výška finančnej rezervy podľa mesačného príjmu, koľko percent príjmu by si mal klient sporiť.

„Pre prémiových klientov máme osobitnú aplikáciu Premium Way, v rámci ktorej bankár analyzuje potreby klienta v závislosti od jeho životnej fázy a odporúča mu príslušné produkty. Klientovi sú v rámci tejto aplikácie prezentované aj pravidlá finančného zdravia,“ uvádza hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Okrem toho pre všetkých klientov Tatra banky sú v rámci internetbankingu a mobilného bankovníctva dostupné nástroje na správu osobných financií. „Prvou je Spending reportTB, ,ktorý v prehľadných grafoch umožňuje sledovať príjmy a výdavky a ich štruktúru v rámci jednotlivých kategórií. Klient si napríklad môže v rámci výdavkových kategórií nastaviť rozpočet, pričom pri jeho prekročení ho na to aplikácia upozorní,“ opisuje Z. Žiaranová.

Ďalším internetbankovým nástrojom Tatra banky sú Ciele, vďaka ktorým si klienti môžu nastaviť krátkodobé a dlhodobé ciele, ako sú napríklad vytvorenie finančnej rezervy, nákup auta alebo sporenie na lepší dôchodok.

Investovanie pomocou softvéru

Podobne pristupuje ku klientom aj VÚB banka, ktorá sa finančným poradenstvom pre svojich klientov zaoberá už dlhší čas. „Sme presvedčení, že banka je na finančné poradenstvo ten správny partner, keďže má vybudovaný vzťah so svojimi klientmi, pomáha riešiť potreby klientov na dennej báze a má, samozrejme, najväčšie skúsenosti,“ uviedol PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

Už minulý rok VÚB banka predstavila softvérový nástroj InvestPlan, ktorý klientom navrhne investičné portfólio šité na mieru. Následne v pravidelných intervaloch vyhodnocuje aktuálnu situáciu a odporúča zmeny s cieľom optimálne spravovať majetok klienta.

Finanční agenti banky na poradenstvo neodporúčajú

Finančný poradca a analytik spoločnosti Prosight Slavomír Molnár považuje riešenie bánk poskytovať klientom komplexné služby v oblasti financií za úplne prirodzené, ale nie za najšťastnejšiu voľbu pre ľudí.

Snahou bánk podľa Molnára je udržať si klientov a ziskovosť vďaka pokrytiu produktov zo všetkých sektorov finančného trhu na jednom mieste, čím si banka zabezpečí stabilitu svojich klientov. Vzniká menšia pravdepodobnosť, že by sa klienti chceli presunúť ku konkurenčnej banke. Tak získavajú možnosť nastaviť si svoje financie v oblasti sporiacich, úverových a poistných produktov, investícií, druhého piliera aj tretieho piliera v rámci svojej banky.

Hoci klient si dokáže nastaviť finančný plán aj v banke, nemusí to byť preňho ideálna voľba. „Možnosť riešenia všetkých produktov pod jednou strechou v banke by som nikdy klientovi neodporúčal. Hlavným dôvodom je to, že banka má absolútne obmedzenú ponuku produktov z každého segmentu,“ vysvetľuje S. Molnár.

Široký výber produktov nesmie chýbať

Bežnou praxou bánk je, že v rámci druhého či tretieho piliera majú uzavretú zmluvu len s jednou správcovskou spoločnosťou, podielových fondov majú na výber maximálne 20 a poistné produkty predávajú na základe dohodnutého zmluvného vzťahu len od jednej poisťovne.

Podľa jeho slov tak vzniká priestor na nesprávny výber a nastavenie produktov. „Ak banka ponúka klientom len dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré nemajú na výber indexový fond, klient tak z dlhodobého hľadiska prichádza o obrovský zisk na výnose,“ upozorňuje S. Molnár.

Klienti, ktorí sa rozhodnú využiť finančných sprostredkovateľov namiesto bánk pri nastavení dôchodkových pilierov, investícií či poistných produktov, získavajú na výber omnoho väčšie množstvo kvalitných finančných produktov, ktorých výsledky sa prejavia predovšetkým z dlhodobého hľadiska. Pritom využívať banku na platobný styk, úverové produkty či základné sporenie na rezervu vedené pod bežným účtom považuje S. Molnár za optimálne riešenie.

Slovenská sporiteľna má na obmedzenú ponuku produktov bánk iný názor. „Naši klienti si môžu vybrať zo širokej ponuky produktov, pretože spolupracujeme s mnohými partnermi ako napríklad BNP Paribas, Franklin Templeton Investments, C-Quadrat, Cardif, NN, Kooperativa a mnohé iné. Súčasne túto ponuku plánujeme neustále rozširovať,” vysvetľuje Michal Orlovský zodpovedný za správu majetku klientov.

Komplexný pohľad je na prvom mieste

Generálny riaditeľ a analytik Partners Investments Maroš Ovčarik považuje banky, ktoré sa rozhodnú ísť cestou finančného sprostredkovania, za progresívnejšie a inovatívnejšie. Nasledujú postup niektorých finančno-poradenských spoločností, ktoré takúto cestu razia už veľa rokov.

„Komplexný pohľad odborníka na osobné financie cez finančný plán je pre klienta násobne vyššia pridaná hodnota, ako len predaj konkrétnych finančných produktov,“ zdôrazňuje M. Ovčarik.

Za dôležité považuje aj to, aby poradca pri výbere investičných produktov kládol dôraz okrem finančnej situácie klienta aj na jeho skúsenosti s investovaním a jeho schopnosť a ochotu znášať riziko súvisiace s pohybmi na finančných trhoch.

logo
Prečítajte si tiež:
26.4.2024 Martin Jamnický

ASINS: Osobný bankrot by sa nemal vzťahovať na ľudí s nadštandardným príjmom

Počet osobných bankrotov za posledné tri roky významne stúpol. Len minulý rok požiadalo o oddlženie vyše 9 700 ľudí. Problémom je, že v ...

26.4.2024 Robert Juriš

Banka varuje pred podvodníkmi s letenkami alebo dovolenkovými pobytmi

S blížiacimi sa letnými prázdninami sa čoraz intenzívnejšie rozbieha sezóna rezervovania si dovolenkových pobytov. V tejto súvislosti však ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Boj proti praniu špinavých peňazí dostáva prísnejšie pravidlá

Europoslanci schválili ďalší balík finančných zákonov. Najnovšia európska finančná legislatíva je zameraná predovšetkým na posilnenie ...

26.4.2024 Roland Régely

Koľko stojí vybavenie hypotéky v roku 2024? Tieto poplatky zdraželi

Zdražovanie hypoték pokračuje, a tentoraz to nie je spôsobené len zvyšovaním úrokových sadzieb úverov na bývanie. Od apríla 2024 sa ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Po týždňoch zdražovania sa zvyšovanie cien benzínu konečne zastavilo

Pozitívna správa pre motoristov. Ceny benzínu sa v uplynulých dňoch po niekoľkých týždňoch zdražovania konečne prestali zvyšovať. V ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur

Platcov dane z pridanej hodnoty (DPH) čakajú v budúcom roku zmeny. Povinnosť registrácie za platcu DPH sa po novom vzťahuje na tuzemské firmy ...

25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Na darovanie 2 % zo svojich daní máte čas do konca apríla

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2023 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

21.4.2024 Redakcia FinReport

Ako postupovať keď zistíme, že čerstvo kúpená nehnuteľnosť je poškodená?

Po kúpe bytu či domu sa môžu s odstupom času objaviť chyby, poruchy alebo poškodenia, na ktoré predávajúci neupozornil kupujúceho. Čo ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay