Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na klientov VÚB banky útočia podvodníci. Mieria na ich internetbanking a zneužívajú kryptomeny

Robert Juriš Banky a poisťovne Poslať

Klienti VÚB banky pri otváraní služieb internetbankingu čítajú odkaz, v ktorom ich banka dôrazne varuje pred možnými podvodmi. Hrozí im útok na ich finančné prostriedky, ktoré majú uložené v banke. Majú si dať pozor na podvodné SMS a e-maily, pričom ich jediným cieľom je vylákať od klientov prístupové dáta k účtom, aby sa útočníci mohli zmocniť ich peňazí.

útoky na účty

Foto: Shutterstock

Podvodníci sa tvária, že sú bankoví úradníci

Správy klientom prichádzajú v mene VÚB banky. Informujú ich o potrebe aktualizácie osobných údajov, inak im bude zablokovaný bankový účet. Žiadajú aktualizáciu KYC dotazníka alebo aktiváciu platobnej karty. „Ak ste takúto správu dostali, nereagujte na ňu a vymažte ju!“ žiada svojich klientov banka.  

Druhou často využívanou podvodnou stratégiou je snaha nalákať bankového klienta na to, aby „výhodne“ zainvestoval do niektorej z kryptomien. Upútajú pozornosť klienta reklamou, a on zareaguje na výhodnú možnosť investovať do kryptomien, respektíve ho priamo kontaktuje takzvaný obchodník s ponukou na výhodné investovanie, prípadne na „výber zisku“ z predchádzajúcich investícií, ktoré sa vo väčšine prípadov vôbec neuskutočnili.

Podvodníci sa pri svojich aktivitách odvolávajú na známe spoločnosti, ktoré zaujímajú popredné miesta na trhu s kryptomenami. Často používajú napríklad odkaz na kryptoburzu Binance. V ponuke sú však aj ďalší veľkí hráči z kryptomenového sveta.

Neverte príliš výhodným ponukám

„Nedajte sa nalákať na podozrivo výhodné ponuky s investovaním do kryptomien. Nikdy neposkytujte svoje citlivé údaje tretím osobám, ani vzdialený prístup do svojho zariadenia,“ varuje ďalej vo svojom online oznámení banka.

Podľa informácie vedúceho oddelenia prevencie podvodov vo VÚB Radomíra Adamkoviča podvodníci totiž pod zámienkou pomoci s inštalovaním aplikácií a ich nastavením často dokážu získať vzdialený prístup do klientovho počítača. „Zároveň od neho vylákajú aj prístupové prvky do internetbankingu a údaje o platobnej karte, a následne realizujú podvodné prevody finančných prostriedkov,“ hovorí odborník.

Svoju dôveryhodnosť zvyšujú aj tým, že niektorým klientom dokonca dočasne prevedú „zisky z investovania“ na ich účet. V skutočnosti však ide o ukradnuté peniaze iných klientov, ktoré následne putujú na účty podvodníkov.

Tieto veci vo vlastnom záujme naozaj nerobte

„Snažíme sa robiť osvetu, pravidelne upozorňujeme klientov na podobné podvody, aby sa ľudia nedali nalákať na podozrivo výhodné ponuky, napríklad s investovaním do kryptomien. Opakujeme a zdôrazňujeme to, čo je najpodstatnejšie, že nikdy nesmú dávať svoje citlivé údaje, ako sú prístupové heslá, čísla účtu a údaje o platobnej karte, tretím osobám,“ zdôrazňuje PR manažér banky Dominik Miša.

Pri internetbankingu zbystrite pozornosť

Banka tiež v súvislosti s častými pokusmi o podvodné konanie odporúča, aby sa jej klienti prihlasovali do svojho internetového bankovníctva vždy len cez oficiálnu stránku banky, a pri prihlasovaní si vždy skontrolovali URL adresu, či sa v nej nenachádzajú odchýlky od očakávaného štandardu. Banka dokonca zaznamenala, že vyhľadávacie portály jej klientom pri hľadaní adresy ponúkli ako prvú tú podvodnú.

Ak majú klienti podozrenie, že sa stali obeťou tohto typu podvodu, bezodkladne musia kontaktovať banku. Jedným z ďalších krokov je zablokovanie kryptoobchodníkov,“ dodáva D. Miša.

Pozor na falošné linky a silné autorizácie

K podobným „útokom“ na účty klientov VÚB banky došlo aj pred približne poldruha rokom. Páchateľ im rozposielal správy s odkazom, že ich účet je dočasne zablokovaný. Správy tiež obsahovali falošný link na stránku internetového bankovníctva, kde si prístup k účtu mohli obnoviť za cenu poskytnutia svojich prihlasovacích údajov a údajov o svojej platobnej karte.

Aj vtedy banka reagovala, že nie je autorom takýchto správ, a že klienti ich majú vymazať a nereagovať na ne. Ak by totiž klient poskytol svoje citlivé údaje útočníkom, zachrániť by ho pred stratou svojich úspor mohla len rýchla zmena prihlasovacích údajov, respektíve blokácia platobnej karty. 

Banka sa totiž netají tým, že v prípade, ak klient potvrdí „vyžiadanú“ transakciu takzvanou silnou autorizáciou, existuje len malá šanca, že by svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidel

Top 9 rád, čo robiť a čo nerobiť, keď...

1) Presvedčte sa, že číslo, z ktorého prijímate hovor, je oficiálne, respektíve pre vás známe.

2) V prípade e-mailu správy preverte správnosť URL adresy, či ide o skutočnú webovú stránku firmy alebo spoločnosti, v mene ktorej ste boli oslovení.

3) Skontrolujte logo v e-maile alebo oslovení, či je identické, alebo sa líši od oficiálneho loga spoločnosti, ktorá vás oslovuje.

4) Sústreďte sa na pravopis – podvodné oslovenia obsahujú niekedy až školácke gramatické alebo štylistické chyby.

5) Na vyžiadanie nikdy neposkytujte svoje citlivé údaje, ako rodné číslo, adresu, e-mail, prihlasovacie údaje do internetbankingu, číslo platobnej alebo kreditnej karty, číslo účtu, overovacie kódy z SMS.

6) Ak vás niekto požiada o takéto informácie, ukončite hovor, alebo neodpovedajte na správu.

7) V žiadnom prípade neautorizujte podozrivé finančné operácie. V prípade, že tak urobíte, existuje už len malá šanca, že svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidíte.

8) Ak ste sa stali obeťou incidentu, kontaktujte svoju banku, ktorá nechá podvodné stránky zablokovať, alebo informujte Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT prostredníctvom formulára, ktorý má na webovej stránke.

9) Vo svojich zariadeniach používajte antivírusové programy s antiphishingovou ochranou.

OCBC banka prišla s riešením v podobe vypínača

So zaujímavým riešením v prípade útoku na bankový účet klienta približne pred rokom prišla OCBC banka so sídlom v Singapure. Aby mohli jej klienti čo najrýchlejšie reagovať na vzniknutú situáciu, na svoje bankomaty namontovala „vypínač“, ktorým je v prípade útoku zvonka možné zmraziť všetky ohrozené účty – bežné aj sporiace, prístup k debetným aj kreditným kartám a tiež k digitálnemu bankovníctvu.

logo
Prečítajte si tiež:
26.4.2024 Martin Jamnický

ASINS: Osobný bankrot by sa nemal vzťahovať na ľudí s nadštandardným príjmom

Počet osobných bankrotov za posledné tri roky významne stúpol. Len minulý rok požiadalo o oddlženie vyše 9 700 ľudí. Problémom je, že v ...

26.4.2024 Robert Juriš

Banka varuje pred podvodníkmi s letenkami alebo dovolenkovými pobytmi

S blížiacimi sa letnými prázdninami sa čoraz intenzívnejšie rozbieha sezóna rezervovania si dovolenkových pobytov. V tejto súvislosti však ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Boj proti praniu špinavých peňazí dostáva prísnejšie pravidlá

Europoslanci schválili ďalší balík finančných zákonov. Najnovšia európska finančná legislatíva je zameraná predovšetkým na posilnenie ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Ceny priemyselných výrobcov klesajú, znižujú ich lacné energie

Pokles výrobných cien domácich priemyselných výrobcov pokračoval už tretí mesiac po sebe. V marci 2024 to bolo v porovnaní s rovnakým ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Informácie o príjemcoch cezhraničných platieb je potrebné nahlásiť do konca apríla 2024

Poskytovatelia platobných služieb majú do konca apríla povinnosť zaslať Finančnej správe SR informácie o príjemcoch cezhraničných ...

26.4.2024 Roland Régely

Koľko stojí vybavenie hypotéky v roku 2024? Tieto poplatky zdraželi

Zdražovanie hypoték pokračuje, a tentoraz to nie je spôsobené len zvyšovaním úrokových sadzieb úverov na bývanie. Od apríla 2024 sa ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Po týždňoch zdražovania sa zvyšovanie cien benzínu konečne zastavilo

Pozitívna správa pre motoristov. Ceny benzínu sa v uplynulých dňoch po niekoľkých týždňoch zdražovania konečne prestali zvyšovať. V ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay