Hľadaj

Podvodníci útočia na bankové účty Slovákov. S riešením prichádza singapurská OCBC Bank

Robert Juriš FinTech Poslať

Mobilné telefóny Slovákov zahlcujú nevyžiadané podvodné SMS správy. Útočníci sa prostredníctvom nich snažia zmanipulovať obete, aby klikli na linky vedúce na phishingové stránky, kde sa z nich pokúsia vylákať osobné, prístupové či inak citlivé údaje. Falošné kampane smerujú najmä na klientov Fio banky a Prima banky, ale oslovujú aj tých, ktorí v týchto bankách nemajú zriadený účet.

phishingové útoky

Foto: Shutterstock

 

Pozrime sa preto podrobnejšie na phishingové podvody, ktorým v súčasnosti čelia mnohí obyvatelia Slovenska, a tiež na technické riešenie zabraňujúce vzniku škôd na bankovom účte obete, s ktorým prichádza singapurská OCBC Bank.

Zákerné esemesky

Kampane, ktoré zachytili výskumníci spoločnosti ESET, sú primárne namierené na klientov Fio banky a Prima banky. Útočníci ich však rozosielajú plošne, takže správy do mobilu dostávajú aj používatelia, ktorí v daných finančných inštitúciách nikdy účty nemali.

„Ľudia by mali zvýšiť pozornosť pri prichádzajúcich SMS správach, pretože na rozdiel napríklad od e-mailu máme tendenciu otvárať každú jednu z nich. Ich bezpečnostný štandard je pritom v porovnaní s najrozšírenejšími chatovacími službami výrazne nižší,“ varuje špecialista na digitálnu bezpečnosť spoločnosti ESET Ondrej Kubovič.

V očiach niektorých ľudí môže zvyšovať dôveryhodnosť týchto správ fakt, že sú posielané z telefónneho čísla, a niektoré telefóny ich automaticky zaradia pod značku „Info“ alebo „InfoSMS“. Do rovnakej skupiny môžu spadať napríklad aj správy po nákupe diaľničnej známky, či informácie od niektorých štátnych úradov. Len časť mobilných telefónov ich dokáže správne identifikovať a zaradiť do kategórie spam.

Pozor na detaily

„Stránka, na ktorú sa obeť dostane, pritom vyzerá takmer na nerozoznanie od originálu. Líši sa však v URL adrese, v ktorej sú bodky nahradené pomlčkami, prípadne adresa obsahuje slová, ako „overenie“, „suspendovany“ alebo „zabezpeceni“. Okrem toho tieto phishingové stránky nemajú šifrovací certifikát, takže sa k údajom môžu dostať aj ďalší útočníci,” vysvetľuje O. Kubovič.

Dotknuté banky varujú pred problémom svojich klientov oznamom na svojich oficiálnych webových stránkach. Fio banka spomína nielen podvodné SMS, ale aj e-maily. SMS sa tvária, akoby klienta banky mali ochrániť pred podvodnou činnosťou, pritom ho odkazujú na web, ktorý sa z nich pokúsi vylákať citlivé údaje. Podvodné e-maily zase upozorňujú na zablokovanú platobnú kartu s tým, že na jej odblokovanie je potrebné kliknúť na odkaz, ktorý ich presmeruje na podvodnú stránku.

Varuje aj Polícia SR

Banka takéto e-maily či SMS určite neposiela. Text obsahuje neúplné informácie, odosielateľ má netypickú e-mailovú adresu, link do internetbankingu je falošný a má úplne iný formát. Toto sú veci, na ktoré je potrebné si dať pozor,“ varuje na svojom facebookovom profile Polícia SR.

Spoločnosť ESET tvrdí, že jej bezpečnostné riešenia dokážu podvodné linky detekovať a zablokovať. Varovanie vo väčšine prípadov zobrazí aj internetový prehliadač, pretože nemajú platný certifikát. Útočníci však cieľové linky často menia, čo sťažuje reagovanie na hrozbu.

 

Vypínač proti „zabíjaniu účtov“

Masívna vlna SMS phishingových útokov na bankové účty, ktorá sa netýka len Slovenska, ale je doslova celosvetovým problémom, si skôr či neskôr musela vyžiadať reakciu zo strany bánk. S riešením, ktoré sa však dá použiť až vtedy, keď sa hrozba premení na skutočný útok na peniaze klienta banky, prichádza OCBC Bank so sídlom v Singapure. Tá prostredníctvom svojich bankomatov umožní klientom v prípade útoku zvonka na ich peniaze zmraziť všetky ich účty.

Banka, ktorá sa označuje ako nadnárodná korporácia pre bankovníctvo a finančné služby, vyvinula „vypínač proti zabíjaniu účtov“. Funguje tak, že ak vlastník účtu zaregistruje útok hekera na svoje finančné prostriedky, môže v prípade núdze okamžite zmraziť svoje bežné aj sporiace účty.

Vypínač je možné v prípade potreby aktivovať nielen prostredníctvom oficiálneho kontaktného telefónneho čísla banky, ale aj prostredníctvom klávesy 8 na niektorom z bankomatov patriacich OCBC. Táto funkcia bude dostupná od marca tohto roka.

Riešenie po masívnej vlne útokov

Podľa portálu Finextra vypínač dokáže vypnúť všetky bežné a sporiace účty, vrátane spoločných účtov, ​​prístup k bankomatom, debetným a kreditným kartám a digitálnemu bankovníctvu, ako aj prístup k aplikácii OCBC Pay Any. Opätovnú aktiváciu týchto služieb bude môcť zariadiť len zástupca banky.

Zavedenie nového opatrenia nasleduje po záplave SMS phishingových podvodov v bankách v Singapure. Banka zistila, že len v decembri 2021 prišlo 470 zákazníkov o približne 8,5 milióna dolárov po tom, ako sa podvodníci vydávali za veriteľa a obetiam posielali SMS s odkazmi na phishingové stránky.

Singapurská centrálna banka potom nariadila všetkým bankám, aby odstránili klikateľné odkazy v e-mailoch a textových správach odoslaných maloobchodným zákazníkom a zvažuje množstvo ďalších opatrení na potlačenie podvodov. Zostáva veriť, že riešenie na ochranu finančných prostriedkov bankových klientov nezostane len v Ázii, ale objaví sa aj v Európe.

logo
Prečítajte si tiež:
10.7.2025 Redakcia FinReport

Dovoz potravín z tretích krajín: hrozia pokuty

Finančná správa SR varuje pred dovozom potravín živočíšneho pôvodu z krajín mimo EÚ. Porušenie pravidiel môže viesť k pokutám a ...

10.7.2025 Redakcia FinReport

Dôchodkový vek 2025: Poistenci ročníka 1967 odídu do dôchodku neskôr

Od 1. júla 2025 sa mení dôchodkový vek pre poistencov narodených v roku 1967. Nový systém výpočtu reflektuje rastúcu strednú dĺžku ...

10.7.2025 Tlačová správa

Slabý dolár pripravuje slovenských investorov o zisky. Ako reagovať?

„Americké indexy sú na historických maximách, no pohľad slovenských investorov na ich portfóliá, v ktorých majú americké aktíva, to ...

9.7.2025 Roland Régely

Ako poisťovne na Slovensku podporujú pacientov, ktorí nosia dioptrické okuliare

Príspevok na vyšetrenie očí či na okuliare. Zdravotné poisťovne na Slovensku ponúkajú rôzne benefity, ktoré ľudia s potrebou okuliarovej ...

9.7.2025 Matej Čakajda

MiCA: Nový právny predpis pre kryptomeny

MiCA, nový právny predpis EÚ, má ambíciu vytvoriť spoločné pravidlá pre oblasť kryptomien, zasahujúc tak každý subjekt podnikajúci v ...

9.7.2025 Redakcia FinReport

Online kalkulačka pre SZČO: Nový spôsob výpočtu poistného

Sociálna poisťovňa spustila online kalkulačku pre samostatne zárobkovo činné osoby. Umožňuje zistiť výšku sociálneho poistného a ...

9.7.2025 Redakcia FinReport

Podvodný list: „Platobný predpis na úhradu poplatku za digitálnu infraštruktúru"

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR upozorňuje na podvodný list, ktorý sa doručuje do poštových schránok ...

26.6.2025 Tlačová správa

AI nástroje menia výkonnosť e-shopov

Umelá inteligencia už nie je len buzzwordom technologických gigantov. Reálnu a rýchlo dostupnú príležitosť ušetriť čas, znížiť ...

13.6.2025 Redakcia FinReport

Slovensko posilňuje AI vo vzdelávaní vďaka spolupráci s americkými lídrami

Minister školstva Tomáš Drucker počas pracovnej cesty v USA nadviazal strategické partnerstvá s poprednými technologickými firmami a ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

Súťaž - ideálna poisťovňa roka 2025!

Chceli by ste si v roku 2025 oddýchnuť na zaslúženej dovolenke podľa vlastného výberu a ešte k tomu úplne zadarmo? Teraz máte skvelú príležitosť! ...

3.6.2025 Redakcia FinReport

Slovenská pošta spúšťa mAIku: Prvé autonómne doručovanie na Slovensku

V Bratislave štartuje pilotný projekt autonómneho doručovania zásielok. Slovenská pošta v spolupráci s partnermi predstavila mAIku – prvé ...

15.5.2025 Laura Lišková

75% slovenských škôl už využívajú bezplatné licencie Microsoft 365 A3

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR informovalo, že 75% základných a stredných škôl na Slovensku už získali bezplatné ...

10.5.2025 Tlačová správa

Nájdi a nakúp s umelou inteligenciou: Visa predstavuje novú éru obchodovania

Umelá inteligencia mení spôsob, akým nakupujeme a platíme. Služba Visa Intelligent Commerce, ktorá bola predstavená v stredu 30. apríla na ...

10.5.2025 Redakcia FinReport

QR platby prichádzajú: Finančná správa a STU vyvíjajú novú aplikáciu

Finančná správa SR v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave pripravuje aplikáciu na bezhotovostné platby prostredníctvom ...

7.5.2025 Tlačová správa

COOP Jednota získala ocenenie Inovátor v obchode: Koncept 24/7 mení budúcnosť nakupovania

Domáci reťazec COOP Jednota potvrdil svoju pozíciu lídra v inováciách na slovenskom trhu. V súťaži Mastercard Obchodník roka 2024 získal ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Finančné inštitúcie a najmä banky sa musia pripraviť na kvantovú počítačovú hrozbu

Ochrana finančných inštitúcií pred útokmi hekerov je jednou z kľúčových úloh, ktorá sa vyvíja v čase tak, ako sa vyvíjajú ...

16.3.2025 Redakcia FinReport

Ďalší dvaja manažéri skrachovanej spoločnosti Wirecard sú obvinení zo sprenevery

Nemecká prokuratúra obvinila ďalších dvoch vedúcich pracovníkov spoločnosti Wirecard z pochybenia vedúceho ku kolapsu poprednej fintech ...

11.3.2025 Redakcia FinReport

Práce na digitálnom dolári sa zastavili, digitálne euro zatiaľ pokračuje

Ešte pred dvomi rokmi platilo, že takmer všetky centrálne banky na svete viac či menej pracujú na vývoji vlastnej digitálnej meny. Dnes ...

Júl

 
P
U
S
Š
P
S
N
28. týždeň
7.
Pondelok (07.07.2025)
Oliver,
10.
Štvrtok (10.07.2025)
Amália,
11.
Piatok (11.07.2025)
Milota,
12.
Sobota (12.07.2025)
Nina,
30. týždeň
21.
Pondelok (21.07.2025)
Daniel,
22.
Utorok (22.07.2025)
Magdaléna,
23.
Streda (23.07.2025)
Oľga,
24.
Štvrtok (24.07.2025)
Vladimír,
25.
Piatok (25.07.2025)
Jakub, Timur,
27.
Nedeľa (27.07.2025)
Božena,
31. týždeň
28.
Pondelok (28.07.2025)
Krištof,
29.
Utorok (29.07.2025)
Marta,
31.
Štvrtok (31.07.2025)
Ignác,
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay