Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Podvodníci útočia na bankové účty Slovákov. S riešením prichádza singapurská OCBC Bank

Robert Juriš FinTech
SK
EN
Poslať

Mobilné telefóny Slovákov zahlcujú nevyžiadané podvodné SMS správy. Útočníci sa prostredníctvom nich snažia zmanipulovať obete, aby klikli na linky vedúce na phishingové stránky, kde sa z nich pokúsia vylákať osobné, prístupové či inak citlivé údaje. Falošné kampane smerujú najmä na klientov Fio banky a Prima banky, ale oslovujú aj tých, ktorí v týchto bankách nemajú zriadený účet.

image

Foto: Shutterstock

 

Pozrime sa preto podrobnejšie na phishingové podvody, ktorým v súčasnosti čelia mnohí obyvatelia Slovenska, a tiež na technické riešenie zabraňujúce vzniku škôd na bankovom účte obete, s ktorým prichádza singapurská OCBC Bank.

Zákerné esemesky

Kampane, ktoré zachytili výskumníci spoločnosti ESET, sú primárne namierené na klientov Fio banky a Prima banky. Útočníci ich však rozosielajú plošne, takže správy do mobilu dostávajú aj používatelia, ktorí v daných finančných inštitúciách nikdy účty nemali.

„Ľudia by mali zvýšiť pozornosť pri prichádzajúcich SMS správach, pretože na rozdiel napríklad od e-mailu máme tendenciu otvárať každú jednu z nich. Ich bezpečnostný štandard je pritom v porovnaní s najrozšírenejšími chatovacími službami výrazne nižší,“ varuje špecialista na digitálnu bezpečnosť spoločnosti ESET Ondrej Kubovič.

V očiach niektorých ľudí môže zvyšovať dôveryhodnosť týchto správ fakt, že sú posielané z telefónneho čísla, a niektoré telefóny ich automaticky zaradia pod značku „Info“ alebo „InfoSMS“. Do rovnakej skupiny môžu spadať napríklad aj správy po nákupe diaľničnej známky, či informácie od niektorých štátnych úradov. Len časť mobilných telefónov ich dokáže správne identifikovať a zaradiť do kategórie spam.

Pozor na detaily

„Stránka, na ktorú sa obeť dostane, pritom vyzerá takmer na nerozoznanie od originálu. Líši sa však v URL adrese, v ktorej sú bodky nahradené pomlčkami, prípadne adresa obsahuje slová, ako „overenie“, „suspendovany“ alebo „zabezpeceni“. Okrem toho tieto phishingové stránky nemajú šifrovací certifikát, takže sa k údajom môžu dostať aj ďalší útočníci,” vysvetľuje O. Kubovič.

Dotknuté banky varujú pred problémom svojich klientov oznamom na svojich oficiálnych webových stránkach. Fio banka spomína nielen podvodné SMS, ale aj e-maily. SMS sa tvária, akoby klienta banky mali ochrániť pred podvodnou činnosťou, pritom ho odkazujú na web, ktorý sa z nich pokúsi vylákať citlivé údaje. Podvodné e-maily zase upozorňujú na zablokovanú platobnú kartu s tým, že na jej odblokovanie je potrebné kliknúť na odkaz, ktorý ich presmeruje na podvodnú stránku.

Varuje aj Polícia SR

Banka takéto e-maily či SMS určite neposiela. Text obsahuje neúplné informácie, odosielateľ má netypickú e-mailovú adresu, link do internetbankingu je falošný a má úplne iný formát. Toto sú veci, na ktoré je potrebné si dať pozor,“ varuje na svojom facebookovom profile Polícia SR.

Spoločnosť ESET tvrdí, že jej bezpečnostné riešenia dokážu podvodné linky detekovať a zablokovať. Varovanie vo väčšine prípadov zobrazí aj internetový prehliadač, pretože nemajú platný certifikát. Útočníci však cieľové linky často menia, čo sťažuje reagovanie na hrozbu.

 

Vypínač proti „zabíjaniu účtov“

Masívna vlna SMS phishingových útokov na bankové účty, ktorá sa netýka len Slovenska, ale je doslova celosvetovým problémom, si skôr či neskôr musela vyžiadať reakciu zo strany bánk. S riešením, ktoré sa však dá použiť až vtedy, keď sa hrozba premení na skutočný útok na peniaze klienta banky, prichádza OCBC Bank so sídlom v Singapure. Tá prostredníctvom svojich bankomatov umožní klientom v prípade útoku zvonka na ich peniaze zmraziť všetky ich účty.

Banka, ktorá sa označuje ako nadnárodná korporácia pre bankovníctvo a finančné služby, vyvinula „vypínač proti zabíjaniu účtov“. Funguje tak, že ak vlastník účtu zaregistruje útok hekera na svoje finančné prostriedky, môže v prípade núdze okamžite zmraziť svoje bežné aj sporiace účty.

Vypínač je možné v prípade potreby aktivovať nielen prostredníctvom oficiálneho kontaktného telefónneho čísla banky, ale aj prostredníctvom klávesy 8 na niektorom z bankomatov patriacich OCBC. Táto funkcia bude dostupná od marca tohto roka.

Riešenie po masívnej vlne útokov

Podľa portálu Finextra vypínač dokáže vypnúť všetky bežné a sporiace účty, vrátane spoločných účtov, ​​prístup k bankomatom, debetným a kreditným kartám a digitálnemu bankovníctvu, ako aj prístup k aplikácii OCBC Pay Any. Opätovnú aktiváciu týchto služieb bude môcť zariadiť len zástupca banky.

Zavedenie nového opatrenia nasleduje po záplave SMS phishingových podvodov v bankách v Singapure. Banka zistila, že len v decembri 2021 prišlo 470 zákazníkov o približne 8,5 milióna dolárov po tom, ako sa podvodníci vydávali za veriteľa a obetiam posielali SMS s odkazmi na phishingové stránky.

Singapurská centrálna banka potom nariadila všetkým bankám, aby odstránili klikateľné odkazy v e-mailoch a textových správach odoslaných maloobchodným zákazníkom a zvažuje množstvo ďalších opatrení na potlačenie podvodov. Zostáva veriť, že riešenie na ochranu finančných prostriedkov bankových klientov nezostane len v Ázii, ale objaví sa aj v Európe.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
3.10.2023 Robert Juriš

Cena zlata sa prepadla, je najnižšia za posledných sedem mesiacov

Krach niekoľkých amerických bánk na začiatku tohto roku vyhnal cenu zlata výrazne nahor. V polovici marca sa dostala nad úroveň 1 900 ...

3.10.2023 Redakcia FinReport

Ikonický červený sveter princeznej Diany s ovečkami vydražili za viac ako milión dolárov

Ešte nebola princeznou, keď si ho po prvý raz obliekla. Stalo sa to niekoľko mesiacov pred svadbou v roku 1981. Dnes, po viac ako štyroch ...

3.10.2023 Redakcia FinReport

K dispozícii je 36-miliónový nenávratný finančný príspevok pre veľké podniky

Veľké podniky z vybraných okresov Trenčianskeho a Košického kraja môžu žiadať o nenávratný finančný príspevok na transformáciu. ...

3.10.2023 Redakcia FinReport

Novým podpredsedom predstavenstva UniCredit Bank je Slavomír Beňa

Novým podpredsedom predstavenstva a námestníkom generálneho riaditeľa UniCredit Bank je doterajší riaditeľ firemného bankovníctva Slavomír ...

3.10.2023 Redakcia FinReport

Prieskum odhalil zhoršujúcu sa finančnú situáciu slovenských spotrebiteľov

Až tri štvrtiny (76 %) spotrebiteľov na Slovensku každý mesiac minú celý svoj príjem, alebo siahajú na úspory, či idú do dlhu. Až ...

3.10.2023 Roland Régely

Swiss Life Select Slovensko: Rekordné tržby a nová posila pre korporátne služby

Spoločnosť Swiss Life Select Slovensko v minulom roku opäť vylepšila svoje hospodárske výsledky. Firme narástol obrat na 19,8 milióna eur, ...

2.10.2023 Martin Jamnický

Vo vojne o využitie umelej inteligencie proti sebe stoja projekty Gemini a Gobi

Vojna o prvenstvo na poli internetového vyhľadávania medzi spoločnosťami Google a Microsoft sa stále stupňuje. Kým prvá z nich si drží ...

1.10.2023 Redakcia FinReport

Kryptomenový paradox: O obchodoch s nimi najčastejšie rozhodujú emócie a sentiment

Možno sa zdá, že obchodovanie s kryptomenami je striktne racionálna záležitosť stojaca na dátach a zvážení možností investora aj trhu. ...

30.9.2023 Redakcia FinReport

Hekeri dosiaľ ukradli kryptomeny za viac ako 10,2 miliardy dolárov

Od vzniku kryptomien si hekeri a kryptolúpežníci prilepšili o tokeny v hodnote viac ako 10 miliónov dolárov. Kryptoanalytici napriek tomu ...

27.9.2023 Naďa Černá

Nakupovanie online: Kedy je platenie kartou v e-shope naozaj bezpečné?

Nakupovanie v e-shopoch je dnes aj po opätovnom otvorení kamenných prevádzok populárnejšie ako pred pandémiou koronavírusu. Takýto spôsob ...

25.9.2023 Dominik Horváth

Zakladateľmi neobanky Revolut sú Ukrajinec a Rus. Ako spolu vychádzajú a aký to má vplyv na ich biznis?

Neobanka Revolut vznikla v roku 2015 a rýchlo sa stala najúspešnejším britským startupom v histórii. Za jej vydareným príbehom stojí rodák ...

24.9.2023 Redakcia FinReport

JPMorgan prináša nový spôsob platenia prostredníctvom klepnutia na iPhone

Tak, ako sa vyvíjajú moderné technológie, pribúdajú aj nové spôsoby platenia. Na jednom takom pracovala aj americká banka JPMorgan, ktorá ...

21.9.2023 Robert Juriš

Príprava digitálnych mien centrálnych bánk sa dostala do ďalšej fázy, Swift koordinuje beta testy

Spoločnosť pre medzibankovú komunikáciu Swift spolupracuje s tromi centrálnymi bankami a 30 finančnými inštitúciami na beta testoch ...

17.9.2023 Redakcia FinReport

Najväčší objem kryptomenových transakcií sa urobí v USA, no najviac používateľov kryptomien je z Indie

India za posledných šesť rokov zaznamenala mimoriadne intenzívny nárast počtu obyvateľov, ktorí vlastnia kryptomeny, a to aj navzdory ...

16.9.2023 Redakcia FinReport

Technologické firmy sa spojili s bankami pri vývoji generatívnych modelov umelej inteligencie

London Stock Exchange Group (LSEG) a Microsoft spoločne s niektorými bankami na Britských ostrovoch rozbehli rozsiahlu spoluprácu, ktorá stojí ...

12.9.2023 Redakcia FinReport

Zakladateľa skrachovanej kryptoburzy Thodex poslali v Turecku do väzenia na viac ako 11-tisíc rokov

Po krachu kryptoburzy Thodex v roku 2021 ušiel turecký kryptomenový boss do Albánska. Na cestu si zobral aj stovky miliónov eur, ktoré patrili ...

9.9.2023 Redakcia FinReport

Juniper Research: Regulačné technológie na báze umelej inteligencie čaká veľký boom

Celkový počet kontrol v štýle poznaj svojho zákazníka (KYC – Know Your Customer) v rámci bankového segmentu vykonaných prostredníctvom ...

5.9.2023 Martin Jamnický

Hodnota piatich najväčších kryptoťažobných spoločností za jediný mesiac klesla o 2,8 miliardy dolárov

Tohtoročné leto sa nieslo v znamení nového tlaku na kryptotrh. Investori začali byť opatrnejší najmä po hekerských útokoch, obvinení ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay