Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ďalší phishingový útok na bankové účty. Podvodník sa tentoraz zameral na klientov VÚB banky

Robert Juriš Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

VÚB banka varuje svojich klientov pred nebezpečnými a podvodnými SMS správami. Prostredníctvom odkazu v mobile bankingu ich informovala, že na takéto správy nemajú reagovať, pretože tým ohrozujú bezpečnosť svojho bankového účtu.

image

Foto: Shutterstock

Banka odporúča nereagovať a správu vymazať

Princíp podvodu, ktorého sa zatiaľ neznámy páchateľ pokúšal dopustiť na klientoch VÚB banky, je jednoduchý. „Tieto správy informujú, že váš účet je dočasne zablokovaný. Obsahujú tiež internetový link na falošnú stránku internetového bankovníctva s cieľom získať vaše prihlasovacie údaje a údaje o vašej platobnej karte,“ píše banka svojim klientom.

Zároveň tvrdí, že nikdy takúto správu neposielala a odporúča, aby na ňu adresáti nereagovali a vymazali ju. „Ak však už klient klikol na internetový link v takejto správe alebo tam dokonca poskytol svoje prihlasovacie údaje do internet bankingu alebo údaje o platobnej karte, je nevyhnutné čo najskôr oznámiť udalosť banke a vykonať zmenu prihlasovacích údajov, respektíve blokáciu platobnej karty,“ upozorňuje PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

Podľa jeho slov, na realizáciu podvodu musí útočník poznať nielen údaje do internetbankigu a údaje z platobnej karty, ale samotnú transakciu musí klient vo väčšine prípadov aj sám potvrdiť. „Ak to však urobí, a transakciu potvrdí takzvanou silnou autorizáciou, je len veľmi malá šanca, že svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidí,“ vysvetľuje D. Miša.

Podvodníci nielenže píšu, ale aj telefonujú

Toto nebol prvý pokus o phishingový podvod vo VÚB banke ani na slovenskom bankovom trhu, a určite nebol ani posledný. Pred podvodnými SMS už pred viac ako rokom varovala svojich klientov aj Poštová banka.   

V Tatra banke zase zaznamenali nielen phishingové, ale aj vishingové útoky. Tie stoja na pokusoch o získanie citlivých bankových informácií od klientov prostredníctvom telefónu, respektíve telefonického hovoru.

V júni tohto roku takýto podvodník predstieral, že je kriminálna polícia a pokúsil sa od klienta získať dôverné informácie týkajúce sa jeho bankového účtu a prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva. Tie mal potom sprostredkovať ďalšiemu svojmu „kolegovi“, ktorý sa predstavil ako bankové call centrum.

Tu by mal každý bankový klient maximálne spozornieť. Ako zdôrazňuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová: „Banka ani polícia v rámci telefonickej konverzácie od občana žiadne citlivé osobné a bankové informácie nikdy nežiada.“  

Vždy sa snažia tváriť maximálne seriózne a oficiálne

Pred podvodnými telefonátmi v máji tohto roku varovalo aj Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT. Išlo o rozsiahlu podvodnú kampaň prostredníctvom telefonických hovorov. Aj jej cieľom bolo vylákať od občanov citlivé údaje vrátane čísla platobnej karty, prihlasovacie heslá do internetbankingu alebo overovacie kódy z SMS správ. A aj v tomto prípade sa telefonické hovory „tvárili“ seriózne, ako keby prichádzali z oficiálneho čísla banky alebo polície. 

Pozor aj na zneužívanie sociálnych sietí

Podvodníci nielenže telefonujú a píšu SMS alebo e-maily. Na oslovenie svojich potenciálnych obetí čoraz častejšie využívajú aj sociálne siete. Prostredníctvom výhodnej ponuky, reklamy či súťaže, teda takzvaného social media phishingu, sa snažia ľudí presvedčiť, aby im poskytli údaje k svojej platobnej karte.

Ak im človek naletí, sľubovanú výhru alebo želaný výrobok zvyčajne nedostane. Môže sa však dočkať úbytku peňazí na svojom bankovom účte. Podvodníci sa pritom snažia útočiť nielen na účty fyzických osôb, ale tiež na podnikateľov a firmy.

TOP 9 čo robiť a čo nerobiť, keď...?

1) Presvedčte sa, že číslo, z ktorého prijímate hovor, je oficiálne, respektíve pre vás známe.

2) V prípade e-mailu správy preverte správnosť URL adresy, či ide o skutočnú webovú stránku firmy alebo spoločnosti, v mene ktorej ste boli oslovení.

3) Skontrolujte logo v e-maile alebo oslovení, či je identické, alebo sa líši od oficiálneho loga spoločnosti, ktorá vás oslovuje.

4) Sústreďte sa na pravopis – podvodné oslovenia obsahujú niekedy až školácke gramatické alebo štylistické chyby.

5) Na vyžiadanie nikdy neposkytujte svoje citlivé údaje, ako rodné číslo, adresu, e-mail, prihlasovacie údaje do internetbankingu, číslo platobnej alebo kreditnej karty, číslo účtu, overovacie kódy z SMS.

6) Ak vás niekto požiada o takéto informácie, ukončite hovor, alebo neodpovedajte na správu.

7) V žiadnom prípade neautorizujte podozrivé finančné operácie. V prípade, že tak urobíte, existuje už len malá šanca, že svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidíte.

8) Ak ste sa stali obeťou incidentu, kontaktujte svoju banku, ktorá nechá podvodné stránky zablokovať, alebo informujte Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT prostredníctvom formulára, ktorý má na webovej stránke.

9) Vo svojich zariadeniach používajte antivírusové programy s antiphishingovou ochranou.

Slováci majú s ohrozením citlivých informácií množstvo skúseností

Podľa tohtoročného prieskumu mBank sa už každý druhý Slovák stretol s ohrozením citlivých informácií, ako sú osobné údaje či prístup k účtu na sociálnych sieťach. S pokusom o „útok“ na osobné financie má skúsenosť takmer každý tretí opýtaný. Rovnako tretina respondentov má opakovanú skúsenosť spojenú s ohrozením osobných údajov. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že chyby robia tak seniori, ako aj mladí ľudia. Tí starší si menej dôsledne chránia mobilný telefón pred zneužitím, mladší sú zase menej ostražití pri využívaní verejných wi-fi sietí.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.6.2022 Redakcia FinReport

Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu

Za prvých päť mesiacov tohto roka stúpol počet vlámaní. Podľa štatistík Policajného zboru SR ide o medziročný nárast o 24 %, v prípade ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Parlament schválil veľkú novelu zákona o energetike a o regulácii v sieťových odvetviach

Poslanci parlamentu schválili návrh zákona o energetike. Jeho úlohou je najmä transponovanie európskej legislatívy v oblasti vnútorného trhu ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot ide do útlmu aj ČSOB stavebná sporiteľňa. Rozhodla sa, že od 1. júla 2022 už nebude uzatvárať žiadne ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Rusko sa po viac ako 100 rokoch ocitlo v technickom bankrote

Ruská federácia sa prvýkrát za viac ako 100 rokov ocitla v platobnej neschopnosti. Do nedele 26. júna 2022 mala zaplatiť úroky zo ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Twitter dostal pokutu 150 miliónov dolárov za zneužitie dát svojich používateľov

Twitter bude musieť v USA zaplatiť pokutu 150 miliónov dolárov. Orgány činné v trestnom konaní obvinili spoločnosť z nezákonného ...

27.6.2022 Robert Juriš a Roland Régely

Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %

Zdražovanie hypoték na Slovensku stále trvá. Cez víkend zvýšila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov Prima banka. Dnes tak urobila ...

27.6.2022 Monika Jakábová

Zákon o podpore štátneho nájomného bývania má zlepšiť situáciu s bývaním na Slovensku

Dvaja z troch mladých ľudí (65,2 %) na Slovensku vo veku 18 až 34 rokov bývajú so svojimi rodičmi. Tento údaj je podstatne vyšší ako ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

Insolvencie v strednej Európe rastú, problémy majú aj slovenské firmy

Insolvencie spoločností v strednej a východnej Európe sa v roku 2021 zvýšili a vo väčšine krajín takmer dosiahli úroveň spred vypuknutia ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

S platobnou kartou na dovolenke – pozor na poplatky, drahé konverzie či skimming

Dovolenkové obdobie sa spája s pohodou a platenie kartami túto pohodu umožňuje aj pri nakupovaní. Turisti by si však ešte pred cestou mali ...

25.6.2022 Redakcia FinReport

Banky krajín severnej Európy vytvárajú jednotnú platobnú platformu P27

Krajiny severnej Európy sa spájajú, aby vytvorili jednotnú platobnú platformu. Po dvoch rokoch starostlivých príprav sa viac ako tucet bánk ...

24.6.2022 Robert Juriš

NBS: Banky budú musieť vytvárať väčší kapitálový vankúš

Zadlženosť súkromného sektora rastie. Domácnosti sa obávajú stúpajúcich cien nehnuteľností, zvyšujúcich sa úrokových sadzieb úverov a ...

23.6.2022 Zuzana Fryč

Dopravné nehody bez zranení už nebude riešiť polícia, ale priamo poisťovne

Novela zákona o cestnej premávke prináša viacero zmien a medzi nimi aj jednu zásadnú novinku – k dopravným nehodám, pri ktorých sa nikto ...

23.6.2022 Redakcia FinReport

Vodiči pozor, z nových zelených kariet vyškrtli Rusko aj Bielorusko

Vojna na Ukrajine ovplyvnila aj povinné zmluvné poistenie (PZP) motorových vozidiel. Po novom je už na medzinárodnej automobilovej poisťovacej ...

21.6.2022 Zuzana Fryč

Záujem o poistenie právnej ochrany stúpa, poisťovne reagujú rozširovaním svojej ponuky

Poistenie právnej ochrany získava čoraz väčšie povedomie medzi ľuďmi a záujem oň rastie najmä v rámci práva v susedských sporoch či ...

20.6.2022 Robert Juriš

NBS: Najzraniteľnejší klienti nevyužili príležitosť na refixáciu úrokov svojich hypoték dostatočne

Na Slovensku sme v súvislosti s hypotekárnymi úvermi počas uplynulých rokov poznali len pokles. Bol oveľa výraznejší ako v iných krajinách ...

17.6.2022 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa opäť zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték

Najväčšia slovenská banka – Slovenská sporiteľňa opätovne zvyšuje úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. Zmena sa týka úverov, ...

15.6.2022 Redakcia FinReport

VÚB banka už piatykrát zvyšuje úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zdražovanie hypotekárnych úverov sa v júni mierne spomalilo, ale neprestáva. Po UniCredit Bank sa k nemu rozhodla pristúpiť aj VÚB banka. Od ...

15.6.2022 Redakcia FinReport

Za tri mesiace sme urobili 5,5 milióna okamžitých platieb

Za prvé tri mesiace, odkedy na Slovensku fungujú okamžité platby, Slováci zrealizovali 5,5 milióna takýchto platieb. Systém bol na Slovensku ...

Aplikácia

  1. 1.
    Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu
  2. 2.
    Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa
  3. 3.
    Zákon o podpore štátneho nájomného bývania má zlepšiť situáciu s bývaním na Slovensku
  4. 4.
    Rusko sa po viac ako 100 rokoch ocitlo v technickom bankrote
  5. 5.
    Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %