Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ďalší phishingový útok na bankové účty. Podvodník sa tentoraz zameral na klientov VÚB banky

Robert Juriš Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

VÚB banka varuje svojich klientov pred nebezpečnými a podvodnými SMS správami. Prostredníctvom odkazu v mobile bankingu ich informovala, že na takéto správy nemajú reagovať, pretože tým ohrozujú bezpečnosť svojho bankového účtu.

image

Foto: Shutterstock

Banka odporúča nereagovať a správu vymazať

Princíp podvodu, ktorého sa zatiaľ neznámy páchateľ pokúšal dopustiť na klientoch VÚB banky, je jednoduchý. „Tieto správy informujú, že váš účet je dočasne zablokovaný. Obsahujú tiež internetový link na falošnú stránku internetového bankovníctva s cieľom získať vaše prihlasovacie údaje a údaje o vašej platobnej karte,“ píše banka svojim klientom.

Zároveň tvrdí, že nikdy takúto správu neposielala a odporúča, aby na ňu adresáti nereagovali a vymazali ju. „Ak však už klient klikol na internetový link v takejto správe alebo tam dokonca poskytol svoje prihlasovacie údaje do internet bankingu alebo údaje o platobnej karte, je nevyhnutné čo najskôr oznámiť udalosť banke a vykonať zmenu prihlasovacích údajov, respektíve blokáciu platobnej karty,“ upozorňuje PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

Podľa jeho slov, na realizáciu podvodu musí útočník poznať nielen údaje do internetbankigu a údaje z platobnej karty, ale samotnú transakciu musí klient vo väčšine prípadov aj sám potvrdiť. „Ak to však urobí, a transakciu potvrdí takzvanou silnou autorizáciou, je len veľmi malá šanca, že svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidí,“ vysvetľuje D. Miša.

Podvodníci nielenže píšu, ale aj telefonujú

Toto nebol prvý pokus o phishingový podvod vo VÚB banke ani na slovenskom bankovom trhu, a určite nebol ani posledný. Pred podvodnými SMS už pred viac ako rokom varovala svojich klientov aj Poštová banka.   

V Tatra banke zase zaznamenali nielen phishingové, ale aj vishingové útoky. Tie stoja na pokusoch o získanie citlivých bankových informácií od klientov prostredníctvom telefónu, respektíve telefonického hovoru.

V júni tohto roku takýto podvodník predstieral, že je kriminálna polícia a pokúsil sa od klienta získať dôverné informácie týkajúce sa jeho bankového účtu a prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva. Tie mal potom sprostredkovať ďalšiemu svojmu „kolegovi“, ktorý sa predstavil ako bankové call centrum.

Tu by mal každý bankový klient maximálne spozornieť. Ako zdôrazňuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová: „Banka ani polícia v rámci telefonickej konverzácie od občana žiadne citlivé osobné a bankové informácie nikdy nežiada.“  

Vždy sa snažia tváriť maximálne seriózne a oficiálne

Pred podvodnými telefonátmi v máji tohto roku varovalo aj Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT. Išlo o rozsiahlu podvodnú kampaň prostredníctvom telefonických hovorov. Aj jej cieľom bolo vylákať od občanov citlivé údaje vrátane čísla platobnej karty, prihlasovacie heslá do internetbankingu alebo overovacie kódy z SMS správ. A aj v tomto prípade sa telefonické hovory „tvárili“ seriózne, ako keby prichádzali z oficiálneho čísla banky alebo polície. 

Pozor aj na zneužívanie sociálnych sietí

Podvodníci nielenže telefonujú a píšu SMS alebo e-maily. Na oslovenie svojich potenciálnych obetí čoraz častejšie využívajú aj sociálne siete. Prostredníctvom výhodnej ponuky, reklamy či súťaže, teda takzvaného social media phishingu, sa snažia ľudí presvedčiť, aby im poskytli údaje k svojej platobnej karte.

Ak im človek naletí, sľubovanú výhru alebo želaný výrobok zvyčajne nedostane. Môže sa však dočkať úbytku peňazí na svojom bankovom účte. Podvodníci sa pritom snažia útočiť nielen na účty fyzických osôb, ale tiež na podnikateľov a firmy.

TOP 9 čo robiť a čo nerobiť, keď...?

1) Presvedčte sa, že číslo, z ktorého prijímate hovor, je oficiálne, respektíve pre vás známe.

2) V prípade e-mailu správy preverte správnosť URL adresy, či ide o skutočnú webovú stránku firmy alebo spoločnosti, v mene ktorej ste boli oslovení.

3) Skontrolujte logo v e-maile alebo oslovení, či je identické, alebo sa líši od oficiálneho loga spoločnosti, ktorá vás oslovuje.

4) Sústreďte sa na pravopis – podvodné oslovenia obsahujú niekedy až školácke gramatické alebo štylistické chyby.

5) Na vyžiadanie nikdy neposkytujte svoje citlivé údaje, ako rodné číslo, adresu, e-mail, prihlasovacie údaje do internetbankingu, číslo platobnej alebo kreditnej karty, číslo účtu, overovacie kódy z SMS.

6) Ak vás niekto požiada o takéto informácie, ukončite hovor, alebo neodpovedajte na správu.

7) V žiadnom prípade neautorizujte podozrivé finančné operácie. V prípade, že tak urobíte, existuje už len malá šanca, že svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidíte.

8) Ak ste sa stali obeťou incidentu, kontaktujte svoju banku, ktorá nechá podvodné stránky zablokovať, alebo informujte Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT prostredníctvom formulára, ktorý má na webovej stránke.

9) Vo svojich zariadeniach používajte antivírusové programy s antiphishingovou ochranou.

Slováci majú s ohrozením citlivých informácií množstvo skúseností

Podľa tohtoročného prieskumu mBank sa už každý druhý Slovák stretol s ohrozením citlivých informácií, ako sú osobné údaje či prístup k účtu na sociálnych sieťach. S pokusom o „útok“ na osobné financie má skúsenosť takmer každý tretí opýtaný. Rovnako tretina respondentov má opakovanú skúsenosť spojenú s ohrozením osobných údajov. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že chyby robia tak seniori, ako aj mladí ľudia. Tí starší si menej dôsledne chránia mobilný telefón pred zneužitím, mladší sú zase menej ostražití pri využívaní verejných wi-fi sietí.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.9.2023 Redakcia FinReport

INESS: Najlepší volebný program v oblasti verejných financií majú SaS a PS

Analytici Inštitútu ekonomických a sociálnych štúdií INESS zhodnotili volebné programy politických strán kandidujúcich v nadchádzajúcich ...

21.9.2023 Roland Régely

Komerčné zdravotné pripoistenie: Čo všetko by mohlo obsahovať a kedy sa ho dočkáme?

Kým v západných krajinách, ako sú Rakúsko, Francúzsko, Dánsko a Holandsko, existuje koncept komerčného zdravotného pripoistenia už roky, ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Netrisk a Bauer Media zlúčia svoje online porovnávače v strednej a východnej Európe

Bauer Media Group a Netrisk Group sa dohodli na spojení svojich online porovnávacích spoločností v šiestich krajinách strednej a východnej ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Podvod: Podnikateľ zdokladoval, že tankoval aj 30-krát denne, daniari mu to spočítali

Podnikateľ chcel optimalizovať výsledok hospodárenia svojej firmy, a preto sa uchýlil k nečestnému konaniu. Do nákladov si zahrnul množstvo ...

21.9.2023 Robert Juriš

Príprava digitálnych mien centrálnych bánk sa dostala do ďalšej fázy, Swift koordinuje beta testy

Spoločnosť pre medzibankovú komunikáciu Swift spolupracuje s tromi centrálnymi bankami a 30 finančnými inštitúciami na beta testoch ...

21.9.2023 Redakcia FinReport

Stále pracujeme viac ako priemerní Európania

Slovenskí zamestnanci stále pracujú viac ako priemerní Európania. V minulom roku strávili v práci približne 39,6 hodiny týždenne, čo je o ...

20.9.2023 Robert Juriš

Druhý pilier: Za dva roky sa z konzervatívnych do indexových fondov presunie 3,7 miliardy eur

Počet sporiteľov v druhom pilieri presiahol 1,8 milióna. Úspory približne pol milióna z nich už migrujú do predvolenej investičnej ...

18.9.2023 Zuzana Fryč

Poľnohospodárska úroda patrí medzi najrizikovejšie oblasti poistenia. Kde a ako je možné si ju poistiť?

Dôležitú úlohu v kvalite a objeme úrody plodín hrá počas celého roka počasie, ktoré je v posledných rokoch čoraz nevyspytateľnejšie. ...

15.9.2023 Redakcia FinReport

V bankách pôsobiacich na Slovensku je len minimum slovenského kapitálu

Základné imanie bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu má mimoriadne pestrú štruktúru. Kapitál pochádzajúci zo zahraničia ovláda ...

14.9.2023 Zuzana Fryč

Ako si poistiť splácanie hypotéky čo najefektívnejšie z hľadiska ceny a pokrytia možných rizík?

Pri žiadosti o úver na bývanie banky v súčasnosti ponúkajú na ochranu schopnosti splácania hypotéky takzvané bankopoistenie, respektíve ...

14.9.2023 Redakcia FinReport

Europarlament sprísňuje podmienky poskytovania spotrebiteľských úverov, týka sa to aj tých našich

Poslanci Európskeho parlamentu sa opäť zaoberali sprísňovaním pravidiel poskytovania spotrebiteľských úverov. Schválili smernicu, podľa ...

14.9.2023 Redakcia FinReport

Ročne sa v školách stane až 11-tisíc úrazov. Pomôže napríklad detské životné poistenie

Úrazovosť v školách sa každým rokom zvyšuje. Tvrdí to Ministerstvo školstva SR na základe vlastnej databázy dát. Aktuálne predstavuje ...

13.9.2023 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa zvýšila úroky na termínovaných vkladoch

Slovenská sporiteľňa od dnes zvýšila úrokové sadzby na svojich termínovaných vkladoch. Ak bankoví klienti splnia niekoľko ďalších ...

13.9.2023 Miloslava Némová

Viaceré banky zmenili ceny svojich služieb, väčšina úprav sa týka predčasného splácania úverov

Slovenské banky vo veľkom menia svoje obchodné podmienky a cenníky služieb. Na začiatku septembra viaceré banky pôsobiace na slovenskom ...

12.9.2023 Roland Régely

Mimoriadne splátky hypotéky sa dajú robiť častejšie a bez poplatku, no len málokto si to môže dovoliť

Slovenské banky po novom musia umožniť klientom s hypotékou vykonávať bezplatné mimoriadne splátky častejšie ako v minulosti. Predtým, ...

12.9.2023 Redakcia FinReport

Poisťovňa Uniqa dosiahla v prvom polroku tohto roku čistý zisk takmer 38 miliónov eur

Za prvých šesť mesiacov tohto roka Uniqa v Českej republike a na Slovensku podľa predbežných údajov predpísala na poistnom celkovo 416,77 ...

11.9.2023 Zuzana Fryč

Desať rád, ako postupovať pri zmene zdravotnej poisťovne

Keďže zmenu zdravotnej poisťovne je možné urobiť len raz za rok, a to najneskôr do 30. septembra, je najvyšší čas dozvedieť sa viac, čo ...

11.9.2023 Redakcia FinReport

UniCredit Bank zvýšila úrokové sadzby niektorých svojich hypoték

Po minuloročnom dramatickom zvyšovaní úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v súčasnosti úroky stúpajú už len veľmi mierne. Príkladom ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay