Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ďalší phishingový útok na bankové účty. Podvodník sa tentoraz zameral na klientov VÚB banky

Robert Juriš Banky a poisťovne Poslať

VÚB banka varuje svojich klientov pred nebezpečnými a podvodnými SMS správami. Prostredníctvom odkazu v mobile bankingu ich informovala, že na takéto správy nemajú reagovať, pretože tým ohrozujú bezpečnosť svojho bankového účtu.

phishing

Foto: Shutterstock

Banka odporúča nereagovať a správu vymazať

Princíp podvodu, ktorého sa zatiaľ neznámy páchateľ pokúšal dopustiť na klientoch VÚB banky, je jednoduchý. „Tieto správy informujú, že váš účet je dočasne zablokovaný. Obsahujú tiež internetový link na falošnú stránku internetového bankovníctva s cieľom získať vaše prihlasovacie údaje a údaje o vašej platobnej karte,“ píše banka svojim klientom.

Zároveň tvrdí, že nikdy takúto správu neposielala a odporúča, aby na ňu adresáti nereagovali a vymazali ju. „Ak však už klient klikol na internetový link v takejto správe alebo tam dokonca poskytol svoje prihlasovacie údaje do internet bankingu alebo údaje o platobnej karte, je nevyhnutné čo najskôr oznámiť udalosť banke a vykonať zmenu prihlasovacích údajov, respektíve blokáciu platobnej karty,“ upozorňuje PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

Podľa jeho slov, na realizáciu podvodu musí útočník poznať nielen údaje do internetbankigu a údaje z platobnej karty, ale samotnú transakciu musí klient vo väčšine prípadov aj sám potvrdiť. „Ak to však urobí, a transakciu potvrdí takzvanou silnou autorizáciou, je len veľmi malá šanca, že svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidí,“ vysvetľuje D. Miša.

Podvodníci nielenže píšu, ale aj telefonujú

Toto nebol prvý pokus o phishingový podvod vo VÚB banke ani na slovenskom bankovom trhu, a určite nebol ani posledný. Pred podvodnými SMS už pred viac ako rokom varovala svojich klientov aj Poštová banka.   

V Tatra banke zase zaznamenali nielen phishingové, ale aj vishingové útoky. Tie stoja na pokusoch o získanie citlivých bankových informácií od klientov prostredníctvom telefónu, respektíve telefonického hovoru.

V júni tohto roku takýto podvodník predstieral, že je kriminálna polícia a pokúsil sa od klienta získať dôverné informácie týkajúce sa jeho bankového účtu a prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva. Tie mal potom sprostredkovať ďalšiemu svojmu „kolegovi“, ktorý sa predstavil ako bankové call centrum.

Tu by mal každý bankový klient maximálne spozornieť. Ako zdôrazňuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová: „Banka ani polícia v rámci telefonickej konverzácie od občana žiadne citlivé osobné a bankové informácie nikdy nežiada.“  

Vždy sa snažia tváriť maximálne seriózne a oficiálne

Pred podvodnými telefonátmi v máji tohto roku varovalo aj Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT. Išlo o rozsiahlu podvodnú kampaň prostredníctvom telefonických hovorov. Aj jej cieľom bolo vylákať od občanov citlivé údaje vrátane čísla platobnej karty, prihlasovacie heslá do internetbankingu alebo overovacie kódy z SMS správ. A aj v tomto prípade sa telefonické hovory „tvárili“ seriózne, ako keby prichádzali z oficiálneho čísla banky alebo polície. 

Pozor aj na zneužívanie sociálnych sietí

Podvodníci nielenže telefonujú a píšu SMS alebo e-maily. Na oslovenie svojich potenciálnych obetí čoraz častejšie využívajú aj sociálne siete. Prostredníctvom výhodnej ponuky, reklamy či súťaže, teda takzvaného social media phishingu, sa snažia ľudí presvedčiť, aby im poskytli údaje k svojej platobnej karte.

Ak im človek naletí, sľubovanú výhru alebo želaný výrobok zvyčajne nedostane. Môže sa však dočkať úbytku peňazí na svojom bankovom účte. Podvodníci sa pritom snažia útočiť nielen na účty fyzických osôb, ale tiež na podnikateľov a firmy.

TOP 9 čo robiť a čo nerobiť, keď...?

1) Presvedčte sa, že číslo, z ktorého prijímate hovor, je oficiálne, respektíve pre vás známe.

2) V prípade e-mailu správy preverte správnosť URL adresy, či ide o skutočnú webovú stránku firmy alebo spoločnosti, v mene ktorej ste boli oslovení.

3) Skontrolujte logo v e-maile alebo oslovení, či je identické, alebo sa líši od oficiálneho loga spoločnosti, ktorá vás oslovuje.

4) Sústreďte sa na pravopis – podvodné oslovenia obsahujú niekedy až školácke gramatické alebo štylistické chyby.

5) Na vyžiadanie nikdy neposkytujte svoje citlivé údaje, ako rodné číslo, adresu, e-mail, prihlasovacie údaje do internetbankingu, číslo platobnej alebo kreditnej karty, číslo účtu, overovacie kódy z SMS.

6) Ak vás niekto požiada o takéto informácie, ukončite hovor, alebo neodpovedajte na správu.

7) V žiadnom prípade neautorizujte podozrivé finančné operácie. V prípade, že tak urobíte, existuje už len malá šanca, že svoje finančné prostriedky ešte niekedy uvidíte.

8) Ak ste sa stali obeťou incidentu, kontaktujte svoju banku, ktorá nechá podvodné stránky zablokovať, alebo informujte Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT prostredníctvom formulára, ktorý má na webovej stránke.

9) Vo svojich zariadeniach používajte antivírusové programy s antiphishingovou ochranou.

Slováci majú s ohrozením citlivých informácií množstvo skúseností

Podľa tohtoročného prieskumu mBank sa už každý druhý Slovák stretol s ohrozením citlivých informácií, ako sú osobné údaje či prístup k účtu na sociálnych sieťach. S pokusom o „útok“ na osobné financie má skúsenosť takmer každý tretí opýtaný. Rovnako tretina respondentov má opakovanú skúsenosť spojenú s ohrozením osobných údajov. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že chyby robia tak seniori, ako aj mladí ľudia. Tí starší si menej dôsledne chránia mobilný telefón pred zneužitím, mladší sú zase menej ostražití pri využívaní verejných wi-fi sietí.

logo
Prečítajte si tiež:
25.4.2024 Redakcia FinReport

DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur

Platcov dane z pridanej hodnoty (DPH) čakajú v budúcom roku zmeny. Povinnosť registrácie za platcu DPH sa po novom vzťahuje na tuzemské firmy ...

25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Na darovanie 2 % zo svojich daní máte čas do konca apríla

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2023 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov

Počet detských lekárov na Slovensku klesá a ich priemerný vek je 59 rokov. Jedným z riešení, ako zachovať dostupnosť všestrannej ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay