Pri kyberšikane vám pomôže nielen polícia, ale aj špeciálny druh poistenia
Prípady kybernetickej šikany a poškodzovania dobrého mena na internete narastajú. Zasielanie útočných mailov, vytváranie dehonestujúcich stránok a blogov, zverejňovanie fotiek a videí s cieľom poškodiť inej osobe, či ohováranie v diskusných fórach je už takmer rok trestným činom, pričom páchateľovi hrozia až tri roky za mrežami. No zabezpečiť sa môžete aj preventívne takzvaným kyberpoistením.
Foto: Shutterstock
Ihneď kontaktujte políciu
Podľa polície je dôležité, aby sa občan, ktorý sa stane obeťou kyberšikany, ihneď obrátil na najbližšie oddelenie Policajného zboru SR a v žiadnom prípade sa nesnažil vec vyriešiť sám. „Dôležité je získať elektronické dôkazy potrebné na zistenie a usvedčenie páchateľa. Preto je potrebné, aby si občan uchoval aj v elektronickej forme doručené alebo zverejnené materiály, ktoré preukazujú spáchanie tohto trestného činu,“ pripomína slovenská polícia.
Nárast hlásení súvisiacich s kyberšikanou eviduje aj poisťovňa Uniqa. „Šikana cez internet sa deje najčastejšie cez hanlivé komentáre k fotografiám, zastrašovanie a vydieranie cez správy či neoprávnené zverejňovanie intímnych fotografií či videí na internete, ďalej je to kradnutie identity či posielanie správ z falošného profilu, tvorba posmešných stránok o šikanovanej osobe, ale aj vytváranie skupín na sociálnych sieťach proti šikanovanej osobe,“ vysvetľuje manažér poisťovne Zdeněk Hruška.
Rôzne druhy kyberšikany
Kyberharašenie – je asi tým najbežnejším druhom kybernetického šikanovania. Predstavuje neustále kontaktovanie obete pomocou SMS správ, e-mailov a iných správ.
Kyberstalking – útočník neustále sleduje svoju obeť a narúša jej súkromie a pocit bezpečia v internetovom prostredí prostredníctvom sociálnych sietí, mobilu i počítača.
Kybergrooming – šikanovaný je nútený k osobnej schôdzke. Ide o postup predátorov často uplatňovaný voči deťom a mladistvým spojený s vydieraním.
Flaming – slovné napádanie, keď útočník chce rozdúchať hádku alebo nepríjemnú diskusiu. Títo ľudia sa neboja ani vulgarizmov, rasizmu alebo osobných urážok.
Sexting – spočíva v posielaní a zverejňovaní textov, fotografií alebo videí so sexuálnou tematikou.
Kyberšikana je veľmi nebezpečná a môže mať následky. Verejné zosmiešňovanie a bezmocnosť sa brániť vedú v mnohých prípadoch k silnému psychickému poškodeniu – depresiám, poruchám spánku, pochybnostiam, pocitom menejcennosti, strachu alebo k odchodu do ústrania.
V niektorých prípadoch sa môže dokonca skončiť samovraždou alebo pokusom o ňu. Najohrozenejšou skupinou sú deti a mladiství. Nie je výnimkou, že postihnutý hľadá útechu v drogách a omamných látkach, čo sa môže veľmi ľahko skončiť skončiť závislosťou.
Ako sa brániť a ako pomôcť deťom
Podľa odborníkov je najdôležitejšia edukácia detí a mladých ľudí, aby boli schopní kyberšikanu rozpoznať. Pokiaľ sa niekto z nich stane obeťou, zásadné je vždy za ním stáť a poskytnúť mu pomoc. Problém musia rodičia aj škola brať naozaj vážne a konať.
„Nenúťte dieťa, aby si to vyriešilo samo, ale zasiahnite. Uschovajte si čo najviac dôkazov, riešte situáciu v škole a navštívte školského psychológa, poraďte sa o obrane, náprave vzťahov, ošetrení vzniknutých psychických zranení. Vyslovte svojmu dieťaťu podporu a ubezpečte ho, že sa na vás môže spoľahnúť v každej situácii,“ radí psychologička Inka Grohoľová.
Pomôže aj kyberpoistenie
Kyberpoistenie kryje nielen kyberšikanu, ale ide aj o komplexnú ochranu pred poškodzovaním online povesti. Toto pripoistenie sa vzťahuje tiež na odcudzenie fotografií z mobilu a na ich zverejnenie, pokiaľ k ich odcudzeniu dôjde z dôvodov zneužitia identity poisteného, prípadne pokiaľ zverejnením dôjde k poškodeniu online povesti klienta. Za poškodenie online povesti sa považuje ohováranie, urážka a nezákonné vyzradenie informácií o súkromnom živote.
„Ak niekto bude na internete šikanovať vás alebo vaše dieťa, je potrebné zavolať na asistenčnú službu a prípad nahlásiť. Poisťovňa zabezpečí odstránenie alebo vytesnenie takýchto informácií z internetu. Takisto máte nárok na právne zastúpenie a úhradu s tým súvisiacich nákladov. Naše skúsenosti hovoria, že právnici poisťovne bývajú veľmi efektívni pri riešení takýchto citlivých sporov. Poisťovňa sama zabezpečí mazanie útočných či dehonestujúcich správ, blokovanie profilu útočníka a poskytuje tiež ďalšiu právnu a IT asistenciu,“ radí Z. Hruška.
V prípade kyberšikany sa poisťovňa v prvom rade snaží o takzvaný cleaning, čiže o odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií, prípadne o takzvaný flooding, teda o vytlačenie takýchto informácií z popredných miest vyhľadávačov. „Klient má tiež nárok na úhradu právnych krokov voči osobe, ktorá negatívne informácie o poistenom zverejnila, ako aj voči vydavateľovi alebo webhostingovej službe, na stránkach ktorej boli negatívne informácie o poistenom zverejnené,“ dodáva odborník.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.BlackRock spustil svoj prvý tokenizovaný fond na verejnom blockchaine
- 2.Generálny riaditeľ Antal odvolal šéfa Činohry SND Vajdičku, nezvládol manažérske povinnosti
- 3.Britský kráľ Karol III. sa vráti k verejným povinnostiam, jeho zdravotný stav však nie je známy
- 4.Samsungu unikli osobné dáta britských zákazníkov
- 5.Klienti Tatra banky už nebudú musieť osobne nahlasovať zmenu občianskeho preukazu