Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Slováci najviac nakupujú v decembri. Tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie vlani

Eva Sadovská Ekonomika
SK
EN
Poslať

Vianočné sviatky sú tu čo nevidieť. Práve december je každoročne mesiacom, keď Slováci nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. Tohtoročné Vianoce však budú podstatne drahšie ako minuloročné.

image

Foto: Unsplash

Najviac míňame v decembri

Dôvodom na zvýšenú nákupnú aktivitu koncom každého roka sú pre nás nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia až o 10 až 40 % viac ako počas iných mesiacov. Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však tiež takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.

Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október až december predstavujú tržby maloobchodu 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %. Vyplynulo to z údajov Štatistického úradu SR.

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

Predajná plocha obchodov neustále stúpa

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností, kde a ako nakupovať. V roku 2019 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,74 milióna metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 60 % percent. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.

Tento rok si výrazne priplatíme

Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2021 medziročne vyššie o 3,9 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky (o takmer 12 %), zelenina (o vyše 10 %), ovocie (o 5,5 %), mlieko a syry (o 4,0 %), chlieb a obilniny (o 3,6 %), ale aj mäso a výrobky z neho (o 2,7 %). Odhadujeme však, že tempo zdražovania potravín sa do konca tohto roka ešte zrýchli. Za tohtoročný predvianočný nákup potravín tak slovenská domácnosť zaplatí v priemere o 5 % viac ako vlani.

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače (o 8,0 %), bicykle (o 7,9 %) a šperky (o 6,6 %). Od 2 až 3 % si priplácame oproti minulému roku za hudobné nástroje, oblečenie, fotoaparáty, knihy, hodinky, ale aj výrobky pre domácich miláčikov. Za výrobky pre osobnú hygienu si priplácame oproti vlaňajšku 1,4 %. Za hračky a obuv platíme viac o 0,9 a 0,8 %. Cenovky na kávovaroch sú porovnateľné ako vlani, pretože si za ne v priemere priplácame iba 0,1 %. No lacnejšie ako pred rokom nás vychádzajú mobilné telefóny (o –0,4 %) či športové vybavenie (o –0,7 %).

Nakupovanie ovplyvnené lockdownom

Aktuálne máme na Slovensku lockdown, kvôli ktorému sú mnohé kamenné prevádzky obchodov zatvorené. Otvorené sú iba obchody zamerané na nevyhnutné tovary, ako potraviny, drogérie či lekárne. Tohtoročné predvianočné nakupovanie (najmä darčekov) sa tak počas lockdownu presúva o niečo viac do online sveta. Väčšina značiek alebo predajní, ktoré majú svoje fyzické prevádzky zatvorené, funguje momentálne vďaka svojim doplnkovým online predajným kanálom, a svoje kamenné predajne využívajú ako výdajné miesta. Je však otázne, či im tento režim predaja dokáže zabezpečiť porovnateľné tržby, ako keď fungovali naplno – teda prostredníctvom fyzických prevádzok.

Napriek tomu, že online nakupovanie získava aj vďaka pandémii na popularite, u Slovákov hrá stále prím klasické nakupovanie. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať. U mnohých spotrebiteľov je prioritou mať zakúpený tovar k dispozícii ihneď. Budúcnosť odborníci vidia v mixe klasického nakupovania a e-commerce.

December je aj mesiacom odpadov

Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 40 až 45 kg komunálneho odpadu na osobu.

Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, tak darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli exspirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.

Odporúčame preto aj v súvislosti s vianočnými sviatkami nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Na začiatok stačí napísať si nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť, a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
27.1.2022 Redakcia FinReport

Cena nehnuteľností v roku 2021 rástla najrýchlejšie od veľkej finančnej krízy v roku 2008

Bývanie v roku 2021 rástlo rekordne rýchlo. Najrýchlejšie od realitnej krízy pred 14 rokmi. Nárast cien by sa v roku 2022 mal mierne ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Európska centrálna banka rozbieha klimatický záťažový test

Európska centrálna banka (ECB) spustila dohľadový klimatický záťažový test na posúdenie pripravenosti bánk vyrovnať sa s finančnými a ...

27.1.2022 Roland Régely

Jeden z TOP finančných sprostredkovateľov je zrejme na predaj

Na trhu finančného sprostredkovania sa pravdepodobne schyľuje k veľkej transakcii. Podľa informácií českého portálu HN je na predaj jeden z ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Medzinárodný menový fond vyzval Salvádor, aby sa zriekol bitcoinu ako oficiálneho platidla

Medzinárodný menový fond (MMF) vyzval stredoamerický Salvádor, aby kryptomene bitcoin zrušil štatút oficiálneho platidla, ktorý tu zaviedli ...

27.1.2022 Magdaléna Švančarková

Regulácia obsahu na internete: To, čo je nezákonné offline, musí byť nezákonné aj online

Online platformy by mali niesť zodpovednosť za svoje algoritmy, cielenie na deti a mládež bude zakázané, a používatelia by mali získať ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Zamestnanci, nezabudnite požiadať svojho zamestnávateľa o ročné zúčtovanie

Zamestnanec, ktorý mal v roku 2021 zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti, môže najneskôr do 15. februára tohto roka písomne ...

26.1.2022 Jana Schochmann

Juraj Fehervari: Keď je etika v podnikaní „zisková“

Z pohľadu finančného časopisu nás na spoločnosti Be Lenka, s. r. o., zaujal vysoký nárast zisku aj tržieb za predchádzajúci rok. Z ...

25.1.2022 Redakcia FinReport

Každý ôsmy nezamestnaný na Slovensku nepracuje už viac než štyri roky

Sedem mesiacov za sebou klesala miera nezamestnanosti na Slovensku. V decembri 2021 sa však tento pokles zastavil a vystriedal ho mierny nárast. ...

25.1.2022 Redakcia FinReport

V rámci plánu obnovy a odolnosti na nás v tomto roku čaká 1,302 miliardy eur

V polovici júna 2021 Brusel schválil slovenský plán obnovy a odolnosti. Predseda vlády Eduard Heger to označil za veľký deň pre Slovensko. ...

23.1.2022 Redakcia FinReport

Letecká doprava sa postupne zotavuje, no zatiaľ len veľmi opatrne

Druhá polovica minulého roka sa niesla v znamení uvoľňovania epidemických opatrení. Prejavilo sa to napríklad aj v zintenzívnení ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Pokles nezamestnanosti sa zastavil, máme tu pandemickú hybernáciu trhu práce

Pokles nezamestnanosti sa v závere minulého roka zastavil. Hlavným dôvodom bol koncoročný lockdown spojený s opätovným zatvorením časti ...

15.1.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Nehnuteľnosti na Slovensku za 10 rokov zdraželi o 62 %

Nehnuteľnosti počas posledných 10 rokov v rámci eurozóny aj celej Európskej únie poriadne zdraželi. Presnejšie, zdraželi vo väčšine ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Inflácia na Slovensku sa blíži k 6 percentám, je to najviac za posledných 17 rokov

Ceny tovarov a služieb neustále rastú. Stúpali aj na konci roka 2021. Decembrová inflácia dosiahla medziročne 5,8-percentný nárast, čo je ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Meta čelí megažalobe o 2,75 miliardy eur a zároveň sama žaluje phishingové stránky

Donedávna Facebook, v súčasnosti spoločnosť s názvom Meta Platforms, vo Veľkej Británii čelí hromadnej žalobe. Je podozrivá zo zneužitia ...

12.1.2022 Redakcia FinReport

Dostaneme nové občianske preukazy s biometrickými údajmi na čipe

Vláda schválila novelu zákona o občianskych preukazoch z dielne ministerstva vnútra. Nové preukazy totožnosti budú mať vo svojom čipe ...

12.1.2022 Redakcia FinReport

Skutočným problém dneška je greenflácia, pretože tú všetci pocítime na svojich peňaženkách

Takmer celý minulý rok sa o inflácii hovorilo ako ako o prechodnom jave, ktorý je potrebné vydržať a počas roku 2022 sa sám dostane späť ...

10.1.2022 Redakcia FinReport

Cestovanie: Travel-tech Kowi.com sa spája s poskytovateľom e-víz – spoločnosťou Sherpa

Pandémia koronavírusu skomplikovala život cestovateľom aj tým, ktorí z cestovného ruchu žijú. Napriek nejasnostiam okolo priebehu a ...

10.1.2022 Robert Juriš

Inflácia: Nárast cien tovarov a služieb v eurozóne na konci roka 2021 dosiahol rekordných 5 %

Inflácia v krajinách eurozóny sa ku koncu roka 2021 dostala na úroveň, kde dosiaľ ešte nikdy nebola, teda najvyššie od zavedenia eura v roku ...

Aplikácia

  1. 1.
    Juraj Fehervari: Keď je etika v podnikaní „zisková“
  2. 2.
    Podriadení finanční agenti pribúdajú, aktuálne je ich viac ako 16-tisíc
  3. 3.
    Cena nehnuteľností v roku 2021 rástla najrýchlejšie od veľkej finančnej krízy v roku 2008
  4. 4.
    Regulácia obsahu na internete: To, čo je nezákonné offline, musí byť nezákonné aj online
  5. 5.
    Rodičovský príspevok aj prídavok na dieťa budú vyššie