Hľadaj

PZP prešlo zmenami a ďalšie sa chystajú!

1 Banky a poisťovne Poslať

Povinné zmluvné poistenie za posledné roky prešlo mnohými zmenami, ale jeho poslanie a funkcia ostáva nezmenená. Kryje škody, ktoré spôsobí prevádzkovateľ vozidla iným. Napriek ďalším možným inováciám túto svoju funkciu nikdy nestratí.

Zdroj foto: Pixabay.com

 

Čelné sklo je stále ošemetnou témou

V  tomto roku Najvyšší súd Slovenskej republiky potvrdil, že čelné sklo, ktoré rozbije kameň letiaci spod kolies iného auta, musí riešiť poisťovňa v rámci povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu (PZP). To mal byť prelom pri riešení problému, ktorý bol už dlho na pretrase. Podľa súdu teda nie je potrebné pripoistiť si riziko poškodenia čelného skla. Zdanlivo. Takéto tvrdenie totiž môže vyvolať vo vodičoch presvedčenie, že škoda na skle im bude hradená z ich PZP, ale tak to vonkoncom nie je. 

 

 

Škoda na čelnom skle spôsobená letiacim kameňom sa z PZP hradí iba vtedy, ak je známy vinník. V  princípe sa na súčasnom postavení PZP k  škode na čelnom skle nič nemení a  nebude sa meniť ani v  budúcnosti. „PZP kryje výlučne škody, ktoré prevádzkou svojho vozidla spôsobíme inému. V prípade poškodenia čelného skla z PZP sa postupuje aj naďalej v zmysle platných predpisov, to znamená, že musí byť identifikované vozidlo, ktoré škodu spôsobilo a následne uhradíme buď opravu poškodeného čelného skla, alebo jeho výmenu. To znamená, že pokiaľ bolo čelné sklo poškodené prevádzkou iného vozidla a toto vozidlo je identifikované, poistnú udalosť v plnej miere uhradíme,“ vysvetľuje Helena Kanderková z Allianz – SP. 

 

V  súlade s  ustanovením § 4 a § 15 zákona č. 381/2001 Z. z. o  povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla sú škodca a poškodený povinní preukázať príčinnú súvislosť medzi osobitnou povahou prevádzky konkrétneho motorového vozidla ako príčinou a  vznikom škody ako následkom. Poisťovni teda nepostačuje poškodeným predložené súhlasné vyjadrenie zúčastnených strán o  vzniku a  následkoch predmetnej škodovej udalosti. „Podľa § 15 ods. 1 zákona o  PZP pri škodách uplatnených z  PZP sa musí jednoznačne preukázať vina poisteného, pričom  nestačí túto  zodpovednosť predpokladať,“ hovorí Silvia Nosková Illášová, PR manažérka a  hovorkyňa poisťovne Kooperativa, pričom dodáva, že je zákonnou  povinnosťou vinníka, aby spôsobenú  škodu   svojej poisťovni  písomne nahlásil, poskytol pravdivé údaje o  jej  vzniku a  postupoval v  zmysle pokynov poisťovne. V  praxi však často nie je možné vinníka identifikovať, alebo chytiť vodiča vozidla, ktoré pri predbiehaní odstrelí kamienok do čelného skla. Pripoistenie čelného skla k  PZP má tak aj naďalej svoje opodstatnenie. To sa totiž vzťahuje priamo na poistené vozidlo. 


Viac zavážia služby ako cena

Vyššie ceny opráv a  náhradných dielov už aj poisťovne privádzajú k  zmenám v  rámci PZP. Pôvodný konkurenčný boj zameraný len na cenu tak pomaly ustupuje do úzadia a  vyhrávajú služby. „Slovenský trh je silne konkurenčný, často je to však iba prostredníctvom ceny. Očakávame preto, že budeme postupne ľuďom ponúkať skôr pridanú hodnotu, ako sú napríklad ešte rozsiahlejšie asistenčné služby, či zvýšené limity poistného krytia. Priestor tu určite je a veríme, že v budúcnosti budeme ponúkať vyššiu kvalitu a nepôjdeme s cenou až na hranu, pretože v niektorých segmentoch sa slovenský trh dostáva na hranicu a možno až za hranicu rentability,“ hovorí Beata Lipšicová z  Uniqa poisťovne. Práve v PZP totiž musia poisťovne vyplácať záväzky aj desiatky rokov a tvoriť vysoké rezervy. Táto oblasť je preto pre ne do budúcnosti ako veľká výzva. 

 

Na zmenách v PZP sa podpisuje aj legislatíva. „Poistné odvetvie si za posledné obdobie prešlo náročnými zmenami, ktoré mali dosah na klientov, ako aj na samotné poisťovne. Môžeme spomenúť postupný prechod na nový systém regulácie daný európskou smernicou Solvency II, ktorá kladie veľký dôraz na kvalitatívne riadenie rizík a tiež na dokonalejší výpočet kapitálovej primeranosti v poisťovniach,“ hovorí Beáta Dupaľová Ksenzsighová z Union poisťovne. „Samozrejme, popri zapracovaní legislatívnych zmien sa poisťovne rôznymi spôsobmi snažia zatraktívňovať svoje produkty aj na poli pomerne ustáleného produktu povinného zmluvného poistenia, a preto predpokladáme, že sa môžeme tento rok tešiť na nové typy pripoistení, ako napríklad aj na zmeny v procesoch, ktoré klientovi prinesú väčší komfort pri uzatváraní a aj správe svojej poistnej zmluvy,“ dopĺňa. 

 


Pýtajte si doklady o  bezškodovosti – ušetríte

Poisťovne neplánujú bojovať nižšími cenami na PZP, ale radšej odmenia vodičov s  bezškodovým priebehom. Takýto doklad si však treba pýtať pri uzatváraní ďalšej poistky v inej poisťovni, kde môžete ušetriť nemálo financií. „Ak ste za posledné dva roky nespôsobili žiadnu škodu, môže vám to ušetriť slušnú sumu peňazí. O  tom, koľko zaplatíte za povinné zmluvné poistenie, totiž nerozhoduje len váš vek a  objem motora, ale napríklad aj schopnosť jazdiť bez nehody,“ upozorňuje Lipšicová. „Na dokázanie bezškodového priebehu potrebujete doklad o  škodovom priebehu. Je v ňom uvedená doba poistenia aj počet poistných udalostí z PZP. Tento doklad vám vydá predchádzajúca poisťovňa pri zániku poistnej zmluvy. Ak by vám ho však neposlala, pýtajte si ho,“ dopĺňa. Poisťovne za takýto doklad vedia pridávať aj bonusy do 25 %. 

Prečítajte si tiež:
19.9.2017 Ján Beracka

Hypotéky pre mladých budú administratívne náročnejšie, pôvodný systém platí do konca roka

Už dlhší čas je známe, že zvýhodnenie hypotekárneho úveru pre mladých sa od januára zmení na daňový bonus. Táto zmena má viacero ...

18.9.2017 Ján Beracka

Drony majú budúcnosť. Aj v poisťovníctve

Poistenie dronov je zatiaľ iba na začiatku, na Slovensku sa podobá na PZP. Ďalšie produkty sa zrejme budú rozvíjať spolu s touto ...

15.9.2017 Ivana Michalová

Na Bankového ombudsmana sa obracia čoraz viac ľudí, problematické sú úvery

Kancelária Bankového ombudsmana (BO) poskytla v  roku 2016 rekordný počet konzultácií spotrebiteľom. Rekordný bol aj objem vrátených ...

14.9.2017 Marek Mittaš

Doplnkové poistenie automobilov. Chránia viac ako len základ

Povinné zmluvné poistenie automobilu je povinnou výbavou. Havarijné zase doplnkovou kolekciou. Na trhu je k nemu aj množstvo pripoistení, na ...

12.9.2017 Marek Mittaš

Výhodné cesty k novému autu

V podnikaní aj bežnom živote je auto skôr nevyhnutnosť než prestíž. Dostupnosť áut zvyšuje aj široká paleta možností financovania. ...

8.9.2017 Marek Mittaš

Hodinky, ktoré ukazujú viac ako presný čas

Hodinky na zápästí sú vecou prestíže, exkluzívnym šperkom a  zároveň vyjadrujú vzťah človeka k  hodnotám. Teda to platí vtedy, ak ...

7.9.2017 Ján Beracka

Technológie pozmenia aj poisťovníctvo

Poisťovníctvo čakajú roky, v ktorých sa budú poisťovne, produkty aj klienti vyvíjať. Pôsobiť bude množstvo nových technológií, ktoré ...

6.9.2017 Redakcia FinReport

Druhotná platobná neschopnosť je hrozbou aj pre zdravé firmy

Nepriaznivé vonkajšie vplyvy môžu znamenať zásadné riziko aj pre vnútorne dobre fungujúce firmy. Medzi takéto okolnosti patrí aj druhotná ...

5.9.2017 Ján Beracka

Hypotéka pre mladých bude dostupnejšia

Zvýhodnená hypotéka pre mladých bude od októbra dostupnejšia. Zvyšuje sa totiž príjmový strop, do ktorého sa žiadatelia o výhodnejšiu ...

5.9.2017 Ján Beracka

Nové požiadavky na odbornosť potrápia najmä príležitostných agentov

Vláda Slovenskej republiky už schválila znenie novely zákona zákona o  finančnom sprostredkovaní a  finančnom poradenstve, objavujú sa ...

4.9.2017 Redakcia FinReport

Ako sa zmení tvár poistenia v nasledujúcich desiatich rokoch?

4.9.2017 Ján Beracka

Budúcnosť poistenia? Krytie rizík šité na mieru

Poisťovne sa v nasledujúcich rokoch zákonite zmenia, ak budú chcieť vo svojom podnikaní uspieť. Popri tlaku na zmenu, ktorý vyvoláva ...

1.9.2017 Ján Beracka

Slovákov ohrozujú najmä kritické choroby, prinášajú aj finančné problémy

Slováci sa v porovnaní s rizikom vypuknutia kritických chorôb omnoho častejšie poisťujú proti prípadom úrazu s trvalými následkami. ...

31.8.2017 Marek Mittaš

Srí Lanka – krajina, ktorá vás vylieči!

Malý ostrov medzi Áziou a Indiou, kde sa stretli európski kolonizátori, aby vytvorili jedinečné miesto na Zemi. Stretávajú sa tu všetky ...

30.8.2017 Ján Beracka

Štát nepodporuje poistenie, sťažuje sa SLASPO

Slovenské poisťovne nie sú ani zďaleka spokojné s tým, v akom prostredí podnikajú. Popri inej regulácii majú poisťovne výhrady k tomu, ...

22.8.2017 Ivana Michalová

Pavol Chovan: Musíme hľadať cestu, ako efektívne pracovať so zdrojmi

Na trhu zdravotného poistenia máme dobrý príklad konkurenčného prostredia, kde funguje jedna štátna poisťovňa a dve komerčné poisťovne. ...

21.8.2017 Black Stork

Prestížny turnaj FALDO Series pre juniorov už ôsmykrát v Tatrách

V pondelok 21.augusta 2017 o 19:00 slávnostne otvoria 8.ročník medzinárodného turnaja FALDO SERIES Slovakia Championship pre juniorov do 21 ...

18.8.2017 Jana Poláčiková

Dôchodkový a sociálny systém – ako ďalej?

Sociálny systém je zložitý spoločenský organizmus, ktorý sprevádza každého človeka od narodenia až po jeho smrť. Je odrazom kultúrnej ...

PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení

SPRAVODAJSTVO

Video: Počet obetí ničivého zemetrasenia v Mexiku stúpa, v hlavnom meste vyhlásili stav katastrofy
Vo Frankfurte našli bombu, zatvoria letisko aj diaľnicu
Veľa peňazí a energie sa míňa na riešenie konfliktov, Lajčák vyzýva na predchádzanie sporov
Francúzska polícia núti stovky imigrantov opustiť provizórny tábor, túžia sa dostať do Británie
Hrozba jadrovej vojny je najväčšia od skončenia Studenej vojny, varuje šéf OSN

Najčítanejšie

  1. 1.
    Drony majú budúcnosť. Aj v poisťovníctve
  2. 2.
    Hypotéky pre mladých budú administratívne náročnejšie, pôvodný systém platí do konca roka
  3. 3.
    Vo Frankfurte našli bombu, zatvoria letisko aj diaľnicu
  4. 4.
    Veľa peňazí a energie sa míňa na riešenie konfliktov, Lajčák vyzýva na predchádzanie sporov
  5. 5.
    Fico chce otvoriť dlhovú brzdu, prioritou aj zvyšovanie životnej úrovne ľudí

ANKETA

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?
malú (0%)
strednú (50%)
výrazné komplikácie podnikania (50%)
neviem o čo ide/neviem odhadnúť (0%)

Chcete dostávať novinky na E-mail?

FinReport
O nás Kontakt