Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Od 1. júla 2023 sa zmenili registračné poplatky za automobily. Títo vodiči si priplatia najviac

Miloslava Némová Ekonomika Poslať

V júli prišli do platnosti zmeny v systéme registračných poplatkov za automobily. Výsledná suma sa vypočíta podľa nového vzorca a bude závisieť od výkonu a emisnej triedy vozidla, no na rozdiel od minulosti nebude zohľadňovať vek vozidla. Menej tak budú platiť ľudia najmä za registráciu nových automobilov a elektromobilov.

Na registračných poplatkoch si najviac priplatia vlastníci starších a výkonných áut

Foto: Shutterstock

Rozhodujúca je emisná trieda

Od 1. júla 2023 sa menia výšky registračných poplatkov pri evidencii vozidiel. Po novom bude výpočtový vzorec zohľadňovať výkon a emisnú normu automobilu. Ide tak aj o snahu zahrnúť do rozhodovania o kúpe vozidla environmentálny aspekt.

Podľa právnej úpravy je nová výška koeficientu závislá od emisnej triedy vozidla. V prípade, že auto nemá pridelenú emisnú triedu, uplatní sa koeficient na základe dátumu prvej registrácie. Nebude sa už prihliadať na vek vozidla cez výpočet koeficientu zostatkovej hodnoty.

Maximálna výška registračného poplatku auta bude po novom tisíc eur. Pri registrácii nových motorových vozidiel klesne maximálny poplatok z pôvodných 3 900 na 400 eur.

Najdrahšie budú staré a výkonné autá

Zmeny potešia najmä majiteľov nových vozidiel a elektromobilov. Za akékoľvek nové vozidlo sa bude platiť registračný poplatok v rozmedzí 33 až 400 eur. Majitelia elektromobilov zaplatia bez rozdielu 33 eur a za akýkoľvek plug-in hybrid to bude 200 eur. Najnižší registračný správny poplatok vo výške 33 eur sa bude týkať aj automobilov zaradených do najnižšej výkonnostnej kategórie do 80 kW.

Automobilov starších ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie s výkonom do 140 kW vrátane a bez rozdielu paliva sa zmeny v registračných poplatkoch nedotknú. Naopak, za staršie autá, ktoré nie sú veteránmi, majú vysoký výkon a horšiu emisnú normu, si majitelia priplatia v niektorých prípadoch aj stovky eur. Najvyššie poplatky budú platiť majitelia áut s výkonom nad 210 kW, ktoré majú emisnú triedu Euro 1.

Hlavným cieľom novely zákona o správnych poplatkoch je znížiť počet výkonových kategórií, priniesť priaznivejšie sadzby pre vodičov a zmierniť výšku ekologického koeficientu pre staršie vozidlá.

Výpočet je jednoduchý

praxi vyzerá výpočet registračného poplatku tak, že najprv majiteľ auta zistí na základe tabuľky (vyššie) výšku poplatkovej sadzby pri výkone motora. Túto sumu, ktorá je v rozmedzí od 33 až do 1 000 eur, vynásobí ekologickým koeficientom vozidla z druhej tabuľky (nižšie) a dostane výslednú sumu platnú pre jeho vozidlo.

Koeficient je určený na základe druhu paliva podľa emisnej normy Euro. Je to norma stanovená Európskou úniou, ktorá určuje limitné hodnoty škodlivých látok vznikajúcich pri používaní nových áut predávaných v Európskej únii a v krajinách Európskeho hospodárskeho priestoru.

logo
Prečítajte si tiež:
27.4.2024 Redakcia FinReport

BlackRock spustil svoj prvý tokenizovaný fond na verejnom blockchaine

Najväčší správca aktív na svete BlackRock urobil svoj prvý krok do sveta tokenizácie. Spoločnosť totiž spustila svoj prvý tokenizovaný ...

27.4.2024 Redakcia FinReport

Ženy a fintech: Vyššia lojalita, nižšia miera zlyhaní a silné generovanie príjmov

Téma ženy a finančné technológie predstavuje silný potenciál pre odvetvie financií do budúcnosti. Podľa prieskumu Svetovej banky sú totiž ...

26.4.2024 Martin Jamnický

ASINS: Osobný bankrot by sa nemal vzťahovať na ľudí s nadštandardným príjmom

Počet osobných bankrotov za posledné tri roky významne stúpol. Len minulý rok požiadalo o oddlženie vyše 9 700 ľudí. Problémom je, že v ...

26.4.2024 Robert Juriš

Banka varuje pred podvodníkmi s letenkami alebo dovolenkovými pobytmi

S blížiacimi sa letnými prázdninami sa čoraz intenzívnejšie rozbieha sezóna rezervovania si dovolenkových pobytov. V tejto súvislosti však ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Boj proti praniu špinavých peňazí dostáva prísnejšie pravidlá

Europoslanci schválili ďalší balík finančných zákonov. Najnovšia európska finančná legislatíva je zameraná predovšetkým na posilnenie ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Ceny priemyselných výrobcov klesajú, znižujú ich lacné energie

Pokles výrobných cien domácich priemyselných výrobcov pokračoval už tretí mesiac po sebe. V marci 2024 to bolo v porovnaní s rovnakým ...

26.4.2024 Roland Régely

Koľko stojí vybavenie hypotéky v roku 2024? Tieto poplatky zdraželi

Zdražovanie hypoték pokračuje, a tentoraz to nie je spôsobené len zvyšovaním úrokových sadzieb úverov na bývanie. Od apríla 2024 sa ...

26.4.2024 Redakcia FinReport

Po týždňoch zdražovania sa zvyšovanie cien benzínu konečne zastavilo

Pozitívna správa pre motoristov. Ceny benzínu sa v uplynulých dňoch po niekoľkých týždňoch zdražovania konečne prestali zvyšovať. V ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov

Počet detských lekárov na Slovensku klesá a ich priemerný vek je 59 rokov. Jedným z riešení, ako zachovať dostupnosť všestrannej ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Deficit verejných financií sa vlani strojnásobil, prekročil 6 miliárd eur

Hospodárenie Slovenska sa v minulom roku skončilo v hlbokom mínuse. Deficit verejnej správy sa v roku 2023 medziročne výrazne zvýšil, keď ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Na úradoch práce evidujú najmenej nezamestnaných za posledných päť rokov

Nezamestnanosť na Slovensku je opäť o niečo nižšia. Znížila sa druhý mesiac za sebou. Podiel disponibilných uchádzačov o prácu sa ...

22.4.2024 Robert Juriš

Predaj bytov v Bratislave zaznamenal prvé oživenie od roku 2022, ceny stagnujú

Začiatok tohto roka sa na bratislavskom trhu s nehnuteľnosťami niesol v znamení mierneho oživenia. Počas prvých troch mesiacov 2024 sa ...

22.4.2024 Redakcia FinReport

Žiadať o príspevok na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti je možné do konca apríla 2024

Už len niekoľko dní majú mestá a obce na Slovensku na to, aby požiadali o finančné prostriedky z eurofondov na zaistenie kybernetickej a ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay