Od 1. júla 2023 sa zmenili registračné poplatky za automobily. Títo vodiči si priplatia najviac
V júli prišli do platnosti zmeny v systéme registračných poplatkov za automobily. Výsledná suma sa vypočíta podľa nového vzorca a bude závisieť od výkonu a emisnej triedy vozidla, no na rozdiel od minulosti nebude zohľadňovať vek vozidla. Menej tak budú platiť ľudia najmä za registráciu nových automobilov a elektromobilov.

Foto: Shutterstock
Rozhodujúca je emisná trieda
Od 1. júla 2023 sa menia výšky registračných poplatkov pri evidencii vozidiel. Po novom bude výpočtový vzorec zohľadňovať výkon a emisnú normu automobilu. Ide tak aj o snahu zahrnúť do rozhodovania o kúpe vozidla environmentálny aspekt.
Podľa právnej úpravy je nová výška koeficientu závislá od emisnej triedy vozidla. V prípade, že auto nemá pridelenú emisnú triedu, uplatní sa koeficient na základe dátumu prvej registrácie. Nebude sa už prihliadať na vek vozidla cez výpočet koeficientu zostatkovej hodnoty.
Maximálna výška registračného poplatku auta bude po novom tisíc eur. Pri registrácii nových motorových vozidiel klesne maximálny poplatok z pôvodných 3 900 na 400 eur.
Najdrahšie budú staré a výkonné autá
Zmeny potešia najmä majiteľov nových vozidiel a elektromobilov. Za akékoľvek nové vozidlo sa bude platiť registračný poplatok v rozmedzí 33 až 400 eur. Majitelia elektromobilov zaplatia bez rozdielu 33 eur a za akýkoľvek plug-in hybrid to bude 200 eur. Najnižší registračný správny poplatok vo výške 33 eur sa bude týkať aj automobilov zaradených do najnižšej výkonnostnej kategórie do 80 kW.
Automobilov starších ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie s výkonom do 140 kW vrátane a bez rozdielu paliva sa zmeny v registračných poplatkoch nedotknú. Naopak, za staršie autá, ktoré nie sú veteránmi, majú vysoký výkon a horšiu emisnú normu, si majitelia priplatia v niektorých prípadoch aj stovky eur. Najvyššie poplatky budú platiť majitelia áut s výkonom nad 210 kW, ktoré majú emisnú triedu Euro 1.
Hlavným cieľom novely zákona o správnych poplatkoch je znížiť počet výkonových kategórií, priniesť priaznivejšie sadzby pre vodičov a zmierniť výšku ekologického koeficientu pre staršie vozidlá.
Výpočet je jednoduchý
V praxi vyzerá výpočet registračného poplatku tak, že najprv majiteľ auta zistí na základe tabuľky (vyššie) výšku poplatkovej sadzby pri výkone motora. Túto sumu, ktorá je v rozmedzí od 33 až do 1 000 eur, vynásobí ekologickým koeficientom vozidla z druhej tabuľky (nižšie) a dostane výslednú sumu platnú pre jeho vozidlo.
Koeficient je určený na základe druhu paliva podľa emisnej normy Euro. Je to norma stanovená Európskou úniou, ktorá určuje limitné hodnoty škodlivých látok vznikajúcich pri používaní nových áut predávaných v Európskej únii a v krajinách Európskeho hospodárskeho priestoru.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?
- 2.Dôchodcovia dostanú k 13. dôchodku aj 300-eurový príplatok
- 3.Čo všetko musíte spĺňať, aby ste mali nárok na získanie hypotekárneho úveru
- 4.Aj tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie minuloročné
- 5.Sociálna poisťovňa začne s výplatou 300-eurového príspevku už v piatok 1. decembra 2023