Moderných kancelárií je o štvrtinu viac ako pred 10 rokmi, nároky firiem sa menia
Bratislava zažíva v posledných rokoch stavebný boom nových administratívnych budov. Výmera moderných kancelárskych priestorov sa za 10 rokov zväčšila o štvrtinu, od roku 2008 dokonca o takmer 60 %. Aj pod vplyvom pandémie koronavírusu sú dnes požiadavky firiem na kancelárie iné ako kedysi. Akými zmenami prešiel trh s kanceláriami v uplynulých rokoch, čo spoločnosti pri ich výbere zohľadňujú a ako dnes vyzerajú najmodernejšie administratívne budovy?
Foto: Shutterstock
Kancelárie za desaťročie zvýšili svoju plochu o štvrtinu
Masívna výstavba kancelárskych priestorov v Bratislave je v posledných rokoch neprehliadnuteľná. Kým v roku 2008 ich výmera predstavovala 1,23 milióna metrov štvorcových, v roku 2016 sa prehupla cez 1,6 milióna a v súčasnosti už plocha moderných kancelárskych priestorov predstavuje 1,96 milióna metrov štvorcových.
Za posledné desaťročie sa tak disponibilná ponuka moderných komerčných administratívnych budov určených na prenájom zväčšila o štvrtinu, od roku 2008 dokonca o takmer 60 %. Za celé analyzované obdobie sa trh s administratívnymi budovami musel popasovať s hospodárskou krízou spred vyše desiatich rokov a tiež s koronakrízou počas posledných dvoch rokov.
Napriek rôznym scenárom sa však práve realitný trh stal jedným z najstabilnejších segmentov ekonomiky. Potvrdzujú to stabilné výnosy realitných fondov, ktorých neodmysliteľnou súčasťou sú práve moderné administratívne budovy.
Zamestnancov chcú mať v kanceláriách
V súvislosti s home office sa v čase pandémie koronavírusu šírila predstava, že v tomto režime trávi svoj pracovný čas významná časť slovenskej populácie a záujem firiem o administratívne priestory klesá. Dáta Eurostatu za rok 2021 však potvrdili, že ide o mýtus a ani pandémia COVID-19 na Slovensku rapídne nezvýšila podiel ľudí pracujúcich z domu, pretože vzrástol z 9,5 % v roku 2019 na 15,0 % v roku 2021.
No aj títo zamestnanci sa postupne vracajú naspäť do kancelárií. „Kancelárie v administratívnych budovách sa stále viac zapĺňajú. Novým normálom sa stáva hybridný model práce, ktorý preferuje väčšina firiem. Od nájomcov v budovách, či už tých stabilných, alebo nových, vieme, že svojich zamestnancov potrebujú mať aspoň niekoľko dní v týždni priamo na pracovisku,“ vysvetľuje investičný riaditeľ spoločnosti Wood & Company Martin Šmigura.
Nároky na kancelárie sa zvýšili
Pandémia koronavírusu ovplyvnila aj samotný „kancelársky biznis“. Požiadavky firiem a ich zamestnancov sú iné ako pred koronakrízou. Väčšina spoločností pritom výmeru kancelárií neplánuje meniť.
Podľa prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield malo v závere roka 2021 až 91 % firiem jasnú víziu o kancelárskych priestoroch, pričom 60 % z oslovených firiem v roku 2022 nemalo v pláne meniť prenajatú plochu, zväčšovať priestory plánovalo 12 % spoločností, nad zmenšením výmery uvažovalo 19 % opýtaných firiem. Zachovaniu alebo zväčšovaniu priestorov prajú aj plány firiem zvyšovať počty zamestnancov.
Nájomcovia kladú väčší dôraz na usporiadanie priestorov. Medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a, naopak, zníženie počtu veľkých konferenčných miestností.
Technológie, hygiena a energetická efektivita
Aktuálne trendy zo sveta komerčných realít potvrdzujú, že o kvalitné, inovatívne a efektívne administratívne priestory je veľký záujem. Komfortné prostredie zabezpečuje všetky predpoklady pre tvorivosť či tímovú spoluprácu.
„Nájomcovia od nových biznis centier očakávajú nadštandard v oblasti bezpečnosti a hygieny, takpovediac anticovidové riešenia. Medzi kľúčové parametre naďalej patrí aj atraktivita lokality, zeleň v bezprostrednom okolí či dostatočné cyklozázemie. Zástupcovia firiem sa zaujímajú aj o to, či pri výstavbe boli využité ekologické postupy a materiály. No a vzhľadom na obavy z vysokých cien energií sa spoločnosti čoraz viac informujú aj o energetickej efektivite budovy,“ vysvetľuje M. Šmigura.
Anti-Covid budova postavená na základe japonskej filozofie kaizen
Jednou z najnovších administratívnych budov v Bratislave je Lakeside Park 02. Ako prvá na Slovensku získala prívlastok Anti-Covid administratívna budova, čo potvrdzuje jej dôraz na bezpečnosť a hygienu. Výstavba budovy sa riadila japonskou filozofiou kaizen vďaka spolupráci so spoločnosťou Takenaka so 400-ročnou históriou, pre ktorú to bol prvý projekt tohto typu na Slovensku. Aplikovanie ekologických postupov a materiálov jej vynieslo prvenstvo vo využívaní nízkouhlíkového hliníka na elementový fasádny systém či dverové a okenné konštrukcie. Budova ašpiruje na zelený certifikát LEED Gold.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.ASINS: Osobný bankrot by sa nemal vzťahovať na ľudí s nadštandardným príjmom
- 2.Prežili sme Holokaust 17. mája 2024
- 3.Cestou necestou 24. apríla - 14. mája 2024
- 4.Farmári blokujú cesty naprieč celým Francúzskom na protest proti nízkym zárobkom a rastúcim nákladom (foto)
- 5.Bieloruská KGB údajne zabránila litovským pokusom o útoky dronmi na Minsk, Litva tvrdenia označuje za nezmysel