Zrušené lety trápia európske letiská. Odkiaľ sa tento rok (ne)oplatí odlietať?
Riziko, že aerolinky zrušia let, je tento rok výrazne vyššie, než bolo pred pandémiou koronavírusu. Problémy s personálom hlásia všetky väčšie európske letiská. Ich zamestnanci totiž odišli pracovať do iných sektorov a výsledkom sú masívne rušenia letov a meškania. Medzi najhoršie letiská v tomto ohľade patrí napríklad aj Budapešť, ktorú pre vidinu lacnej letenky využíva množstvo Slovákov.

Foto: Shutterstock
Budapešť: Až 65 % letov mešká
Agentúra Bloomberg nedávno zverejnila rebríček najhorších letísk, a to na základe počtu rušených či meškajúcich letov. Pracovala pri tom s údajmi online cestovnej kancelárie Hopper podporovanej spoločnosťou Goldman Sachs. Tá zbierala dáta v júli 2022, takže zachytila najmä úvod letných prázdnin v Európe.
Z analýzy vyplynulo, že až dve tretiny všetkých letísk v Európe zaznamenávajú meškania či rušenia letov. Medzi najhoršími odletovými „základňami“ sa ocitli viaceré rušné európske letiská. Najviac chaosu začiatkom letnej sezóny zažil Brusel. Ten kvôli masívnym štrajkom personálu prinútil aerolinky zrušiť množstvo plánovaných letov.
Druhé miesto medzi najproblémovejšími obsadilo štvrté najväčšie letisko v Európe – Frankfurt. Nasledujú holandský Eindhoven, na ktorý lieta aj pravidelná linka z Bratislavy, či londýnsky Luton, ktorý je obľúbenou vstupnou bránou slovenských cestujúcich smerujúcich do Anglicka.
Piatym najhorším letiskom z pohľadu meškajúcich a zrušených letov bola začiatkom júla Budapešť. Medzinárodné letisko Ferenca Liszta zaznamenalo až 65 % meškajúcich letov. Je tiež domácou základňou lowcostových maďarských aerolínií Wizz Air, a pre niektorých cestujúcich zo Slovenska je lacnou alternatívou pri cestách do stredomorských destinácií.
Experti sa obávajú, že ak budú problémy s personálom, a teda meškajúce lety budú pretrvávať aj v nasledujúcich mesiacoch, môže to ovplyvniť cesty európskych turistov smerujúcich do takzvaných zimných dovolenkových destinácií. Letiská, ako Paríž, Lisabon, Amsterdam či Londýn, sú aj pre našincov častými prestupovými bodmi pri cestách mimo Európy.
Sezónne linky sú bez problémov
Viacerí predstavitelia cestovných kancelárií sa zhodujú, že slovenských dovolenkárov sa problémy s meškajúcimi či rušenými letmi týkajú o čosi menej než iných. To je do istej miery spôsobené aj tým, že na letné dovolenky lietajú najmä v rámci Európskej únie a väčšinou bez prestupu, čo zmenšuje riziko komplikácií.
Meškania a rušenia letov sa u nás a v Európskej únii spravidla týkajú skôr pravidelných liniek, nie charterových letov cestovných kancelárií.
Bratislava: Trištvrte milióna cestujúcich
O meškaniach a zrušených letoch sa v médiách hovorí už od začiatku letnej sezóny, a tak si podľa vyjadrení zástupcov cestovných kancelárií čoraz viac klientov túto sezónu vyberá menšie letiská. Tie lepšie odolávajú aktuálnemu postcovidovému náporu dovolenkárov.
Slováci tento rok obľubujú najmä Bratislavu, Košice a ďalšie lokálne letiská, odkiaľ lietajú pravidelné, ale počas sezóny najmä charterové lety cestovných kancelárií. Letisko M. R. Štefánika v Bratislave vybavilo za prvých sedem mesiacov roku 2022 spolu na prílete a odlete 753 424 cestujúcich. V júli sa tak podarilo prekonať hranicu trištvrte milióna pasažierov. Spolu tu bolo v tomto mesiaci odbavených 256 447 pasažierov, čo je najviac od októbra 2019. Miera obnovy počtu cestujúcich z roku 2019 tak predstavuje úroveň 77 %.
Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa bratislavského letiska Dušana Keketiho sú čísla konečne pozitívne: „Po posledných predchádzajúcich dvoch rokoch, ktoré boli pre letisko kritické, je to pre nás nesmierna satisfakcia. Napriek tomu, že trh stále ovplyvňuje čiastočná neistota a pokles prevádzky oproti minulým rokom, veríme, že si priazeň cestujúcich udržíme aj naďalej.“
Medzi najpopulárnejšie destinácie Slovákov sa v júli zaradila turecká Antalya, ďalej bulharský Burgas a egyptská Hurghada. Pokiaľ ide o pravidelnú dopravu, v júli smerovali pasažieri do Londýna, Milána a Burgasu. V charterovej doprave naďalej výrazne dominuje turecká Antalya. Najviac cestujúcich bolo v júli vybavených leteckými dopravcami Ryanair, Smartwings a Air Explore.
Ryanair ako najspoľahlivejšie aerolínie na svete
Kým mnohé aerolínie v Európe sa potýkajú s personálnymi problémami a rušia lety, jedna letecká spoločnosť dokázala covidovú „smršť“ prečkať bez väčších problémov a tento rok ruší oveľa menej letov ako iní dopravcovia. Ryanair je podľa údajov zdieľaných spoločnosťou OAG najvýkonnejšou leteckou spoločnosťou za prvý polrok 2022 nielen v Európe, ale aj na celom svete. Počas tohto obdobia zrušil iba 0,3 % všetkých pravidelných letov. Všetky popredné európske letecké spoločnosti, ako napríklad Air France, Lufthansa, easyJet a KLM, mali vyššie miery rušenia ako Ryanair, pričom KLM doteraz v roku 2022 zrušila až 5 % svojich letov – najviac zo všetkých. Najviac zrušených letov na svete má aktuálne na svedomí čínska letecká spoločnosť China Eastern – takmer 38 %. Nasledujú aerolinky Air Canada (5,3 %) a Qantas (5,1 %).
Viedeň: Zatiaľ bez väčších problémov
Letisko v neďalekej Viedni patrí medzi väčšie letecké základne v našom okolí, no je relatívne málo problematické. V štatistikách zrušených či zmeškaných letov sa tento rok neobjavuje.
Môže za to aj fakt, že domáce aerolinky Austrian Airlines sa na dovolenkovú sezónu pripravili v predstihu. V čase, keď sa mnohé európske letiská trápia s nedostatkom personálu a štrajkmi, rakúske aerolinky reálne odbavujú 99 % svojich letov z Viedne.
Rakúšania sa začali pripravovať na silnú letnú sezónu už začiatkom roka a pravdepodobne aj vďaka tomu dokázali odolávať veľkému náporu cestujúcich z Viedne. „Prezieravé personálne plánovanie a efektívny nástroj krátkodobej práce sú v súčasnosti rozhodujúcimi faktormi preto, lebo naša letecká spoločnosť dodržiava letný letový poriadok a nemusí robiť veľké škrty ako iné aerolinky v Európe,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ aeroliniek Francesco Sciortino.
Výška odškodného pri meškaní či zrušení letu stúpa s jeho dĺžkou
Cestujúci má nárok na odškodné vtedy, keď let mešká aspoň tri hodiny (počíta sa čas príletu do finálnej destinácie, nie čas odletu), alebo mu zrušili let a neoznámili mu to aspoň 14 dní vopred. V rámci EÚ získa cestujúci náhradu vo výške 250 eur, ak ide o let do vzdialenosti 1 500 kilometrov. Pri väčšej vzdialenosti už získava odškodné 400 eur. Pri letoch medzi letiskom v EÚ a krajinou mimo EÚ to funguje podobne. Vzdialenosť 1 500 kilometrov alebo menej znamená odškodné vo výške 250 eur. Pri vzdialenostiach v rozmedzí 1 500 kilometrov až 3 500 kilometrov platí letecká spoločnosť náhradu vo výške 400 eur a pri viac ako 3 500 kilometroch je to až 600 eur.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Dôchodky sa budú mimoriadne zvyšovať už od júla tohto roku – v priemere o 61 eur
- 2.Spoločnosť Positive digitalizáciou finančného trhu vlani ušetrila 53 ton papiera a teraz vysádza aj nové stromy
- 3.Slovenský investor dosiahol od roku 2017 kumulovaný výnos 13,3 %, no na infláciu to nestačí
- 4.Záujem o hypotéky je najnižší za posledných 10 rokov, úroky sú najvyššie od roku 2014
- 5.Od 1. júna 2023 sa zmenia príplatky za prácu cez víkendy a v noci. O koľko sa zvýšia?