Stratená či poškodená cestovná batožina. Ako správne postupovať?
Strata alebo poškodenie batožiny pri cestovaní lietadlom je pomerne častou nepríjemnosťou, s ktorou sa môžu stretnúť cestovatelia či turisti. S blížiacou sa letnou turistickou sezónou je preto dôležité vedieť, ako získať stratenú batožinu späť a čo robiť, ak ju letecká spoločnosť poškodila.
Foto: Shutterstock
Riziko stratenia a poškodenia môžete eliminovať
Poškodeniu či strate batožiny síce niekedy nedokážeme zabrániť, no každý problém dokážeme určitým spôsobom eliminovať a následne riešiť. Napríklad na kufor si môžeme zaobstarať ochranné kryty, vďaka ktorým dokážeme predísť škrabancom a ďalším povrchovým poškodeniam.
Dôležité je tiež na kufor nezabudnúť zavesiť kartičku s menom, adresou a telefónnym číslom, ktoré môže letecká spoločnosť v prípade potreby použiť. Batožinový štítok by nemal chýbať na žiadnom kufri.
Ministerstvo hospodárstva SR uvádza jeden z mnohých prípadov, keď sa cestujúci nedostali k svojmu majetku práve kvôli chýbajúcemu batožinovému lístku. Išlo o rodinu, ktorá cestovala s kočíkom: „Pri odbavovaní batožiny im povedali, že kočík musia odovzdať priamo posádke pri nástupe do lietadla, pričom pracovník na letisku ich chybne uisťoval, že kočík nie je potrebné označiť batožinovým lístkom. Ten sa však cestou niekde stratil a letecká spoločnosť ich reklamáciu zamietla s odôvodnením, že kočík nebol riadne označený batožinovým lístkom.”
Doklady a cenné veci patria do príručnej batožiny
V prípade straty batožiny sa bez náhradného oblečenia či kozmetiky zaobídeme. To, čo nám však nesmie chýbať, sú doklady, mobil a finančná hotovosť. Ak si chceme byť istí, že nijaký z týchto predmetov sa nám nestratí a poletí s nami do cieľovej destinácie, mali by sme si ho vložiť do príručnej batožiny, ktorú si so sebou berieme do lietadla.
Čo robiť, keď sa batožina stratí?
Keď na letisku v cieľovej destinácii zistíme, že naša batožina s nami nedorazila, problém je potrebné nahlásiť na oddelení reklamácií. V zahraničí sa tieto oddelenia označujú Baggage Service Office alebo Baggage Claim. Pracovníci s poškodeným spíšu dokument s názvom Property irregularity report (PIR).
U leteckého dopravcu je potom do 21 dní potrebné uplatniť si písomnú reklamáciu, inak nárok na kompenzáciu škody zanikne. Okrem toho, že letecká spoločnosť je povinná vyriešiť a čo najskôr nájsť stratenú batožinu, poškodený má nárok aj na náhradu nákladov za veci, ktoré si musel nevyhnutne dokúpiť na dovolenke počas čakania na batožinu. Túto skutočnosť však musíte doložiť dokladmi o kúpe, preto je dôležité si všetky účtenky starostlivo odkladať.
Ak letecká spoločnosť batožinu do 21 dní nevydá, považuje sa za stratenú a poškodenému vzniká nárok na finančnú náhradu za stratené veci. Dopravca však bude vyžadovať preukázanie toho, ktoré veci sa v batožine nachádzali. Urobiť sa to dá prostredníctvom čestného vyhlásenia, svedeckou výpoveďou alebo predložením dokladov o kúpe.
Ministerstvo hospodárstva SR dodáva, že existuje aj maximálna výška finančnej náhrady. „Maximálnu výšku náhrady, ktorú je letecká spoločnosť povinná cestujúcemu vyplatiť v prípade zničenia, straty, poškodenia alebo omeškania batožiny, stanovuje Montrealský dohovor na sumu 1 288 SDR (Special Drawing Rights), čo je približne suma 1 600 eur. Letecké spoločnosti pri určení výšky kompenzácie vychádzajú z časovej hodnoty vecí, teda z pôvodnej ceny zníženej o amortizáciu.“
Dôležité je však myslieť aj na to, že letecký dopravca neznáša zodpovednosť v prípade, že sme batožinu dobre nezabalili. Takáto škoda sa považuje za škodu spôsobenú z nedbanlivosti.
Ako postupovať v prípade poškodenej batožiny?
Ak sa nám vrátila poškodená batožina, túto skutočnosť môžeme nahlásiť leteckej spoločnosti. Je potrebné urobiť tak do 7 dní, inak nárok na náhradu škody zaniká. Letecká spoločnosť by mala bezplatne batožinu opraviť, preplatiť náklady na opravu, alebo by poškodenému mala poskytnúť úplne novú batožinu. Aby sme sa neskôr vyhli rôznym komplikáciám, nesmieme si zabudnúť batožinu nafotiť. V prípade potreby tak budeme vlastniť potrebný dôkazový materiál.
Pomôže aj cestovné poistenie
Pri problémoch so stratenou alebo poškodenou batožinou určite dokáže pomôcť aj cestovné poistenie. Väčšina poisťovní poskytuje poistenie, ktoré kryje poškodenie, zničenie, odcudzenie aj stratu batožiny leteckou spoločnosťou, prípadne jej neskoré dodanie. Ak by náhodou poistenie tieto oblasti nekrylo, existujú výhodné pripoistenia, ktoré si cestovateľ či turista môže k poisteniu dokúpiť.
Výška sumy, ktorú poisťovne v prípade stratenej batožiny preplácajú, je rôzna. Zvyčajne však siaha až do hodnoty 1 000 eur. Poistenie batožiny pritom kryje aj vystavenie zmiznutých dokladov.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Až 60 % percent Slovákov si v investíciách neverí. Čo nám robí najväčšie problémy?
- 2.Martin Lancz: Myslím si, že investičná skupina Arca napokon skončí v konkurze
- 3.Hygienici zverejnili výsledky testov kvality vody, kúpanie neodporúčajú vo viacerých lokalitách
- 4.V druhom dôchodkovom pilieri za pol roka pribudlo takmer 30-tisíc nových sporiteľov
- 5.Českú novinárku vyšetrujú pre reportáže o sektách, za jedno hnutie agitovala aj slovenská prokurátorka