Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Štrajky v leteckej doprave ohrozujú letné dovolenky. Na čo máte nárok pri zrušenom lete?

Roland Régely Voľný čas
SK
EN
Poslať

Tohtoročná dovolenková sezóna sa nezačala práve najlepšie. Prvé post pandemické leto odštartovalo desiatkami meškajúcich či dokonca zrušených letov naprieč celou Európou. Dôvodom sú štrajky pracovníkov leteckej dopravy pre nevyhovujúce pracovné podmienky a nedostatok zamestnancov na letiskách. Čo to znamená pre cestujúcich zo Slovenska a aký nárok vzniká dovolenkárom, ktorí neodletia načas alebo vôbec do svojej vytúženej destinácie?

image

Foto: Shutterstock

Problémy naprieč celou Európou

Zrušené či meškajúce lety hlásia od začiatku júna tohto roka viaceré väčšie aj menšie letiská prakticky v každej európskej krajine. Chtiac nechtiac sa to zásadným spôsobom dotýka aj dovolenkárov smerujúcich zo Slovenska, respektíve prichádzajúcich naspäť.

Pre meškanie lietadiel z iných krajín už zrušili niekoľko letov aj na Slovensku, a tiež na neďalekých letiskách vo Viedni a Budapešti, ktoré naši turisti pri svojich cestách do zahraničia využívajú najčastejšie. Dôvodom je, že lietadlá nízkonákladových spoločností často rotujú medzi viacerými destináciami, a ak sa niekde „zaseknú“ pre štrajk či chýbajúci letiskový personál, jednoducho do ďalších destinácií nepriletia. 

Bratislavské letisko cestujúcich ubezpečuje, že v prípade odletov zo Slovenska ide zatiaľ skôr o výnimočné situácie. Najväčšie slovenské letisko však tiež trpí nedostatkom zamestnancov a už aj tu sa vyskytli problémy s neskorým príletom lietadla, respektíve so zrušeným odletom, čo sa zvykne riešiť náhradným letom v neskoršom termíne.

Málo zamestnancov a nízke platy

Celý letecký priemysel, a nielen v Európe, trpí nedostatkom kapacít a personálu. Týka sa to letísk, služieb pozemného odbavenia, riadenia letovej prevádzky aj leteckých spoločností. Cestujúci si preto pred tohtoročnou letnou dovolenkou musia pripraviť pevné nervy a dávku trpezlivosti

Nedostatok personálu priamo súvisí s väčším náporom cestujúcich, ktorí sa po dvoch rokoch pandémie prvýkrát vrátili do lietadiel v počtoch, ktoré začínajú pripomínať rušnejšie letá spred roku 2020. Viaceré veľké európske letiská neočakávali prudký nárast cestujúcich a chýbajú im tiež pracovníci, ktorí počas pandémie prišli o prácu. 

Problémom pre letiská a aerolinky je aj to, že nábor takýchto zamestnancov trvá niekoľko týždňov či mesiacov, a tak nové posily už nemusia stihnúť zvýšený nápor cestujúcich počas hlavnej turistickej sezóny, ktorá trvá spravidla od začiatku júla do konca augusta.

„Potrebné je absolvovať mnohé školenia príslušné danej pozícii. Zaučenie kvalifikovaného personálu je teda dlhší proces a môže trvať mesiace,” uvádza vo svojom vyhlásení bratislavské letisko.

Problémy môžu trvať celé leto

Situácia je najhoršia na veľkých prestupových letiskách v Európe. Na ich čele je letisko Schiphol v Amsterdame, ktoré využívajú dovolenkári aj na prestup pri letoch za oceán. Najväčšie holandské letisko už regulovalo počet letov potom, ako cestujúci museli čakať niekoľko hodín pred letiskom, aby sa podrobili bezpečnostnej kontrole.

Problémy má aj jeden z najväčších leteckých gigantov v Európe – skupina Lufthansa Group. Tá na júl ohlásila zrušenie 2-tisíc letov, pričom ďalšiu tisícku zrušila už pred letom. Firma tak už celkovo škrtla viac ako 3-tisíc letov, čo predstavuje 4 % jej kapacity v letnom období. Rušenie letov sa dotkne najmä víkendových odletov spoločností Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines či Eurowings. 

Aj britská letecká spoločnosť British Airways preventívne od marca do októbra 2022 zrušila zhruba 8-tisíc letov s cieľom zabrániť ďalšiemu chaosu na letiskách.

Odborníci na leteckú dopravu varujú pred pretrvávajúcimi problémami so zrušenými či meškajúcimi letmi, ktoré sa môžu objavovať počas celého leta. Niektorí z nich sa domnievajú, že vyriešenie problémov môže trvať niekoľko mesiacov, v najhoršom prípade aj rok.

Skorý príchod na letisko a menšia batožina sú vítané

Najlepšou možnosťou, ako podľa odborníkov na cestovanie v najbližšej dobe znížiť riziko zrušenia letu, je vyhnutie sa veľkým prestupovým európskym letiskám. Takisto odporúčajú pozorne sledovať správy od aeroliniek a kontrolovať si e-mailovú schránku kvôli zmenám v odletoch. Príchod na letisko s dostatočným časovým predstihom (aspoň tri hodiny pred odletom) je tiež dobrý spôsob, ako predísť zbytočným nepríjemnostiam spojeným s dlhšími prestojmi pri odbavení cestujúcich, batožiny a absolvovaní bezpečnostných kontrol. Cestovanie môže byť aktuálne jednoduchšie aj v prípade, že sa cestujúci rozhodne ísť na dovolenku len s príručnou batožinou. Na letisku ho odbavia rýchlejšie a nemusí sa obávať „zablúdenej“ podpalubnej batožiny pri prestupoch v zahraničí.

Kedy vzniká nárok na kompenzáciu?

Cestujúci, ktorý letí na dovolenku v rámci leteckého priestoru Európskej únie a niektorých vybraných európskych krajín (Island, Nórsko, Švajčiarsko a podobne), má pri meškajúcich či zrušených letoch právo získať odškodné, prípadne inú formu kompenzácie. 

Štrajk personálu nemusí automaticky znamenať, že máte zrušený let. Ak však došlo k zrušeniu letu a spoločnosť vám túto skutočnosť oznámila menej ako 14 dní pred odletom, aerolinky vám následne musia ponúknuť náhradný termín. To znamená, že cestujúci dostane bezplatne novú letenku.

Ak ide o štrajk, nárok na finančné odškodnenie síce cestujúci nemá, ale spoločnosť mu musí poskytnúť stravu a prenocovanie, respektíve príspevok na uvedené položky. Voucher na jedlo a ubytovanie si možno pýtať priamo na letisku od pracovníkov leteckej spoločnosti. V prípade, že sa na letisku nenachádza žiaden personál aerolinky, možno si náklady na stravu a ubytovanie nechať preplatiť aj dodatočne.

Ak lietadlo, na ktoré čakáte na letisku, alebo s ním odlietate na dovolenku, pristane viac ako tri hodiny po plánovanom prílete, máte nárok na finančnú náhradu. Pri letoch kratších ako 1 500 kilometrov je výška kompenzácie 250 eur na osobu. Lety dlhšie ako 3 500 kilometrov sú podľa európskej legislatívy kompenzované sumou až 600 eur na jednu osobu.

O finančné odškodné za meškajúci let môže cestujúci žiadať priamo aerolinky, alebo si vybrať firmu, ktorá vybavuje nároky cestujúcich v ich mene. V druhom prípade je potrebné počítať s tým, že takáto sprostredkovateľská firma si za vybavenie kompenzácie vezme províziu približne 20 % zo získanej sumy, pre cestujúceho to však predstavuje jednoduchšie riešenie. 

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
7.10.2022 Naďa Černá

Čo nám na jesenné večery pripravili streamovacie spoločnosti Netflix a HBO Max?

Prichádzajúca jeseň a chladnejšie počasie spôsobujú, že vonku na vzduchu budeme tráviť čoraz menej času a čoraz viac ho venujeme ...

1.10.2022 Roland Régely

Kam na dovolenku počas zimy? Tipy na najzaujímavejšie destinácie – 3. diel

Zimná exotika je po dvoch rokoch pandémie koronavírusu naplno späť. Podporuje ju neutíchajúci záujem ľudí o dovolenky, ale aj čoraz ...

22.9.2022 Redakcia FinReport

Meta na Instagrame spustí nové bezpečnostné funkcie pre rodičov a tínedžerov. Dočkáme sa aj na Slovensku

Aj slovenskí rodičia a ich potomkovia sa do konca tohto roka na Instagrame a vo všetkých Meta Quest headsetoch dočkajú nových funkcií, ktoré ...

22.9.2022 Magdaléna Švančarková

Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor

Marketingové volania budú mať po novom predvoľbu (0)888. Rozhodol o tom Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií, pričom túto ...

21.9.2022 Roland Régely

Ceny leteniek na jeseň klesnú až o štvrtinu, aby vzápätí mohli dramaticky zdražieť

Tradičný pokles cien leteniek po letnej sezóne je tento rok vyšší, ako býval v predchádzajúcich rokoch. Dôvodom je výrazne vyššia cena ...

17.9.2022 Roland Régely

Kam na dovolenku počas jesene? Tipy na najzaujímavejšie európske destinácie – 2. diel

Leto 2022 je už síce za nami, no dobrou správou pre mnohých cestovateľov je, že v Európe sa ešte stále nachádzajú destinácie, kde si ho ...

14.9.2022 Redakcia FinReport

Meta začala testovať nové formy komunikácie v aplikácii Messenger

Spoločnosť Meta začala medzi používateľmi testovať možnosť vytvárania komunitných četov v aplikácii Messenger. Nová funkcia umožní ...

14.9.2022 Naďa Černá

Vo štvrtok 15. septembra slávime sviatok Sedembolestnej Panny Márie. Ktoré obchody budú otvorené?

Sviatok Sedembolestnej Panny Márie, ktorý oslavujeme 15. septembra, je skvelým dňom na oddych a načerpanie novej energie. Sviatok si môžete ...

12.9.2022 Redakcia FinReport

Lietame o štvrtinu častejšie ako vlani, ale stále menej často ako pred pandémiou

Počet komerčných letov v Európskej únii sa v auguste tohto roku medziročne zvýšil až o 25 %. Stále je to však menej, ako štatisti z ...

12.9.2022 Redakcia FinReport

Výpadok domácich turistov počas leta na Slovensku zachraňoval zvýšený počet zahraničných návštevníkov

Ubytovacie zariadenia cestovného ruchu na Slovensku navštívilo v júli tohto roka 609-tisíc hostí. Medziročne dosiahla návštevnosť počas ...

10.9.2022 Roland Régely

Kam na dovolenku počas jesene? Tipy na najzaujímavejšie európske destinácie – 1. diel

Leto 2022 síce odštartovalo letiskovými štrajkmi a s nimi súvisiacimi problémami, no po prvýkrát od začiatku pandémie koronavírusu ...

3.9.2022 Redakcia FinReport

Najviac zmrzliny sa vyrába v Nemecku, najviac jej vyvážajú Francúzi a najlepšia je...

Leto sa síce pomaly končí, no letná delikatesa v podobe zmrzliny je stále žiadaná. Vedeli ste, že ľadová pochúťka je pre niektoré ...

Aplikácia

  1. 1.
    V prvom pilieri nastali zmeny, novinkou je rodičovský bonus a dôchodkový automat
  2. 2.
    Rodičovský príspevok sa od začiatku roku 2023 opäť zvyšuje
  3. 3.
    Energetická kríza: Čo je potrebné urobiť na jej elimináciu
  4. 4.
    Vláda schválila vyplatenie 14. dôchodkov, na ktoré v novembri pôjde 207 miliónov eur
  5. 5.
    Čo nám na jesenné večery pripravili streamovacie spoločnosti Netflix a HBO Max?