Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Štrajky v leteckej doprave ohrozujú letné dovolenky. Na čo máte nárok pri zrušenom lete?

Roland Régely Voľný čas Poslať

Tohtoročná dovolenková sezóna sa nezačala práve najlepšie. Prvé post pandemické leto odštartovalo desiatkami meškajúcich či dokonca zrušených letov naprieč celou Európou. Dôvodom sú štrajky pracovníkov leteckej dopravy pre nevyhovujúce pracovné podmienky a nedostatok zamestnancov na letiskách. Čo to znamená pre cestujúcich zo Slovenska a aký nárok vzniká dovolenkárom, ktorí neodletia načas alebo vôbec do svojej vytúženej destinácie?

zrušené lety

Foto: Shutterstock

Problémy naprieč celou Európou

Zrušené či meškajúce lety hlásia od začiatku júna tohto roka viaceré väčšie aj menšie letiská prakticky v každej európskej krajine. Chtiac nechtiac sa to zásadným spôsobom dotýka aj dovolenkárov smerujúcich zo Slovenska, respektíve prichádzajúcich naspäť.

Pre meškanie lietadiel z iných krajín už zrušili niekoľko letov aj na Slovensku, a tiež na neďalekých letiskách vo Viedni a Budapešti, ktoré naši turisti pri svojich cestách do zahraničia využívajú najčastejšie. Dôvodom je, že lietadlá nízkonákladových spoločností často rotujú medzi viacerými destináciami, a ak sa niekde „zaseknú“ pre štrajk či chýbajúci letiskový personál, jednoducho do ďalších destinácií nepriletia. 

Bratislavské letisko cestujúcich ubezpečuje, že v prípade odletov zo Slovenska ide zatiaľ skôr o výnimočné situácie. Najväčšie slovenské letisko však tiež trpí nedostatkom zamestnancov a už aj tu sa vyskytli problémy s neskorým príletom lietadla, respektíve so zrušeným odletom, čo sa zvykne riešiť náhradným letom v neskoršom termíne.

Málo zamestnancov a nízke platy

Celý letecký priemysel, a nielen v Európe, trpí nedostatkom kapacít a personálu. Týka sa to letísk, služieb pozemného odbavenia, riadenia letovej prevádzky aj leteckých spoločností. Cestujúci si preto pred tohtoročnou letnou dovolenkou musia pripraviť pevné nervy a dávku trpezlivosti

Nedostatok personálu priamo súvisí s väčším náporom cestujúcich, ktorí sa po dvoch rokoch pandémie prvýkrát vrátili do lietadiel v počtoch, ktoré začínajú pripomínať rušnejšie letá spred roku 2020. Viaceré veľké európske letiská neočakávali prudký nárast cestujúcich a chýbajú im tiež pracovníci, ktorí počas pandémie prišli o prácu. 

Problémom pre letiská a aerolinky je aj to, že nábor takýchto zamestnancov trvá niekoľko týždňov či mesiacov, a tak nové posily už nemusia stihnúť zvýšený nápor cestujúcich počas hlavnej turistickej sezóny, ktorá trvá spravidla od začiatku júla do konca augusta.

„Potrebné je absolvovať mnohé školenia príslušné danej pozícii. Zaučenie kvalifikovaného personálu je teda dlhší proces a môže trvať mesiace,” uvádza vo svojom vyhlásení bratislavské letisko.

Problémy môžu trvať celé leto

Situácia je najhoršia na veľkých prestupových letiskách v Európe. Na ich čele je letisko Schiphol v Amsterdame, ktoré využívajú dovolenkári aj na prestup pri letoch za oceán. Najväčšie holandské letisko už regulovalo počet letov potom, ako cestujúci museli čakať niekoľko hodín pred letiskom, aby sa podrobili bezpečnostnej kontrole.

Problémy má aj jeden z najväčších leteckých gigantov v Európe – skupina Lufthansa Group. Tá na júl ohlásila zrušenie 2-tisíc letov, pričom ďalšiu tisícku zrušila už pred letom. Firma tak už celkovo škrtla viac ako 3-tisíc letov, čo predstavuje 4 % jej kapacity v letnom období. Rušenie letov sa dotkne najmä víkendových odletov spoločností Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines či Eurowings. 

Aj britská letecká spoločnosť British Airways preventívne od marca do októbra 2022 zrušila zhruba 8-tisíc letov s cieľom zabrániť ďalšiemu chaosu na letiskách.

Odborníci na leteckú dopravu varujú pred pretrvávajúcimi problémami so zrušenými či meškajúcimi letmi, ktoré sa môžu objavovať počas celého leta. Niektorí z nich sa domnievajú, že vyriešenie problémov môže trvať niekoľko mesiacov, v najhoršom prípade aj rok.

Skorý príchod na letisko a menšia batožina sú vítané

Najlepšou možnosťou, ako podľa odborníkov na cestovanie v najbližšej dobe znížiť riziko zrušenia letu, je vyhnutie sa veľkým prestupovým európskym letiskám. Takisto odporúčajú pozorne sledovať správy od aeroliniek a kontrolovať si e-mailovú schránku kvôli zmenám v odletoch. Príchod na letisko s dostatočným časovým predstihom (aspoň tri hodiny pred odletom) je tiež dobrý spôsob, ako predísť zbytočným nepríjemnostiam spojeným s dlhšími prestojmi pri odbavení cestujúcich, batožiny a absolvovaní bezpečnostných kontrol. Cestovanie môže byť aktuálne jednoduchšie aj v prípade, že sa cestujúci rozhodne ísť na dovolenku len s príručnou batožinou. Na letisku ho odbavia rýchlejšie a nemusí sa obávať „zablúdenej“ podpalubnej batožiny pri prestupoch v zahraničí.

Kedy vzniká nárok na kompenzáciu?

Cestujúci, ktorý letí na dovolenku v rámci leteckého priestoru Európskej únie a niektorých vybraných európskych krajín (Island, Nórsko, Švajčiarsko a podobne), má pri meškajúcich či zrušených letoch právo získať odškodné, prípadne inú formu kompenzácie. 

Štrajk personálu nemusí automaticky znamenať, že máte zrušený let. Ak však došlo k zrušeniu letu a spoločnosť vám túto skutočnosť oznámila menej ako 14 dní pred odletom, aerolinky vám následne musia ponúknuť náhradný termín. To znamená, že cestujúci dostane bezplatne novú letenku.

Ak ide o štrajk, nárok na finančné odškodnenie síce cestujúci nemá, ale spoločnosť mu musí poskytnúť stravu a prenocovanie, respektíve príspevok na uvedené položky. Voucher na jedlo a ubytovanie si možno pýtať priamo na letisku od pracovníkov leteckej spoločnosti. V prípade, že sa na letisku nenachádza žiaden personál aerolinky, možno si náklady na stravu a ubytovanie nechať preplatiť aj dodatočne.

Ak lietadlo, na ktoré čakáte na letisku, alebo s ním odlietate na dovolenku, pristane viac ako tri hodiny po plánovanom prílete, máte nárok na finančnú náhradu. Pri letoch kratších ako 1 500 kilometrov je výška kompenzácie 250 eur na osobu. Lety dlhšie ako 3 500 kilometrov sú podľa európskej legislatívy kompenzované sumou až 600 eur na jednu osobu.

O finančné odškodné za meškajúci let môže cestujúci žiadať priamo aerolinky, alebo si vybrať firmu, ktorá vybavuje nároky cestujúcich v ich mene. V druhom prípade je potrebné počítať s tým, že takáto sprostredkovateľská firma si za vybavenie kompenzácie vezme províziu približne 20 % zo získanej sumy, pre cestujúceho to však predstavuje jednoduchšie riešenie. 

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.
logo
Prečítajte si tiež:
16.11.2023 Miloslava Némová

V piatok 17. novembra si pripomenieme Deň boja za slobodu a demokraciu, obchody budú zatvorené

Deň boja za slobodu a demokraciu, ktorý sa slávi ako štátny sviatok vždy 17. novembra, v tomto roku pripadne na piatok. Môžeme sa teda ...

15.11.2023 Miloslava Némová

Spoločnosť Disney oslavuje 100 rokov. Od myšiaka Mickeyho až po streamovacie služby

Už je to 100 rokov od vzniku animačného štúdia, ktoré dnes pozná každý pod názvom Walt Disney. Legendárna postavička Mickey Mouse, ...

9.11.2023 Miloslava Némová

Poslednej skladbe Beatles pomohla na svet umelá inteligencia

Začiatok novembra 2023 bol poznamenaný návratom legendárnej skupiny The Beatles na hudobnú scénu. Skladba Johna Lennona Now and Then zaujala ...

8.11.2023 Roland Régely

Letenky sú drahšie ako pred pandémiou, no záujem o cestovanie je aj tak rekordný

Ak ste v poslednom čase hľadali letenky do vzdialenejších destinácií, pravdepodobne ste sa stretli s vyššími cenami, ako ste boli zvyknutí ...

1.11.2023 Redakcia FinReport

Online rezervačné platformy dovolenkových pobytov sú stále na vzostupe

Počas druhého štvrťroka 2023 strávili hostia v rámci EÚ takmer 153 miliónov nocí v krátkodobom prenájme ubytovania, ktoré si ...

27.10.2023 Roland Régely

Cestovateľské novinky, ktoré potešia slovenských dovolenkárov už túto zimu

Kam sa tento rok v zime oplatí cestovať za teplom? Sezóna 2023/2024 prvýkrát ponúkne plnohodnotnú dovolenku bez pandemických opatrení a ...

25.9.2023 Redakcia FinReport

Víťazka veľkej letnej súťaže Jarmila Szabóová vďaka FinReportu zažila super dovolenku

Veľká letná súťaž magazínu FinReport pozná svoju víťazku. Stala sa ňou Jarka Szabóová zo Štrkovca v okrese Rimavská Sobota, ktorú sme ...

28.7.2023 Roland Régely

Turistov pribúda a exotické destinácie obmedzujú ich počty zavádzaním environmentálnych poplatkov

Čoraz viac krajín, prípadne letovísk, bojuje s enormným nárastom turistov. Kým niektoré z nich sa rozhodli obmedziť počet návštevníkov, ...

21.7.2023 Ján Sípos

Letné dovolenky: Tieto veci si na cestu do niektorých krajín so sebou určite neberte

Letné cestovanie je nielen a načerpaní nových síl, ale často aj o dobrodružstvách. Tým sa môže stať napríklad aj niečo také na prvý ...

6.7.2023 Ján Sípos

Hlavné trendy v turizme pre rok 2023 – zdravie, zážitky a ekológia

Turistická sezóna je už v plnom prúde a miera rastu cestovného ruchu je obrovská. Nie div, odvetvie sa konečne zotavuje z pandémie COVID-19. ...

4.7.2023 Redakcia FinReport

Nakúpte si už dnes, pretože v stredu 5. júla 2023 budú obchody zatvorené

Sviatok sv. Cyrila a Metoda, ktorý na Slovensku patrí medzi štátne sviatky, v tomto roku pripadol na stredu 5. júla 2022. Pripravte sa na to, ...

1.7.2023 Redakcia FinReport

Ani vysoká inflácia nás neprinúti vzdať sa letnej dovolenky. Plánuje ju 70 % Slovákov, až 46 % chce ísť k moru

Ani vysoká inflácia neznížila apetít Slovákov po letnej dovolenke. Až sedem z desiatich obyvateľov Slovenska totiž tento rok plánuje letnú ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay