Hľadaj

Nie ste spokojní so službami na dovolenke? Takto ich môžete reklamovať

Roland Régely Voľný čas Poslať

Klimatizovaná izba, výhľad na more, špičkové all inclusive služby. Tak znela ponuka cestovnej kancelárie na letnú dovolenku, no po príchode na miesto je všetko inak? Klienti cestovných kancelárií majú v prípade zistenia nedostatkov nárok na nápravu. FinReport prináša návod, ako postupovať, a v ktorých prípadoch je možné dovolenku reklamovať.

V prípade nespokojnosti je služby na dovolenke možné reklamovať

Foto: Shutterstock

Kľúčová je zmluva o zájazde

Zájazd v rezorte alebo dovolenka v hoteli je služba ako každá iná, a preto sa musí uskutočniť podľa uzatvorenej zmluvy. Zmluva o zájazde by mala teda obsahovať všetky náležitosti týkajúce sa takejto dovolenky. Musí jasne pomenovať, kto sa zájazdu zúčastní, a ktoré všetky služby sú jeho súčasťou.

To znamená, že v zmluve o zájazde by nemal chýbať napríklad počet hviezdičiek hotela, druh stravovania, typ izby a celkový rozsah dohodnutých služieb. Tým sa rozumie aj vzdialenosť od mora, prítomnosť bazénov či akvaparku a podobne.

Zároveň platí, že ak čokoľvek nesedí s katalógom, prípadne so záväznou ponukou od cestovnej kancelárie, na základe ktorých klient zájazd zakúpil, vzniká nárok na reklamáciu v cestovnej kancelárii.

Ak si klient objednal zájazd alebo ubytovanie od súkromného prenajímateľa, prípadne cez platformu Airbnb, nemá nárok na reklamáciu v zmysle služieb cestovných kancelárií. Musí sa riadiť individuálnymi pravidlami každej platformy, alebo sa spoliehať na „džentlmenskú dohodu“ s ubytovateľom.

Keď nesedí počet hviezdičiek

Kategorizácia hotelov v cudzine sa môže od tej slovenskej líšiť. Trojhviezdičkový hotel na Slovensku môže mať napríklad odlišné štandardy ako trojhviezdičkový hotel v Egypte či Tunisku. Rovnako tak cestovná kancelária či online agentúra môžu mať svoje vlastné hviezdičkové hodnotenie hotela, ktoré nemusí korešpondovať s realitou.

Pred zakúpením dovolenky preto odborníci radia skontrolovať počet hviezdičiek a rozsah služieb aj na oficiálnej stránke hotela, prípadne hodnotenia od ubytovaných hostí cez ubytovacie portály, ako napríklad Booking.com. Aj tam si možno overiť reálny počet hviezdičiek, ktoré predurčujú akýsi štandard hotelového ubytovania či veľkosť izieb.

Nezabudnite na dôkazy

Ak dovolenková realita nekorešponduje s dohodnutými podmienkami a klient nie je spokojný so službami či ubytovaním, má právo uplatniť si reklamáciu, no nedostatky bude musieť preukázať. Klienti cestovnej kancelárie by si preto mali priamo na mieste vyhotoviť fotografie, prípadne videozáznam, ktorými nedostatky preukážu. Môže ísť napríklad o nefunkčnú klimatizáciu, zle upratanú izbu, hluk či špinu. Toto všetko je potrebné dôkladne zdokumentovať.

Žiadosť o náhradu

Problém s izbou, prípadne službami ako takými, je potrebné nahlásiť priamo na mieste ubytovania. Klient musí požiadať správcu, prípadne majiteľa ubytovania, aby vystavil písomné potvrdenie o vyriešení problému – napríklad potvrdenie o výmene izby. Svoju písomnú sťažnosť (elektronicky alebo poštou) potom doručí do cestovnej kancelárie alebo sprostredkovateľovi zájazdu a priloží k nej dôkazy.

Klient môže navrhnúť aj to, akú nápravu požaduje. Či to bude vrátenie konkrétnej sumy za dovolenku, alebo zľava na ďalší pobyt. Cestovná kancelária nemôže klientovi odmietnuť pomoc s tvrdením, že sa jej sťažnosť netýka a treba ju riešiť napríklad s prevádzkovateľom hotela.

81975

Možnosti nápravy

Cestovná kancelária je povinná v primeranej lehote, ktorú určí klient, vykonať nápravu, aby stav zodpovedal zmluve, zákonu alebo zvyklostiam. Ak nedôjde k náprave, klient má nárok na poskytnutie náhradnej služby v rovnakej alebo vyššej kvalite, alebo náhradné služby v nižšej cene a poskytnutie primeranej zľavy. Ak náhradná ponuka nezodpovedá podmienkam dohodnutým v zmluve, alebo zľava nie je pre klienta dostatočná, môže takúto ponuku odmietnuť.

Ak cestovná kancelária nevykoná nápravu ani nezabezpečí náhradné služby, klient môže sám vykonať nápravu a požadovať náhradu nákladov, ktoré v súvislosti s jej vykonaním vynaložil. Okrem práva na primeranú zľavu má klient právo aj na náhradu majetkovej škody a v prípade podstatného porušenia zmluvy o zájazde tiež právo na primeranú nemajetkovú ujmu.

Na reklamáciu je čas dva roky

Cestovná kancelária je povinná každú žiadosť o nápravu zaznamenať a klient si tento záznam pre potreby reklamácie môže vypýtať. Reklamácia pokazenej dovolenky je možná dva roky od vrátenia sa zo zájazdu, alebo ak sa zájazd vôbec nekonal, odo dňa predpokladaného príchodu zo zájazdu. Ak cestovná kancelária do 30 dní od uplatnenia reklamácie nepreukáže, že porušenie zmluvy nebolo spôsobené z jej strany, musí klientovi vrátiť časť ceny zaplatenej za ponúknuté služby.

Pomôže takzvaná frankfurtská tabuľka

S vyčíslením zľavy za pokazenú dovolenkovú službu klientom v Európe pomáha takzvaná frankfurtská tabuľka. Vznikla dávnejším rozhodnutím nemeckého súdu, ktorý vyčíslil percentuálnu hodnotu jednotlivých položiek zájazdu v prípade nedodržania sľubovaných podmienok zo strany organizátorov zájazdov. Tento precedens sa neskôr stal medzinárodne uznávaným štandardom, ktorého hodnoty sú rešpektované aj slovenskou judikatúrou.

V praxi to potom vyzerá tak, že ak pláž v hotelovom rezorte nespĺňa atribúty tej, ktorá bola sľúbená v ponuke cestovnej kancelárie, klient môže podľa frankfurtskej tabuľky navrhnúť zľavu 10 až 15 % z celkovej ceny zájazdu.

Rovnako je to aj s pokazenou klimatizáciou či poškodenou výbavou izby. Najvyššie zľavy tabuľka odporúča pri pokazenom či nepožívateľnom jedle, špinavom či chýbajúcom bazéne, a to vo výške od 10 až do 30 % z celkovej ceny zájazdu. Ak v izbe chýba televízor, odporúčaná zľava je 5 %, výhľad na more od 5 do 10 %.

Ak sa klientovi reklamáciu nepodarí vyriešiť individuálne, môže využiť ďalšie dostupné alternatívy mimosúdneho riešenia. Spory s poskytovateľmi ubytovania v zastúpení klientov rieši napríklad aj Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike.

logo
Prečítajte si tiež:
3.10.2024 Roland Régely

Výletné lode: Bezstarostná dovolenka alebo „naháňačka“ za destináciami?

Dovolenka na moderných zaoceánskych lodiach láka na bezstarostné cestovanie, širokú paletu aktivít a možnosť vidieť viac destinácií na ...

25.9.2024 Laura Lišková

Lacné cestovanie na jeseň – kam sa oplatí vyraziť?

Jeseň je výborným časom na cestovanie. Ceny mimo hlavnej sezóny klesajú, turistické destinácie sa vyprázdňujú a počasie je často ešte ...

23.9.2024 Roland Régely

Viaceré dovolenkové destinácie zavádzajú nové poplatky pre turistov

Nedostatok ubytovania, hustá doprava, hluční turisti a množstvo odpadkov. Viaceré európske destinácie majú nový problém, ktorým je ...

22.9.2024 Redakcia FinReport

Dovolenková sezóna 2024: Slováci objavili menej tradičné destinácie

Tohtoročná letná dovolenková sezóna sa pomaly končí a oproti minulému roku priniesla niekoľko zmien v doterajších trendoch. Ide napríklad ...

28.8.2024 Redakcia FinReport

Zajtra si pripomenieme 80. výročie SNP, takmer všetky obchody budú zatvorené

Zajtra, teda 29. augusta, je štátny sviatok 80. výročia vypuknutia Slovenského národného povstania. Je to jeden z najdôležitejších dní ...

24.7.2024 Roland Régely

Doplatok za batožinu pri lacných letenkách je často drahší ako samotná letenka

Letenky k moru už netreba kupovať vo veľkom predstihu. Tohtoročná sezóna ukazuje, že výhodná ponuka sa môže objaviť aj pár týždňov ...

22.7.2024 Roland Régely

Dovolenkári si na meškajúcich či zrušených letoch môžu „zarobiť“ stovky eur

Ak mešká lietadlo alebo letecká spoločnosť zruší let, je to komplikácia pre cestujúcich aj aerolinky. Množstvo takýchto prípadov sme ...

28.6.2024 Roland Régely

Najlepšie aerolinky v roku 2024 sú Qatar Airways

Oscary leteckého priemyslu sú opäť rozdané. Najprestížnejšie ocenenie tento rok získali aerolinky Qatar Airways, pre ktoré to je už ôsme ...

16.11.2023 Miloslava Némová

V piatok 17. novembra si pripomenieme Deň boja za slobodu a demokraciu, obchody budú zatvorené

Deň boja za slobodu a demokraciu, ktorý sa slávi ako štátny sviatok vždy 17. novembra, v tomto roku pripadne na piatok. Môžeme sa teda ...

15.11.2023 Miloslava Némová

Spoločnosť Disney oslavuje 100 rokov. Od myšiaka Mickeyho až po streamovacie služby

Už je to 100 rokov od vzniku animačného štúdia, ktoré dnes pozná každý pod názvom Walt Disney. Legendárna postavička Mickey Mouse, ...

9.11.2023 Miloslava Némová

Poslednej skladbe Beatles pomohla na svet umelá inteligencia

Začiatok novembra 2023 bol poznamenaný návratom legendárnej skupiny The Beatles na hudobnú scénu. Skladba Johna Lennona Now and Then zaujala ...

8.11.2023 Roland Régely

Letenky sú drahšie ako pred pandémiou, no záujem o cestovanie je aj tak rekordný

Ak ste v poslednom čase hľadali letenky do vzdialenejších destinácií, pravdepodobne ste sa stretli s vyššími cenami, ako ste boli zvyknutí ...

Máj

 
P
U
S
Š
P
S
N
22. týždeň
Mobilná aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Dôchodky pre matky sa v 2026 zvýšia: Štát uzná starostlivosť o deti ako plnohodnotnú prácu
  2. 2.
    Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
  3. 3.
    Dôchodky 2025: do penzie pôjdeme neskôr, seniori si tento rok prilepšia na trinástom dôchodku o desiatky eur
  4. 4.
    Samosprávne kraje povedie naďalej Viskupič, na 800 eurové odmeny žiadajú od štátu kompenzácie
  5. 5.
    Transakčná daň sa prejavila naplno, vyhnúť sa jej však nie je ľahké
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay