Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Nie ste spokojní so službami na dovolenke? Takto ich môžete reklamovať

Roland Régely Voľný čas Poslať

Klimatizovaná izba, výhľad na more, špičkové all inclusive služby. Tak znela ponuka cestovnej kancelárie na letnú dovolenku, no po príchode na miesto je všetko inak? Klienti cestovných kancelárií majú v prípade zistenia nedostatkov nárok na nápravu. FinReport prináša návod, ako postupovať, a v ktorých prípadoch je možné dovolenku reklamovať.

V prípade nespokojnosti je služby na dovolenke možné reklamovať

Foto: Shutterstock

Kľúčová je zmluva o zájazde

Zájazd v rezorte alebo dovolenka v hoteli je služba ako každá iná, a preto sa musí uskutočniť podľa uzatvorenej zmluvy. Zmluva o zájazde by mala teda obsahovať všetky náležitosti týkajúce sa takejto dovolenky. Musí jasne pomenovať, kto sa zájazdu zúčastní, a ktoré všetky služby sú jeho súčasťou.

To znamená, že v zmluve o zájazde by nemal chýbať napríklad počet hviezdičiek hotela, druh stravovania, typ izby a celkový rozsah dohodnutých služieb. Tým sa rozumie aj vzdialenosť od mora, prítomnosť bazénov či akvaparku a podobne.

Zároveň platí, že ak čokoľvek nesedí s katalógom, prípadne so záväznou ponukou od cestovnej kancelárie, na základe ktorých klient zájazd zakúpil, vzniká nárok na reklamáciu v cestovnej kancelárii.

Ak si klient objednal zájazd alebo ubytovanie od súkromného prenajímateľa, prípadne cez platformu Airbnb, nemá nárok na reklamáciu v zmysle služieb cestovných kancelárií. Musí sa riadiť individuálnymi pravidlami každej platformy, alebo sa spoliehať na „džentlmenskú dohodu“ s ubytovateľom.

Keď nesedí počet hviezdičiek

Kategorizácia hotelov v cudzine sa môže od tej slovenskej líšiť. Trojhviezdičkový hotel na Slovensku môže mať napríklad odlišné štandardy ako trojhviezdičkový hotel v Egypte či Tunisku. Rovnako tak cestovná kancelária či online agentúra môžu mať svoje vlastné hviezdičkové hodnotenie hotela, ktoré nemusí korešpondovať s realitou.

Pred zakúpením dovolenky preto odborníci radia skontrolovať počet hviezdičiek a rozsah služieb aj na oficiálnej stránke hotela, prípadne hodnotenia od ubytovaných hostí cez ubytovacie portály, ako napríklad Booking.com. Aj tam si možno overiť reálny počet hviezdičiek, ktoré predurčujú akýsi štandard hotelového ubytovania či veľkosť izieb.

Nezabudnite na dôkazy

Ak dovolenková realita nekorešponduje s dohodnutými podmienkami a klient nie je spokojný so službami či ubytovaním, má právo uplatniť si reklamáciu, no nedostatky bude musieť preukázať. Klienti cestovnej kancelárie by si preto mali priamo na mieste vyhotoviť fotografie, prípadne videozáznam, ktorými nedostatky preukážu. Môže ísť napríklad o nefunkčnú klimatizáciu, zle upratanú izbu, hluk či špinu. Toto všetko je potrebné dôkladne zdokumentovať.

Žiadosť o náhradu

Problém s izbou, prípadne službami ako takými, je potrebné nahlásiť priamo na mieste ubytovania. Klient musí požiadať správcu, prípadne majiteľa ubytovania, aby vystavil písomné potvrdenie o vyriešení problému – napríklad potvrdenie o výmene izby. Svoju písomnú sťažnosť (elektronicky alebo poštou) potom doručí do cestovnej kancelárie alebo sprostredkovateľovi zájazdu a priloží k nej dôkazy.

Klient môže navrhnúť aj to, akú nápravu požaduje. Či to bude vrátenie konkrétnej sumy za dovolenku, alebo zľava na ďalší pobyt. Cestovná kancelária nemôže klientovi odmietnuť pomoc s tvrdením, že sa jej sťažnosť netýka a treba ju riešiť napríklad s prevádzkovateľom hotela.

81975

Možnosti nápravy

Cestovná kancelária je povinná v primeranej lehote, ktorú určí klient, vykonať nápravu, aby stav zodpovedal zmluve, zákonu alebo zvyklostiam. Ak nedôjde k náprave, klient má nárok na poskytnutie náhradnej služby v rovnakej alebo vyššej kvalite, alebo náhradné služby v nižšej cene a poskytnutie primeranej zľavy. Ak náhradná ponuka nezodpovedá podmienkam dohodnutým v zmluve, alebo zľava nie je pre klienta dostatočná, môže takúto ponuku odmietnuť.

Ak cestovná kancelária nevykoná nápravu ani nezabezpečí náhradné služby, klient môže sám vykonať nápravu a požadovať náhradu nákladov, ktoré v súvislosti s jej vykonaním vynaložil. Okrem práva na primeranú zľavu má klient právo aj na náhradu majetkovej škody a v prípade podstatného porušenia zmluvy o zájazde tiež právo na primeranú nemajetkovú ujmu.

Na reklamáciu je čas dva roky

Cestovná kancelária je povinná každú žiadosť o nápravu zaznamenať a klient si tento záznam pre potreby reklamácie môže vypýtať. Reklamácia pokazenej dovolenky je možná dva roky od vrátenia sa zo zájazdu, alebo ak sa zájazd vôbec nekonal, odo dňa predpokladaného príchodu zo zájazdu. Ak cestovná kancelária do 30 dní od uplatnenia reklamácie nepreukáže, že porušenie zmluvy nebolo spôsobené z jej strany, musí klientovi vrátiť časť ceny zaplatenej za ponúknuté služby.

Pomôže takzvaná frankfurtská tabuľka

S vyčíslením zľavy za pokazenú dovolenkovú službu klientom v Európe pomáha takzvaná frankfurtská tabuľka. Vznikla dávnejším rozhodnutím nemeckého súdu, ktorý vyčíslil percentuálnu hodnotu jednotlivých položiek zájazdu v prípade nedodržania sľubovaných podmienok zo strany organizátorov zájazdov. Tento precedens sa neskôr stal medzinárodne uznávaným štandardom, ktorého hodnoty sú rešpektované aj slovenskou judikatúrou.

V praxi to potom vyzerá tak, že ak pláž v hotelovom rezorte nespĺňa atribúty tej, ktorá bola sľúbená v ponuke cestovnej kancelárie, klient môže podľa frankfurtskej tabuľky navrhnúť zľavu 10 až 15 % z celkovej ceny zájazdu.

Rovnako je to aj s pokazenou klimatizáciou či poškodenou výbavou izby. Najvyššie zľavy tabuľka odporúča pri pokazenom či nepožívateľnom jedle, špinavom či chýbajúcom bazéne, a to vo výške od 10 až do 30 % z celkovej ceny zájazdu. Ak v izbe chýba televízor, odporúčaná zľava je 5 %, výhľad na more od 5 do 10 %.

Ak sa klientovi reklamáciu nepodarí vyriešiť individuálne, môže využiť ďalšie dostupné alternatívy mimosúdneho riešenia. Spory s poskytovateľmi ubytovania v zastúpení klientov rieši napríklad aj Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike.

logo
Prečítajte si tiež:
16.11.2023 Miloslava Némová

V piatok 17. novembra si pripomenieme Deň boja za slobodu a demokraciu, obchody budú zatvorené

Deň boja za slobodu a demokraciu, ktorý sa slávi ako štátny sviatok vždy 17. novembra, v tomto roku pripadne na piatok. Môžeme sa teda ...

15.11.2023 Miloslava Némová

Spoločnosť Disney oslavuje 100 rokov. Od myšiaka Mickeyho až po streamovacie služby

Už je to 100 rokov od vzniku animačného štúdia, ktoré dnes pozná každý pod názvom Walt Disney. Legendárna postavička Mickey Mouse, ...

9.11.2023 Miloslava Némová

Poslednej skladbe Beatles pomohla na svet umelá inteligencia

Začiatok novembra 2023 bol poznamenaný návratom legendárnej skupiny The Beatles na hudobnú scénu. Skladba Johna Lennona Now and Then zaujala ...

8.11.2023 Roland Régely

Letenky sú drahšie ako pred pandémiou, no záujem o cestovanie je aj tak rekordný

Ak ste v poslednom čase hľadali letenky do vzdialenejších destinácií, pravdepodobne ste sa stretli s vyššími cenami, ako ste boli zvyknutí ...

1.11.2023 Redakcia FinReport

Online rezervačné platformy dovolenkových pobytov sú stále na vzostupe

Počas druhého štvrťroka 2023 strávili hostia v rámci EÚ takmer 153 miliónov nocí v krátkodobom prenájme ubytovania, ktoré si ...

27.10.2023 Roland Régely

Cestovateľské novinky, ktoré potešia slovenských dovolenkárov už túto zimu

Kam sa tento rok v zime oplatí cestovať za teplom? Sezóna 2023/2024 prvýkrát ponúkne plnohodnotnú dovolenku bez pandemických opatrení a ...

25.9.2023 Redakcia FinReport

Víťazka veľkej letnej súťaže Jarmila Szabóová vďaka FinReportu zažila super dovolenku

Veľká letná súťaž magazínu FinReport pozná svoju víťazku. Stala sa ňou Jarka Szabóová zo Štrkovca v okrese Rimavská Sobota, ktorú sme ...

28.7.2023 Roland Régely

Turistov pribúda a exotické destinácie obmedzujú ich počty zavádzaním environmentálnych poplatkov

Čoraz viac krajín, prípadne letovísk, bojuje s enormným nárastom turistov. Kým niektoré z nich sa rozhodli obmedziť počet návštevníkov, ...

21.7.2023 Ján Sípos

Letné dovolenky: Tieto veci si na cestu do niektorých krajín so sebou určite neberte

Letné cestovanie je nielen a načerpaní nových síl, ale často aj o dobrodružstvách. Tým sa môže stať napríklad aj niečo také na prvý ...

6.7.2023 Ján Sípos

Hlavné trendy v turizme pre rok 2023 – zdravie, zážitky a ekológia

Turistická sezóna je už v plnom prúde a miera rastu cestovného ruchu je obrovská. Nie div, odvetvie sa konečne zotavuje z pandémie COVID-19. ...

4.7.2023 Redakcia FinReport

Nakúpte si už dnes, pretože v stredu 5. júla 2023 budú obchody zatvorené

Sviatok sv. Cyrila a Metoda, ktorý na Slovensku patrí medzi štátne sviatky, v tomto roku pripadol na stredu 5. júla 2022. Pripravte sa na to, ...

1.7.2023 Redakcia FinReport

Ani vysoká inflácia nás neprinúti vzdať sa letnej dovolenky. Plánuje ju 70 % Slovákov, až 46 % chce ísť k moru

Ani vysoká inflácia neznížila apetít Slovákov po letnej dovolenke. Až sedem z desiatich obyvateľov Slovenska totiž tento rok plánuje letnú ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay