Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Netflix má na Slovensku nového konkurenta v podobe Disney+. Obe spoločnosti majú problém

Naďa Černá Voľný čas Poslať

Dlho očakávaný príchod streamovacej platformy Disney+ sa stal realitou už aj na Slovensku. Pre diváka to znamená rozšírenie ponuky o množstvo zaujímavých filmov a seriálov. Spoločnosť však čelí jednému veľkému problému, ktorým je nedostatok miestnych, v tomto prípade európskych titulov. Tie by podľa Smernice o audiovizuálnych mediálnych službách mali tvoriť minimálne 30 % z ponuky.

Disney+

Foto: Shutterstock

Smernica EÚ žiada 30 % európskej tvorby

Smernica o audiovizuálnych službách, ktorá vstúpila do platnosti v roku 2018, ukladá streamovacím službám povinnosť poskytovať minimálne 30 % miestnych, v tomto prípade európskych titulov. Takýmto spôsobom sa Európska únia snaží zachovať kultúrnu rozmanitosť a zároveň zabezpečiť dostatok priestoru pre vlastnú produkciu.

Hranicu 30 % však Disney+ v súčasnosti ani zďaleka nedosahuje. Podľa údajov Ampere Analysis má spoločnosť v ponuke približne len 10 % európskeho obsahu.

Spoločnosť Disney si problém uvedomuje a tvrdí, že do roku 2024 plánuje rozšíriť svoju ponuku o minimálne 60 európskych filmov a seriálov. Na to, koľko titulov má Disney+ v ponuke v súčasnosti, to však určite nebude stačiť. Knižnica sa odlišuje v závislosti od krajiny, kde sa divák nachádza, a v niektorých krajinách ponúka až 2-tisíc titulov. Na to, aby spoločnosť mala 30 % domácej tvorby, by musela pridať minimálne 600 európskych titulov.

Pokuty hrozia Disney + aj Slovensku

Možností, ako rozšíriť ponuku o európske tituly, je viacero. Prvou je tvorba vlastných lokálnych titulov. Takýmto spôsobom rozširuje svoju knižnicu napríklad HBO. Okrem toho môže Disney+ licencovať tituly tretích strán, ako to robí napríklad Netflix.

Inou alternatívou pre dosiahnutie hranice 30 % je redukovanie obsahu z mimoeurópskych krajín, čo by však mohlo pre spoločnosť znamenať zníženie atraktivity a straty v počte predplatiteľov.

To, ako vyrieši tento problémy Disney+, sa uvidí v budúcnosti. Problém s nedostatočným počtom európskej tvorby však nezostane bez následkov. Za nedodržanie smernice hrozia spoločnosti vysoké pokuty.

Vysoké pokuty však kvôli smernici nehrozia len streamovacej spoločnosti, ale aj samotnému Slovensku. To spolu s Českom, Írskom, Rumunskom a Španielskom neprijalo smernicu v stanovenom čase. Za tento krok nám hrozí pokuta vo výške až 1,5 milióna eur mesačne.

Problémy majú aj iné spoločnosti

Dostatok európskeho obsahu nie je problémom len pre Disney+. Podľa štatistík Ampere Analysis s ním bojujú aj iné známe streamovacie spoločnosti, ktoré v Európe pôsobia už dlhšie. Do tejto kategórie patrí napríklad Netflix, ktorý v apríli 2022 neposkytoval potrebný počet domácej tvorby v siedmich krajinách z 27.

Na Slovensku a v Česku je na tom platforma veľmi dobre. Jej ponuka dokonca prevyšuje hranicu 30 %. Predplatiteľom poskytuje až 33 % európskych titulov. Najväčší podiel európskych titulov má Netflix v Holandsku (34 %), najmenej vo Veľkej Británii (27 %).

Amazon so svojou platformou Prime Video prekročil hranicu 30 % v Nemecku, Švajčiarsku a v Taliansku. Vo Veľkej Británii poskytuje predplatiteľom približne 27 % európskeho obsahu a v ostatných krajinách sa pohybuje v rozmedzí od 16 do 28 %. HBO Max poskytuje vo väčšine európskych krajín približne len 25 % domácich titulov.

Obľuba streamovacích spoločností klesá

Pandémia koronavírusu predstavovala pre streamovacie služby jedno z najlepších období. Ľudia mali počas predchádzajúcich dvoch rokov oveľa viac času na sledovanie filmov a seriálov, čo viedlo k predplácaniu si streamovacích platforiem. S uvoľňovaním opatrení, ktoré ľuďom umožňujú voľný pohyb, však jednotlivé spoločnosti prichádzajú o čoraz viac divákov.

Situáciu zhoršila aj vojnová situácia na Ukrajine, kvôli ktorej veľké spoločnosti, ako napríklad Netflix alebo Warner Media, ktorá vlastní HBO, odišli z ruského trhu. Všetky tieto faktory prispeli k prudkému zníženiu predplatiteľov a neskôr aj k rekordnému prepadu akcií Netflixu, ktorý spoločnosť zaznamenala koncom apríla tohto roka.

Netflix ako dôvod poklesu akcií uvádza nielen vojnovú situáciu a pandémiu, ale tiež zdieľanie hesiel, čo spoločnosť trápi už dlhšie. Tento problém sa však až doteraz neriešil. Samotný generálny riaditeľ spoločnosti Reed Hasting v roku 2016 povedal, že o zdieľaní hesiel vie, no neplánuje s tým nič urobiť. To sa v tomto roku zmenilo. Riešením, ktoré má bojovať proti zdieľaniu hesiel, je lacnejšie predplatné s reklamami.

Na európskom trhu dominujú Netflix a Amazon

Podľa štatistík spoločnosti Electrical Direct sú najpopulárnejšími streamovacími platformami v Európe Netflix, ktorý dominuje v 25 krajinách, a Prime Video od Amazonu, ktorý je najsledovanejšou službou v ďalších 6 krajinách. Hneď za nimi sa v tabuľke nachádzajú HBO Max a Paramount. Streamovacie platformy podľa International Trade Administration v roku 2020 využívali len 2 % slovenských divákov. Najväčší podiel u nás mal Netflix s približne 50-tisíc účtami. Za ním nasledovali HBO GO s 30-tisíc predplatiteľmi, Apple TV a Amazon Prime Video.

logo
Prečítajte si tiež:
16.11.2023 Miloslava Némová

V piatok 17. novembra si pripomenieme Deň boja za slobodu a demokraciu, obchody budú zatvorené

Deň boja za slobodu a demokraciu, ktorý sa slávi ako štátny sviatok vždy 17. novembra, v tomto roku pripadne na piatok. Môžeme sa teda ...

15.11.2023 Miloslava Némová

Spoločnosť Disney oslavuje 100 rokov. Od myšiaka Mickeyho až po streamovacie služby

Už je to 100 rokov od vzniku animačného štúdia, ktoré dnes pozná každý pod názvom Walt Disney. Legendárna postavička Mickey Mouse, ...

9.11.2023 Miloslava Némová

Poslednej skladbe Beatles pomohla na svet umelá inteligencia

Začiatok novembra 2023 bol poznamenaný návratom legendárnej skupiny The Beatles na hudobnú scénu. Skladba Johna Lennona Now and Then zaujala ...

8.11.2023 Roland Régely

Letenky sú drahšie ako pred pandémiou, no záujem o cestovanie je aj tak rekordný

Ak ste v poslednom čase hľadali letenky do vzdialenejších destinácií, pravdepodobne ste sa stretli s vyššími cenami, ako ste boli zvyknutí ...

1.11.2023 Redakcia FinReport

Online rezervačné platformy dovolenkových pobytov sú stále na vzostupe

Počas druhého štvrťroka 2023 strávili hostia v rámci EÚ takmer 153 miliónov nocí v krátkodobom prenájme ubytovania, ktoré si ...

27.10.2023 Roland Régely

Cestovateľské novinky, ktoré potešia slovenských dovolenkárov už túto zimu

Kam sa tento rok v zime oplatí cestovať za teplom? Sezóna 2023/2024 prvýkrát ponúkne plnohodnotnú dovolenku bez pandemických opatrení a ...

25.9.2023 Redakcia FinReport

Víťazka veľkej letnej súťaže Jarmila Szabóová vďaka FinReportu zažila super dovolenku

Veľká letná súťaž magazínu FinReport pozná svoju víťazku. Stala sa ňou Jarka Szabóová zo Štrkovca v okrese Rimavská Sobota, ktorú sme ...

28.7.2023 Roland Régely

Turistov pribúda a exotické destinácie obmedzujú ich počty zavádzaním environmentálnych poplatkov

Čoraz viac krajín, prípadne letovísk, bojuje s enormným nárastom turistov. Kým niektoré z nich sa rozhodli obmedziť počet návštevníkov, ...

21.7.2023 Ján Sípos

Letné dovolenky: Tieto veci si na cestu do niektorých krajín so sebou určite neberte

Letné cestovanie je nielen a načerpaní nových síl, ale často aj o dobrodružstvách. Tým sa môže stať napríklad aj niečo také na prvý ...

6.7.2023 Ján Sípos

Hlavné trendy v turizme pre rok 2023 – zdravie, zážitky a ekológia

Turistická sezóna je už v plnom prúde a miera rastu cestovného ruchu je obrovská. Nie div, odvetvie sa konečne zotavuje z pandémie COVID-19. ...

4.7.2023 Redakcia FinReport

Nakúpte si už dnes, pretože v stredu 5. júla 2023 budú obchody zatvorené

Sviatok sv. Cyrila a Metoda, ktorý na Slovensku patrí medzi štátne sviatky, v tomto roku pripadol na stredu 5. júla 2022. Pripravte sa na to, ...

1.7.2023 Redakcia FinReport

Ani vysoká inflácia nás neprinúti vzdať sa letnej dovolenky. Plánuje ju 70 % Slovákov, až 46 % chce ísť k moru

Ani vysoká inflácia neznížila apetít Slovákov po letnej dovolenke. Až sedem z desiatich obyvateľov Slovenska totiž tento rok plánuje letnú ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay