Netflix má na Slovensku nového konkurenta v podobe Disney+. Obe spoločnosti majú problém
Dlho očakávaný príchod streamovacej platformy Disney+ sa stal realitou už aj na Slovensku. Pre diváka to znamená rozšírenie ponuky o množstvo zaujímavých filmov a seriálov. Spoločnosť však čelí jednému veľkému problému, ktorým je nedostatok miestnych, v tomto prípade európskych titulov. Tie by podľa Smernice o audiovizuálnych mediálnych službách mali tvoriť minimálne 30 % z ponuky.

Foto: Shutterstock
Smernica EÚ žiada 30 % európskej tvorby
Smernica o audiovizuálnych službách, ktorá vstúpila do platnosti v roku 2018, ukladá streamovacím službám povinnosť poskytovať minimálne 30 % miestnych, v tomto prípade európskych titulov. Takýmto spôsobom sa Európska únia snaží zachovať kultúrnu rozmanitosť a zároveň zabezpečiť dostatok priestoru pre vlastnú produkciu.
Hranicu 30 % však Disney+ v súčasnosti ani zďaleka nedosahuje. Podľa údajov Ampere Analysis má spoločnosť v ponuke približne len 10 % európskeho obsahu.
Spoločnosť Disney si problém uvedomuje a tvrdí, že do roku 2024 plánuje rozšíriť svoju ponuku o minimálne 60 európskych filmov a seriálov. Na to, koľko titulov má Disney+ v ponuke v súčasnosti, to však určite nebude stačiť. Knižnica sa odlišuje v závislosti od krajiny, kde sa divák nachádza, a v niektorých krajinách ponúka až 2-tisíc titulov. Na to, aby spoločnosť mala 30 % domácej tvorby, by musela pridať minimálne 600 európskych titulov.
Pokuty hrozia Disney + aj Slovensku
Možností, ako rozšíriť ponuku o európske tituly, je viacero. Prvou je tvorba vlastných lokálnych titulov. Takýmto spôsobom rozširuje svoju knižnicu napríklad HBO. Okrem toho môže Disney+ licencovať tituly tretích strán, ako to robí napríklad Netflix.
Inou alternatívou pre dosiahnutie hranice 30 % je redukovanie obsahu z mimoeurópskych krajín, čo by však mohlo pre spoločnosť znamenať zníženie atraktivity a straty v počte predplatiteľov.
To, ako vyrieši tento problémy Disney+, sa uvidí v budúcnosti. Problém s nedostatočným počtom európskej tvorby však nezostane bez následkov. Za nedodržanie smernice hrozia spoločnosti vysoké pokuty.
Vysoké pokuty však kvôli smernici nehrozia len streamovacej spoločnosti, ale aj samotnému Slovensku. To spolu s Českom, Írskom, Rumunskom a Španielskom neprijalo smernicu v stanovenom čase. Za tento krok nám hrozí pokuta vo výške až 1,5 milióna eur mesačne.
Problémy majú aj iné spoločnosti
Dostatok európskeho obsahu nie je problémom len pre Disney+. Podľa štatistík Ampere Analysis s ním bojujú aj iné známe streamovacie spoločnosti, ktoré v Európe pôsobia už dlhšie. Do tejto kategórie patrí napríklad Netflix, ktorý v apríli 2022 neposkytoval potrebný počet domácej tvorby v siedmich krajinách z 27.
Na Slovensku a v Česku je na tom platforma veľmi dobre. Jej ponuka dokonca prevyšuje hranicu 30 %. Predplatiteľom poskytuje až 33 % európskych titulov. Najväčší podiel európskych titulov má Netflix v Holandsku (34 %), najmenej vo Veľkej Británii (27 %).
Amazon so svojou platformou Prime Video prekročil hranicu 30 % v Nemecku, Švajčiarsku a v Taliansku. Vo Veľkej Británii poskytuje predplatiteľom približne 27 % európskeho obsahu a v ostatných krajinách sa pohybuje v rozmedzí od 16 do 28 %. HBO Max poskytuje vo väčšine európskych krajín približne len 25 % domácich titulov.
Obľuba streamovacích spoločností klesá
Pandémia koronavírusu predstavovala pre streamovacie služby jedno z najlepších období. Ľudia mali počas predchádzajúcich dvoch rokov oveľa viac času na sledovanie filmov a seriálov, čo viedlo k predplácaniu si streamovacích platforiem. S uvoľňovaním opatrení, ktoré ľuďom umožňujú voľný pohyb, však jednotlivé spoločnosti prichádzajú o čoraz viac divákov.
Situáciu zhoršila aj vojnová situácia na Ukrajine, kvôli ktorej veľké spoločnosti, ako napríklad Netflix alebo Warner Media, ktorá vlastní HBO, odišli z ruského trhu. Všetky tieto faktory prispeli k prudkému zníženiu predplatiteľov a neskôr aj k rekordnému prepadu akcií Netflixu, ktorý spoločnosť zaznamenala koncom apríla tohto roka.
Netflix ako dôvod poklesu akcií uvádza nielen vojnovú situáciu a pandémiu, ale tiež zdieľanie hesiel, čo spoločnosť trápi už dlhšie. Tento problém sa však až doteraz neriešil. Samotný generálny riaditeľ spoločnosti Reed Hasting v roku 2016 povedal, že o zdieľaní hesiel vie, no neplánuje s tým nič urobiť. To sa v tomto roku zmenilo. Riešením, ktoré má bojovať proti zdieľaniu hesiel, je lacnejšie predplatné s reklamami.
Na európskom trhu dominujú Netflix a Amazon
Podľa štatistík spoločnosti Electrical Direct sú najpopulárnejšími streamovacími platformami v Európe Netflix, ktorý dominuje v 25 krajinách, a Prime Video od Amazonu, ktorý je najsledovanejšou službou v ďalších 6 krajinách. Hneď za nimi sa v tabuľke nachádzajú HBO Max a Paramount. Streamovacie platformy podľa International Trade Administration v roku 2020 využívali len 2 % slovenských divákov. Najväčší podiel u nás mal Netflix s približne 50-tisíc účtami. Za ním nasledovali HBO GO s 30-tisíc predplatiteľmi, Apple TV a Amazon Prime Video.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Sporenie v treťom pilieri sa oplatí tým zamestnancom, ktorým naň prispieva aj zamestnávateľ
- 2.Šéf BP Bernard Loony vlani zarobil 10 miliónov libier. Darilo sa aj ďalším top manažérom energetických firiem
- 3.Poisťovne intenzívne riešia škody po požiari v Banke lásky a ďalších budovách v Banskej Štiavnici
- 4.Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
- 5.Digitálne meny sa vyvíjajú na národnej aj nadnárodnej úrovni. Toto sú lídri, ktorí udávajú smer