Hľadaj

Mattel chce využiť masívny Barbie boom a konkurovať Disneymu a jeho marvelovkám

Dominik Horváth Voľný čas Poslať

Nový „ružový“ filmový trhák Barbie prekonal aj tie najoptimistickejšie očakávania. Film len za prvých 10 dní dokázal zarobiť cez 770 miliónov dolárov, čo z neho robí najúspešnejšiu snímku tohtoročného leta. Spolu s filmovými tvorcami však pozorne sleduje predaje a tržby aj spoločnosť Mattel, ktorá stojí za kultovou postavičkou. Generálny riaditeľ firmy Ynon Kreiz vyhlásil, že Mattel chce vo filmoch pokračovať a napodobniť úspech Disney s Marvelom.

Barbie

Foto: Vogue

 

Box office prekonal očakávania

Od svojej premiéry, ktorá sa uskutočnila 21. júla tohto roka, dokázal film prilákať do kín milióny divákov. Nie je to žiadne prekvapenie. Rozprávka od režisérky Grety Gerwigovej sa už dlho pred premiérou tešila obrovskej marketingovej kampani, ktorá bola viditeľná najmä na sociálnych sieťach. Filmu pomohli aj známe mená v hlavných úlohách – Margot Robbieová ako Barbie a Ryan Gosling ako Ken.

Celosvetový ošiaľ sa veľmi rýchlo ukázal na tržbách filmu, ktoré prekonali všetky očakávania. Za prvý víkend dokázala Barbie zarobiť 162 miliónov dolárov. Pre porovnanie, rovnako dlho očakávaná dráma o otcovi atómovej bomby – Oppenheimerovi, zinkasovala za prvý víkend „len“ 80 miliónov. Len tieto dva dni tak stačili na to, aby sa štúdiu vrátili náklady, ktoré údajne dosiahli 100 miliónov dolárov.

Ako uvádza portál IMDB, záujem o film nepoľavil ani v nasledujúcich dňoch. Od svojej premiéry do 31. júla 2023 dokázal zarobiť celosvetovo cez 770 miliónov dolárov. Z toho 351 miliónov v Spojených štátoch a 423 miliónov vo zvyšných štátoch. Najväčší úspech okrem domáceho trhu zaznamenal v Anglicku (23 miliónov dolárov), v Mexiku (22 miliónov dolárov) a Austrálii (14 miliónov dolárov). Na Slovensku sa mu podľa oficiálnych štatistík zatiaľ podarilo zarobiť cez 420-tisíc dolárov.   

78077

Mattel si už mädlí ruky

Momentálne najväčšou otázkou z finančného pohľadu ani nie je fakt, či sa tieto vynikajúce čísla prejavia na ziskoch Mattelu, ale ako rýchlo k tomu dôjde. Výrobca hračiek v minulosti bojoval s nezáujmom investorov. Zlepšenie situácie prišlo v roku 2018, keď sa generálnym riaditeľom spoločnosti stal Ynon Kreiz. Ten priniesol do firmy novú víziu a postupne sa po rokoch stagnácie snažil o oživenie spoločnosti. Dnes môžeme povedať, že bol tento prerod úspešný, čo je vidieť aj na finančných výsledkoch za posledné obdobie

Mattel zverejňoval výsledky za druhý štvrťrok len 6 dní po premiére filmu. Uviedol, že jeho tržby v druhom štvrťroku tohto roku vyskočili o 20 % napriek rastúcim cenám, čo je znakom toho, že spotrebitelia naďalej kupujú bábiky aj napriek rastúcej inflácii. Tržby za obdobie od apríla do júna 2023 boli 1,2 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast z 1 miliardy dolárov v rovnakom štvrťroku minulého roka. Spoločnosť sa v druhom štvrťroku 2023 prehupla do zisku 66,4 milióna dolárov po tom, čo vlani vykázala stratu 5,5 milióna dolárov.

„Finančné výsledky Mattelu v druhom štvrťroku boli v súlade s našimi očakávaniami. Výrazne sme zvýšili voľný peňažný tok a naďalej sme získavali podiel na trhu. Najzaujímavejšie obdobie nás však ešte len čaká. Navždy si budeme pamätať kľúčový míľnik v histórii našej spoločnosti, ktorým je uvedenie filmu Barbie, nášho vôbec prvého veľkofilmu. Očakávame, že naplno sa zisky z filmu prejavia vo výsledkoch v druhej polovici tohto roka,“ povedal Ynon Kreiz v rozhovore pre CNBC.

Investori nasadzujú ružové okuliare

Postupný obrat investorov je možné pozorovať aj na cenách akcií spoločnosti. Ak by sme sa pozreli na vývoj za posledné tri mesiace, je zrejmé, že s blížiacou sa premiérou filmu rástol aj záujem o akcie. Tie dokázali za toto obdobie vzrásť o 19 % na hodnotu 21 dolárov, a dosiahnuť tak tohtoročné maximum.

Mnohí analytici očakávajú, že akcie porastú ešte viac. Podľa údajov portálu CNN viac ako 10 odborníkov ohodnotilo akcie Mattelu ratingom „Kúpiť“. Priemerná očakávaná cena v nasledujúcich 12 mesiacoch podľa nich dosiahne 25 dolárov, čo predstavuje potenciálne zvýšenie o 17,5 %. Najoptimistickejšie odhady dokonca predikujú nárast na 28 dolárov, čo by znamenalo rast o 31 %.

78746

Desiatky partnerstiev

Zisky Mattelu však nemusí priniesť len ich vlastný predaj. Film dokázal strhnúť masy záujemcov, ktorí zrazu túžia po čomkoľvek zo sveta Barbie. Mattel tak ťaží z desiatok partnerstiev, ktoré uzavrel s rôznymi spoločnosťami.

Ako uvádza analytik spoločnosti Freedom Finance Europe Maxim Manturov: „Mattel plánuje využiť úspech filmu Barbie na podporu predaja ďalších produktov. Nadšenie okolo filmu na sociálnych sieťach aj v tlači má okrem toho potenciál znížiť potrebu spoločnosti vynakladať v blízkej až strednodobej budúcnosti výdavky na reklamu svojich výrobkov.“

Jedným z najväčších partnerstiev je spolupráca s výrobcom oblečenia so spoločnosťou GAP, ktorá predstavila novú kolekciu zameranú na Barbie. Nasledovali partnerstvá s Primarkom, L’Orealom či  Birkenstockom. Okrem módy a kozmetiky však trend prenikol aj do iných odvetví. Na Airbnb si môžete prenajať vilu DreamHouse, ktorá vyzerá ako časť kulisy vo filme. Ružovou sa inšpiroval aj Chevrolet, ktorý začal počas tohtoročného leta ponúkať limitovanú edíciu kabrioletu, napodobňujúcu auto Barbie vo filme.

49767

Chcú konkurovať Marvelu

Barbie je podľa Mattelu len prvým krokom spoločnosti na poli veľkofilmov. Ako uvádza portál New Yorker, v Matteli by mohlo byť vo vývoji celkovo až 45 filmov, pričom zatiaľ bolo oficiálne potvrdených len 17. Medzi oznámené tituly patrí napríklad snímka o autíčkach Hot Wheels alebo o známej kartovej hre Uno.

Mattel tak pomaly, ale isto napĺňa stratégiu Kreiza, ktorý chce postupne upustiť od zamerania sa spoločnosti len na hračky. Z Mattela chce vytvoriť komplexnú zábavnú spoločnosť s orientáciou na speňaženie svojich značiek aj inými spôsobmi. Konečným cieľom je podľa neho vytvoriť „efekt zotrvačníka“ podobne, ako to urobil Disney s Marvelom. Úspešné filmové hity podnietili nákupy hračiek a oblečenia, ako aj jazdy do zábavných parkov Disney a ďalší obsah. Presne toto chce docieliť aj Mattel.

Prvý pokus s Barbie Mattelu jednoznačne vyšiel. Fanúšikovia len pár dní po premiére zaplavili sociálne siete túžbou po pokračovaní filmu. Samotný Kreiz s úsmevom reagoval na možné pokračovanie: „Nič sme neoznámili a pravdepodobne je ešte priskoro hovoriť o pokračovaniach. Úspešné filmy však dávajú možnosti na pokračovania. Našou ambíciou je vytvárať filmové franšízy,“ povedal v rozhovore pre Variety. Druhý Barbie film tak možno uvidíme skôr, ako by sme očakávali.

logo
Prečítajte si tiež:
15.5.2025 Laura Lišková

75% slovenských škôl už využívajú bezplatné licencie Microsoft 365 A3

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR informovalo, že 75% základných a stredných škôl na Slovensku už získali bezplatné ...

15.5.2025 Tlačová správa

Elegantné platobné prstene pre ešte štýlovejšie platenie

Rok po tom, ako mBank predstavila revolučnú možnosť platenia pomocou platobného prsteňa, prichádza v spolupráci s Niceboy s ďalšou ...

15.5.2025 Tlačová správa

Poisťovne skracujú čakacie doby pri životnom poistení, niektoré ich úplne rušia

Čakacie doby už nie sú „strašiakom”, ktorý by mohol ľudí odrádzať od životného poistenia. Nielen vtedy, keď si chcú uzavrieť nové ...

15.5.2025 Tlačová správa

Ďalšie zníženie cien pohonných hmôt je možné

“Ceny pohonných hmôt na Slovensku v 18. týždni (28.4. - 5.5.2025) pokračovali v poklese. Ceny benzínu poklesli o 0,003 €/l, teda o 0,2 % a ...

14.5.2025 Tlačová správa

Alarmujúci stav finančnej gramotnosti žiakov

Až 80 percent žiakov a žiačok na Slovensku by privítalo aktívnejšiu výučbu o finančnej gramotnosti. Nedávny prieskum realizovaný na ...

14.5.2025 Roland Régely

Biedronka a jej expanzia na Slovensko: aké výzvy čakajú firmu a kto je jej najväčší konkurent?

12.5.2025 Tlačová správa

Pozor na kliešte. Lekár radí, ako sa chrániť a kedy spozornieť

Prechádzka na čerstvom vzduchu či športovanie v lese. Jarné počasie láka ľudí do prírody, no zároveň vytvára aj ideálne podmienky pre ...

10.5.2025 Laura Lišková

11. máj - Deň matiek je o láske, ktorú si často nevšímame

Druhá májová nedeľa je v kalendári vyhradená ženám, ktoré stoja pri nás od prvého dňa – matkám. Hoci v mnohých krajinách ide o ...

10.5.2025 Tlačová správa VšZP

Projekt, ktorý búra bariéry medzi svetom vidiacich a nevidiacich

VšZP podporila unikátne podujatie, ktoré búra bariéry medzi svetom vidiacich, nevidiacich a slabozrakých. Vďaka projektu Rozprávky pre malé ...

8.5.2025 Roland Régely

Slováci sa na Majstrovstvá sveta v hokeji pripravujú ako na Vianoce

Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji 2025, ktoré sa konajú v Dánsku a Švédsku, sú pre Slovákov viac než len športovou udalosťou. Už ...

7.5.2025 Laura Lišková

Deň víťazstva nad fašizmom - koniec vojny, začiatok obnovy

8. máj 1945 sa zapísal do dejín ako Deň víťazstva nad fašizmom – moment, keď nacistické Nemecko kapitulovalo a skončila sa druhá ...

6.5.2025 Tlačová správa

Na čo si dať pozor pri kúpe repasovaného výrobku

Trh s repasovanými výrobkami zažíva výrazný rast. Obchody aj online trhoviská stále častejšie ponúkajú repasované smartfóny, notebooky ...

30.4.2025 Laura Lišková

1. Máj - sviatok práce ako symbol boja za práva pracujúcich

Sviatok práce, ktorý si pripomíname 1. mája, nesie význam ďaleko presahujúci bežný deň pracovného pokoja. Je symbolom historického ...

22.4.2025 Redakcia FinReport

Zomrel pápež František. Svet sa lúči s charizmatickým lídrom Cirkvi

Pápež František zomrel 21. apríla 2025 vo veku 88 rokov vo svojej rezidencii v Dome sv. Marty vo Vatikáne. Smutnú správu potvrdil o 9:45 ráno ...

18.4.2025 Redakcia FinReport

Veľký piatok, Veľká noc a ekonomika: Ako sviatky ovplyvňujú výdavky, turizmus aj finančné trhy

Veľký piatok a Veľká noc majú významný vplyv na ekonomiku, pričom ovplyvňujú viacero oblastí ako výdavky domácností, cestovný ruch, ...

17.4.2025 Financial Report

Zelený štvrtok: Tradície, symbolika a duchovný odkaz

Zelený štvrtok, niekedy označovaný aj ako Veľkonočný štvrtok, je významný kresťanský sviatok, ktorý pripadá na štvrtok pred Veľkou ...

11.4.2025 Michal Sobek

Slovensko zvažuje nové pravidlá pre starších vodičov

Na Slovensku sa očakáva významná zmena týkajúca sa lekárskych prehliadok pre vodičov v seniorskom veku. O čo presne ...

3.4.2025 Jana Schochmann

Bienále v Benátkach – Architektúra ako odpoveď na klimatické podmienky

Benátske bienále architektúry je jedným z najprestížnejších svetových podujatí v oblasti architektúry. Koná sa každé dva roky. V ...

Máj

 
P
U
S
Š
P
S
N
22. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay