Mattel chce využiť masívny Barbie boom a konkurovať Disneymu a jeho marvelovkám
Nový „ružový“ filmový trhák Barbie prekonal aj tie najoptimistickejšie očakávania. Film len za prvých 10 dní dokázal zarobiť cez 770 miliónov dolárov, čo z neho robí najúspešnejšiu snímku tohtoročného leta. Spolu s filmovými tvorcami však pozorne sleduje predaje a tržby aj spoločnosť Mattel, ktorá stojí za kultovou postavičkou. Generálny riaditeľ firmy Ynon Kreiz vyhlásil, že Mattel chce vo filmoch pokračovať a napodobniť úspech Disney s Marvelom.

Foto: Vogue
Box office prekonal očakávania
Od svojej premiéry, ktorá sa uskutočnila 21. júla tohto roka, dokázal film prilákať do kín milióny divákov. Nie je to žiadne prekvapenie. Rozprávka od režisérky Grety Gerwigovej sa už dlho pred premiérou tešila obrovskej marketingovej kampani, ktorá bola viditeľná najmä na sociálnych sieťach. Filmu pomohli aj známe mená v hlavných úlohách – Margot Robbieová ako Barbie a Ryan Gosling ako Ken.
Celosvetový ošiaľ sa veľmi rýchlo ukázal na tržbách filmu, ktoré prekonali všetky očakávania. Za prvý víkend dokázala Barbie zarobiť 162 miliónov dolárov. Pre porovnanie, rovnako dlho očakávaná dráma o otcovi atómovej bomby – Oppenheimerovi, zinkasovala za prvý víkend „len“ 80 miliónov. Len tieto dva dni tak stačili na to, aby sa štúdiu vrátili náklady, ktoré údajne dosiahli 100 miliónov dolárov.
Ako uvádza portál IMDB, záujem o film nepoľavil ani v nasledujúcich dňoch. Od svojej premiéry do 31. júla 2023 dokázal zarobiť celosvetovo cez 770 miliónov dolárov. Z toho 351 miliónov v Spojených štátoch a 423 miliónov vo zvyšných štátoch. Najväčší úspech okrem domáceho trhu zaznamenal v Anglicku (23 miliónov dolárov), v Mexiku (22 miliónov dolárov) a Austrálii (14 miliónov dolárov). Na Slovensku sa mu podľa oficiálnych štatistík zatiaľ podarilo zarobiť cez 420-tisíc dolárov.
Mattel si už mädlí ruky
Momentálne najväčšou otázkou z finančného pohľadu ani nie je fakt, či sa tieto vynikajúce čísla prejavia na ziskoch Mattelu, ale ako rýchlo k tomu dôjde. Výrobca hračiek v minulosti bojoval s nezáujmom investorov. Zlepšenie situácie prišlo v roku 2018, keď sa generálnym riaditeľom spoločnosti stal Ynon Kreiz. Ten priniesol do firmy novú víziu a postupne sa po rokoch stagnácie snažil o oživenie spoločnosti. Dnes môžeme povedať, že bol tento prerod úspešný, čo je vidieť aj na finančných výsledkoch za posledné obdobie.
Mattel zverejňoval výsledky za druhý štvrťrok len 6 dní po premiére filmu. Uviedol, že jeho tržby v druhom štvrťroku tohto roku vyskočili o 20 % napriek rastúcim cenám, čo je znakom toho, že spotrebitelia naďalej kupujú bábiky aj napriek rastúcej inflácii. Tržby za obdobie od apríla do júna 2023 boli 1,2 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast z 1 miliardy dolárov v rovnakom štvrťroku minulého roka. Spoločnosť sa v druhom štvrťroku 2023 prehupla do zisku 66,4 milióna dolárov po tom, čo vlani vykázala stratu 5,5 milióna dolárov.
„Finančné výsledky Mattelu v druhom štvrťroku boli v súlade s našimi očakávaniami. Výrazne sme zvýšili voľný peňažný tok a naďalej sme získavali podiel na trhu. Najzaujímavejšie obdobie nás však ešte len čaká. Navždy si budeme pamätať kľúčový míľnik v histórii našej spoločnosti, ktorým je uvedenie filmu Barbie, nášho vôbec prvého veľkofilmu. Očakávame, že naplno sa zisky z filmu prejavia vo výsledkoch v druhej polovici tohto roka,“ povedal Ynon Kreiz v rozhovore pre CNBC.
Investori nasadzujú ružové okuliare
Postupný obrat investorov je možné pozorovať aj na cenách akcií spoločnosti. Ak by sme sa pozreli na vývoj za posledné tri mesiace, je zrejmé, že s blížiacou sa premiérou filmu rástol aj záujem o akcie. Tie dokázali za toto obdobie vzrásť o 19 % na hodnotu 21 dolárov, a dosiahnuť tak tohtoročné maximum.
Mnohí analytici očakávajú, že akcie porastú ešte viac. Podľa údajov portálu CNN viac ako 10 odborníkov ohodnotilo akcie Mattelu ratingom „Kúpiť“. Priemerná očakávaná cena v nasledujúcich 12 mesiacoch podľa nich dosiahne 25 dolárov, čo predstavuje potenciálne zvýšenie o 17,5 %. Najoptimistickejšie odhady dokonca predikujú nárast na 28 dolárov, čo by znamenalo rast o 31 %.
Desiatky partnerstiev
Zisky Mattelu však nemusí priniesť len ich vlastný predaj. Film dokázal strhnúť masy záujemcov, ktorí zrazu túžia po čomkoľvek zo sveta Barbie. Mattel tak ťaží z desiatok partnerstiev, ktoré uzavrel s rôznymi spoločnosťami.
Ako uvádza analytik spoločnosti Freedom Finance Europe Maxim Manturov: „Mattel plánuje využiť úspech filmu Barbie na podporu predaja ďalších produktov. Nadšenie okolo filmu na sociálnych sieťach aj v tlači má okrem toho potenciál znížiť potrebu spoločnosti vynakladať v blízkej až strednodobej budúcnosti výdavky na reklamu svojich výrobkov.“
Jedným z najväčších partnerstiev je spolupráca s výrobcom oblečenia so spoločnosťou GAP, ktorá predstavila novú kolekciu zameranú na Barbie. Nasledovali partnerstvá s Primarkom, L’Orealom či Birkenstockom. Okrem módy a kozmetiky však trend prenikol aj do iných odvetví. Na Airbnb si môžete prenajať vilu DreamHouse, ktorá vyzerá ako časť kulisy vo filme. Ružovou sa inšpiroval aj Chevrolet, ktorý začal počas tohtoročného leta ponúkať limitovanú edíciu kabrioletu, napodobňujúcu auto Barbie vo filme.
Chcú konkurovať Marvelu
Barbie je podľa Mattelu len prvým krokom spoločnosti na poli veľkofilmov. Ako uvádza portál New Yorker, v Matteli by mohlo byť vo vývoji celkovo až 45 filmov, pričom zatiaľ bolo oficiálne potvrdených len 17. Medzi oznámené tituly patrí napríklad snímka o autíčkach Hot Wheels alebo o známej kartovej hre Uno.
Mattel tak pomaly, ale isto napĺňa stratégiu Kreiza, ktorý chce postupne upustiť od zamerania sa spoločnosti len na hračky. Z Mattela chce vytvoriť komplexnú zábavnú spoločnosť s orientáciou na speňaženie svojich značiek aj inými spôsobmi. Konečným cieľom je podľa neho vytvoriť „efekt zotrvačníka“ podobne, ako to urobil Disney s Marvelom. Úspešné filmové hity podnietili nákupy hračiek a oblečenia, ako aj jazdy do zábavných parkov Disney a ďalší obsah. Presne toto chce docieliť aj Mattel.
Prvý pokus s Barbie Mattelu jednoznačne vyšiel. Fanúšikovia len pár dní po premiére zaplavili sociálne siete túžbou po pokračovaní filmu. Samotný Kreiz s úsmevom reagoval na možné pokračovanie: „Nič sme neoznámili a pravdepodobne je ešte priskoro hovoriť o pokračovaniach. Úspešné filmy však dávajú možnosti na pokračovania. Našou ambíciou je vytvárať filmové franšízy,“ povedal v rozhovore pre Variety. Druhý Barbie film tak možno uvidíme skôr, ako by sme očakávali.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Investičná konferencia Kapitálový trh 2025: Investičné podujatie roka.
- 4.Poisťovne skracujú čakacie doby pri životnom poistení, niektoré ich úplne rušia
- 5.75% slovenských škôl už využívajú bezplatné licencie Microsoft 365 A3