Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Mattel chce využiť masívny Barbie boom a konkurovať Disneymu a jeho marvelovkám

Dominik Horváth Voľný čas Poslať

Nový „ružový“ filmový trhák Barbie prekonal aj tie najoptimistickejšie očakávania. Film len za prvých 10 dní dokázal zarobiť cez 770 miliónov dolárov, čo z neho robí najúspešnejšiu snímku tohtoročného leta. Spolu s filmovými tvorcami však pozorne sleduje predaje a tržby aj spoločnosť Mattel, ktorá stojí za kultovou postavičkou. Generálny riaditeľ firmy Ynon Kreiz vyhlásil, že Mattel chce vo filmoch pokračovať a napodobniť úspech Disney s Marvelom.

Barbie

Foto: Vogue

 

Box office prekonal očakávania

Od svojej premiéry, ktorá sa uskutočnila 21. júla tohto roka, dokázal film prilákať do kín milióny divákov. Nie je to žiadne prekvapenie. Rozprávka od režisérky Grety Gerwigovej sa už dlho pred premiérou tešila obrovskej marketingovej kampani, ktorá bola viditeľná najmä na sociálnych sieťach. Filmu pomohli aj známe mená v hlavných úlohách – Margot Robbieová ako Barbie a Ryan Gosling ako Ken.

Celosvetový ošiaľ sa veľmi rýchlo ukázal na tržbách filmu, ktoré prekonali všetky očakávania. Za prvý víkend dokázala Barbie zarobiť 162 miliónov dolárov. Pre porovnanie, rovnako dlho očakávaná dráma o otcovi atómovej bomby – Oppenheimerovi, zinkasovala za prvý víkend „len“ 80 miliónov. Len tieto dva dni tak stačili na to, aby sa štúdiu vrátili náklady, ktoré údajne dosiahli 100 miliónov dolárov.

Ako uvádza portál IMDB, záujem o film nepoľavil ani v nasledujúcich dňoch. Od svojej premiéry do 31. júla 2023 dokázal zarobiť celosvetovo cez 770 miliónov dolárov. Z toho 351 miliónov v Spojených štátoch a 423 miliónov vo zvyšných štátoch. Najväčší úspech okrem domáceho trhu zaznamenal v Anglicku (23 miliónov dolárov), v Mexiku (22 miliónov dolárov) a Austrálii (14 miliónov dolárov). Na Slovensku sa mu podľa oficiálnych štatistík zatiaľ podarilo zarobiť cez 420-tisíc dolárov.   

78077

Mattel si už mädlí ruky

Momentálne najväčšou otázkou z finančného pohľadu ani nie je fakt, či sa tieto vynikajúce čísla prejavia na ziskoch Mattelu, ale ako rýchlo k tomu dôjde. Výrobca hračiek v minulosti bojoval s nezáujmom investorov. Zlepšenie situácie prišlo v roku 2018, keď sa generálnym riaditeľom spoločnosti stal Ynon Kreiz. Ten priniesol do firmy novú víziu a postupne sa po rokoch stagnácie snažil o oživenie spoločnosti. Dnes môžeme povedať, že bol tento prerod úspešný, čo je vidieť aj na finančných výsledkoch za posledné obdobie

Mattel zverejňoval výsledky za druhý štvrťrok len 6 dní po premiére filmu. Uviedol, že jeho tržby v druhom štvrťroku tohto roku vyskočili o 20 % napriek rastúcim cenám, čo je znakom toho, že spotrebitelia naďalej kupujú bábiky aj napriek rastúcej inflácii. Tržby za obdobie od apríla do júna 2023 boli 1,2 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast z 1 miliardy dolárov v rovnakom štvrťroku minulého roka. Spoločnosť sa v druhom štvrťroku 2023 prehupla do zisku 66,4 milióna dolárov po tom, čo vlani vykázala stratu 5,5 milióna dolárov.

„Finančné výsledky Mattelu v druhom štvrťroku boli v súlade s našimi očakávaniami. Výrazne sme zvýšili voľný peňažný tok a naďalej sme získavali podiel na trhu. Najzaujímavejšie obdobie nás však ešte len čaká. Navždy si budeme pamätať kľúčový míľnik v histórii našej spoločnosti, ktorým je uvedenie filmu Barbie, nášho vôbec prvého veľkofilmu. Očakávame, že naplno sa zisky z filmu prejavia vo výsledkoch v druhej polovici tohto roka,“ povedal Ynon Kreiz v rozhovore pre CNBC.

Investori nasadzujú ružové okuliare

Postupný obrat investorov je možné pozorovať aj na cenách akcií spoločnosti. Ak by sme sa pozreli na vývoj za posledné tri mesiace, je zrejmé, že s blížiacou sa premiérou filmu rástol aj záujem o akcie. Tie dokázali za toto obdobie vzrásť o 19 % na hodnotu 21 dolárov, a dosiahnuť tak tohtoročné maximum.

Mnohí analytici očakávajú, že akcie porastú ešte viac. Podľa údajov portálu CNN viac ako 10 odborníkov ohodnotilo akcie Mattelu ratingom „Kúpiť“. Priemerná očakávaná cena v nasledujúcich 12 mesiacoch podľa nich dosiahne 25 dolárov, čo predstavuje potenciálne zvýšenie o 17,5 %. Najoptimistickejšie odhady dokonca predikujú nárast na 28 dolárov, čo by znamenalo rast o 31 %.

78746

Desiatky partnerstiev

Zisky Mattelu však nemusí priniesť len ich vlastný predaj. Film dokázal strhnúť masy záujemcov, ktorí zrazu túžia po čomkoľvek zo sveta Barbie. Mattel tak ťaží z desiatok partnerstiev, ktoré uzavrel s rôznymi spoločnosťami.

Ako uvádza analytik spoločnosti Freedom Finance Europe Maxim Manturov: „Mattel plánuje využiť úspech filmu Barbie na podporu predaja ďalších produktov. Nadšenie okolo filmu na sociálnych sieťach aj v tlači má okrem toho potenciál znížiť potrebu spoločnosti vynakladať v blízkej až strednodobej budúcnosti výdavky na reklamu svojich výrobkov.“

Jedným z najväčších partnerstiev je spolupráca s výrobcom oblečenia so spoločnosťou GAP, ktorá predstavila novú kolekciu zameranú na Barbie. Nasledovali partnerstvá s Primarkom, L’Orealom či  Birkenstockom. Okrem módy a kozmetiky však trend prenikol aj do iných odvetví. Na Airbnb si môžete prenajať vilu DreamHouse, ktorá vyzerá ako časť kulisy vo filme. Ružovou sa inšpiroval aj Chevrolet, ktorý začal počas tohtoročného leta ponúkať limitovanú edíciu kabrioletu, napodobňujúcu auto Barbie vo filme.

49767

Chcú konkurovať Marvelu

Barbie je podľa Mattelu len prvým krokom spoločnosti na poli veľkofilmov. Ako uvádza portál New Yorker, v Matteli by mohlo byť vo vývoji celkovo až 45 filmov, pričom zatiaľ bolo oficiálne potvrdených len 17. Medzi oznámené tituly patrí napríklad snímka o autíčkach Hot Wheels alebo o známej kartovej hre Uno.

Mattel tak pomaly, ale isto napĺňa stratégiu Kreiza, ktorý chce postupne upustiť od zamerania sa spoločnosti len na hračky. Z Mattela chce vytvoriť komplexnú zábavnú spoločnosť s orientáciou na speňaženie svojich značiek aj inými spôsobmi. Konečným cieľom je podľa neho vytvoriť „efekt zotrvačníka“ podobne, ako to urobil Disney s Marvelom. Úspešné filmové hity podnietili nákupy hračiek a oblečenia, ako aj jazdy do zábavných parkov Disney a ďalší obsah. Presne toto chce docieliť aj Mattel.

Prvý pokus s Barbie Mattelu jednoznačne vyšiel. Fanúšikovia len pár dní po premiére zaplavili sociálne siete túžbou po pokračovaní filmu. Samotný Kreiz s úsmevom reagoval na možné pokračovanie: „Nič sme neoznámili a pravdepodobne je ešte priskoro hovoriť o pokračovaniach. Úspešné filmy však dávajú možnosti na pokračovania. Našou ambíciou je vytvárať filmové franšízy,“ povedal v rozhovore pre Variety. Druhý Barbie film tak možno uvidíme skôr, ako by sme očakávali.

logo
Prečítajte si tiež:
28.11.2023 Eva Sadovská

Aj tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie minuloročné

Blíži sa december, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac v rámci celého roku. Decembrové tržby obchodníkov ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Chceme riešiť klimatické zmeny, ale len paralelne so sociálnymi a ekonomickými nerovnosťami

Až dve tretiny Slovákov sa domnievajú, že prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo sa môže uskutočniť len vtedy, ak sa budú súčasne ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Dopravné nehody: Rizikové sú najmä pondelky, letné mesiace a sivé vozidlá

Škodovosť vozidiel narastá. V roku 2023 sa podarilo prekonať aj najvyššie čísla spred vypuknutia pandémie koronavírusu. Najnehodovejším ...

28.11.2023 Robert Juriš

Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?

Minimálna hrubá mesačná mzda sa od začiatku nasledujúceho roka zvýši z dnešných 700 na rovných 750 eur. Na sklonku augusta tohto roku sa ...

28.11.2023 Robert Juriš

Neživotné poistenie rýchlo rastie, pomohla mu vysoká inflácia

Životné poistenie po pandémii koronavírusu už druhý rok za sebou rastie. Nárast je síce len mierny, no trend je pozitívny. Vzostup je ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa začne s výplatou 300-eurového príspevku už v piatok 1. decembra 2023

Mimoriadny jednorazový príspevok vo výške 300 eur, ktorý schválili poslanci Národnej rady SR k pôvodnému 13. dôchodku, začne Sociálna ...

27.11.2023 Miloslava Némová

Top vianočné trhy v Európe – poteší vás ponuka, program, ceny aj skvelé jedlá

Dôvodov, prečo sa tešiť na Vianoce, môže byť viacero. Jedným z nich sú tradičné vianočné trhy. Farebné svetlá, vysoký ozdobený ...

16.11.2023 Redakcia FinReport

20. november: Svetový deň detí

Pondelok 20. november je výnimočný deň: Svetový deň detí. Možno sa však pýtate, či sa Deň detí neoslavuje 1. júna. Nuž áno, tento je ...

16.11.2023 Miloslava Némová

V piatok 17. novembra si pripomenieme Deň boja za slobodu a demokraciu, obchody budú zatvorené

Deň boja za slobodu a demokraciu, ktorý sa slávi ako štátny sviatok vždy 17. novembra, v tomto roku pripadne na piatok. Môžeme sa teda ...

15.11.2023 Miloslava Némová

Spoločnosť Disney oslavuje 100 rokov. Od myšiaka Mickeyho až po streamovacie služby

Už je to 100 rokov od vzniku animačného štúdia, ktoré dnes pozná každý pod názvom Walt Disney. Legendárna postavička Mickey Mouse, ...

9.11.2023 Miloslava Némová

Poslednej skladbe Beatles pomohla na svet umelá inteligencia

Začiatok novembra 2023 bol poznamenaný návratom legendárnej skupiny The Beatles na hudobnú scénu. Skladba Johna Lennona Now and Then zaujala ...

8.11.2023 Roland Régely

Letenky sú drahšie ako pred pandémiou, no záujem o cestovanie je aj tak rekordný

Ak ste v poslednom čase hľadali letenky do vzdialenejších destinácií, pravdepodobne ste sa stretli s vyššími cenami, ako ste boli zvyknutí ...

31.10.2023 Miloslava Némová

Zajtra si pripomenieme Sviatok všetkých svätých, väčšina obchodov bude zatvorená

Tohtoročný Sviatok všetkých svätých, ktorý je u nás štátnym sviatkom, a slávi sa 1. novembra, pripadol na stredu. Zároveň je to deň ...

27.10.2023 Roland Régely

Cestovateľské novinky, ktoré potešia slovenských dovolenkárov už túto zimu

Kam sa tento rok v zime oplatí cestovať za teplom? Sezóna 2023/2024 prvýkrát ponúkne plnohodnotnú dovolenku bez pandemických opatrení a ...

27.10.2023 Redakcia FinReport

Prichádza zimný čas a spolu s ním aj jedna hodina navyše

Zmena letného času na zimný a naopak nie je pre každého príjemnou záležitosťou. Prináša narušenie každodenných stereotypov, biorytmu, ...

25.9.2023 Redakcia FinReport

Víťazka veľkej letnej súťaže Jarmila Szabóová vďaka FinReportu zažila super dovolenku

Veľká letná súťaž magazínu FinReport pozná svoju víťazku. Stala sa ňou Jarka Szabóová zo Štrkovca v okrese Rimavská Sobota, ktorú sme ...

20.9.2023 Redakcia FinReport

Bratislavské hudobné slávnosti 2023 – všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Medzinárodný hudobný festival Bratislavské hudobné slávnosti už po 58. raz odprezentuje zaujímavých zahraničných hostí – orchestre, ...

19.9.2023 Redakcia FinReport

Čínska aplikácia TikTok dostala v Európskej únii pokutu 345 miliónov eur

Európska únia udelila čínskej aplikácii TikTok pokutu vo výške 345 miliónov eur. Dôvodom bolo porušovanie zákonov pri spracovávaní ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay