Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Mattel chce využiť masívny Barbie boom a konkurovať Disneymu a jeho marvelovkám

Dominik Horváth Voľný čas Poslať

Nový „ružový“ filmový trhák Barbie prekonal aj tie najoptimistickejšie očakávania. Film len za prvých 10 dní dokázal zarobiť cez 770 miliónov dolárov, čo z neho robí najúspešnejšiu snímku tohtoročného leta. Spolu s filmovými tvorcami však pozorne sleduje predaje a tržby aj spoločnosť Mattel, ktorá stojí za kultovou postavičkou. Generálny riaditeľ firmy Ynon Kreiz vyhlásil, že Mattel chce vo filmoch pokračovať a napodobniť úspech Disney s Marvelom.

Barbie

Foto: Vogue

 

Box office prekonal očakávania

Od svojej premiéry, ktorá sa uskutočnila 21. júla tohto roka, dokázal film prilákať do kín milióny divákov. Nie je to žiadne prekvapenie. Rozprávka od režisérky Grety Gerwigovej sa už dlho pred premiérou tešila obrovskej marketingovej kampani, ktorá bola viditeľná najmä na sociálnych sieťach. Filmu pomohli aj známe mená v hlavných úlohách – Margot Robbieová ako Barbie a Ryan Gosling ako Ken.

Celosvetový ošiaľ sa veľmi rýchlo ukázal na tržbách filmu, ktoré prekonali všetky očakávania. Za prvý víkend dokázala Barbie zarobiť 162 miliónov dolárov. Pre porovnanie, rovnako dlho očakávaná dráma o otcovi atómovej bomby – Oppenheimerovi, zinkasovala za prvý víkend „len“ 80 miliónov. Len tieto dva dni tak stačili na to, aby sa štúdiu vrátili náklady, ktoré údajne dosiahli 100 miliónov dolárov.

Ako uvádza portál IMDB, záujem o film nepoľavil ani v nasledujúcich dňoch. Od svojej premiéry do 31. júla 2023 dokázal zarobiť celosvetovo cez 770 miliónov dolárov. Z toho 351 miliónov v Spojených štátoch a 423 miliónov vo zvyšných štátoch. Najväčší úspech okrem domáceho trhu zaznamenal v Anglicku (23 miliónov dolárov), v Mexiku (22 miliónov dolárov) a Austrálii (14 miliónov dolárov). Na Slovensku sa mu podľa oficiálnych štatistík zatiaľ podarilo zarobiť cez 420-tisíc dolárov.   

78077

Mattel si už mädlí ruky

Momentálne najväčšou otázkou z finančného pohľadu ani nie je fakt, či sa tieto vynikajúce čísla prejavia na ziskoch Mattelu, ale ako rýchlo k tomu dôjde. Výrobca hračiek v minulosti bojoval s nezáujmom investorov. Zlepšenie situácie prišlo v roku 2018, keď sa generálnym riaditeľom spoločnosti stal Ynon Kreiz. Ten priniesol do firmy novú víziu a postupne sa po rokoch stagnácie snažil o oživenie spoločnosti. Dnes môžeme povedať, že bol tento prerod úspešný, čo je vidieť aj na finančných výsledkoch za posledné obdobie

Mattel zverejňoval výsledky za druhý štvrťrok len 6 dní po premiére filmu. Uviedol, že jeho tržby v druhom štvrťroku tohto roku vyskočili o 20 % napriek rastúcim cenám, čo je znakom toho, že spotrebitelia naďalej kupujú bábiky aj napriek rastúcej inflácii. Tržby za obdobie od apríla do júna 2023 boli 1,2 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast z 1 miliardy dolárov v rovnakom štvrťroku minulého roka. Spoločnosť sa v druhom štvrťroku 2023 prehupla do zisku 66,4 milióna dolárov po tom, čo vlani vykázala stratu 5,5 milióna dolárov.

„Finančné výsledky Mattelu v druhom štvrťroku boli v súlade s našimi očakávaniami. Výrazne sme zvýšili voľný peňažný tok a naďalej sme získavali podiel na trhu. Najzaujímavejšie obdobie nás však ešte len čaká. Navždy si budeme pamätať kľúčový míľnik v histórii našej spoločnosti, ktorým je uvedenie filmu Barbie, nášho vôbec prvého veľkofilmu. Očakávame, že naplno sa zisky z filmu prejavia vo výsledkoch v druhej polovici tohto roka,“ povedal Ynon Kreiz v rozhovore pre CNBC.

Investori nasadzujú ružové okuliare

Postupný obrat investorov je možné pozorovať aj na cenách akcií spoločnosti. Ak by sme sa pozreli na vývoj za posledné tri mesiace, je zrejmé, že s blížiacou sa premiérou filmu rástol aj záujem o akcie. Tie dokázali za toto obdobie vzrásť o 19 % na hodnotu 21 dolárov, a dosiahnuť tak tohtoročné maximum.

Mnohí analytici očakávajú, že akcie porastú ešte viac. Podľa údajov portálu CNN viac ako 10 odborníkov ohodnotilo akcie Mattelu ratingom „Kúpiť“. Priemerná očakávaná cena v nasledujúcich 12 mesiacoch podľa nich dosiahne 25 dolárov, čo predstavuje potenciálne zvýšenie o 17,5 %. Najoptimistickejšie odhady dokonca predikujú nárast na 28 dolárov, čo by znamenalo rast o 31 %.

78746

Desiatky partnerstiev

Zisky Mattelu však nemusí priniesť len ich vlastný predaj. Film dokázal strhnúť masy záujemcov, ktorí zrazu túžia po čomkoľvek zo sveta Barbie. Mattel tak ťaží z desiatok partnerstiev, ktoré uzavrel s rôznymi spoločnosťami.

Ako uvádza analytik spoločnosti Freedom Finance Europe Maxim Manturov: „Mattel plánuje využiť úspech filmu Barbie na podporu predaja ďalších produktov. Nadšenie okolo filmu na sociálnych sieťach aj v tlači má okrem toho potenciál znížiť potrebu spoločnosti vynakladať v blízkej až strednodobej budúcnosti výdavky na reklamu svojich výrobkov.“

Jedným z najväčších partnerstiev je spolupráca s výrobcom oblečenia so spoločnosťou GAP, ktorá predstavila novú kolekciu zameranú na Barbie. Nasledovali partnerstvá s Primarkom, L’Orealom či  Birkenstockom. Okrem módy a kozmetiky však trend prenikol aj do iných odvetví. Na Airbnb si môžete prenajať vilu DreamHouse, ktorá vyzerá ako časť kulisy vo filme. Ružovou sa inšpiroval aj Chevrolet, ktorý začal počas tohtoročného leta ponúkať limitovanú edíciu kabrioletu, napodobňujúcu auto Barbie vo filme.

49767

Chcú konkurovať Marvelu

Barbie je podľa Mattelu len prvým krokom spoločnosti na poli veľkofilmov. Ako uvádza portál New Yorker, v Matteli by mohlo byť vo vývoji celkovo až 45 filmov, pričom zatiaľ bolo oficiálne potvrdených len 17. Medzi oznámené tituly patrí napríklad snímka o autíčkach Hot Wheels alebo o známej kartovej hre Uno.

Mattel tak pomaly, ale isto napĺňa stratégiu Kreiza, ktorý chce postupne upustiť od zamerania sa spoločnosti len na hračky. Z Mattela chce vytvoriť komplexnú zábavnú spoločnosť s orientáciou na speňaženie svojich značiek aj inými spôsobmi. Konečným cieľom je podľa neho vytvoriť „efekt zotrvačníka“ podobne, ako to urobil Disney s Marvelom. Úspešné filmové hity podnietili nákupy hračiek a oblečenia, ako aj jazdy do zábavných parkov Disney a ďalší obsah. Presne toto chce docieliť aj Mattel.

Prvý pokus s Barbie Mattelu jednoznačne vyšiel. Fanúšikovia len pár dní po premiére zaplavili sociálne siete túžbou po pokračovaní filmu. Samotný Kreiz s úsmevom reagoval na možné pokračovanie: „Nič sme neoznámili a pravdepodobne je ešte priskoro hovoriť o pokračovaniach. Úspešné filmy však dávajú možnosti na pokračovania. Našou ambíciou je vytvárať filmové franšízy,“ povedal v rozhovore pre Variety. Druhý Barbie film tak možno uvidíme skôr, ako by sme očakávali.

logo
Prečítajte si tiež:
18.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa zvýši stravné na pracovných cestách a hodnota gastrolístkov?

Zamestnanci, ktorí sa stravujú v reštauráciách a iných stravných zariadeniach, budú od začiatku septembra tohto roka dostávať od svojich ...

18.7.2024 Martina Staňová

Klimatické zmeny menia prístup poisťovní k oceňovaniu poistných rizík

Dôsledky klimatických zmien sú čoraz zreteľnejšie. Príkladom je zvyšujúca sa frekvencia prírodných katastrof, akými sú povodne, búrky, ...

18.7.2024 Robert Juriš

Čoraz viac občanov sa u NBS sťažuje na finančné inštitúcie

Jedným zo spôsobov, ako sa domôcť spravodlivosti vo svete financií, je obrátiť sa na orgán dohľadu nad finančným trhom, teda na Národnú ...

17.7.2024 Robert Juriš

Index bohatstva národov 2024: Najlepšie je na tom Írsko, Slovensko skončilo na 30. mieste

Podľa Indexu bohatstva národov Varšavského podnikového inštitútu najbohatšími krajinami na svete pre rok 2024 sú Írsko, Švajčiarsko a ...

17.7.2024 Martin Jamnický

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa obmedzuje falošné recenzie aj umelé navyšovanie cien

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2024, prináša zmeny, ktoré sa dotknú aj nakupovania cez internet. ...

17.7.2024 Mário Špilberger

Povolené prečerpanie: Kedy vám môže pomôcť a kedy uškodiť?

Možnosť ísť na bežnom účte do mínusu je na Slovensku dlhodobým a stabilným trendom. Povolené prečerpanie však má vysoké úročenie a ...

4.7.2024 Redakcia FinReport

Nakúpte si už dnes, pretože v piatok 5. júla 2024 budú obchody zatvorené

Sviatok sv. Cyrila a Metoda, ktorý na Slovensku patrí medzi štátne sviatky, v tomto roku pripadol na piatok 5. júla 2024. Pripravte sa na to, ...

2.7.2024 Redakcia FinReport

Slováci sa rozcestovali, vlani si dopriali v priemere až štyri pobyty

Slováci sa minulý rok rozcestovali, pričom ich „kroky“ mierili najmä do zahraničia. Počas roka 2023 prekonali hranicu 10 miliónov ciest, ...

29.6.2024 Redakcia FinReport

Toto sú najčastejšie nočné mory slovenských dovolenkárov

Dovolenky sa nám spájajú nielen s príjemnými emóciami, ale aj s obavami. Prieskumy ukazujú, že strach z rôznych nepríjemností je medzi ...

27.6.2024 Roland Régely

Autom na dovolenku? Porovnali sme ceny za jazdu po diaľnici v obľúbených destináciách

Diaľničné známky predstavujú poplatok za právo využívať najrýchlejšie úseky ciest nielen u nás, ale aj v zahraničí. Niektoré ...

19.6.2024 Redakcia FinReport

Ako sa zmenili cestovateľské návyky Slovákov za posledných 20 rokov

Pred dvomi desaťročiami medzi cestovateľskými preferenciami slovenských dovolenkárov v zahraničí dominovali „klasické“ stredne ...

18.6.2024 Redakcia FinReport

Traja zo štyroch Slovákov sa chystajú na letnú dovolenku, väčšinou k moru

Letná dovolenka je pre mnohých Slovákov silným motivátorom, ako prerušiť sériu pracovných týždňov a mesiacov takpovediac príjemným ...

24.5.2024 Miloslava Némová

V týchto krajinách nežujte žuvačky, neležte na lavičkách a nepoužívajte Facebook

Pri plánovaní dovolenky je dôležité poznať miestne zvyky a zákony krajiny, do ktorej cestujete. Uistite sa, že viete, čo môžete a čo ...

19.5.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Cestovateľské preferencie Slovákov počas letnej turistickej sezóny 2024

Až 54 % Slovákov plánuje hlavnú tohtoročnú dovolenku v júli alebo auguste. Najvychytenejšími európskymi destináciami sú Taliansko, ...

10.5.2024 Roland Régely

Benátky od návštevníkov vyberajú dvojité vstupné – za Bienále aj za vstup do mesta

Benátske Bienále, jeden z najprestížnejších umeleckých festivalov na svete, opäť premenilo historické talianske mesto Benátky na mekku ...

7.5.2024 Redakcia FinReport

Zajtra je deň pracovného pokoja, ktorý nám pripomenie, aký vzácny je pre náš život mier

Európa si pripomenie 79. výročie ukončenia druhej svetovej vojny. Je to mimoriadne dôležitý dátum v našej histórii, pretože na Slovensku ...

30.4.2024 Redakcia FinReport

Prvý máj si pripomenieme oddychom, obchodom sa radšej vyhnite

Prvý májový deň je všeobecne obľúbeným dňom. Zrejme je to preto, lebo tento deň práce zvykneme oslavovať oddychom, keď len mizivé ...

17.4.2024 Redakcia FinReport

Dubaj: Z najrušnejšieho letiska na svete sa dnes nelieta, je pod vodou

Medzinárodné letisko v Dubaji, ktoré je považované za najrušnejšie na svete, má vážne problémy. Vytrvalé dažde, úplne netypické pre ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay