Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Hlavné trendy v turizme pre rok 2023 – zdravie, zážitky a ekológia

Ján Sípos Voľný čas Poslať

Turistická sezóna je už v plnom prúde a miera rastu cestovného ruchu je obrovská. Nie div, odvetvie sa konečne zotavuje z pandémie COVID-19. Experti však pripomínajú, že časť ľudí čelí výrazným prekážkam v podobe krízy životných nákladov. Mnohí kapitáni turizmu sa však po mesiacoch obmedzení odmietajú vzdať, a stavili preto na produkty a služby cestovného ruchu, ktoré sú založené na hodnotách, všíma si portál Euromonitor International.

Ekoturizmus patrí k hlavným trendom v turizme pre rok 2023

Foto: Shutterstock

 

Cestovný ruch čelí existenčnej kríze. Je to totiž odvetvie, ktoré je veľkým producentom uhlíkových plynov a zároveň je závislé od prírodných miest, ktoré len s ťažkosťami odolávajú náporu turistov. Odborníci sa zhodujú na tom, že najmä preto je v samotnom turizme čoraz viac viditeľný trend, ktorý sa snaží minimalizovať negatívne vplyvy na životné prostredie či miestne komunity.

Čína ako katalyzátor oživenia

Po troch dlhých rokoch sa cestovný ruch a turizmus konečne dostali do normálu. V ázijských a tichomorských regiónoch sa odstránili posledné obmedzenia, rovnako aj Čína 8. januára 2023 opäť otvorila svoje brány pre medzinárodný cestovný ruch.

Portál Euromonitor International očakáva, že najmä prúd turistov z Číny začne čoraz intenzívnejšie naberať na obrátkach. Zároveň však upozorňuje, že kríza životných nákladov, ktorá zachvátila Európu a Severnú Ameriku, bude spolu s vysokou infláciou bude tlmiť globálne výdavky na cestovný ruch. Ich rast by mal tento rok dosiahnuť 37 %.

82111

Produkty založené na hodnotách

Hodnoty spotrebiteľov sa premietajú do všetkých aspektov životného štýlu a výber dovolenkovej cesty čoraz viac odráža záujmy, presvedčenie a postoje ľudí. Očakáva sa, že ponuky založené na hodnotách, ako sú šport, wellness a ekoturistika, budú v období rokov 2023 až 2027 prekonávať štandardné balíky s priemerným rastom hodnoty viac ako 12 % ročne.

Wellness balíky od jogových pobytov až po kúpeľné destinácie dosiahnu v tomto roku podľa prognóz 29,3 miliardy. Najmä wellness preukázal silnú odolnosť aj počas pandémie koronavírusu, pričom v roku 2020 zaznamenal menší pokles ako ostatné typy balíkov (–65 % oproti –69 %).

Príroda bude v centre záujmu turistov

Prírodný cestovný ruch vrátane dobrodružného, ekologického, slnečného a morského sa tiež teší zvýšenému apetítu spotrebiteľov a očakáva sa, že v tomto roku bude predstavovať 57 % všetkých cestovných balíkov na celom svete. Tieto balíky zahŕňajú vidiecke, plážové a dobrodružné destinácie a aktivity, keďže príťažlivosť prírody a divočiny po pandémii naďalej rastie ako protipól urbanizácie.

Klimatická kríza ako hnací motor

Predpokladá sa, že trvalo udržateľné cestovné balíky zohľadňujúce dobrodružstvo, kultúru a kultúrne dedičstvo, ekoturistiku a wellness dosiahnu v tomto roku celkový objem 134 miliárd dolárov. Keďže dve tretiny spotrebiteľov na celom svete tvrdia, že chcú mať pozitívny vplyv na životné prostredie prostredníctvom svojho každodenného života, ide o trend, ktorému odvetvie cestovného ruchu, pochopiteľne, venuje svoju pozornosť.

Euromonitor informuje, že až 73,8 % vedúcich pracovníkov v oblasti cestovného ruchu zaznamenalo vlani zvýšený záujem svojich zákazníkov o udržateľnosť. Ešte dôležitejšie je, že 57,3 % z nich uviedlo, že ich zákazníci sú ochotní platiť viac za udržateľné produkty a služby, to znamená za využívanie obnoviteľných zdrojov energie, kompenzácie emisií uhlíka, vyplácanie spravodlivej mzdy alebo konzumovanie miestnych potravín a nápojov.

81975

Uhlíková stopa a jedinečné zážitky

Rezervačné platformy, ako napríklad Goodwings v Dánsku, kladú nulové emisie uhlíka do centra pozornosti svojej ponuky. Po transparentnosti v súvislosti s uhlíkovou stopou siahajú aj globálne technologické giganty. Spoločnosti od Google, cez Skyscanner až po Trip.com sa sústredia na elimináciu uhlíkovej stopy už pri rezervácii pobytu.

Menia sa však aj ďalšie preferencie turistov. Podľa najnovšej  správy Expedia čoraz viac z nich uprednostňuje intímne cestovanie a jedinečné miestne zážitky. Operátori teda namiesto toho, aby ponúkali cestovateľské zážitky podobné bucketlistu (zoznamu, čo chce človek vidieť, kým zomrie), vytvárajú balíčky zamerané na historické miesta, miestnu kultúru, kuchyňu a lokálne špecifiká.

logo
Prečítajte si tiež:
16.11.2023 Miloslava Némová

V piatok 17. novembra si pripomenieme Deň boja za slobodu a demokraciu, obchody budú zatvorené

Deň boja za slobodu a demokraciu, ktorý sa slávi ako štátny sviatok vždy 17. novembra, v tomto roku pripadne na piatok. Môžeme sa teda ...

15.11.2023 Miloslava Némová

Spoločnosť Disney oslavuje 100 rokov. Od myšiaka Mickeyho až po streamovacie služby

Už je to 100 rokov od vzniku animačného štúdia, ktoré dnes pozná každý pod názvom Walt Disney. Legendárna postavička Mickey Mouse, ...

9.11.2023 Miloslava Némová

Poslednej skladbe Beatles pomohla na svet umelá inteligencia

Začiatok novembra 2023 bol poznamenaný návratom legendárnej skupiny The Beatles na hudobnú scénu. Skladba Johna Lennona Now and Then zaujala ...

8.11.2023 Roland Régely

Letenky sú drahšie ako pred pandémiou, no záujem o cestovanie je aj tak rekordný

Ak ste v poslednom čase hľadali letenky do vzdialenejších destinácií, pravdepodobne ste sa stretli s vyššími cenami, ako ste boli zvyknutí ...

1.11.2023 Redakcia FinReport

Online rezervačné platformy dovolenkových pobytov sú stále na vzostupe

Počas druhého štvrťroka 2023 strávili hostia v rámci EÚ takmer 153 miliónov nocí v krátkodobom prenájme ubytovania, ktoré si ...

27.10.2023 Roland Régely

Cestovateľské novinky, ktoré potešia slovenských dovolenkárov už túto zimu

Kam sa tento rok v zime oplatí cestovať za teplom? Sezóna 2023/2024 prvýkrát ponúkne plnohodnotnú dovolenku bez pandemických opatrení a ...

25.9.2023 Redakcia FinReport

Víťazka veľkej letnej súťaže Jarmila Szabóová vďaka FinReportu zažila super dovolenku

Veľká letná súťaž magazínu FinReport pozná svoju víťazku. Stala sa ňou Jarka Szabóová zo Štrkovca v okrese Rimavská Sobota, ktorú sme ...

28.7.2023 Roland Régely

Turistov pribúda a exotické destinácie obmedzujú ich počty zavádzaním environmentálnych poplatkov

Čoraz viac krajín, prípadne letovísk, bojuje s enormným nárastom turistov. Kým niektoré z nich sa rozhodli obmedziť počet návštevníkov, ...

21.7.2023 Ján Sípos

Letné dovolenky: Tieto veci si na cestu do niektorých krajín so sebou určite neberte

Letné cestovanie je nielen a načerpaní nových síl, ale často aj o dobrodružstvách. Tým sa môže stať napríklad aj niečo také na prvý ...

4.7.2023 Redakcia FinReport

Nakúpte si už dnes, pretože v stredu 5. júla 2023 budú obchody zatvorené

Sviatok sv. Cyrila a Metoda, ktorý na Slovensku patrí medzi štátne sviatky, v tomto roku pripadol na stredu 5. júla 2022. Pripravte sa na to, ...

1.7.2023 Redakcia FinReport

Ani vysoká inflácia nás neprinúti vzdať sa letnej dovolenky. Plánuje ju 70 % Slovákov, až 46 % chce ísť k moru

Ani vysoká inflácia neznížila apetít Slovákov po letnej dovolenke. Až sedem z desiatich obyvateľov Slovenska totiž tento rok plánuje letnú ...

30.6.2023 Roland Régely

Kuriózne ponuky cestovných kancelárií: Prehliadky zničených miest Ukrajiny či výlety do Ruska

Ministerstvo zahraničných vecí SR od začiatku vojnovej agresie Ruska neodporúča cestovať na Ukrajinu. Napriek tomu existujú cestovné ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay