Hlavné trendy v turizme pre rok 2023 – zdravie, zážitky a ekológia
Turistická sezóna je už v plnom prúde a miera rastu cestovného ruchu je obrovská. Nie div, odvetvie sa konečne zotavuje z pandémie COVID-19. Experti však pripomínajú, že časť ľudí čelí výrazným prekážkam v podobe krízy životných nákladov. Mnohí kapitáni turizmu sa však po mesiacoch obmedzení odmietajú vzdať, a stavili preto na produkty a služby cestovného ruchu, ktoré sú založené na hodnotách, všíma si portál Euromonitor International.

Foto: Shutterstock
Cestovný ruch čelí existenčnej kríze. Je to totiž odvetvie, ktoré je veľkým producentom uhlíkových plynov a zároveň je závislé od prírodných miest, ktoré len s ťažkosťami odolávajú náporu turistov. Odborníci sa zhodujú na tom, že najmä preto je v samotnom turizme čoraz viac viditeľný trend, ktorý sa snaží minimalizovať negatívne vplyvy na životné prostredie či miestne komunity.
Čína ako katalyzátor oživenia
Po troch dlhých rokoch sa cestovný ruch a turizmus konečne dostali do normálu. V ázijských a tichomorských regiónoch sa odstránili posledné obmedzenia, rovnako aj Čína 8. januára 2023 opäť otvorila svoje brány pre medzinárodný cestovný ruch.
Portál Euromonitor International očakáva, že najmä prúd turistov z Číny začne čoraz intenzívnejšie naberať na obrátkach. Zároveň však upozorňuje, že kríza životných nákladov, ktorá zachvátila Európu a Severnú Ameriku, bude spolu s vysokou infláciou bude tlmiť globálne výdavky na cestovný ruch. Ich rast by mal tento rok dosiahnuť 37 %.
Produkty založené na hodnotách
Hodnoty spotrebiteľov sa premietajú do všetkých aspektov životného štýlu a výber dovolenkovej cesty čoraz viac odráža záujmy, presvedčenie a postoje ľudí. Očakáva sa, že ponuky založené na hodnotách, ako sú šport, wellness a ekoturistika, budú v období rokov 2023 až 2027 prekonávať štandardné balíky s priemerným rastom hodnoty viac ako 12 % ročne.
Wellness balíky od jogových pobytov až po kúpeľné destinácie dosiahnu v tomto roku podľa prognóz 29,3 miliardy. Najmä wellness preukázal silnú odolnosť aj počas pandémie koronavírusu, pričom v roku 2020 zaznamenal menší pokles ako ostatné typy balíkov (–65 % oproti –69 %).
Príroda bude v centre záujmu turistov
Prírodný cestovný ruch vrátane dobrodružného, ekologického, slnečného a morského sa tiež teší zvýšenému apetítu spotrebiteľov a očakáva sa, že v tomto roku bude predstavovať 57 % všetkých cestovných balíkov na celom svete. Tieto balíky zahŕňajú vidiecke, plážové a dobrodružné destinácie a aktivity, keďže príťažlivosť prírody a divočiny po pandémii naďalej rastie ako protipól urbanizácie.
Klimatická kríza ako hnací motor
Predpokladá sa, že trvalo udržateľné cestovné balíky zohľadňujúce dobrodružstvo, kultúru a kultúrne dedičstvo, ekoturistiku a wellness dosiahnu v tomto roku celkový objem 134 miliárd dolárov. Keďže dve tretiny spotrebiteľov na celom svete tvrdia, že chcú mať pozitívny vplyv na životné prostredie prostredníctvom svojho každodenného života, ide o trend, ktorému odvetvie cestovného ruchu, pochopiteľne, venuje svoju pozornosť.
Euromonitor informuje, že až 73,8 % vedúcich pracovníkov v oblasti cestovného ruchu zaznamenalo vlani zvýšený záujem svojich zákazníkov o udržateľnosť. Ešte dôležitejšie je, že 57,3 % z nich uviedlo, že ich zákazníci sú ochotní platiť viac za udržateľné produkty a služby, to znamená za využívanie obnoviteľných zdrojov energie, kompenzácie emisií uhlíka, vyplácanie spravodlivej mzdy alebo konzumovanie miestnych potravín a nápojov.
Uhlíková stopa a jedinečné zážitky
Rezervačné platformy, ako napríklad Goodwings v Dánsku, kladú nulové emisie uhlíka do centra pozornosti svojej ponuky. Po transparentnosti v súvislosti s uhlíkovou stopou siahajú aj globálne technologické giganty. Spoločnosti od Google, cez Skyscanner až po Trip.com sa sústredia na elimináciu uhlíkovej stopy už pri rezervácii pobytu.
Menia sa však aj ďalšie preferencie turistov. Podľa najnovšej správy Expedia čoraz viac z nich uprednostňuje intímne cestovanie a jedinečné miestne zážitky. Operátori teda namiesto toho, aby ponúkali cestovateľské zážitky podobné bucketlistu (zoznamu, čo chce človek vidieť, kým zomrie), vytvárajú balíčky zamerané na historické miesta, miestnu kultúru, kuchyňu a lokálne špecifiká.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?
- 2.Podielové fondy budú od januára 2024 zaujímavejšou investíciou
- 3.Čo si na Vianoce pripravili streamovacie služby? Tieto filmy a seriály sa oplatí vidieť
- 4.Dôchodcovia dostanú k 13. dôchodku aj 300-eurový príplatok
- 5.Online podvody: Každý druhý človek sa už stretol s podvodníkom