Hľadaj

Filmový príbeh Zakladateľ rozpráva o tom, ako sa značka McDonald’s stala celosvetovým fenoménom

Zuzana Mecková Voľný čas Poslať

Dramatický film s názvom Zakladateľ nakrútený podľa skutočnej udalosti zobrazuje príbeh, v ktorom sa Rayovi Krocovi podarilo vybudovať jednu z najznámejších sietí rýchleho občerstvenia na svete. Koncept rodinného podniku McDonaldovcov pretvoril na 35-tisíc reštaurácií McDonald’s po celom svete. Či už to bolo jeho vytrvalosťou a odvahou investovať všetko, alebo viac o šťastných udalostiach a ľuďoch, ktorých mu život prihral do cesty, rozhodnite sami...

image

Foto: The Founder

Vízia a okamžitý krok vpred

Ray Kroc, ako doposiaľ nie veľmi úspešný obchodník, začína meniť svoj život vlastnou víziou vytvoriť z rodinnej reštaurácie McDonald’s veľkú sieť reštaurácií, ktorá mu konečne zarobí vysnívané milióny.

Jedného dňa mu príde objednávka na šesť automatických mixérov z akejsi reštaurácie s hamburgermi zvanej McDonald’s. Po mnohých neúspešných predajoch mu jeho intuícia hovorí, že sa s majiteľmi reštaurácie musí stretnúť osobne.

Vyberie sa do San Bernardina na juhu Kalifornie, kde objaví originálne fungujúci podnik s rýchlym občerstvením, dobrou kvalitou a rodinnou atmosférou. Cíti, že vyšperkovaný systém majiteľov rýchleho občerstvenia – bratov McDonaldovcov – má veľký potenciál, a rozhodne sa ich prehovoriť na spoluprácu. Ako obchodník chce otvoriť ďalšie rovnaké pobočky reštaurácie, ktoré budú miestom stretávania sa rodín s deťmi po celom stredozápade USA.

Hoci bratia McDonaldovci spočiatku váhajú, Ray trvá na svojom, a nakoniec ich presvedčí, aby mu umožnili rozbehnúť podnikanie vo veľkom a otvoriť ďalšie pobočky. Na to pristúpia pod podmienkou, že Ray neurobí žiadnu zmenu v podnikateľskom koncepte bez ich súhlasu.

Nič ho nemohlo zastaviť

Na začiatku budovania siete McDonald's sa Ray snaží prilákať bohatých investorov na otvorenie nových pobočiek, ale stretáva sa s nedodržiavaním vlastného konceptu a nedostatočným riadením jednotlivých reštaurácií. Keď prichádza na kontrolu, manažéri si v reštauráciách robia, čo chcú, a dokonca ponúkajú úplne iné menu, na akom sa s ním pôvodne dohodli.

Keďže tento prvotný nápad zlyhá, Ray nachádza investorov zo strednej triedy, ktorí majú väčšiu motiváciu a sú ochotní riadiť sa presným konceptom McDonaldovcov. Vďaka nim sa podnikanie úspešne rozbieha na celom stredozápade USA, kde sa objavujú nové a nové franšízy, pričom Ray sa začína predstavovať ako tvorca spoločnosti McDonald's.

S rozširovaním biznisu prichádzajú finančné problémy

Napriek úspešnému otváraniu nových pobočiek, v ktorých konečne všetko funguje tak, ako má, prichádzajú finančné ťažkosti. Hlavným dôvodom je Rayov nízky podiel na zisku v kontrakte s bratmi McDonaldovcami. Navyše hypotéku v banke na rozbeh podnikania založil svojím vlastným domom, preto situáciu potrebuje rýchlo vyriešiť. Ray sa McDonaldovcov snaží presvedčiť, aby mu zvýšili podiel na zisku. Tí to však kategoricky odmietajú.

Krátko nato prevádzkovatelia pobočiek začínajú zápasiť s vyššími nákladmi, ako pôvodne očakávali, najmä na chladenie veľkého množstva zmrzliny do mliečnych koktailov. Ray sa usiluje znížiť náklady a pohráva sa s myšlienkou predávať koktaily vyrobené z prášku namiesto pôvodného poctivého mlieka. McDonaldovci však o tom nechcú ani počuť, pretože od začiatku svojho podnikania si zvlášť dávajú záležať na kvalite surovín, ktoré používajú do jedál a nápojov.

Z rýchleho občerstvenia biznis s realitami

Kvôli finančným problém prichádza Ray na stretnutie do banky. Jeho rozhovor s bankárom si vypočuje finančný konzultant Harry Sonneborn, ktorý Rayovi poradí, ako zo svojho podnikania môže vyťažiť maximum.

Presvedčí ho, že najviac vyťaží z poskytovania pozemkov franšízantom, ktorí budú chcieť otvoriť novú pobočku McDonald‘s. Stačí, aby Ray nakúpil pozemky, ktoré im potom prenajme na postavenie novej pobočky rýchleho občerstvenia. Od toho momentu Ray získava skvelý zdroj zisku, ale aj páku nad franšízantmi a bratmi McDonaldovcami.

Ray na základe toho zakladá novú spoločnosť Franchise Realty Corporation, ktorá pritiahne pozornosť nových investorov. To mu umožňuje otvoriť nové reštaurácie bez akéhokoľvek súhlasu pôvodných zakladateľov McDonald’s. Bratia sú z jeho konania úplne paralyzovaní.

Ray ich obchádza čoraz viac, a dokonca bez súhlasu pôvodných zakladateľov začne všetkým pobočkám McDonald’s poskytovať práškový základ pre výrobu mliečnych koktailov.

Značku McDonald’s chce len pre seba

Pôvodní majitelia značky McDonald's zažívajú najväčší šok, keď Ray premenuje spoločnosť na McDonald's Corporation a bratov McDonaldovcov požiada o zrušenie pôvodnej zmluvy s tým, že chce odkúpiť celú značku McDonald’s. Táto novinka doženie jedného z bratov do nemocnice. Ray tam prichádza za ním a obom bratom ponúkne tučný šek na vzájomné vyrovnanie sa.

Pobúrení pôvodní majitelia McDonald’s napokon súhlasia s ich vyplatením vo výške 2,7 milióna dolárov, čo na 60. roky nebolo málo. Okrem toho požadujú ponechať si svoju pôvodnú reštauráciu v San Bernardine a uspokoja sa s 1 % ročným podielom zo zisku predanej spoločnosti.

Prečo chcel práve značku McDonald’s?

Bratia nechápu, prečo sa Ray usiloval získať práve ich podnik, keď mohol využiť know-how, ktoré mu prezradili, a založiť si vlastnú firmu. Na túto otázku Ray odpovedá, že skutočnou hodnotou spoločnosti McDonald's je samotný názov, ktorý vyjadruje všetky atribúty americkej spoločnosti, na rozdiel od jeho slovanského mena Kroc.

Bratom teda vyplatí sľúbený šek, a tí podpisom dohody prichádzajú aj o názov reštaurácie, pričom Ray pokračuje v otváraní ďalších pobočiek McDonald's.

Kľúčom k jeho úspechu bola vytrvalosť

V závere filmu sa dozvedáme, že bratia McDonaldovci nikdy nedostali prisľúbené podiely zo zisku, ktoré by ročne dosahovali okolo 100 miliónov dolárov. Ray, vo svete známy ako zakladateľ jednej z najúspešnejších značiek rýchleho občerstvenia, vo svojom prejave odkazuje, že všetky úspechy dosiahol svojou vytrvalosťou, a nie vďaka talentu alebo silnej pracovnej morálke.

Či bol Ray Kroc ten, kto vyfúkol podnik bratom McDonaldovcom a zmaril ich sen o podniku s rodinnou atmosférou, alebo ten, kto nasledoval svoju víziu a stal sa svetoznámym a mimoriadne úspešným podnikateľom, si po tomto filme môže zodpovedať každý sám. Nič to nemení na tom, že v súčasnosti je McDonald’s jeden z najväčších vlastníkov nehnuteľností na svete. Väčšina z jeho zisku totiž nepochádza z predaja jedla, ale z prenajímania lukratívnych pozemkov.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
19.2.2021 Zuzana Mecková

Bankár: Dvaja šikovní a podnikaví Afroameričania sa odvážne postavia rasovej neznášanlivosti v USA

Dráma inšpirovaná skutočnými udalosťami zo 60. rokov minulého storočia približuje obdobie, keď Afroameričania ani zďaleka nemali rovnaké ...

12.2.2021 Zuzana Mecková

Smrteľné lži: Podarí sa finančnému magnátovi vyhrať nad vlastnými klamstvami?

Dráma Smrteľné lži, s originálnym názvom Arbitráž, nám potvrdí, že navonok dokonalý svet môže byť v skutočnosti úplne iný. ...

5.2.2021 Zuzana Mecková

Wall Street: Peniaze nikdy nespia. Dramatický príbeh dravého makléra pokračuje po jeho návrate z väzenia

Gordon Gekko po rokoch strávených vo väzení prichádza znova na scénu. Okrem finančných obchodov rieši aj naštrbený vzťah k svojej dcére, ...

29.1.2021 Zuzana Mecková

Len správne rozhodnutia môžu zachrániť finančné trhy. Film Veľká kríza odhaľuje, prečo sa to v roku 2008 nepodarilo

Dráma Veľká kríza s originálnym názvom Too Big to Fail okamžite zaujme rýchlym spádom udalostí, ktoré nastali na americkom finančnom trhu ...

22.1.2021 Zuzana Mecková

Film Riziko prináša príbeh divokého sveta burzových maklérov, ktorí sa nezastavia takmer pred ničím

Americká dráma Riziko s hviezdnymi hercami Benom Affleckom, Vinom Dieselom, Giovannim Ribisim a Niaom Longom prináša príbeh mladého Setha ...

15.1.2021 Zuzana Mecková

Vlk z Wall Street: Aké to bolo stať sa jedným z najbohatších maklérov na Wall Street v 90. rokoch?

Dráma Vlk z Wall Street zachytáva život odvážneho a nenásytného newyorského burzového makléra Jordana Belforta. Toho vo filme nestvárňuje ...

8.1.2021 Zuzana Mecková

Dráma Deň pred krízou zachytáva to, čo sa dialo na Wall Street tesne pred vypuknutím ekonomického chaosu v roku 2008

Dramatický film Deň pred krízou, ktorého tvorcovia sa inšpirovali skutočnou udalosťou, sa odohráva v poslednú noc pred začiatkom svetovej ...

25.12.2020 Zuzana Mecková

Vianočný film: Ambiciózny pracovník poisťovne si musí vybrať medzi túžbou po kariére alebo láskou

Vtipný, veselý aj vážny vianočný film Byt, s originálnym názvom The Apartment, diváka s nesmiernou ľahkosťou prenesie do 60. rokov ...

11.12.2020 Zuzana Mecková

Snímka Enron: Najchytrejší chlapíci v miestnosti zachytáva TOP podnikateľský škandál v USA

Filmový dokument Enron: Najchytrejší chlapíci v miestnosti bol nakrútený podľa rovnomennej knihy novinárov magazínu Fortune. Napísali ju ...

4.12.2020 Zuzana Mecková

Film Zlato, nakrútený podľa skutočnej udalosti, je príbehom jedného z najväčších škandálov v dejinách ťažobného priemyslu

Dobrodružná dráma s názvom Zlato prináša príbeh inšpirovaný skutočným ťažobným škandálom z počiatku 90-tych rokov minulého ...

27.11.2020 Zuzana Mecková

Dokument 97 % vlastnených: Dozviete sa, odkiaľ sa v ekonomike berú peniaze a prečo si musíme čoraz viac požičiavať

Filmový dokument 97 % vlastnených odpovedá na otázky o tom, ako v ekonomike vznikajú peniaze, kto z nich má najväčší prospech, ako vplýva ...

20.11.2020 Zuzana Mecková

Bitcoin: Koniec peňazí, ako ich poznáme. Dokument odhaľuje budúcnosť, o akej zatiaľ len snívame

Bitcoin: Koniec peňazí, ako ich poznáme. Dokumentárny film s tajuplným názvom poukazuje na to, aké výhody aj nevýhody prináša táto ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Vodičov v Bratislave čakajú zmeny na Prístavnom moste, uzatvoria diaľničnú vetvu
  2. 2.
    Živnosť verzus eseročka. Ktorá možnosť sa podnikateľom v roku 2021 oplatí viac?
  3. 3.
    Generali uvádza na trh päťročný plán na podporu oživenia ekonomiky v Európe v hodnote 3,5 miliardy eur
  4. 4.
    Slovenskú poštu čakajú najväčšie zmeny v histórii. Začína sa veľké prepúšťanie a digitalizácia služieb
  5. 5.
    Michal Liday: Sme banka, ktorá je posadnutá inovatívnosťou a mladosťou