Zahraničné e-shopy zatiaľ vedú nad slovenskými, ale rozdiely v tržbách sa pomaly zmenšujú
V predchádzajúcom roku prakticky všetci ľudia zmenili svoje tradičné nákupné zvyky. Navyše v dôsledku obmedzení mnohí spotrebitelia museli prejsť na nové formy nákupov – online obchody s donáškou alebo výdajným miestom. Aj vďaka tomu vzrástli platby v slovenských e-shopoch v roku 2020 medziročne až o 80 %.
Foto: Unsplash
Online nákupy rástli najmä na jar a ku koncu roka
Elektronické obchody zaznamenali významný nárast už počas prvých týždňov pandémie a veľkonočného lockdownu v apríli minulého roka. „Veľmi výrazné medziročné nárasty sme však pre slovenské e-shopy zaznamenávali počas celého roka, v priemere to bolo až +83 % za mesiac,“ hovorí analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.
Podľa neho je však dôležité poznamenať, že reč je o desiatkach miliónov eur mesačne, čo je pri obrovských objemoch platieb kartou v kamenných predajniach či stámiliónoch vybraných z bankomatu pomerne nízka suma. Aj preto boli nárasty v percentuálnom vyjadrení také razantné.
„Ku koncu roka 2020 môžeme opäť vidieť posilnenie najmä domácich, ale aj zahraničných internetových obchodov, keď sa naplno rozbiehalo predvianočné nakupovanie. V novembri a decembri bol objem platieb smerujúcich do domácich e-shopov až o tri štvrtiny vyšší než v rovnakom období roku 2019, a do zahraničia sme zaplatili asi o jednu tretinu viac,“ vysvetľuje analytik.
Stále dominujú zahraničné e-shopy, ale ...
Ani tieto významné nárasty v prospech domácich internetových obchodníkov nenarušili dominanciu zahraničných predajcov, ktorí si v roku 2019 z každých sto zaplatených eur v internetových obchodoch vzali dve tretiny.
„Pandémia koronavírusu tento pomer upravila o desať percentuálnych bodov v prospech slovenských e-predajcov,“ vysvetľuje M. Horňák s tým, že v roku 2020 z každých 100 eur zaplatených v internetových obchodoch smerovalo 57 eur zahraničným obchodníkom.
Tento pomer bol výrazne narušený iba v čase najprudšieho aprílového lockdownu, keď boli spotrebitelia nútení nakupovať na internete aj také druhy tovarov, po ktoré si predtým chodili do lokálnych kamenných obchodov. Namiesto toho začali viac využívať online predajne týchto obchodov, a domáce internetové obchody tak stúpli výraznejšie ako zahraničné.
V apríli sa objemom takmer vyrovnali svojej zahraničnej konkurencii. „Aj vďaka tomu sme za celý rok 2020 v domácich e-shopoch zaznamenali medziročný nárast objemu nákupov o 81 %. V zahraničných internetových obchodoch naši klienti zaplatili o 21 % viac než v roku predtým,“ dodal analytik na záver.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Centrom veľkonočných sviatkov je vzkriesenie Ježiša Krista. Čím sa však odlišujú v podaní evanjelikov?
- 2.Ministri 47 krajín odsúdili dodávky rakiet z KĽDR do Ruska, z krajín EÚ chýba slovenský a ešte jeden
- 3.Kažimír sa postaví pred súd aj budúci rok, v kauze podplácania vytýčili ešte niekoľko pojednávaní
- 4.Predsedom strany MODRÍ-ES bude Mikuláš Dzurinda, chce presadzovať politiku Európskej ľudovej strany
- 5.Vyslanci z Južnej Kórei sa stretli s Kim Čong-unom, odovzdali mu osobný list od prezidenta Muna