Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Viaceré firmy obchádzajú zákon a namiesto používania marketingovej predvoľby (0)888 radšej volajú z českých čísel

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Vlani v auguste začala pre marketingové telefonické volania platiť nová predvoľba (0)888. Jej úlohou je upozorniť zákazníka, že mu volá niekto s ponukou produktov a služieb. Vďaka tomu sa volaný môže rozhodnúť, či telefonát prijme alebo nie. V praxi však firmy vymýšľajú rôzne spôsoby, ako toto pravidlo obísť.

marketingové volania

Foto: Shutterstock

Volajú bez predvoľby

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb od októbra minulého roku preveruje rôzne podnety na dodržiavanie povinnosti používať marketingovú predvoľbu a konštatuje, že firmy sú naozaj vynaliezavé.

„Od spustenia zoznamu telefónnych čísel pre zabránenie nevyžiadaným marketingovým volaniam účastníci a používatelia nahlasujú úradu rôzne telefónne čísla, z ktorých boli obťažovaní marketingovými ponukami napriek tomu, že svoje vlastné číslo do zoznamu uviedli. Medzi týmito číslami sú nielen slovenské, ale aj české telefónne čísla,“ komentuje situáciu vedúca tlačovo-informačného oddelenia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb Adriana Volfová.

72478

Takmer 400 podnetov

V decembri 2022 riešil úrad sedem podnetov, aktuálne eviduje 380 podnetov, a to aj vrátane šiestich podnetov na marketingové volania z českých telefónnych čísel. „Tieto podnety riešime v spolupráci s Českým telekomunikačným úradom,“ dopĺňa A. Volfová.

Pritom pri telefonátoch z českých čísel platí, že v zmysle zákona o elektronických komunikáciách musia marketingovú predvoľbu používať všetky subjekty, ktoré marketingovo kontaktujú zákazníkov na území Slovenskej republiky. Okrem toho je ich povinnosťou overiť si číslo zákazníka v zozname na stránke nevyziadanevolania.sk, či klient neuviedol, že v danej oblasti nechce byť marketingovo kontaktovaný.

Úrad podnety prešetruje a v prípade zistenia porušenia zákona má právo uložiť pokutu. Doteraz však nevydal rozhodnutie o uložení pokuty za nepoužívanie marketingovej predvoľby.

„Pri správnom konaní je potrebné rešpektovať všetky zákonné lehoty a poskytnúť účastníkovi správneho konania priestor na predloženie vyjadrení a dôkazov na svoju obhajobu v zmysle správneho poriadku,“ uzatvára A. Volfová. Pokuta môže byť vo výške od 200 eur do 5 % z obratu firmy za predchádzajúci rok.

Kedy nie je potrebné použiť marketingovú predvoľbu

Firmy, samozrejme, môžu volať zákazníkovi kvôli priamemu marketingu aj bez predvoľby. No iba v prípade niekoľkých povolených výnimiek:

1) Napríklad vtedy, ak majú svoje telefónne číslo zverejnené na webovej stránke.

2) V prípade, že podnikateľ predal klientovi nejaký výrobok na základe zmluvy, kde má uvedené jeho kontaktné údaje.

3) Ak firma v minulosti predala klientovi produkt a chce mu ho ponúknuť znova.

4) Ak klient sám požiada o cenovú ponuku a informovanie o najnovších ponukách firmy, a to preukázateľným spôsobom.

logo
Prečítajte si tiež:
14.7.2024 Redakcia FinReport

Monitorovanie zamestnancov môže byť problém – pre obe strany

Kontrola zamestnancov na pracovisku je pomerne častá zo strany zamestnávateľov. Chránia tak nielen svoje záujmy, ale aj záujmy zamestnancov s ...

14.7.2024 Redakcia FinReport

PayPal buduje reklamnú platformu, ktorú chce „nasýtiť“ údajmi o svojich zákazníkoch

Spoločnosť PayPal, ktorá priniesla revolúciu do sveta digitálnych platieb, si v súčasnosti hľadá ďalšie cesty pre rozšírenie svojho ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa nenechať napáliť pri reklamácii nábytku

Zariaďujete novú spálňu a posteľ vám dodali v inej farbe, ako ste chceli? Kúpili ste si v obchode s nábytkom novú skriňu, ale po zložení ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Podvodné e-shopy pripravujú Slovákov o peniaze, na toto si dajte pozor

Online nakupovanie je rýchle, pohodlné a neraz aj výhodnejšie ako nakupovanie v kamenných obchodoch. Potrebné je však rešpektovať jeho ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Počet konkurzov rastie, oproti vlaňajšku sa zdvojnásobil

V júni 2024 išlo na Slovensku do konkurzu 38 právnických subjektov, z toho vyše 86 % predstavovali eseročky. V porovnaní s minuloročným ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Rast reálnych miezd pokračuje. V ktorých odvetviach sa zvyšujú najrýchlejšie?

Rast reálnych miezd na Slovensku je realitou už niekoľko posledných mesiacov. Počas mája 2024 si najviac prilepšili zamestnanci v doprave so ...

12.7.2024 Mário Špilberger

V kritickom myslení súperia študenti aj účastníci na trhu práce, vzdelávanie sa pomaly zlepšuje

Overovanie informácií je dôležitou výzvou pre súčasnú spoločnosť, študentov a pracujúcich nevynímajúc. Napriek nelichotivým ...

12.7.2024 Robert Juriš

V prvej polovici tohto roka pribudlo v druhom pilieri takmer 70-tisíc sporiteľov

Počet sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri každý mesiac stúpa. Tomuto trendu nezabránilo ani znevýhodnenie podmienok sporenia znížením ...

11.7.2024 Klaudia Lászlóová

Cestovní šmejdi pripravili Slovákov o stovky tisíc eur

Kupovať si zájazd či iné cestovateľské služby cez internet alebo sociálne siete môže namiesto lacnej dovolenky priniesť zákazníkovi ...

7.7.2024 Redakcia FinReport

Obchodník vás pri nakupovaní môže „dostať“ aj legálnym spôsobom

Občania – spotrebitelia sa počas svojho života stretávajú nielen s korektným prístupom obchodníkov, ale občas aj s nekalými praktikami a ...

30.6.2024 Redakcia FinReport

Platobná morálka: Priemerný čas na uhradenie faktúry na Slovensko je 46 dní

Platobná morálka slovenských odberateľov sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zlepšila. Rok 2023 patril k najhorším, a preto je ...

27.6.2024 Redakcia FinReport

Na Slovensku pribúdajú firemné bankroty, medziročne ich je o 9 % viac

Počet doterajších firemných bankrotov na Slovensku v tomto roku prekonáva minuloročné čísla. Za prvých päť mesiacov ich je o 9 % viac ...

26.6.2024 Robert Juriš

Apple je prvou značkou na svete, ktorej hodnota prekonala hranicu 1 bilión dolárov

Najhodnotnejšie brandy na svete stále patria technologickým firmám. Tento trend sa už niekoľko rokov nemení, pričom prvé štyri priečky v ...

22.6.2024 Redakcia FinReport

Slováci skúšajú šťastie v e-commerce. Toto je top 5 rád, ako uspieť

Polovicu tržieb e-shopov na Slovensku generujú približne dve desiatky najväčších elektronických obchodov pôsobiacich na trhu. O druhú ...

20.6.2024 Redakcia FinReport

Veľké firmy musia reportovať svoje ESG, pridajú sa k nim aj menšie, pomôžu kalkulačky

Začiatkom tohto roka nadobudla platnosť nová smernica Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD, ktorá spoločnostiam s viac ako 500 ...

20.6.2024 Redakcia FinReport

Vyvinuli aplikáciu na elektronické podpisovanie dokumentov bez čítačky priamo v mobile

Občianske združenie Slovensko.Digital vytvorilo novú mobilnú aplikáciu Autogram v mobile, pomocou ktorej je možné vytvárať elektronické ...

11.6.2024 Redakcia FinReport

Svetovým podnikateľom roka 2024 sa stal Ind Vellayan Subbiah EY

Za víťaza tohtoročného svetového finále súťaže EY Podnikateľ roka bol na slávnostnom ceremoniáli v monackom Salle des Etoiles vyhlásený ...

11.6.2024 Redakcia FinReport

Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo uzatvoril poskytovanie grantov na patenty

Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo oznámil, že počet žiadostí o poskytnutie takzvaného Poukazu 3 z Fondu pre podporu malých a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay