V predvianočnom čase rastie predaj čokolády. Za stúpajúcimi tržbami však môže byť aj nelegálna detská práca
Predaje čokolády pred Vianocami významne rastú. „Pokiaľ ide o fairtradové kakao, posledný štvrťrok je jednoznačne najsilnejšie obdobie v roku. Zo skúseností vieme, že tento trend kopírujú aj celkové predaje čokoládových výrobkov u nás,“ hovorí riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková.

Foto: Kaufland
Nie je kakao ako kakao, to fairtradové je viacej fér
Podľa nej v roku 2018 tvorili predaje za štvrtý štvrťrok 61 % celkového ročného obratu s fairtradovým kakaom v Slovenskej republike. V roku 2019 to bolo síce „len“ 56 %, dôvodom však bol veľký obrat v čase veľkonočných sviatkov, ktoré sú pomyselným druhým vrcholom roka v predaji čokolády.
„Našou snahou je, aby medzi čokoládovými výrobkami, ktoré ľudia v tomto kľúčovom období kupujú, bol čo najväčší podiel tých, ktoré obsahujú eticky obchodované kakao. A sme radi, že slovenskí spotrebitelia a obchodníci v stále väčšej miere zohľadňujú pôvod, ktorý predávajú,“ hovorí H. Malíková.
Ako uviedla ďalej, asi 80 % fairtradového kakaa pochádza od pestovateľov z Pobrežia Slonoviny, ktoré je najväčším producentom kakaa na svete. Väčšina organického alebo bio fairtradového kakaa pochádza z Latinskej Ameriky. Pokiaľ ide napríklad o pestovateľov z krajín západnej Afriky, tí si pestovaním, zberom a spracovaním kakaa zarobia priemerne necelý dolár denne.
Etické nakupovanie pomôže chudobným pestovateľom kakaa
Problémom je tu tiež nelegálna detská práca. Prieskum Cocoa Barometer z roku 2018 odhaduje, že len na Pobreží Slonoviny a Ghane je na kakaových plantážach nútených pracovať 2,1 milióna detí. Práve spravodlivá odmena a eliminácia detskej práce sú jednými z hlavných pilierov systému Fairtrade.
Etické nakupovanie má priamy vplyv na situáciu pestovateľov v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky. „Čím viac výrobkov s certifikáciou Fairtrade sa na trhu uplatní, tým väčšie množstvo surovín môžu pestovatelia predať za podmienok Fairtrade – teda za cenu, ktorá pokrýva náklady pestovania vrátane ich práce,“ vysvetľuje H. Malíková, prečo Fairtrade víta rastúci záujem o certifikované výrobky u nás.
Slovensko je z pohľadu Fairtrade ešte relatívne mladý a nový trh. Najviac sa u nás predávajú práve fairtradová káva a kakao. Medziročné nárasty predajov sú tu značné, omnoho vyššie než napríklad v západnej Európe. Napríklad kým v Nemecku predaj kakaa v uplynulom roku vzrástol o 42 %, na Slovensku nárast predstavoval 58 %. Od roku 2014 vzrástol predaj výrobkov s fairtradovým kakaom u nás viac než 170-násobne – zo 6 ton v roku 2014 na 1 019 ton v roku 2019.
Aj reťazce dbajú na ekológiu a predaj trvalo udržateľných výrobkov
„Ľudské potreby a ekológia sú nielen našou srdcovou záležitosťou, ale aj obchodnou prioritou. Pred vianočnými sviatkami si u nás zákazník môže vybrať až zo 130 Fairtrade certifikovaných čokoládových výrobkov – od čokolád, praliniek, sušienok a oblátok, po čokoládové cereálie, kaše či nátierky,“ tvrdí hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovenská republika Lucia Vargová.
„Nie je ľahké byť zodpovedným človekom, a preto sa to v Lidli snažíme našim zákazníkom uľahčiť pri každom nákupe. Rozširujeme počet trvalo udržateľných výrobkov, upravujeme ich receptúry tak, aby boli zdravšie, obmedzujeme plasty a realizujeme mnoho spoločensky zodpovedných projektov,“ vysvetľuje konateľ Lidl Slovenská republika Martin Nagy.
Čo znamená, keď na čokoládovom výrobku nájdete nálepku s nápisom Fairtrade?
Známka Fairtrade označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s označením Fairtrade zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v takzvaných rozvojových krajinách.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Barometer finančnej pohody ukazuje, že Slovensko je v úplnej nepohode
- 2.Spotrebiteľská nálada na Slovensku klesá, no stále je vyššia ako vlani na jar
- 3.Inflácia prekonala ďalšie rekordy, keď v eurozóne vyskočila na 9,1 % a na Slovensku až na 13,3 %
- 4.TOP 7 najväčších ekonomických kríz v histórii ľudstva
- 5.Najzraniteľnejší občania dostanú jednorazový 100-eurový finančný príspevok