V ktorých krajinách sa malooobchodu darilo aj v čase najtvrdších lockdownov?
Hoci je maloobchod voči krízam zvyčajne odolnejší ako iné segmenty hospodárstva, koronakríza ho tvrdo zasiahla. Najväčšie škody mu spôsobila v oblasti predaja odevov a luxusného tovaru. No vyskytli sa aj výnimky, najmä v severoeurópskych krajinách, kde maloobchod rástol aj v časoch tvrdých lockdownov.
Foto: Shutterstock
Najviac si vytrpeli obchody s oblečením
Maloobchod sa s výnimkou predaja potravín a drogérie nevyhol tvrdému zásahu pandémie koronavírusu. Z analýzy nadnárodnej spoločnosti Coface však vyplýva, že vplyv pandémie na sektor je v jednotlivých krajinách a segmentoch veľmi odlišný.
„Hoci niektoré krajiny v roku 2020 zaznamenali nižší maloobchodný predaj, v iných bol efekt nulový, a dokonca v severoeurópskych krajinách mala koronakríza na maloobchod pozitívny efekt. Vplyvy sa rôznia aj podľa jednotlivých segmentov, no najviac zasiahnuté boli obchody s oblečením,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
Prekážkou môže byť doprava a inflácia
Ako vyplýva z údajov spoločnosti, pandémia koronavírusu by už mala mať len obmedzený vplyv na maloobchodný sektor, pričom najviac postihnuté segmenty sa zotavia hneď, ako sa zlepší epidemiologická situácia.
„Prekážkou úplného zotavenia sa maloobchodného sektora už v roku 2021 by mohlo byť pokračujúce prerušenie námornej dopravy, ktoré spôsobuje problémy s dodávkami, a tiež vyššia inflácia,“ konštatuje J. Čarný.
„Skutočnou hrozbou pre sektor, ktorá môže oddialiť jeho celkové zotavenie sa, sú vyššie sadzby a ceny komodít, a tiež dlhšie dodacie lehoty, ktoré tlačia ceny nahor v celom dodávateľskom reťazci a spôsobujú nedostatok tovaru,“ komentuje ekonóm spoločnosti Erwan Madelénat.
Na severe Európy maloobchod prekvapujúco rástol
Obchody vo všeobecnosti pocítili pokles maloobchodných tržieb už počas prvého lockdownu na jar 2020. V mnohých krajinách však bol pokles nižší, ako sa pôvodne očakávalo. A v niektorých sa maloobchod v čase koronakrízy dokonca posilnil. Príkladom sú krajiny severnej Európy, ktoré obyčajne mávajú v lete turistický deficit. Keďže vlani sa nikam necestovalo, zrazu mali k dispozícii viac spotrebiteľov ako v minulých rokoch, ktorí doma aj viac nakupovali.
Luxusné predajne zaplakali, potraviny rástli
Situácia v maloobchode sa mení tiež v závislosti od predajných segmentov. Najviac postihnutí sú, respektíve boli, obchodníci s textilným tovarom a odevmi. „Obchody s oblečením sa stali najčastejšie terčom protikaranténnych opatrení z dôvodu uzatvárania prevádzok. Keďže väčšina ľudí pracovala z domu, impulzov na nákup oblečenia bolo menej,“ podotýka J. Čarný.
Podľa analýzy sa predaj v obchodoch s oblečením vlani znížil v členských krajinách Európskej únie o –24 % a v USA dokonca o –29 %. Naopak, najvyšší rast zaznamenali obchody s potravinami. V roku 2020 to bolo +4 % v eurozóne a +11 % v USA. Dôvodom bol nákupný ošiaľ spotrebiteľov a ich nadmerné predzásobovanie sa, ako aj zatváranie reštaurácií.
Pandémia koronavírusu predstavovala vážnu výzvu najmä pre segment luxusu, a to nielen z dôvodu uzatvárania prevádzok, ale aj kvôli cestovným obmedzeniam. Len v prvom polroku minulého roku klesli tržby LVMH (Louis Vuitton, Moët a Hennessy) o –27 %, Kering ich mal nižšie o –30 % a Hermès o –25 %. Hoci majú opäť rastúcu trajektóriu, zotavenie nemusí byť rovnomerné.
E-commerce vzrástol, ale...
Analytici sa pozreli aj na vplyv e-commerce pri poklese tržieb maloobchodu, keďže počas pandemických opatrení mnohí spotrebitelia vo svete uprednostnili nákup cez internet, ktorý bol často jediným možným riešením.
Trend rastu e-commerce na úkor kamenných pobočiek nie je novým fenoménom. No rast za rok 2020 bol silnejší než zvyčajne, a preto z neho mali väčší prospech spoločnosti elektronického obchodu, ako napríklad Amazon, než tradiční predajcovia. Hoci aj tí investovali do infraštruktúry online predaja, ako napríklad Walmart.
V roku 2020 sa čisté tržby Amazonu zvýšili o 38 % na 386 miliárd dolárov. V prípade spoločnosti Walmart sa celkové tržby počas roka zvýšili o 6,7 %, zatiaľ čo tržby z elektronického obchodu sa v rovnakom období zvýšili o 79 %. V eurozóne bol objem online predajov v roku 2020 v priemere o 23 % vyšší ako v roku 2019.
Vplyv pandémie koronavírusu na e-commerce slabne
Celkovo sa rast podielu elektronického obchodu v maloobchode vlani zvýšil v rámci Európskej únie o +2,4 %, v USA +2,7 % a v Číne o +4,8 %. No kým prvý minuloročný lockdown priniesol aj vrchol tržieb, následne tržby z e-commerce začali mierne klesať. „Hoci podiel online predaja na maloobchodných tržbách bude pokračovať a je možné, že prípadná ďalšia vlna pandémie by ho opäť zvýšila, z dlhodobého hľadiska naň bude mať pandémia obmedzený vplyv,“ dodáva J. Čarný s tým, že dôležitými faktormi, ktoré dnes ovplyvňujú maloobchod, je zvyšovanie cien za prepravu tovaru a tiež inflácia.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod
- 2.Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok
- 3.Na Slovensku sa najčastejšie falšujú dvojeurové mince a desaťeurové bankovky
- 4.Farmári blokujú cesty naprieč celým Francúzskom na protest proti nízkym zárobkom a rastúcim nákladom (foto)
- 5.Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %