Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

V ktorých krajinách sa malooobchodu darilo aj v čase najtvrdších lockdownov?

Redakcia FinReport Podnikanie Poslať

Hoci je maloobchod voči krízam zvyčajne odolnejší ako iné segmenty hospodárstva, koronakríza ho tvrdo zasiahla. Najväčšie škody mu spôsobila v oblasti predaja odevov a luxusného tovaru. No vyskytli sa aj výnimky, najmä v severoeurópskych krajinách, kde maloobchod rástol aj v časoch tvrdých lockdownov.

maloobchod

Foto: Shutterstock

 

Najviac si vytrpeli obchody s oblečením

Maloobchod sa s výnimkou predaja potravín a drogérie nevyhol tvrdému zásahu pandémie koronavírusu. Z analýzy nadnárodnej spoločnosti Coface však vyplýva, že vplyv pandémie na sektor je v jednotlivých krajinách a segmentoch veľmi odlišný.

„Hoci niektoré krajiny v roku 2020 zaznamenali nižší maloobchodný predaj, v iných bol efekt nulový, a dokonca v severoeurópskych krajinách mala koronakríza na maloobchod pozitívny efekt. Vplyvy sa rôznia aj podľa jednotlivých segmentov, no najviac zasiahnuté boli obchody s oblečením,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.

Prekážkou môže byť doprava a inflácia

Ako vyplýva z údajov spoločnosti, pandémia koronavírusu by už mala mať len obmedzený vplyv na maloobchodný sektor, pričom najviac postihnuté segmenty sa zotavia hneď, ako sa zlepší epidemiologická situácia.

„Prekážkou úplného zotavenia sa maloobchodného sektora už v roku 2021 by mohlo byť pokračujúce prerušenie námornej dopravy, ktoré spôsobuje problémy s dodávkami, a tiež vyššia inflácia,“ konštatuje J. Čarný.

„Skutočnou hrozbou pre sektor, ktorá môže oddialiť jeho celkové zotavenie sa, sú vyššie sadzby a ceny komodít, a tiež dlhšie dodacie lehoty, ktoré tlačia ceny nahor v celom dodávateľskom reťazci a spôsobujú nedostatok tovaru,“ komentuje ekonóm spoločnosti Erwan Madelénat.

Na severe Európy maloobchod prekvapujúco rástol

Obchody vo všeobecnosti pocítili pokles maloobchodných tržieb už počas prvého lockdownu na jar 2020. V mnohých krajinách však bol pokles nižší, ako sa pôvodne očakávalo. A v niektorých sa maloobchod v čase koronakrízy dokonca posilnil. Príkladom sú krajiny severnej Európy, ktoré obyčajne mávajú v lete turistický deficit. Keďže vlani sa nikam necestovalo, zrazu mali k dispozícii viac spotrebiteľov ako v minulých rokoch, ktorí doma aj viac nakupovali.  

Luxusné predajne zaplakali, potraviny rástli

Situácia v maloobchode sa mení tiež v závislosti od predajných segmentov. Najviac postihnutí sú, respektíve boli, obchodníci s textilným tovarom a odevmi. „Obchody s oblečením sa stali najčastejšie terčom protikaranténnych opatrení z dôvodu uzatvárania prevádzok. Keďže väčšina ľudí pracovala z domu, impulzov na nákup oblečenia bolo menej,“ podotýka J. Čarný.

Podľa analýzy sa predaj v obchodoch s oblečením vlani znížil v členských krajinách Európskej únie  o –24 % a v USA dokonca o –29 %. Naopak, najvyšší rast zaznamenali obchody s potravinami. V roku 2020 to bolo +4 % v eurozóne a +11 % v USA. Dôvodom bol nákupný ošiaľ spotrebiteľov a ich nadmerné predzásobovanie sa, ako aj zatváranie reštaurácií.

Pandémia koronavírusu predstavovala vážnu výzvu najmä pre segment luxusu, a to nielen z dôvodu uzatvárania prevádzok, ale aj kvôli cestovným obmedzeniam. Len v prvom polroku minulého roku klesli tržby LVMH (Louis Vuitton, Moët a Hennessy) o –27 %, Kering ich mal nižšie o –30 % a Hermès o –25 %. Hoci majú opäť rastúcu trajektóriu, zotavenie nemusí byť rovnomerné.

E-commerce vzrástol, ale...

Analytici sa pozreli aj na vplyv e-commerce pri poklese tržieb maloobchodu, keďže počas pandemických opatrení mnohí spotrebitelia vo svete uprednostnili nákup cez internet, ktorý bol často jediným možným riešením.

Trend rastu e-commerce na úkor kamenných pobočiek nie je novým fenoménom. No rast za rok 2020 bol silnejší než zvyčajne, a preto z neho mali väčší prospech spoločnosti elektronického obchodu, ako napríklad Amazon, než tradiční predajcovia. Hoci aj tí investovali do infraštruktúry online predaja, ako napríklad Walmart.

V roku 2020 sa čisté tržby Amazonu zvýšili o 38 % na 386 miliárd dolárov. V prípade spoločnosti Walmart sa celkové tržby počas roka zvýšili o 6,7 %, zatiaľ čo tržby z elektronického obchodu sa v rovnakom období zvýšili o 79 %. V eurozóne bol objem online predajov v roku 2020 v priemere o 23 % vyšší ako v roku 2019.

Vplyv pandémie koronavírusu na e-commerce slabne

Celkovo sa rast podielu elektronického obchodu v maloobchode vlani zvýšil v rámci Európskej únie o +2,4 %, v USA +2,7 % a v Číne o +4,8 %. No kým prvý minuloročný lockdown priniesol aj vrchol tržieb, následne tržby z e-commerce začali mierne klesať. „Hoci podiel online predaja na maloobchodných tržbách bude pokračovať a je možné, že prípadná ďalšia vlna pandémie by ho opäť zvýšila, z dlhodobého hľadiska naň bude mať pandémia obmedzený vplyv,“ dodáva J. Čarný s tým, že dôležitými faktormi, ktoré dnes ovplyvňujú maloobchod, je zvyšovanie cien za prepravu tovaru a tiež inflácia.

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

1.4.2024 Redakcia FinReport

Na európskom trhu dominujú mikropodniky, no až polovicu obratu generujú veľké firmy

V krajinách Európskej únie pôsobí približne 32 miliónov podnikov a firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 160 miliónov ľudí a vlani mali ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Na niekoľkých exponovaných adresách sídlia aj tisícky firiem naraz

Na Slovensku existuje takmer 1 260 exponovaných adries. Sú to adresy, na ktorých sídli viacero obchodných spoločností alebo neziskových ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani poskytla Slovensku 293 miliónov eur

Skupina Európskej investičnej banky (skupina EIB) podporila v roku 2023 hospodárstvo Slovenska sumou 293 miliónov eur v nových pôžičkách a ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

14.3.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o inšpekcii práce sa zameria aj na znižovanie počtu nútených živností

Rezort práce pracuje na príprave novely zákona o inšpekcii práce. Jeho súčasťou by okrem iného malo byť aj intenzívnejšie monitorovanie a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay