Udržateľnosť je síce v kurze, no mnohé firmy o nej len rozprávajú
Budúcnosť patrí udržateľnosti. To, ako ju dosiahnuť, patrí v súčasnosti k najviac diskutovaným témam. Lídri riešia, ako sa posunúť k net-zero, regeneratívnemu biznisu a inkluzívnej globálnej ekonomike. Uvedomujú si totiž, že príklon k udržateľným riešeniam im pomáha uspieť. V praxi však o tejto téme viac rozprávajú, než sa jej reálne venujú.

Foto: Shutterstock
Ako víziu pretaviť na skutočnosť
Príklon k udržateľným riešeniam vyplýva aj zo štúdie analytickej spoločnosti Oxford Economics. Štúdia vznikla na základe globálneho prieskumu medzi takmer 2-tisíc riadiacimi pracovníkmi spoločností z celého sveta. Výzvou však je, ako túto víziu pretaviť na skutočnosť.
„Riadiaci pracovníci vedia, že snaha o udržateľnosť podporuje vyššiu ziskovosť, láka zákazníkov aj zamestnancov, a že môže mať pozitívny vplyv naprieč dodávateľským reťazcom,“ povedal senior viceprezident spoločnosti SAP pre udržateľnosť Vivek Bapat.
Prínos je zrejmý, ale...
Podľa štúdie až 63 % ľudí na čelných pozíciách firiem aj preto tvrdí, že už majú aspoň formálny plán udržateľnosti. Medzi manažérmi panuje pomerne vysoká zhoda, že o udržateľnosť sa treba snažiť. Najčastejšími dôvodmi sú vyššia efektivita (58 %), zlepšenie povesti značky (46 %) a naplnenie potrieb zákazníkov (44 %).
V praxi to však väčšinou znamená len voľne definované záväzky a obmedzené prepojenie s interným či externým svetom. Približne dve tretiny z respondentov s firemnými plánmi udržateľnosti totiž priznali, že ich rozsah a víziu efektívne nekomunikujú ani v rámci spoločnosti, ani navonok.
Lídrov udržateľnosti je málo
Oxford Economics identifikoval malú skupinu približne 9 % riadiacich pracovníkov, ktorí procesy zamerané na udržateľnosť prijali za svoje, a teraz žnú výsledky svojej práce. Ich spoločnými črtami sú jasné nastavenie očakávaní na strategickej úrovni, využitie technológií a správy dát a zapojenie dôležitých adresátov, ako sú zamestnanci, ale aj partneri v rámci dodávateľského reťazca.
Štúdia identifikovala päť oblastí, na ktoré je vhodné sa v podnikoch zamerať s cieľom dostať stať sa jedným z lídrov udržateľnosti:
- snahy o udržateľnosť by malo prijať za svoje vedenie firmy, dôležité je mať v tomto smere aj konkrétny plán,
- kľúčová je jasná a konzistentná komunikácia, aby víziu vedenia zamestnanci premenili na skutky,
- potrebné je pamätať na integráciu procesov, technológií a dát – väčšina firiem s udržateľnosťou neráta vo svojich kľúčových stratégiách,
- udržateľné praktiky by sa mali vyžadovať aj od zákazníkov, partnerov a dodávateľov – kľúčovým komponentom sú napríklad dodávatelia energie,
- dáta sú dôležité, ich zber a vyhodnocovanie vplýva na efektivitu a môže ukázať medzery v procesoch.
Kľúčové slová
Vojna na Ukrajine

Rok 2022

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO





- 1.Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
- 2.Christina Lagardová: Éra ultranízkej inflácie sa už pravdepodobne nevráti
- 3.Netflix má na Slovensku nového konkurenta v podobe Disney+. Obe spoločnosti majú problém
- 4.Cestovatelia, pozor – kreditky Diners Club končia, tak aby vám to nepokazilo dovolenku
- 5.Viaceré banky chystajú zmeny v cenníkoch svojich služieb, klienti si priplatia