Hľadaj

Trendy v e-commerce pre koniec tohto roka a Vianoce

Redakcia FinReport Podnikanie Poslať

Vianočná sezóna sa blíži a vedia to aj e-shopy, z ktorých pre mnohé je práve úspešný koniec roka dôležitý pre ich celoročné fungovanie. Z najnovších trendov je pre ne dôležité to, že po dvoch rokoch stagnácie v e-commerce došlo k oživeniu dopytu, že začal rásť vplyv online trhovísk, klienti si potrpia na darčeky na mieru, naďalej sú senzitívni na cenu a vedia oceniť pridanú hodnotu nakupovania online.

E-commerce a Vianoce

Foto: Freepik

Po stagnácii prišlo oživenie dopytu

Po silných pandemických rokoch e-commerce v ostatných dvoch rokoch stagnoval alebo mierne klesal. Podľa údajov spoločnosti Upgates však slovenský e-commerce v druhom štvrťroku 2024 vzrástol o 5 %. Nárast predajov zaznamenávajú predovšetkým obchodníci, ktorí obdobie stagnácie využili napríklad na rozšírenie svojho podnikania do zahraničia.

95101

„Vďaka zlepšeným logistickým službám a rýchlejšiemu doručovaniu, často porovnateľnému s domácim trhom, sa zahraničné trhy stávajú dostupnejšími,“ myslí si Tomáš Gálik zo spoločnosti Chameleoon, ktorá poskytuje pre e-shopy komplexné logistické služby.

Rastúci vplyv online trhovísk

Najvýraznejšiu tendenciu nakupovať na online trhoviskách možno očakávať u mladých ľudí, takzvanej generácie Z,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.

94169

Takzvané marketplaces podľa neho predstavujú veľkú konkurenciu najmä pre e-shopy, ktoré predávajú nie príliš unikátny tovar. Na druhej strane vytvára takáto cenová vojna príležitosť pre obchodníkov, ktorí predávajú vlastnú produkciu alebo originálne a špecifické výrobky, ako sú napríklad nemasové kozmetické značky, originálne dekorácie či bytové doplnky.

Darčeky takpovediac na mieru

Rastúcim trendom pri výbere vianočných darčekov je aj personalizácia. Originálne osobné darčeky sú medzi zákazníkmi z roka na rok obľúbenejšie. „Ručne vyrábané darčeky majú pre obdarovaného mnohokrát ďaleko vyššiu emočnú hodnotu než klasické darčeky kupované v obchodoch,“ myslí si majiteľ e-shopu fotocopy.sk zameraného na predaj personalizovaných darčekov Tomáš Tkáč.

Zákazníci sú citliví na cenu

Samozrejme, na Slovensku je a bude cena dlho kľúčovým rozhodujúcim faktorom nákupu. „Aj napriek lepším ekonomickým podmienkam sa spotrebitelia naďalej zameriavajú na výhodné nákupy, a to aj v prémiových kategóriách,“ približuje Jan Janouškovec z portálu selltoro.com.

Okrem ceny by sa e-shopy mali snažiť upútať pozornosť aj iným spôsobom. „Popri cene sa rozhodujúcim faktorom stáva aj pridaná hodnota, ktorú e-shopy ponúkajú. Od jednoduchých možností vrátenia tovaru, cez darčekové balenia až po prvotriedny zákaznícky servis. Tento trend bude vytvárať tlak na zvyšovanie efektivity e-shopov, kde bude zohrávať kľúčovú úlohu automatizácia procesov,“ zdôrazňuje T. Gálik.

Rastúca cena výkonnostnej reklamy

Rastúca miera konkurencie v e-commerce a praktiky zahraničných online trhovísk vplývajú aj na rast cien výkonnostnej reklamy. „Drahšia reklama na internete je pre e-shopy signál, aby venovali pozornosť budovaniu značky, komunity zákazníkov a celkovej známosti, zapamätateľnosti a obľúbenosti v očiach spotrebiteľov. Rovnako je potrebné sa zamerať na budovanie silných pozícií v organickom (neplatenom) vyhľadávaní, čím sa zvyšuje šanca, že zákazníci nájdu e-shop aj bez reklamy,“ radí marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.

logo
Prečítajte si tiež:
14.12.2024 Redakcia FinReport

Aké problémy môže priniesť využívanie umelej inteligencie v e-commerce

Umelú inteligenciu (AI) aspoň čiastočne dnes využíva väčšina e-shopov na trhu. Mnohí prevádzkovatelia si to ani nemusia uvedomovať, no ...

14.12.2024 Redakcia FinReport

Investovanie do kryptomien si zatiaľ vyskúšalo menej slovenských žien ako mužov

Kryptomeny vo všeobecnosti vlastní dvakrát viac slovenských mužov ako žien, no miera záujmu o investovanie do krypta je medzi mužmi a ženami ...

13.12.2024 Robert Juriš

365.bank a mBank znížili úrokové sadzby hypoték, najnižšie ich má Prima banka

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu začali na sklonku tohto roku súperiť, ktorá príde s výhodnejšou ponukou hypotekárnych úverov. ...

13.12.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných hmôt sa po prechodnom zdražení opäť znižujú

Uplynulé týždne na trhu s pohonnými hmotami poznačilo ich zdražovanie. Počas niekoľkých posledných dní však vodiči mohli pozorovať ...

13.12.2024 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku je stále nad úrovňou 3 %, príčinou sú najmä drahé potraviny

Rast spotrebiteľských cien tovarov a služieb na Slovensku sa aj v novembri 2024 dostal cez trojpercentnú hranicu. Podľa spresňujúcich údajov ...

13.12.2024 Mário Špilberger

Okamžité platby pri prevodoch peňazí budú od januára 2025 povinné

Spomínate si na časy, keď sme na cinknutie očakávaných peňazí na svojom účte čakali aj tri dni? Dnes už prevod peňazí medzi niektorými ...

10.12.2024 Redakcia FinReport

Slovenské firmy sú vo využívaní digitálnych technológií podpriemerné

Slovenské firmy sú vo využívaní digitálnych technológií piate najhoršie v celej Európskej únii. Síce zaostávame aj za našimi ...

8.12.2024 Redakcia FinReport

Najvyššie platy na Slovensku poskytujú „staršie“ obchodné spoločnosti

Úspech firmy sa zvykne merať tržbami, ktoré dokáže vygenerovať počas roka, prípadne dosiahnutým ziskom pred či po zdanení. Jedným z ...

1.12.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosti sa pripravujú na nárast rizík, pomoc hľadajú u umelej inteligencie

Podľa novej správy spoločnosti KPMG Future of Risk je riadenie rizík vo firmách čoraz zložitejšie a náročnejšie. Príčinou je zvyšovanie ...

30.11.2024 Redakcia FinReport

Firmy zápasia s nárastom insolvencií a oneskoreným platením faktúr

Slovenské firmy čaká náročný záver roku. Hlavný exportný partner – Nemecko doteraz nenaštartovalo ekonomiku a dopyt z jeho strany preto ...

28.11.2024 Martin Jamnický

Faktoring ako spôsob riešenia pohľadávok. Kedy sa oplatí?

Dozvuky dvojcifernej inflácie, rast prevádzkových nákladov a vysoké úrokové sadzby napínajú rozpočty slovenských firiem na doraz. Stále ...

24.11.2024 Redakcia FinReport

V októbri 2024 zbankrotovalo najviac firiem počas tohto roka

Október 2024 bol zatiaľ najhorším mesiacom v tomto roku z pohľadu počtu bankrotov firiem na Slovensku. Presne 42 októbrových konkurzov ...

21.11.2024 Martin Jamnický

Ako môže nové nariadenie o ekodizajne ovplyvniť európsky trh?

Európska únia urobila významný krok smerom k zelenšej budúcnosti, keď v júli tohto roku schválila nové nariadenie, ktoré sprísňuje ...

19.11.2024 Redakcia FinReport

Čo je to ESG reporting a ako pomáha spoločenská zodpovednosť firmám

Firmy, aj tie slovenské, budú musieť zvýšiť transparentnosť a zodpovednosť svojho podnikania. Prikazuje im to zákon o účtovníctve, ktorý ...

16.11.2024 Redakcia FinReport

Home office sa môže po dohode so zamestnávateľom nachádzať kdekoľvek

Home office zažil najväčší boom najmä v rokoch 2021 a 2022. Mnohé firmy by teraz rady vrátili ľudí späť do kancelárií, pričom ...

14.11.2024 Martin Jamnický

Efektivita vymáhania dlhov exekútormi za posledné dva roky klesla o 40 %

Efektivita vymáhania dlhov exekútormi klesla za posledné dva roky až o takmer 40 %. Asociácia slovenských inkasných spoločností (ASINS) ...

7.11.2024 Martin Jamnický

Ako pri poistnej udalosti skrátiť čakanie na vyplatenie poistného plnenia?

Za hospitalizáciu, vážne úrazy, invaliditu či úmrtie vlani poisťovne vyplatili cez 360 miliónov eur pri celkovom počte bezmála 240-tisíc ...

26.10.2024 Redakcia FinReport

Daňové povinnosti: Na toto nesmiete zabudnúť pri prenájme nehnuteľnosti cez digitálne platformy

Podmienky pre prenájom nehnuteľností cez medzinárodné digitálne platformy, ako sú Booking či Airbnb, sa zmenili. Každý, kto využíva ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay