Trendy v e-commerce pre koniec tohto roka a Vianoce
Vianočná sezóna sa blíži a vedia to aj e-shopy, z ktorých pre mnohé je práve úspešný koniec roka dôležitý pre ich celoročné fungovanie. Z najnovších trendov je pre ne dôležité to, že po dvoch rokoch stagnácie v e-commerce došlo k oživeniu dopytu, že začal rásť vplyv online trhovísk, klienti si potrpia na darčeky na mieru, naďalej sú senzitívni na cenu a vedia oceniť pridanú hodnotu nakupovania online.
Foto: Freepik
Po stagnácii prišlo oživenie dopytu
Po silných pandemických rokoch e-commerce v ostatných dvoch rokoch stagnoval alebo mierne klesal. Podľa údajov spoločnosti Upgates však slovenský e-commerce v druhom štvrťroku 2024 vzrástol o 5 %. Nárast predajov zaznamenávajú predovšetkým obchodníci, ktorí obdobie stagnácie využili napríklad na rozšírenie svojho podnikania do zahraničia.
„Vďaka zlepšeným logistickým službám a rýchlejšiemu doručovaniu, často porovnateľnému s domácim trhom, sa zahraničné trhy stávajú dostupnejšími,“ myslí si Tomáš Gálik zo spoločnosti Chameleoon, ktorá poskytuje pre e-shopy komplexné logistické služby.
Rastúci vplyv online trhovísk
„Najvýraznejšiu tendenciu nakupovať na online trhoviskách možno očakávať u mladých ľudí, takzvanej generácie Z,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.
Takzvané marketplaces podľa neho predstavujú veľkú konkurenciu najmä pre e-shopy, ktoré predávajú nie príliš unikátny tovar. Na druhej strane vytvára takáto cenová vojna príležitosť pre obchodníkov, ktorí predávajú vlastnú produkciu alebo originálne a špecifické výrobky, ako sú napríklad nemasové kozmetické značky, originálne dekorácie či bytové doplnky.
Darčeky takpovediac na mieru
Rastúcim trendom pri výbere vianočných darčekov je aj personalizácia. Originálne osobné darčeky sú medzi zákazníkmi z roka na rok obľúbenejšie. „Ručne vyrábané darčeky majú pre obdarovaného mnohokrát ďaleko vyššiu emočnú hodnotu než klasické darčeky kupované v obchodoch,“ myslí si majiteľ e-shopu fotocopy.sk zameraného na predaj personalizovaných darčekov Tomáš Tkáč.
Zákazníci sú citliví na cenu
Samozrejme, na Slovensku je a bude cena dlho kľúčovým rozhodujúcim faktorom nákupu. „Aj napriek lepším ekonomickým podmienkam sa spotrebitelia naďalej zameriavajú na výhodné nákupy, a to aj v prémiových kategóriách,“ približuje Jan Janouškovec z portálu selltoro.com.
Okrem ceny by sa e-shopy mali snažiť upútať pozornosť aj iným spôsobom. „Popri cene sa rozhodujúcim faktorom stáva aj pridaná hodnota, ktorú e-shopy ponúkajú. Od jednoduchých možností vrátenia tovaru, cez darčekové balenia až po prvotriedny zákaznícky servis. Tento trend bude vytvárať tlak na zvyšovanie efektivity e-shopov, kde bude zohrávať kľúčovú úlohu automatizácia procesov,“ zdôrazňuje T. Gálik.
Rastúca cena výkonnostnej reklamy
Rastúca miera konkurencie v e-commerce a praktiky zahraničných online trhovísk vplývajú aj na rast cien výkonnostnej reklamy. „Drahšia reklama na internete je pre e-shopy signál, aby venovali pozornosť budovaniu značky, komunity zákazníkov a celkovej známosti, zapamätateľnosti a obľúbenosti v očiach spotrebiteľov. Rovnako je potrebné sa zamerať na budovanie silných pozícií v organickom (neplatenom) vyhľadávaní, čím sa zvyšuje šanca, že zákazníci nájdu e-shop aj bez reklamy,“ radí marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Aké problémy môže priniesť využívanie umelej inteligencie v e-commerce
- 2.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 3.Sociálna poisťovňa bude zasielať dôchodkové prognózy aj e-mailom
- 4.Investovanie do kryptomien si zatiaľ vyskúšalo menej slovenských žien ako mužov
- 5.Farmári blokujú cesty naprieč celým Francúzskom na protest proti nízkym zárobkom a rastúcim nákladom (foto)