Hľadaj

Taxify môže mať problémy s GDPR, vodiči mali klientom posielať súkromné správy

Podnikanie Poslať

Taxify čelí v posledných dňoch vlne kritiky za zneužívanie telefónnych čísel vodičmi spolupracujúcimi s Taxify. Niektoré klientky mali dostať od vodičov spoločnosti Taxify súkromné správy, napríklad s pozvaním na stretnutie. Takéto správanie sa javí ako závažné porušenie GDPR. Pokiaľ boli vodiči Taxify viazaní mlčanlivosťou o údajoch, ktoré spracúvajú, k porušeniu povinností došlo aj z ich strany.

image

Foto: flickr.com

Aktualizované o vyjadrenie spoločnosti Taxify. 

Takúto situáciu je možné považovať za porušenie ochrany osobných údajov. V prípade invazívneho a intenzívnejšieho zásahu do súkromia by však bolo možné hovoriť aj o vyvodzovaní trestnoprávnej zodpovednosti.

 

Nezrozumiteľné a neúplné informácie

Spoločnosť Taxify však môže mať problémy so spracovaním osobných údajov z viacerých uhlov pohľadu. Konkrétne na Slovensku môže mať Taxify ťažkosti aj so zrozumiteľnosťou údajov, ktoré klientom poskytuje. „Len málokto sa pri využívaní rôznych služieb oboznamuje s podmienkami spracúvania osobných údajov. Klienti Taxify, ktorí sa chcú s podmienkami spracúvania osobných údajov oboznámiť sa toho na webovej stránke  až tak veľa nedozvedia. Navyše, pokiaľ majú problémy s prekladom cudzích jazykov, dozvedia sa ešte menej,“ upozorňuje Natália Hučková, expert na ochranu osobných údajov zo Skupiny Positive.

Positive

„Informácie o spracúvaní osobných údajov, ktoré sa nachádzajú na webovej stránke Taxify totiž nie sú v slovenčine pre zákazníkov vôbec dostupné. Obdobne sú na tom aj zákazníci z Českej republiky. Takéto formulovanie informácií o spracúvaní osobných údajov nespĺňa požiadavku zrozumiteľnosti. Poskytovanie informácií v zrozumiteľnej forme totiž požaduje samotný článok 12 nariadenia GDPR,“ dopĺňa.

GDPR podľa jej slov zároveň presne vymedzujú, aké informácie o spracúvaní osobných údajov je každý prevádzkovateľ povinný poskytnúť. Niektoré z týchto údajov sa na webovej stránke Taxify vôbec nenachádzajú. „Zákazníci nie sú informovaní o tom, či môžu požiadať o prístup k osobným údajom, alebo či im je daná možnosť uplatniť právo na zabudnutie,“ hovorí Hučková.

 

Primeranosť poskytovania telefónneho čísla

Taxify svojich zákazníkov informuje, že osobné údaje sú sprístupňované vodičovi poskytujúcemu službu pre konkrétneho zákazníka. Ten sa môže oboznámiť len s menom, telefónnym číslom a lokalizačnými údajmi zákazníka. Poskytovatelia služby Taxify v rôznych štátoch však k poskytovaniu telefónneho čísla pristupujú odlišne. V rámci informácií o spracúvaní osobných údajov je uvedené, že v niektorých krajinách je telefónne číslo maskované. Samotná spoločnosť Taxify však v informáciách určených klientom hovorí, že maskovanie telefónneho čísla je dostupné len v niektorých krajinách. „Uvedený stav môže byť zo strany verejnosti chápaný aj ako nedostatočné a neprimerané nastavenie bezpečnostných opatrení,“ upozorňuje Natália Hučková.

Telefónne číslo je pre vodiča v súčasnosti dostupné 24 hodín od uskutočnenia jazdy. To, že vodič má k dispozícii číslo klienta, môže byť totiž v konkrétnych situáciách užitočné. „Získavanie osobných údajov je možné len na konkrétne určené, výslovne uvedené a legitímne účely. Aj ďalšie spracúvanie osobných údajov musí vždy sledovať stanovený účel. V danom prípade ním je zaistenie poskytovania taxislužby, ktorej súčasťou môže byť aj komunikácia so zákazníkom v prípade, pokiaľ nastanú komplikácie týkajúce sa poskytnutia služby. Typickým príkladom je situácia, kedy sa vodič taxislužby a zákazník nemôžu „nájsť“. Využitie telefónneho čísla vodičom taxislužby na iné ako spoločnosťou Taxify určené účely, je možné považovať za porušenie ochrany osobných údajov. Osoby, ktoré spracúvajú osobné údaje by zároveň mali byť zaviazané prísnou mlčanlivosťou. Tá okrem iného znamená aj zákaz využitia spracúvaných osobných údajov pre vlastné potreby, prípadne potreby tretích osôb.“ uzatvára Natália Hučková.

Spoločnosť Taxify problémy pripúšťa. „Dostali sme informácie o situáciách, pri ktorých vodiči kontaktovali cestujúcich z osobných dôvodov pomocou telefónnych čísel, ktoré získali cez platformu Taxify. Taxify považuje toto správanie za neakceptovateľné zneužitie súkromia a porušenie zmluvných podmienok,“ hovorí Roman Sysel, Country Manager Taxify pre Slovensko a Česko.

„Za celú históriu posobenia Taxify na Slovensku sme zaznamenali 1 podobné hlásenie na 100 000 jázd. Obrátili sme sa na všetkých príslušných vodičov a vysvetlili im, že takéto správanie nie je akceptovateľné, upozornili ich a v prípade potreby zablokovali, aby ďalej nemohli využívať platformu Taxify. Upozorníme tiež všetkých ostatných vodičov služby Taxify pred takýmto správaním v budúcnosti,“ dopĺňa.

„Telefónne čísla sú v súčasnosti viditeľné po dobu 24 hodín od ukončenia jazdy a pomáhajú cestujúcim a vodičom nájsť sa navzájom a prípadne pomocť v prípade zabudnutej veci vo vozidle. Zdieľanie telefónnych čísel medzi užívateľmi je bežne praktizované vo všetkých dopravných, či donáškových službách,“ uzatvára Sysel. 

Múdro a spoľahlivo.
Poradíme vám s problematikou
GDPR
General Data Protection Regulation

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
1.8.2019 Natália Hučková

Nahrávanie hovorov? Výslovný súhlas je potrebný vždy

Uskutočňovanie hlasových záznamov z telefonických rozhovorov je v súčasnosti oveľa jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Nahrávanie je ...

11.7.2019 Natália Hučková

Spoločnosti British Airways hrozí obrovská pokuta. Neochránila údaje o cestujúcich

Leteckej spoločnosti British Airways hrozí za porušenie ochrany osobných údajov pokuta až vo výške 183 miliónov libier (204,4 milióna eur). ...

23.5.2019 Natália Hučková

Minulý rok bol prípravou na GDPR, tento môže byť ťažší

V máji uplynie rok od okamihu, keď nariadenie GDPR nadobudlo svoju účinnosť. O ochrane osobných údajov sa však začalo hovoriť oveľa viac ...

18.4.2019 Jana Čipková

Mýtus o GDPR #4: Žiadosti o prenos osobných údajov klienta musí finančný agent vždy vyhovieť

Právo na prenosnosť osobných údajov patrí medzi práva dotknutých osôb, ktoré zaviedlo až nariadenie GDPR. Vzhľadom na to, že mnohí ...

11.4.2019 Natália Hučková

Firmy robia pri ochrane osobných údajov množstvo chýb

Zohľadniť GDPR v rámci činnosti spoločností nie je vôbec jednoduché. Preskúmať, kde všade dochádza k spracúvaniu osobných údajov, je ...

27.2.2019 Natália Hučková

Kontroly ochrany osobných údajov čakajú v tomto roku najmä verejnú správu

Úrad na ochranu osobných údajov SR (ÚOOÚ) informoval, na aké subjekty si posvieti v roku 2019. Kontrolám sa nevyhnú najmä subjekty verejnej ...

19.2.2019 Redakcia FinReport

Weby, e-shopy a GDPR v podaní Natálie Hučkovej

V utorok sa na pôde Slovenskej technickej univerzity (STU) uskutočnil workshop pre študentov s názvom „Navrhuj weby a e-shopy v súlade s ...

14.2.2019 Jana Čipková

Kto môže byť zodpovednou osobou podľa GDPR

Od nadobudnutia účinnosti nariadenia GDPR ubehlo takmer trištvrte roka, no množstvo spoločností stále nerozumie aký je prínos jej ...

13.2.2019 Redakcia FinReport

Natália Hučková spíkerkou workshopu o GDPR v online prostredí

Softvérová spoločnosť Positive v spolupráci so Študentským parlamentom elektrotechnikov a informatikov STU organizuje v utorok 19. februára o ...

8.2.2019 Natália Hučková

Pozor na podozrivý certifikát GDPR

S účinnosťou nariadenia GDPR sa zároveň aj výrazne zvýšil počet poskytovateľov služieb súvisiacich s ochranou osobných údajov. Výber ...

7.2.2019 Natália Hučková

Firmy si pýtajú súhlas na spracovanie údajov aj vtedy, keď nemusia, upozorňuje ÚOOÚ

Pri príležitosti Medzinárodného dňa ochrany osobných údajov usporiadal Úrad na ochranu osobných údajov SR (ÚOOÚ) odborný workshop, ...

4.2.2019 Natália Hučková

Mýty o GDPR #3: Klient má za každých okolností právo na vymazanie údajov z databáz

Po nadobudnutí účinnosti Nariadenia GDPR sa ukázalo, že práve právo na vymazanie, respektíve „právo na zabudnutie“, bude jedným ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Ecocapsule sa vrátila zo sveta. Prenajať sa dá v bratislavskej štvrti Zuckermandel
  2. 2.
    Prezident Trump ľutuje, že clá na dovozy z Číny nezvýšil ešte viac
  3. 3.
    Za pokles preferencií OĽaNO môže podľa politológa do istej miery aj vznikajúca Kiskova strana
  4. 4.
    Izrael ostreľoval ciele Hamasu, náletom predchádzalo vystrelenie troch rakiet z Pásma Gazy
  5. 5.
    Foto: Opička aj odvolajte Jankovskú, bolo na transparentoch na proteste pred ministerstvom spravodlivosti