Straty v gastro biznise sa budú rátať na jar, ohrozených je 60 % podnikov
Zatvorené reštaurácie, neskôr prevádzka s obmedzeniami, potom letná sezóna, následne druhá vlna pandémie koronavírusu, a teraz tvrdý lockdown. Počas uplynulých 10 mesiacov si mnohí podnikatelia v gastro biznise siahli na podnikateľské dno. Už dnes je mnohým jasné, že všetci sa z neho zrejme neodrazia.

Foto: Shutterstock
Gastro podnikatelia počas zákazu vychádzania bojujú o prežitie
Koncom roka 2020 mali reštaurácie otvorené pre svojich zákazníkov aspoň terasy. Aj keď teploty vysedávaniu vonku nepriali, mnohé reštaurácie to vnímali v duchu „keď neprší, aspoň kvapká“. O dva mesiace však museli zatvoriť aj terasy. Medzitým mali čiastočný lockdown, no a od 1. januára 2021 platí, že zákazník si jedlo môže len kúpiť a zobrať si ho domov. Teda pokiaľ mu zákaz vychádzania vôbec umožní po jedlo si prísť.
Gastro zariadenia tak môžu fungovať len ako výdajne jedál a nápojov, alebo prostredníctvom donáškovej služby. Zvládnutie zákazu vychádzania je pre mnohých gastro podnikateľov doslova otázkou podnikateľského prežitia či smrti.
Viaceré združenia a platformy na podporu gastra hovoria o kritickej situácii. „Uvidíme, ako sa podarí prežiť prevádzkam lockdown,“ reaguje hovorkyňa iniciatívy Pomoc pre gastro Magdaléna Koreny s tým, že najhoršie je to, že nikto nevie, kedy sa táto situácia skončí.
Zimu nemusí „prežiť“ viac ako polovica podnikov
Počas prvej vlny pandémie ukončilo činnosť 20 % podnikateľov v gastro biznise. Podľa jesenného prieskumu platformy #StáleMámeChuť, ktorá zastrešuje viacero gastro organizácií a iniciatív, pokiaľ nepríde výrazná pomoc od štátu, v ohrození je až 60 % podnikov.
To by pri súčasných 12-tisíc podnikoch znamenalo krach približne 7 200 prevádzok. Gastro odvetvie na Slovensku pritom generuje obrat 1,4 miliardy eur ročne a priamo zamestnáva 53-tisíc pracovníkov a nepriamo 40-tisíc dodávateľov surovín a služieb.
Aktuálne smeruje do konkurzu aj majiteľ značky Gastronet, ktorá stojí za konceptom Pizza Mizza. Dve posledné prevádzky, v obchodných centrách v Bratislave, zatvorili už na jar. Dôvodom bola koronakríza. Zákazníci si však obľúbené talianske jedlo môžu kúpiť ešte v jej troch fungujúcich franšízach.
V novembri 2020 ohlásila koniec jedna z najstarších kaviarní Carpano v Košiciach. Na trhu bola 50 rokov. V decembri ohlásila koniec aj obľúbená Vináreň Reštaurácia pri Kaplnke v bratislavských Vajnoroch.
Menej pijeme v reštauráciách, vynahrádzame si to doma
Výrazný pokles o 40 % zaznamenal za prvý polrok 2020 aj predaj piva v reštauráciách. Uvádza to Slovenské združenie výrobcov piva a sladu. Prepad spôsobili zatvorené či obmedzené prevádzky. Celkový predaj piva sa však výrazne neznížil. V priebehu prvého polroka 2020 to bolo iba o 5 % menej. Spotrebitelia si čapované pivo nahradili baleným, ktoré si kupovali v potravinách, aby ho vypili doma.
Pomoc pomôže, nie je však liekom na všetko
Hygienické opatrenia a zmeny zákazníckeho správania zasiahli všetky gastro prevádzky. Organizácie vítajú pomoc od štátu, ktorou je príspevok na zamestnancov (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR), pomoc s nájomným (Ministerstvo hospodárstva SR) a dotácia pre gastro sektor do 10 % stratených obratov (Ministerstvo dopravy a výstavby SR).
Na druhej strane však hovoria, že pomoc sama osebe nestačí. „Pomôže kompenzovať iba časť nákladov prevádzok v sektore gastro služieb, a je len jedným z krokov na riešenie dlhodobo kritickej situácie,“ vysvetľuje prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Jana Shepperd.
„Ak sa to nezmení, mnohé gastro prevádzky neprežijú zimu,“ myslí si M. Koreny s tým, že prijatie šiestich opatrení, ktoré iniciatíva Pomoc pre gastro navrhla ešte v decembri 2020, je stále aktuálne a potrebné.
Šesť opatrení iniciatívy Pomoc pre gastro
-
Stopercentná náhrada mzdy bez zbytočnej byrokracie.
-
Štátne záruky za úvery pre gastro prevádzky.
-
Podpora nájomného bez spoluúčasti prenajímateľa.
-
Priama finančná podpora konzumácie v gastro podnikoch.
-
Jasné podmienky pre opätovné otvorenie prevádzok.
-
Dlhodobé zníženie DPH na stravovacie služby na 10 %.
„Robíme všetko pre to, aby sme z rezortu práce pomohli čo najviac zamestnávateľom, zamestnancom či živnostníkom. Prvá pomoc má výsledky, žiadateľom už odišlo takmer 800 miliónov eur,“ reaguje hovorkyňa Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Veronika Pažičová s tým, že pomoc bude pokračovať po celý rok 2021 a následne sa preklopí do trvalého fondu udržania zamestnanosti.
Šancu majú tí, ktorí sa prispôsobia
Niektoré podniky na Slovensku sa aj napriek poklesu tržieb rýchlo prispôsobili a vyťažili zo situácie, čo sa dalo. Napríklad sieť prevádzok McDonald´s na Slovensku stavila počas pandemického roka 2020 na inovatívne spôsoby predaja, ktoré preukázali potenciál tohto konceptu.
„Ako najdostupnejšie a najkľúčovejšie predajné kanály sa ukázali výdajné okienka, služba „takeaway“ a doručovacia služba McDelivery, kde sme počas roka rozširovali rozvozové zóny,“ vysvetľuje PR supervízorka Lucia Poláčeková s tým, že pôvodne túto službu v Bratislave poskytovali štyri reštaurácie. V priebehu minulého roka pribudlo ďalších dvanásť. Okrem toho v McDonald´s na Slovensku neprepúšťali žiadnych interných pracovníkov, dokonca prijímali nových ľudí.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Mnohí ľudia majú problémy so splácaním dlhov, hrozia im exekúcie
- 2.Parlament schválil novelu zákona o príspevku pri narodení dieťaťa. Ktoré mamičky dostanú viac peňazí?
- 3.Poslanci rozhodli: Spotrebná daň z liehu sa zvyšuje o 30 %
- 4.Tohtoročná Veľká noc nebude štedrá. Slováci plánujú šetriť viac ako v predchádzajúcich rokoch
- 5.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení