Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Slováci skúšajú šťastie v e-commerce. Toto je top 5 rád, ako uspieť

Redakcia FinReport Podnikanie Poslať

Polovicu tržieb e-shopov na Slovensku generujú približne dve desiatky najväčších elektronických obchodov pôsobiacich na trhu. O druhú polovicu tržieb sa stará zvyšných približne 15-tisíc menších predajcov. Priemerná tržba slovenského e-shopu predstavuje 57-tisíc eur, pričom medián (stredná hodnota) je len 7-tisíc eur. Výrazný nepomer medzi najväčšími hráčmi a zvyškom trhu potvrdzuje, že väčšina majiteľov na Slovensku má e-shop skôr ako doplnkový príjem.

Rady, ako uspieť v e-commerce

Foto: Freepik

Mnohí si len privyrábajú

Medziročný nárast počtu e-shopov na Slovensku je približne na úrovni až 30 %. Z čísel spoločnosti Upgates, ktorá poskytuje riešenia pre e-shopy, vyplýva, že čoraz viac Slovákov skúša šťastie v e-commerce, pričom týmto spôsobom si chcú len privyrábať.

Aby však ich podnikanie malo šancu na úspech, mali by podľa marketéra Michala Benatzkeho pamätať na týchto päť základných vecí, ktoré robia e-shop úspešným.

1) Produkty a konkurencieschopné ceny

Aj napriek technológiám naďalej platí, že základným faktorom úspechu e-shopu je sortiment. „Ak sa obchodník netrafí do vkusu zákazníkov, budú všetky ďalšie kroky smerom k úspechu jeho projektu extrémne náročné. Potenciál úspešnosti produktu sa dá dopredu odhadnúť prostredníctvom rôznych marketingových nástrojov, ako napríklad Google Trends, Collabim či Marketing Miner,“ vysvetľuje odborník.

95101

Okrem produktov musí mať obchod aj dobre nastavené ceny. To platí nielen v segmentoch s vysokou konkurenciou, ale aj pri originálnom tovare, napríklad vlastnej výroby. Dôležité je cenu nastaviť tak, aby bola pre spotrebiteľa akceptovateľná a zároveň zohľadnila aj know-how, náklady a primeranú maržu.

2) Moderný dizajn a nákupný proces

Úspechu v konkurenčnom prostredí pomôže moderné a vizuálne atraktívne riešenie, ktoré je používateľsky jednoduché. Ak príde zákazník na zastaralý či nepohodlný e-shop, stačí jeden klik a je preč. Preto je kľúčové ísť s dobou a neustále na rozvoji projektu pracovať.

82583

Do nákupného procesu spadajú aj možnosti platby. Väčšina ľudí platí na internete platobnou kartou a očakáva aj moderné platobné metódy, ako sú Apple Pay, Google Pay a ďalšie. Ak zákazník na konci nákupného procesu zistí, že e-shop ponúka len prevod a dobierku, je vysoká šanca, že objednávku nedokončí.

3) Automatizácia procesov

Kvalitné e-shopové riešenie môže byť prínosom pre obchodníka aj z pohľadu automatizácie rutinných procesov spojených s prevádzkou e-shopu. Automatizácia dokáže ušetriť množstvo času, ktorý môže majiteľ venovať ďalšiemu rozvoju podnikania.

4) Zákaznícky servis

Dôraz na kvalitný, ústretový a podporný zákaznícky servis sa mnohonásobne vráti. Nestačí však len radiť s výberom tovaru, dôležité je aj vzdelávanie a osveta. Spotrebitelia si dnes navyše potrpia na nadštandardnú starostlivosť, a to pri výbere aj reklamácii tovaru.

„E-shop by mal klásť veľký dôraz aj na získavanie zákazníckych recenzií – pre obchod aj pre samotný produkt. Veľká čítanosť dáva veľkú váhu recenziám ostatných používateľov. Tu treba pamätať, že negatívna recenzia nahnevaného zákaznícka môže dnes spôsobiť oveľa väčšie škody ako náklady spojené s vrátením tovaru. Ak sa zákazníkovi venujeme, je možné, že svoj nákup v budúcnosti zopakuje aj napriek prípadnej nepriaznivej skúsenosti,“ upozorňuje odborník.

5) Smart marketing

E-shop sa musí k zákazníkovi dostať čo najbližšie. Majiteľ musí sledovať marketingové trendyskúšať rôzne kanály. Nie je dôležité predávať všade, ale spoznať, čo funguje. Cieľom marketingu nemá byť len zvýšenie počtu objednávok, dôležité je aj budovanie povedomia o značke a budovanie zákazníckej základne. Získavanie nových zákazníkov je oveľa drahšie ako motivovanie existujúcich k opakovaným nákupom.

logo
Prečítajte si tiež:
19.7.2024 Mário Špilberger

Ako si v zahraničí vybrať hotovosť čo najvýhodnejšie?

Aby sme mali prístup k svojim financiám na dovolenke, je dobré mať so sebou hotovosť v mene danej krajiny, ktorú si môžeme zvyčajne zameniť ...

19.7.2024 Martin Jamnický

Aké zmeny čakajú na živnostníkov a SZČO počas tohtoročného leta

Na väčšinu živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) čakajú v lete zmeny, ktoré súvisia s ich odvodovými ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok po štyroch týždňoch rastu konečne mierne klesli

Nárast cien pohonných látok na Slovensku sa konečne zastavil. Počas druhého júlového týždňa zlacneli oba druhy benzínov aj motorová ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Futbalové Euro prinieslo masívny nárast tržieb v nemeckých reštauráciách, najviac v Dortmunde

Každé veľké športové podujatie prináša aj ekonomický rozmach daného regiónu napríklad v podobe zvýšených tržieb pre poskytovateľov ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Štátnemu rozpočtu by mala pomôcť nová daň z bankových prevodov

Schyľuje sa k ďalšej dani, na ktorú by sa mali poskladať všetci občania Slovenska. Podľa Denník N vláda chystá zdanenie všetkých ...

18.7.2024 Martina Staňová

Klimatické zmeny menia prístup poisťovní k oceňovaniu poistných rizík

Dôsledky klimatických zmien sú čoraz zreteľnejšie. Príkladom je zvyšujúca sa frekvencia prírodných katastrof, akými sú povodne, búrky, ...

17.7.2024 Redakcia FinReport

V druhom štvrťroku 2024 stúpol počet bankrotov o 30 %

Počas prvého polroka tohto roka zbankrotovalo na Slovensku 4 688 dlžníkov. Takmer dve tretiny z nich (64 %) boli muži, zvyšných 36 % ...

13.7.2024 Redakcia FinReport

Podvodné e-shopy pripravujú Slovákov o peniaze, na toto si dajte pozor

Online nakupovanie je rýchle, pohodlné a neraz aj výhodnejšie ako nakupovanie v kamenných obchodoch. Potrebné je však rešpektovať jeho ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Počet konkurzov rastie, oproti vlaňajšku sa zdvojnásobil

V júni 2024 išlo na Slovensku do konkurzu 38 právnických subjektov, z toho vyše 86 % predstavovali eseročky. V porovnaní s minuloročným ...

11.7.2024 Klaudia Lászlóová

Cestovní šmejdi pripravili Slovákov o stovky tisíc eur

Kupovať si zájazd či iné cestovateľské služby cez internet alebo sociálne siete môže namiesto lacnej dovolenky priniesť zákazníkovi ...

7.7.2024 Redakcia FinReport

Obchodník vás pri nakupovaní môže „dostať“ aj legálnym spôsobom

Občania – spotrebitelia sa počas svojho života stretávajú nielen s korektným prístupom obchodníkov, ale občas aj s nekalými praktikami a ...

30.6.2024 Redakcia FinReport

Platobná morálka: Priemerný čas na uhradenie faktúry na Slovensko je 46 dní

Platobná morálka slovenských odberateľov sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zlepšila. Rok 2023 patril k najhorším, a preto je ...

27.6.2024 Redakcia FinReport

Na Slovensku pribúdajú firemné bankroty, medziročne ich je o 9 % viac

Počet doterajších firemných bankrotov na Slovensku v tomto roku prekonáva minuloročné čísla. Za prvých päť mesiacov ich je o 9 % viac ...

26.6.2024 Robert Juriš

Apple je prvou značkou na svete, ktorej hodnota prekonala hranicu 1 bilión dolárov

Najhodnotnejšie brandy na svete stále patria technologickým firmám. Tento trend sa už niekoľko rokov nemení, pričom prvé štyri priečky v ...

20.6.2024 Redakcia FinReport

Veľké firmy musia reportovať svoje ESG, pridajú sa k nim aj menšie, pomôžu kalkulačky

Začiatkom tohto roka nadobudla platnosť nová smernica Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD, ktorá spoločnostiam s viac ako 500 ...

20.6.2024 Redakcia FinReport

Vyvinuli aplikáciu na elektronické podpisovanie dokumentov bez čítačky priamo v mobile

Občianske združenie Slovensko.Digital vytvorilo novú mobilnú aplikáciu Autogram v mobile, pomocou ktorej je možné vytvárať elektronické ...

11.6.2024 Redakcia FinReport

Svetovým podnikateľom roka 2024 sa stal Ind Vellayan Subbiah EY

Za víťaza tohtoročného svetového finále súťaže EY Podnikateľ roka bol na slávnostnom ceremoniáli v monackom Salle des Etoiles vyhlásený ...

11.6.2024 Redakcia FinReport

Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo uzatvoril poskytovanie grantov na patenty

Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo oznámil, že počet žiadostí o poskytnutie takzvaného Poukazu 3 z Fondu pre podporu malých a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay