Hľadaj

Sedem rád, ako manažovať firemné pohľadávky a predchádzať tak obchodným rizikám

Martin Jamnický Podnikanie Poslať

Súčasná veľmi ťažko predvídateľná hospodárska situácia môže v mnohých spoločnostiach viesť k problémom s peňažnými tokmi. Rozhodujúce je predchádzať omeškaniu platieb, a ak sa v obchodnom reťazci vyskytne problém, tak okamžite spustiť vymáhanie pohľadávky od obchodného partnera. Firmy však často reagujú neskoro, alebo nemajú dostatočné vedomosti, ako riadiť úvery a ako zlepšiť prevenciu podnikateľských rizík. Preto prinášame TOP 7 rád, ako lepšie ochrániť svoju spoločnosť.

Znížiť podnikateľské riziko pomôže prevencia

Foto: Shutterstock

1) Jasné zásady poskytovania úverov

Riadenie predaja a riadenie úverov sú dve samostatné funkcie. „Firmy by vždy mali mať stanovené jasné zásady poskytovania úverov zákazníkom vrátane úverových podmienok, úverových limitov a lehôt splatnosti. A tieto zásady by mali vopred oznámiť svojim odberateľom, respektíve obchodným partnerom, čím predídu nedorozumeniam,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Coface Slovenská republika a Česko Ján Čarný.

2) Preverte si partnerskú spoločnosť

Pred dohodou o úverových podmienkach by si mal každý podnikateľ preveriť úverovú bonitu svojho obchodného partnera preskúmaním jeho úverovej histórie, úverového skóre a histórie platieb. Vyhne sa tak obchodným partnerom, ktorí pravdepodobne nebudú úver splácať. Ak na to firma nemá kapacity či možnosti, je lepšie sa obrátiť na profesionálov, ktorí majú skúsenosti s riadením pohľadávok.

78182

V prípade pasívneho dopytu zo strany nového zákazníka je vhodné dbať na zvýšenú opatrnosťpreverenie takéhoto potenciálneho partnera, pretože aj na Slovensku sa už vyskytli prípady, pri ktorých sa dodávatelia stávajú obeťami krádeže identity, keď podvodné štruktúry konajú v mene etablovaných spoločností s cieľom nezákonne vylákať tovar, za ktorý nikdy nezaplatia.

3) Zostaňte maximálne informovaní

Vstupom do obchodného združenia alebo profesijnej organizácie vo vašom odvetví môžete pravidelne sledovať svojich obchodných partnerov prostredníctvom diskusií s ľuďmi, ktorí s nimi tiež obchodujú či spolupracujú.

4) Poistite si svoje obchodné transakcie

Podnikatelia by si mali chrániť svoje podnikanie poistením si úverov. „Mnoho firiem stále podceňuje význam manažmentu pohľadávok nielen pokiaľ ide o samotné informácie, ale aj prevenciu a poistenie pohľadávok. Týmto poistením sa spoločnosť vyvaruje nepríjemnému prekvapeniu z nezaplatenia pohľadávok, ktoré môže mať fatálny vplyv na cash flow a následnú druhotnú platobnú neschopnosť,“ upozorňuje J. Čarný.

Je vždy lepšie nedodať a vybrať si iného odberateľa, ako dodať a nemať zaplatené. Poisťovňa totiž dokáže podvodné firmy vo väčšine prípadov odhaliť. Vďaka poisteniu podnikateľ outsourcuje celý proces manažovania pohľadávok, vďaka čomu sa môžete venovať svojmu core biznisu.

5) Nedovoľte ľahké prekročenie úverových limitov

Ak sa obchodný partner oneskorí s platbou, je potrebné okamžite ho kontaktovať a pripomenúť mu jeho povinnosť. To môže pomôcť vyhnúť sa dlhotrvajúcim omeškaniam a prípadnému nesplácaniu záväzku. „Je treba mať vždy na pamäti, že nedostatočná ráznosť na začiatku by sa neskôr mohla vypomstiť,“ podotýka riaditeľ spoločnosti.

6) Uschovajte si, alebo žiadajte dôkaz

Čo je na papieri, to sa počíta,“ pripomína odborník s tým, že ústne dohody v prípadnom spore nepomôžu. Aj preto je vždy potrebné uschovať si alebo si vyžiadať potvrdené doklady o dodaní tovaru či poskytnutí zakúpených služieb. Dôležité je uistiť sa, že zákazník nemá žiadne výhovorky na neskoršie zadržanie platby.

Pri dohode o osobitných platobných podmienkach treba zostať primerane flexibilný a nezabudnúť všetky dohody plne zdokumentovať a dôsledne ich sledovať. Okrem dokladov preukazujúcich dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb sa často podceňuje aj skupina dokladov preukazujúcich právny titul pohľadávky voči zákazníkovi. Pokiaľ je to možné, vhodné je uprednostniť písomné kúpne zmluvy alebo písomné objednávky než zmluvy uzatvárané prostredníctvom telefonátov, sociálnych sietí a chatov alebo len ústne.

7) Úver monitorujte pomocou špeciálnych nástrojov

Za zváženie stojí aj využitie technológií na automatizáciu procesov riadenia úverov, ako sú kontroly, fakturácia a pripomínanie platieb. To pomôže zefektívniť operácie a znížiť počet chýb. Účinný je pravidelný monitoring kreditu odberateľov, aby bolo zrejmé, že si plnia svoje platobné záväzky. Uľahčí to včasnú identifikáciu potenciálnych problémov a prijatie nápravných opatrení.

„Nikdy a nikde nesmie chýbať mechanizmus kontroly a preverenia partnera, s ktorým plánujeme obchodovať. V súčasnosti existuje široká škála informačných a poisťovacích spoločností, ktoré poskytujú kompletný prehľad o väčšine obchodných partnerov, a to celosvetovo,“ dodáva J. Čarný.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
4.11.2025 Redakcia FinReport

Ako vysvetliť financie bežným ľuďom? Rozhovor s M. Čizmazia o realite finančného sprostredkovania

V tejto epizóde podcastu sa rozprávame s Miriam Čizmazia o svete finančného sprostredkovania a o tom, ako sa mení pod vplyvom nových ...

4.11.2025 Tlačová správa

Cudzinci nie sú len dočasnou výpomocou. Stávajú sa stabilnou súčasťou slovenského trhu práce

Na Slovensku dnes pracuje už viac než 135-tisíc cudzincov, čo predstavuje takmer 7 % pracovnej sily. Podiel zahraničných pracovníkov stúpa ...

4.11.2025 Redakcia FinReport

Investuje len štvrtina Slovákov, najčastejšie do 800 eur ročne, ukazujú dáta Amundi

Slováci zhodnocujú svoje úspory najčastejšie na sporiacich účtoch, ktoré často neporazia ani ...

3.11.2025 Redakcia FinReport

Je zlato na vrchole? Filip Horáček o nákupoch centrálnych bánk, BRICS a budúcnosti zlata

V tejto epizóde podcastu sme sa rozprávali s Filipom Horáčkom, obchodným riaditeľom spoločnosti IBIS InGold, o tom, prečo centrálne banky vo ...

3.11.2025 Tlačová správa

Rekordný rok: finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových priznaní

Počet spracovaných daňových priznaní v roku 2025 prekonal doterajšie rekordy. Finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových ...

31.10.2025 Roland Régely

Zlato žiari ako nikdy predtým. Je teraz ten správny čas investovať?

Cena zlata prepisuje rekordy a odborníci hovoria o „investícii generácie“. No zatiaľ čo jedni vidia v žltom kove bezpečný prístav v ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

Positive dnes oslavuje 20 rokov. Kde sa začal príbeh Positive?

Moja mama mi hovorila: „veď ty sa zamestnáš a uvidíš...“. Ja som si vtedy povedal, že sa nikdy nezamestnám a zatiaľ som to dodržal ...

27.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Matejom Suchom o psychológii zákazníka

Ako rozmýšľa zákazník a prečo sa často nespráva tak, ako by sme čakali? V tomto podcaste sa s Matejom Suchom, zakladateľom a CEO ...

20.10.2025 Redakcia FinReport

Služby Packety využívame na Slovensku už 10. rok

Značka Packeta bola založená v roku 2010 v Českej republike, kde bolo otvorené aj prvé výdajné miesto. O 3 roky neskôr mala už 100 ...

28.8.2025 Redakcia FinReport

Najväčšia reforma slovenského školstva za 20 rokov: povinná škôlka pre deti od 3 rokov a maturita z matematiky

Slovenské školstvo čaká rozsiahla reforma. Siedem nových zákonov zmení vzdelávací systém od materských škôl až po univerzity, s cieľom ...

24.8.2025 Redakcia FinReport

Projekt Ľudia a hrady: Práca pre znevýhodnených a oživenie pamiatok

Národný projekt Ľudia a hrady nielen obnovuje slovenské hrady a zámky, ale zároveň vytvára stovky pracovných miest pre znevýhodnených ...

1.8.2025 Tlačová správa

Zdravotná poisťovňa Dôvera a Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach sa dohodli na novej zmluve

Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach a zdravotná poisťovňa Dôvera sa dohodli na pokračovaní spolupráce tak, že ...

31.7.2025 Redakcia FinReport

Slovensko otvára diskusiu o zákone o umelej inteligencii

Ministerstvo investícií reaguje na európsky AI Akt a technologický vývoj otvorením verejnej diskusie o návrhu zákona o umelej inteligencii. ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

5.6.2025 Tlačová správa

Jarná ITAPA 2025: Kyberbezpečnosť ako spoločenská aj strategická výzva

Bratislava, 5. jún 2025 – Témy druhého dňa konferencie Jarná ITAPA 2025 potvrdili, že kybernetická bezpečnosť nie je len technická ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay