S občianskym preukazom vydaným pred 20. júnom 2021 už daňové priznanie nepodáte
Mnohí podnikatelia musia začiatkom tohto roka vyriešiť dilemu pri podávaní daňového priznania. S občianskym preukazom vydaným pred 20. júnom 2021 to už totiž nie je možné. Musia si vybaviť nový preukaz s biometrickými údajmi, prípadne použijú pôvodný doklad s novým dočasným certifikátom, alebo priznanie podajú prostredníctvom dohody o elektronickej komunikácii s daniarmi.

Foto: MV SR
Nekončia preukazy, len certifikáty
Ministerstvo vnútra SR zdôraznilo, že staršie občianske preukazy nekončia. Inak povedané, aj tí, ktorí majú občiansky preukaz vydaný pred spomínaným 21. júnom 2021, ho môžu používať naďalej až do konca jeho platnosti. Problémom sú len podpisové certifikáty k týmto „starším“ občianskym preukazom. Ich platnosť sa skončila hromadne všetkým ich majiteľom, a to 31. decembra 2022.
Občania, živnostníci a podnikatelia, ktorí vlastnia tieto občianske preukazy, ich tak už viac nemôžu používať na elektronickú komunikáciu a podpisovanie úradných dokumentov.
Podávanie daňového priznania, ktoré treba stihnúť v riadnom termíne do 31. marca 2023, je pre majiteľov starších dokladov možné tromi spôsobmi a takmer pri všetkých z nich je potrebná akcia zo strany občana.
Rezort vnútra tiež pripomenul, že okrem kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP) zostávajú zachované všetky ostatné digitálne funkcie elektronického občianskeho preukazu. Naďalej sa teda možno prihlasovať do portálu Finančnej správy SR či využívať ostatné e-služby v rámci Slovensko.sk, ktoré nevyžadujú elektronické podpisovanie.
Alternatíva č. 1: Dočasný certifikát
Na starší, teda pôvodný občiansky preukaz, možno nahrať nový typ dočasného certifikátu. Umožňuje to nová vyhláška o uznaných spôsoboch autorizácie z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Vďaka tomu si občan zabezpečí možnosť podpisovania elektronických dokumentov do 30. júna 2023.
Ministerstvo vnútra SR pre tento prípad zverejnilo podrobnú príručku. Na vykonanie tohto úkonu budete potrebovať približne 15 minút času a okrem občianskeho preukazu a čítačky aj aplikáciu eID klient. Všetko potrebné k vybaveniu dočasného certifikátu potom vykonáte cez Ústredný portál verejnej správy www.slovensko.sk.
Alternatíva č. 2: Nový občiansky preukaz
Tí, ktorým dočasné riešenie nevyhovuje, môžu požiadať o vydanie nového občianskeho preukazu s biometrickými údajmi. Nevýhodou môžu byť prípadné dlhšie čakacie lehoty, pretože od začiatku decembra minulého roku požiadalo o nový občiansky preukaz už vyše 130-tisíc ľudí.
O nový občiansky preukaz môže občan požiadať v ktoromkoľvek oddelení dokladov na Slovensku. Nesmie pritom zabudnúť na to, že k podávaniu daňového priznania nestačí len nový občiansky preukaz, ale aj sfunkčnenie možnosti elektronického podpisovania.
Platí, že každý nový občiansky preukaz musí mať nanovo aktivovaný elektronický podpis. Ak ho teda občan už mal aktivovaný na predošlom doklade, nestačí to, potrebné je o aktiváciu opätovne žiadať.
Ministerstvo vnútra upozorňuje, že ak si nový občiansky preukaz s biometrickými údajmi necháte zaslať kuriérom do vlastných rúk, bezpečnostný kód (BOK) potrebný k elektronickej komunikácii je potrebné aktivovať už pri prvej návšteve dokladov. Pri vyzdvihnutí dokladu kuriérom či cez internet dodatočne táto možnosť neexistuje a pre občana by znamenala novú návštevu oddelenia dokladov.
Koľko stojí nový občiansky preukaz?
Vydanie občianskeho preukazu v štandardnej 30-dňovej lehote stojí 4,50 eura, za expresné vydanie do dvoch dní si treba pripočítať ďalších 20 eur. Na bezplatné vydanie nového občianskeho preukazu majú nárok tí občania, ktorým sa končí platnosť dokladu. Urobiť tak môžu najskôr 180 dní pred ukončením tejto platnosti.
Alternatíva č. 3: Dohoda s daniarmi
Ak živnostník alebo podnikateľ v minulosti podpísal s Finančnou správou SR dohodu o elektronickom doručovaní, na podpis daňového priznania nebude potrebovať občiansky preukaz. Takýto občan podá daňové priznanie rovnakým spôsobom ako uplynulé roky a nemusí dodatočne nič vybavovať.
Ak občan takúto registráciu nemá, môže si ju vybaviť aj v súčasnosti, registračný proces však trvá niekoľko dní a vyžaduje si viacero úkonov. Občan k vybaveniu potrebuje vyplniť registračný formulár, kde si zvolí heslo a identifikačný kód. Finančná správa SR potom vyzve občana na aktiváciu cez e-mail a žiada tiež opätovné potvrdenie informácií.
Poslednou zastávkou je osobná návšteva daňového úradu, kde občan získa dohodu o elektronickom doručovaní. Daňový úrad následne overí žiadosť, občana zaregistruje a prostredníctvom informačného e-mailu tiež zašle prihlasovacie údaje na portál Finančnej správy SR.
Ministerstvo vnútra upozorňuje, že uvedeným spôsobom možno vykonať len niekoľko úkonov. Na všetko ostatné rezort odporúča vybaviť si nový občiansky preukaz s biometriou.
Platí to napríklad pre tých, ktorí využívajú elektronické služby katastra nehnuteľností, ale aj ministerstva vnútra. „Ktokoľvek, kto chce od 1. januára 2023 využívať elektronické služby Národnej evidencie vozidiel SR, centrálnej ohlasovne či matriky, musí mať občiansky preukaz vydaný po 20. júni 2021,“ dopĺňa ministerstvo vnútra.
Kľúčové slová
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Nestlé znižuje svoju ekologickú stopu
- 2.Maximálna hypotéka od júla 2023 opäť klesne a dosiahne na ňu menej ľudí
- 3.Karadžič bude pykať za genocídu v Srebrenici, doživotie strávi v britskom väzení
- 4.Penta sa obula do koalície PS/Spolu, ich Lex Haščák vníma ako populistický nezmysel
- 5.Počet dokončených bytov síce stúpol, no zároveň klesol počet tých, ktorých výstavba sa práve začala