Prognóza: Päť najsilnejších trendov v e-commerce pre rok 2024
E-commerce patrí medzi rýchlo sa vyvíjajúce odvetvia. Využívanie moderných technológií a vysoký dopyt spotrebiteľov nútia e-shopy zefektívňovať svoje procesy a ponúkať čoraz komplexnejšie služby. Toto je päť najsilnejších trendov, ktoré by toto odvetvie malo definovať v roku 2024.

Zdroj: Freepik
1) Pomalý návrat k rastu
Po „boome“, ktorý prinieslo pandemické obdobie, bol rok 2023 bol pre segment e-commerce rokom poklesu. Išlo o trend, ktorý bol doteraz bezprecedentný, no trh majiteľom e-shopov pripomenul, že výkyvy sú súčasťou podnikania.
„V roku 2023 by sa e-shopy mohli vrátiť na rastovú trajektóriu. Prognóza americkej výskumnej spoločnosti Forrester pre západoeurópsky trh očakáva, že e-commerce porastie na trhoch, ako sú Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia a Španielsko v priemere o 9,2 %. Vzhľadom na prepojenosť trhov v rámci Európy môžeme očakávať, že podobný trend príde, hoci s určitým oneskorením, aj na Slovensko,“ vysvetľuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.
2) Podvodníci budú sofistikovanejší
Cieľom podvodníkov v online priestore je najčastejšie vylákať citlivé údaje, ako napríklad prístupy k bankovým účtom. Okrem sociálnych sietí, e-mailov či predajných inzerátov podvodníci skúšajú stále nové kanály, pričom sa nehanbia vydávať sa ani za dôveryhodné spoločnosti.
Internetové spoločnosti musia vynakladať čoraz väčšie úsilie, aby najmä svojich menej pozorných spotrebiteľov chránili pred hrozbou podvodu. Najúčinnejší spôsob je intenzívne vysvetľovať, ako rozoznať podvodné správy od pravých.
3) Konkurencia v podobe online trhovísk
Trend internetových trhovísk (marketplace) postupne prichádza zo západnej Európy aj na slovenský trh. Pre etablované e-shopy ide o úplne novú konkurenciu a ťažké chvíle čakajú najmä internetové obchody zamerané na opätovný predaj nie úplne originálneho či špecifického tovaru. Na domáci trh totiž často prichádza dostupný tovar od zahraničných obchodníkov za výhodnejšie ceny.
„Obchodníci, ktorí sa zameriavajú na bežne dostupné tovary, by mali investovať do komunikácie výhod oproti nákupom na online trhoviskách. Ide predovšetkým o dopravu, zákaznícky servis alebo inú pridanú hodnotu, ktorú môže slovenský obchodník poskytnúť. Ďalšou cestou je posilniť vnímanie svojej značky medzi zákazníkmi, alebo hľadať nové, perspektívne produkty,“ radí odborník.
4) Umelá inteligencia
Obchodník musí neustále sledovať inovácie, ktoré svet elektronického obchodu prináša. Medzi najvýraznejšie technologické trendy patrí umelá inteligencia, ktorá sa stala hitom už v roku 2023. Slovenské e-shopy ju budú v roku 2024 čoraz viac využívať pri tvorbe obsahu, správe e-shopu či dokonca pri riešení otázok zákazníkov.
5) Udržateľnosť
Udržateľnosť je trendom ostatných rokov a inak to nebude ani v roku 2024. Spoločenský význam témy rastie, pretože spotrebitelia sa čoraz viac zaujímajú o to, ako znížiť negatívne vplyvy na životné prostredie.
V e-commerce možno dôraz na udržateľnosť pozorovať u zákazníkov v dvoch základných oblastiach. Prvou je samotný výber výrobkov, kde ekologickejší sortiment môže prilákať nové skupiny zákazníkov. Druhým je logistika, kde trh tlačí na znižovanie uhlíkovej stopy. Obchodníci tak hľadajú ekologickejšie obalové a plniace materiály, či hľadajú dopravcov, ktorí aktívne znižujú svoju uhlíkovú stopu.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Alarmujúci stav finančnej gramotnosti žiakov
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 4.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 5.Biedronka a jej expanzia na Slovensko: aké výzvy čakajú firmu a kto je jej najväčší konkurent?