Prieskum: Každá tretia firma na konci roka hľadá stratené faktúry, ale nemusela by
Koniec roka je pre firmy a najmä pre ich účtovníkov jedným z najnáročnejších období. Podľa prieskumu spoločnosti Digitoo až tretina firiem na sklonku roka rieši problémy so stratenými faktúrami a účtovnými dokladmi. Firmy ich tak následne nedokážu vydokladovať vo svojich nákladoch, čím sa im zbytočne zvyšuje výsledná daň.

Foto: Shutterstock
V prevahe sú stále papierové faktúry
Podľa prieskumu spoločnosti venujúcej sa digitalizácii účtovníctva až 90 % opýtaných spoločností uviedlo, že faktúry, ktoré dnes prijímajú, sú v drvivej väčšine v papierovej forme (58 %), a len 42 % dokladov je posielaných e-mailom, teda v elektronickej forme.
Aj z tohto dôvodu na konci roka riešia účtovníčky stratené, chýbajúce či oneskorené faktúry. „Urgujú dodávateľov a zákazníkov s ich dodaním, následne ich musia ešte zaúčtovať, čím sa výrazne komplikuje ich práca. Najväčšie ťažkosti vznikajú pri chýbajúcich faktúrach zo zahraničia, kde je zložitejšia komunikácia, ako aj pri tuzemských faktúrach, kde druhá strana medzičasom zanikla. Straty dokladov však môžu mať vplyv na hospodárenie firmy,“ vysvetľuje zakladateľka Digitoo Karin Fuentesová.
Podľa nej sa s týmito problémami reálne stretáva každá tretia spoločnosť. Napriek povinnosti archivácie faktúr na 10 + 1 rok prím hrajú práve stratené faktúry. Až v polovici prípadov sa náklady nepodarí dohľadať vôbec a firmy ich následne musia odpísať.
Zastarané systémy, manuálna práca
Častou príčinou týchto problémov je, že podniky používajú zastarané účtovné systémy a sú odkázané na manuálnu prácu. Veľmi podobne sú na tom aj špecializované účtovné firmy. Obe strany pritom papierovaním strácajú čas.
„Za vedenie účtovníctva je zo zákona zodpovedná firma a jej majiteľ, a to aj v prípade, ak je vedením účtovníctva poverená iná fyzická alebo právnická osoba. Ak klient nedoloží, respektíve nevie doložiť doklady, musí počítať s problémom s ich spätným dohľadaním. Dohľadávanie len jednej stratenej faktúry vychádza v priemere na 35 eur, do čoho je započítaný čas účtovníčky či manažéra,” vypočítava odborníčka.
Málo využitý potenciál elektronického účtovníctva
Podľa prieskumu dnes čisto elektronickú účtovnú komunikáciu využívajú len 3 % firiem, pričom európsky priemer je 7 %. Digitalizácia v priemere ušetrí päť minút na spracovaní každej faktúry. Novela zákona o účtovníctve slovenským podnikateľom umožňuje viesť čisto elektronické účtovníctvo od 1. januára 2022.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Mnohí ľudia majú problémy so splácaním dlhov, hrozia im exekúcie
- 2.Parlament schválil novelu zákona o príspevku pri narodení dieťaťa. Ktoré mamičky dostanú viac peňazí?
- 3.Poslanci rozhodli: Spotrebná daň z liehu sa zvyšuje o 30 %
- 4.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení
- 5.Tohtoročná Veľká noc nebude štedrá. Slováci plánujú šetriť viac ako v predchádzajúcich rokoch