Prieskum: Každá tretia firma na konci roka hľadá stratené faktúry, ale nemusela by
Koniec roka je pre firmy a najmä pre ich účtovníkov jedným z najnáročnejších období. Podľa prieskumu spoločnosti Digitoo až tretina firiem na sklonku roka rieši problémy so stratenými faktúrami a účtovnými dokladmi. Firmy ich tak následne nedokážu vydokladovať vo svojich nákladoch, čím sa im zbytočne zvyšuje výsledná daň.
Foto: Shutterstock
V prevahe sú stále papierové faktúry
Podľa prieskumu spoločnosti venujúcej sa digitalizácii účtovníctva až 90 % opýtaných spoločností uviedlo, že faktúry, ktoré dnes prijímajú, sú v drvivej väčšine v papierovej forme (58 %), a len 42 % dokladov je posielaných e-mailom, teda v elektronickej forme.
Aj z tohto dôvodu na konci roka riešia účtovníčky stratené, chýbajúce či oneskorené faktúry. „Urgujú dodávateľov a zákazníkov s ich dodaním, následne ich musia ešte zaúčtovať, čím sa výrazne komplikuje ich práca. Najväčšie ťažkosti vznikajú pri chýbajúcich faktúrach zo zahraničia, kde je zložitejšia komunikácia, ako aj pri tuzemských faktúrach, kde druhá strana medzičasom zanikla. Straty dokladov však môžu mať vplyv na hospodárenie firmy,“ vysvetľuje zakladateľka Digitoo Karin Fuentesová.
Podľa nej sa s týmito problémami reálne stretáva každá tretia spoločnosť. Napriek povinnosti archivácie faktúr na 10 + 1 rok prím hrajú práve stratené faktúry. Až v polovici prípadov sa náklady nepodarí dohľadať vôbec a firmy ich následne musia odpísať.
Zastarané systémy, manuálna práca
Častou príčinou týchto problémov je, že podniky používajú zastarané účtovné systémy a sú odkázané na manuálnu prácu. Veľmi podobne sú na tom aj špecializované účtovné firmy. Obe strany pritom papierovaním strácajú čas.
„Za vedenie účtovníctva je zo zákona zodpovedná firma a jej majiteľ, a to aj v prípade, ak je vedením účtovníctva poverená iná fyzická alebo právnická osoba. Ak klient nedoloží, respektíve nevie doložiť doklady, musí počítať s problémom s ich spätným dohľadaním. Dohľadávanie len jednej stratenej faktúry vychádza v priemere na 35 eur, do čoho je započítaný čas účtovníčky či manažéra,” vypočítava odborníčka.
Málo využitý potenciál elektronického účtovníctva
Podľa prieskumu dnes čisto elektronickú účtovnú komunikáciu využívajú len 3 % firiem, pričom európsky priemer je 7 %. Digitalizácia v priemere ušetrí päť minút na spracovaní každej faktúry. Novela zákona o účtovníctve slovenským podnikateľom umožňuje viesť čisto elektronické účtovníctvo od 1. januára 2022.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi
- 2.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 3.Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov
- 4.Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent
- 5.DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur