Pribúda veľa nových e-shopov, no tie staršie sú životaschopnejšie
Počty e-shopov rástli aj v prvom polroku roku 2023. Oproti roku 2022 sa však zmenilo ich zameranie. Medzi novými e-shopmi dominovali kategórie oblečenie a doplnky, dom a záhrada aj šport a voľný čas. V susednom Česku zas najviac nových e-shopov pribudlo v kategóriách oblečenie a doplnky, jedlo a domácnosť.

Zdroj: Freepik
Staršie vs. novšie projekty
Napriek očakávanej stagnácii v oblasti e-commerce hlásia poskytovatelia riešení pre e-shopy vysoké prírastky nových obchodov. Čoraz viac Slovákov totiž skúša podnikať online. „Kým vlani zakladali nové e-shopy na Slovensku skôr skúsení ľudia, ktorí boli na trhu zorientovaní, tento rok máme vyšší podiel úplných nováčikov. Podnikanie si tak často skôr len vyskúšajú s tým, že sa k nemu v budúcnosti možno vrátia,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates Martin Pech.
Jeho slová potvrdzujú aj dáta, podľa ktorých dodnes funguje až 88 % projektov založených v prvom polroku 2022 dodnes. Z e-shopov, ktoré vznikli v prvom polroku 2023, teda sú o rok mladšie, prežilo do augusta 2023 „len“ 87 %. Platí tak, že hoci vzniká veľa nových projektov, pomerne veľa ich aj končí.
Rozdiely v zameraní
Na slovenskom trhu zaznamenali najvyšší prírastok e-shopy v kategóriách oblečenie a doplnky (medziročne viac ako 46 %), dom a záhrada (takmer 42 %) a šport a voľný čas (rovnako takmer 42 %).
V Českej republike zaznamenala výrazný prepad v počte nových elektronických obchodov najsilnejšia kategória oblečenie a doplnky, a to takmer o 42 %. Aj prírastok v druhej najsilnejšej kategórii – jedlo, výrazne poklesol, a to o 33,5 %.
Zaujímavosťou je, že kým v roku 2022 bol medziročný prírastok e-shopov v kategórii obuv na úrovni 12 %, v prvom polroku 2023 je prírastok zanedbateľný. Rapídny nárast však zaznamenal segment domácnosť, kde v prvom polroku 2023 pribudlo o 250 % nových elektronických obchodov viac ako v prvom polroku 2022.
Rastúci záujem o digitálne produkty
Elektronický obchod však nemusí vždy predávať len fyzické produkty. „Zaznamenávame čoraz väčší záujem o predaj digitálnych produktov, ako sú napríklad e-knihy, licencie, poukazy a iné. Ide o pomerne rýchlorastúci segment a predpokladáme, že sa to v najbližšom období odrazí aj v štatistikách,“ dodáva M. Pech.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Cena zlata sa prepadla, je najnižšia za posledných sedem mesiacov
- 2.Takto sa od 1. októbra 2023 zvýšia príspevky pomoci v hmotnej núdzi
- 3.Swiss Life Select Slovensko: Rekordné tržby a nová posila pre korporátne služby
- 4.Ikonický červený sveter princeznej Diany s ovečkami vydražili za viac ako milión dolárov
- 5.Skupina J&T Finance Group dosiahla v prvom polroku 2023 zisk 146 miliónov eur