Hľadaj

Positive dnes oslavuje 20 rokov. Kde sa začal príbeh Positive?

Publikované:  Podnikanie Poslať

Moja mama mi hovorila: „veď ty sa zamestnáš a uvidíš...“. Ja som si vtedy povedal, že sa nikdy nezamestnám a zatiaľ som to dodržal (smiech). V tom čase som ani netušil, čo budem robiť. V skriptách informatiky som sa dočítal, že „informačná diaľnica menom internet, má budúcnosť“. Tak som sa vydal touto diaľnicou. Celé to začalo v štvrtom ročníku univerzitného štúdia. Cieľ bol jasný – prežiť a dokázať to. Bez kapitálu a skúseností to bola výzva.

Positive

Foto: Positive

Moja prvá investícia bola do kvalitného monitora, ktorý by mi „nerezal oči“. Prezentácie u klienta som robil na požičanom notebooku, ktorý som musel vrátiť. Kúpu nového vlastného som zrealizoval z prvej väčšej zákazky. Cesta za zákazníkom autom bez klimatizácie znamenala, že som sa do obleku prezliekal na pumpe pri sídle zákazníka, aby som neprišiel na stretnutie celý mokrý. Zažil som dokonca prezentáciu, kde som zákazníkovi ukazoval softvér nainštalovaný na stolnom počítači, ktorý som vytiahol z IKEA tašky a pripájal k monitoru zákazníka. V tom čase mi predstava úspechu pripadala veľmi vzdialená. A aj bola.

Prvé zákazky boli webové stránky, ktoré prerástli do aplikácií. Boli to naše prvé projekty, pri ktorých sme sa učili prozákazníckemu cíteniu. Potom, v roku 2004, prišla požiadavka, ktorá všetko odštartovala. Smer, ktorý sme nadobudli vyústil do „prototypu“ nášho dnešného maklérskeho systému ICM4. Práve vďaka tejto požiadavke som identifikoval medzeru na trhu. Od toho momentu pracujeme aby sme ju vyplnili,“ zaspomínal si na začiatky Filip Schochmann, CEO Skupiny Positive.

Podľa Vášho príbehu je zrejmé, že ste na trh priniesli inovatívne softvérové riešenie. Ako v tomto čase vyzerala digitalizácia v rámci finančného sprostredkovania?

„Digitalizácia bola v tom čase v plienkach. Maklérske spoločnosti nahadzovali provízie do systému ručne a kontrolovali ich v exceli. Makléri si vytvárali riešenia, tak povediac, na kolene. Internet nebol stabilný a riešenia často desktopové. O vzájomnom prepojení rôznych aplikácií nebolo ani reči. Nikto si v tom čase nevedel predstaviť budúcnosť, ako ju tu máme teraz,“ doplnil k svojim začiatkom Filip Schochmann.

Každá spoločnosť pri svojom výročí bilancuje najmä v číslach. Ako by ste takto charakterizovali Vaše pôsobenie?

„Prvé číslo, ktoré mi aktuálne napadne je 20, pretože práve toľko rokov prinášame pre finančný trh naše softvérové nástroje a služby. Ďalej je to číslo 10 - počet softvérových riešení v našom aktuálnom portfóliu. A pokiaľ by sme mali kvantifikovať naše produkty v číslach, hovoríme o miliónoch záznamov klientov a zmlúv v maklérskych systémoch, cez náš porovnávač poistných produktov sa dodnes vytvorilo 1,5 milióna návrhov poistných zmlúv s celkovým poistným viac ako 18 miliónov EUR. Spolu s našimi klientmi sme tak vďaka online poisteniu ušetrili takmer 500 ton papiera,“ uviedol Filip Schochmann.

„Pre mňa sú to okrem týchto štatistík najmä desiatky ľudí, s ktorými denne spolupracujem na našich projektoch a ktorí sa od roku 2005 podieľajú na vývoji a supporte. Totiž práve vďaka nim môžeme poskytovať naše produkty a služby v čo najvyššej kvalite. A na druhej strane je to viac ako 100 spoločností – samostatných finančných agentov, ktorí nám zverili do rúk digitalizáciu svojich procesov a využívajú naše softvérové riešenia. Každý deň sa do našich softvérov prihlásia stovky používateľov, ktorým sa zodpovedáme za ich používateľský komfort a spokojnosť,“ dopĺňa Natália Kuková, COO Skupiny Positive.


Foto: Positive

Ako vnímate situáciu dnes? Sú možnosti finančných agentov s ohľadom na digitalizáciu väčšie?

„Digitalizácia sa od našich začiatkov pohla míľovými krokmi. Za mňa je však stále cesta, ktorou by sa mal finančný agent vydať, jasná – outsourcing softvérových nástrojov formou software as a service. Za vytvorením každej z našich aplikácií sú mesiace, v niektorých prípadoch až roky práce. Hovoríme však len o vytvorení funkčného systému, ktorý napĺňa svoj účel. Každý z týchto systémov je „živý organizmus“ a po jeho uvedení do prevádzky Vás čaká ďalší kolobeh vývoja ďalších funkcionalít, aby ste udržali tempo s požiadavkami trhu, či s konkurenčnými riešeniami. Nehovoriac o servise a supporte. Na našich systémoch v súčasnosti pracujú desiatky programátorov a na samotnom používateľskom supporte je takmer 10 ľudí. Vydať sa preto cestou vlastného vývoja považujem za nesprávny krok. Pokiaľ by aj bolo pre maklérsku spoločnosť finančne udržateľné zabezpečiť tak rozsiahlu personálnu základňu pre vývoj vlastných riešení, som presvedčený, že vývoj softvérov je tak komplexná a odborná oblasť, že táto cesta predstavuje veľmi rozsiahle odbočenie pozornosti maklérskej spoločnosti od jej primárneho podnikateľského cieľa, ktorým je finančné sprostredkovanie. Tak ako Positive nepodniká vo finančnom sprostredkovaní, aj makléri robia lepšie, keď sa pri obstarávaní komplexných informačných systémov obrátia na špecializované a stabilné softvérové spoločnosti, ktoré sa vyznajú v problematike podnikania svojich klientov, dokážu navrhovať a vyvíjať aj zložité informačné systémy a nezastavia sa pred technickými výzvami, ktoré takáto práca prináša. Dôležitá je aj schopnosť udržovať poskytované riešenia a schopnosť poskytovať následný rozvoj tímom ľudí,“ ozrejmil Filip Schochmann.

„Zároveň je podstatné okrem vývoja dôsledne pokryť aj bezpečnosť systémov, zabezpečiť ochranu dát, či beh softvérov bez výpadkov. Táto časť IT prostredia je taktiež pomerne nákladná, no najmä dynamická. To, čo sa považovalo za bezpečné včera, dnes môže dobyť aj hacker začiatočník. Aj v tomto smere sledujeme trendy za našich klientov, na čo sa môžu spoľahnúť,“ doplnila Natália Kuková.

Dá sa povedať, že zatiaľ čo v začiatkoch Vašej činnosti bolo konkurenčnou výhodou využívať softvéry pre finančný trh, dnes je nižšia miera digitalizácie v činnosti finančných sprostredkovateľov zásadným zaostávaním za trhom?

„Určite áno. Prostredie finančného sprostredkovania je tak dynamické, že sa neoplatí stratiť krok s digitalizáciou procesov. Obmedzené portfólio softvérov prináša negatíva hneď v dvoch smeroch. Stráca sa nielen klientsky komfort, ale aj činnosť podriadených finančných agentov môže byť komplikovanejšia v porovnaní s plne digitalizovaným maklérom. To má podstatný dopad na samotnú produkciu spoločnosti. Finanční agenti dnes nechcú zratúvať čísla do výkazov, manuálne kontrolovať v registroch licencie agentov, skúšky, či OFV. Všetky tieto manuálne a zdĺhavé procesy zvládajú v našich systémoch na pár klikov.  PFA dnes vyžadujú čo najkomplexnejšie portfólio softvérových nástrojov, aby mohli automatizovať rutinnú časť svojej práce a sústrediť sa v čo najväčšom rozsahu na samotné potreby klienta a obchod. V dnešnej dobe totiž asi nechcete tlačiť klientovi papierovú ponuku alebo zmluvu, požadovať od neho príchod na pobočku, aby podpísal záznam o sprostredkovaní, či aby Vám osobne na pobočke musel predložiť doklad pre overenie totožnosti. Nejedná sa však len o úsporu času a komfort klienta. Naše softvéry zabezpečujú, aby klient dostal presnú a kompletnú ponuku, ktorá veľmi dôsledne reflektuje požiadavky klienta a jeho špecifiká,“ uviedla Natália Kuková.

Ako ste uviedli, Vaše softvéry automatizujú veľkú časť činností finančného sprostredkovania. Ako si to môžeme predstaviť v praxi?

„Flow našich softvérov je, myslím, na trhu finančného sprostredkovania už dobre známy. Dá sa povedať, že v súčasnosti pokrýva rozsiahlu časť biznis a backoffice procesov – od overenia klienta, cez predloženie ponuky, uzatvorenie zmluvy, zaevidovanie klienta a zmluvy, rozpočítanie provízie. Preto by sme mohli skôr len vypichnúť naše novinky, ktoré dotvárajú Positve EcoSystém. Aktuálne sme prepracovali systém vytvárania výkazov do NBS. Ten vo veľkej miere odstráni nočné mory všetkých, ktorí dnes spočítavali dáta pre NBS a manuálne vypĺňali komplikované výkazy. Posilnili sme personálne kapacity a tak môžeme pokryť zvýšený záujem o službu rozpočítavania provízií. Tá znamená „poskytnutie nášho človeka“, ktorý pre klienta zastreší celý kolobeh provízií – od importov províznych listov, odstránenie nezrovnalostí, až po vytvorenie výplat. Novinkou je aj modul vzdelávania v maklérskom systéme, ktorý umožňuje našim klientom absolvovať AML školenia online, priamo prostredníctvom našich systémov. Taktiež aktuálne distribuujeme modul, ktorý umožňuje získavať informácie o zaplatení zmluvy a sledovať jej stav,“ odpovedal Filip Schochmann.

Spomenuli ste, že finančný agent má viacero možností, ako pristúpiť k digitalizácii. V čom spočívajú základné výhody spolupráce s Vašou spoločnosťou?

„Najpodstatnejšou výhodou, ktorú by si mali naši klienti a potenciálni klienti uvedomiť je, že nie sme maklérska spoločnosť, ale samostatná a nezávislá softvérová firma. V súčasnosti je veľmi podstatné pri výbere dodávateľa pozerať nielen na to, čo Vám vie zo svojho portfólia ponúknuť, ale aj na jeho prípadné väzby na iné maklérske spoločnosti. Okrem existujúcich brokerpoolov sa dnes môžete stretnúť aj so spoločnosťami, ktoré boli založené za účelom poskytovania softvérov pre finančný trh, na prvý pohľad sa javia ako nezávislé, avšak pri vyššej dávke pozornosti môžete v ich vlastníckej štruktúre nájsť zastúpenie maklérskych spoločností alebo zástupcov ich vrcholového manažmentu. Platí, že tieto spoločnosti sú platené maklérskymi firmami, ktoré nežijú z prevádzky a poskytovania informačných systémov, ale z predaja finančných produktov a rozširovania svojich distribučných kanálov. Z tejto činnosti potom financujú čiastkové softvérové riešenia, ktoré sa snažia ponúkať svojim konkurentom. Tento krok môže predchádzať pokusom o akvizíciu spoločnosti, jej časti, alebo klientskeho portfólia. To je zrejmé skoro každému. Toto nás zásadne odlišuje a v súčasnosti sa nám potvrdzuje, že nezávislosť je aj podstatnou požiadavkou našich väčších korporátnych klientov,“ ozrejmil aktuálnu situáciu Filip Schochmann.

„Ďalšou výhodou spolupráce s Positive je veľké množstvo finančných agentov, ktorí sú našimi zákazníkmi. Vieme tak veľmi dobre reflektovať a analyzovať požiadavky trhu. Zároveň komunikácia s našimi klientami nám umožňuje držať krok s legislatívnymi požiadavkami, usmerneniami a odporúčaniami NBS, či s biznis požiadavkami formovanými samotným trhom. To množstvo klientov, s ktorými pracujeme, prináša aj množstvo podnetných informácií, ktoré vo svojej spojitosti vytvárajú krásne puzzle. Každý pridá svoj dielik a nám sa už pred očami rysuje konkrétna špecifikácia novej funkcionality. Osvedčilo sa nám, že vďaka vzájomnej diskusii s našimi klientami vieme byť ešte efektívnejší. Samozrejme, druhou stranou mince sú riešenia na mieru, na základe konkrétnej špecifickej požiadavky klienta, kde absolútne rešpektujeme jeho know-how a exkluzivitu pre takéto funkcionality či úpravy systému.

Čiže za mňa je veľkou výhodou samotný ľudský faktor. A ten vidím nielen v podpore klientov, ale aj v zložení nášho tímu. Neustály vývoj softvérov realizujeme vďaka rozsiahlemu počtu našich IT vývojárov a podstatný je aj náš používateľský support, ktorý podľa spätnej väzby našich zákazníkov funguje stopercentne. Aktuálne zloženie nášho tímu je určite nemalou výhodou, nakoľko považujem za veľké riziko byť závislým na malých dodávateľoch, kde je systém často postavený na jednom človeku bez zastupiteľnosti. Je to naša nemalá výhoda oproti iným dodávateľom softvéru pre oblasť finančného sprostredkovania, či oproti brokerpoolom. Bez tejto symbiózy nášho tímu a klientov by bolo napredovanie systémov oveľa náročnejšie,“ doplnila k výhodám skupiny Positive Natália Kuková.

Foto: Positive

Na trhu sa prezentuje nielen ako softvérová spoločnosť, ale aj ako partner s kompletným portfóliom služieb pre finančných sprostredkovateľov. Aké ďalšie služby môžu zákazníci využiť?

„V prvom rade sú to služby týkajúce sa získania povolenia na výkon činnosti samostatného finančného agenta od NBS. Na spracovaní kompletnej dokumentácie a samotnej žiadosti pracujem priamo ja, v úzkej súčinnosti s klientom. Na základe úvodného rozhovoru preveríme, či klient spĺňa požiadavky NBS, ozrejmíme mu, čo všetko sa od neho zo zákona vyžaduje a na čo sa má pripraviť počas tohto procesu. Tu je podstatnou časťou aj kalkulácia nákladov, pretože mnohí potenciálni klienti k nám prichádzajú s vrytou predstavou obrovských nákladov a nedosiahnuteľnosti povolenia. Povedzme si úprimne, nie je to pravda. Náklady na licencovanie a založenie SFA sa pohybujú približne do tri až päť tisíc eur. Stať sa samostatným finančným agentom v tomto smere nevnímame ako problematické,“ ozrejmila časť služieb skupiny Positive Natália Kuková.

„Určite rozvoj trhu finančného sprostredkovania a jeho diverzifikáciu na viaceré spoločnosti dnes brzdí viac nedostatok odvahy, či obava, že sa to nedá, než skutočná náročnosť krokov, ktoré sú za týmto procesom. Sme radi, pokiaľ sa nové spoločnosti, či odchádzajúce štruktúry, zveria do našich rúk a dovolia nám previesť ich celým procesom. Tam, kde takáto štruktúra prerastie hranice brokerpoolu, nastupuje Positive, ktorý kompletne vybaví novú spoločnosť na začatie činnosti SFA,“ doplnil Filip Schochmann.

Ako sme na začiatku bilancovali čísla za 20 rokov pôsobenia Positive na trhu, skúsme sa pozrieť na vaše ďalšie plány a ciele.

„Máme niekoľko nápadov na rozvoj našich systémov. Zákazníci sa môžu tešiť na rozšírenie portfólia služieb našej aplikácie CDA (Central Data API), ktorá by im mala v ďalšom období poskytovať čo najviac informácií o poistnej zmluve. Plánujeme rozsiahlejšiu inováciu a rozšírenie aplikácie HypoKalkulačka. A samozrejme chceme držať trend s dobou a posilniť zapracovanie AI nástrojov do procesov v našich aplikáciách,“ načrtol budúce plány Filip Schochmann.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
16.11.2025 Redakcia FinReport

1,5 milióna eur na podporu obetí násilia

Vláda SR schválila novelu zabezpečujúcu dotácie na ochranu obetí násilia. Ministerstvo práce poskytne 1,5 milióna eur pre bezpečné ...

15.11.2025 Redakcia FinReport

Príspevok za prácu v obecnej polícii sa zvyšuje

Od 1. januára 2026 zvýši Sociálna poisťovňa príspevok za prácu v obecnej polícii o 4,1 %. Poberatelia príspevku nemusia o zvýšenie ...

13.11.2025 Redakcia FinReport

Digitrans: Efektívna cesta k digitalizácii pre MSP

Projekt Digitrans, podporovaný Svetovou bankou a Európskou komisiou, prináša malým a stredným podnikom na Slovensku finančnú podporu a ...

13.11.2025 Tlačová správa

Historicky prvá verejná diskusia sa uskutočnila na Finweek Bratislava 2025

Bratislava 13. november 2025 – Finweek Bratislava 2025 sa niesol v duchu hlavnej myšlienky: Fintech prinesie úspech Európe v digitálnom veku a ...

13.11.2025 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zvyšuje úrazové dávky o 4,1%

Sociálna poisťovňa od 1. januára 2026 zvýši o 4,1 % viaceré úrazové dávky. Poberatelia dávok nemusia o nič žiadať, poisťovňa im sumy ...

12.11.2025 Redakcia FinReport

Spravodlivejší dôchodok: Zmeny v poistení od 2026

Od 1. januára 2026 čaká poistencov štátu, ktorí si privyrábali a platili dôchodkové poistné, pozitívna zmena. Novela zákona o sociálnom ...

12.11.2025 Roland Régely

Transakčná daň pre živnostníkov sa ruší. Čo bude ďalej s ich podnikateľskými účtami?

Od 1. januára 2026 sa živnostníkom na Slovensku ruší transakčná daň. Rozhodnutie vlády, prichádza necelý rok po tom, ako daň vôbec ...

27.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Matejom Suchom o psychológii zákazníka

Ako rozmýšľa zákazník a prečo sa často nespráva tak, ako by sme čakali? V tomto podcaste sa s Matejom Suchom, zakladateľom a CEO ...

20.10.2025 Redakcia FinReport

Služby Packety využívame na Slovensku už 10. rok

Značka Packeta bola založená v roku 2010 v Českej republike, kde bolo otvorené aj prvé výdajné miesto. O 3 roky neskôr mala už 100 ...

28.8.2025 Redakcia FinReport

Najväčšia reforma slovenského školstva za 20 rokov: povinná škôlka pre deti od 3 rokov a maturita z matematiky

Slovenské školstvo čaká rozsiahla reforma. Siedem nových zákonov zmení vzdelávací systém od materských škôl až po univerzity, s cieľom ...

24.8.2025 Redakcia FinReport

Projekt Ľudia a hrady: Práca pre znevýhodnených a oživenie pamiatok

Národný projekt Ľudia a hrady nielen obnovuje slovenské hrady a zámky, ale zároveň vytvára stovky pracovných miest pre znevýhodnených ...

1.8.2025 Tlačová správa

Zdravotná poisťovňa Dôvera a Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach sa dohodli na novej zmluve

Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach a zdravotná poisťovňa Dôvera sa dohodli na pokračovaní spolupráce tak, že ...

31.7.2025 Redakcia FinReport

Slovensko otvára diskusiu o zákone o umelej inteligencii

Ministerstvo investícií reaguje na európsky AI Akt a technologický vývoj otvorením verejnej diskusie o návrhu zákona o umelej inteligencii. ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

5.6.2025 Tlačová správa

Jarná ITAPA 2025: Kyberbezpečnosť ako spoločenská aj strategická výzva

Bratislava, 5. jún 2025 – Témy druhého dňa konferencie Jarná ITAPA 2025 potvrdili, že kybernetická bezpečnosť nie je len technická ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay