Hľadaj

Technologickí lídri, ktorí zaspali dobu – Kodak, Nokia, IBM

Publikované:  Podnikanie Poslať

V minulosti boli na vrchole, dnes sú na dne. Existuje množstvo príkladov spoločností, ktoré boli kedysi neohrozené, no napokon zlyhali, pretože nedokázali zachytiť rýchlo sa meniace trendy. Či už odmietli kľúčové technológie, podcenili nové produkty, alebo neboli ochotné prehodnotiť zaužívané stratégie. My sme si pre vás pripravili zoznam najznámejších spoločností, ktorých úpadok ukazuje, že dlhodobý úspech si vyžaduje nielen inovácie, ale aj schopnosť prispôsobiť sa meniacej sa realite.

Technologickí lídri, ktorí zaspali dobu – Kodak, Nokia, IBM

Foto: Freepik

Spoločnosť Kodak sa zľakla vlastnej inovácie

Firma Kodak bola kedysi synonymom fotografie a symbolom úspechu amerického priemyslu. Spoločnosť, ktorú v roku 1888 založil George Eastman, spôsobila revolúciu vo fotografii tým, že ju sprístupnila masám. Fotoaparáty tejto značky boli jednoduché, cenovo dostupné a ideálne na každodenné používanie. Vďaka tomuto úspechu dokázala v polovici 20. storočia dominovať a kontrolovala viac ako 80 % svetového trhu s fotoaparátmi a filmami.

Ironicky povedané, problém Kodaku nevznikol z nedostatku inovácií, ale skôr zo strachu z vlastnej vízie budúcnosti. V roku 1975 inžinier Steven Sasson v laboratóriách Kodaku zostrojil prvý digitálny fotoaparát na svete. Táto technológia mala potenciál opäť prekopať celý fotosvet, no vedenie spoločnosti ju odmietlo uviesť na trh. Dôvod? Obávali sa, že digitálna fotografia zničí ich zlatú baňu – predaj fotografických filmov a fotopapierov.

53471

Tento konzervatívny prístup sa firme stal osudným. Zatiaľ čo konkurenti, ako Sony, Canon či Nikon, investovali do digitálnych technológií, spoločnosť pokračovala v produkcii analógových produktov a spoliehala sa na svoj tradičný biznis model. Digitálna éra však nabrala na sile a zákazníci postupne prešli na novú technológiu.

Firma Kodak nakoniec na zmenu zareagovala neskoro a chaoticky – jej digitálne fotoaparáty sa na trhu objavili až v 90. rokoch 20. storočia a nedokázali konkurovať pokročilejším produktom konkurentov. Okrem toho podcenila rast segmentu smartfónov, ktoré začali integrovať fotoaparáty, čím sa fotografovanie stalo ešte dostupnejším a jednoduchším.

92473

Tržby spoločnosti prudko klesali a v roku 2012 bola nútená vyhlásiť bankrot. Firma sa síce dokázala zachrániť a v roku 2013 sa vrátila na trh, bola však nútená predať svoje patenty a preorientovať sa na menej lukratívne oblasti, ako je digitálna tlač.

Kodak a projekt Manhattan

Zaujímavosťou je, že firma Kodak významne pomohla pri americkom úsilí vyvinúť atómovú bombu počas druhej svetovej vojny. Firemní vedci pôsobili v projekte Manhattan, konkrétne chemik Robert Schrader spolupracoval na výstavbe zariadení na separáciu uránu. Firma tiež poskytla americkej vláde techniku na detekciu radiácie a vyvinula špeciálne filmy na jej meranie. Tieto filmy umožnili vedcom presne monitorovať a analyzovať rádioaktívne účinky v procesoch obohacovania uránu a plutónia. Spoločnosť sa tiež podieľala na výskume odolnosti materiálov voči rádioaktívnemu žiareniu, čo bolo kritické pre zariadenia používané v procese výroby jadrových zbraní.

Fínska Nokia doplatila na Apple

Asi najznámejším príbehom na našom zozname je osud fínskej mobilnej spoločnosti Nokia. Počas 90. rokov a na prelome tisícročí bola Nokia neohrozeným lídrom na trhu mobilných telefónov. Jej jednoduché, odolné a cenovo dostupné telefóny, ako napríklad ikonický model Nokia 3310, si dokázali získať miliardy zákazníkov po celom svete.

Na vrchole slávy ovládala spoločnosť viac ako 40 % svetového trhu s mobilnými telefónmi a jej značka bola synonymom kvality. Investovala do výskumu a vývoja operačného systému Symbian, ktorý sa stal základom väčšiny jej zariadení. Napriek úspechu však premeškala zásadnú zmenu v technologickom odvetví – nástup smartfónov.

92474

Keď Apple v roku 2007 predstavila prvý iPhone, Nokia podcenila jeho potenciál. Vedenie spoločnosti považovalo dotykové displeje a nové mobilné aplikácie za „módny výstrelok“, ktorý neohrozí ich trhovú dominanciu. Jej vtedajšie vedenie verilo, že jej technológia, dizajn a dôraz na hardvér budú naďalej rozhodujúce.

Zatiaľ čo Apple a neskôr Samsung začali stavať na používateľskom zážitku a ekosystéme aplikácií, Nokia sa držala starej stratégie. Operačný systém Symbian sa rýchlo ukázal ako zastaraný a neflexibilný v porovnaní s intuitívnym iOS.

Firma nedokázala reagovať dostatočne rýchlo, a keď sa konečne pokúsila vyvinúť nový operačný systém MeeGo, bolo už neskoro. V roku 2011 sa spoločnosť rozhodla uzavrieť partnerstvo s Microsoftom a začala na svojich zariadeniach používať Windows Phone, no ani tento krok nepriniesol očakávané výsledky.

Medzitým sa smartfóny od Apple a Samsungu stali lídrami trhu a Nokia, ktorá kedysi diktovala trendy, bojovala o prežitie. Jej trhový podiel sa rýchlo zmenšoval a v roku 2013 bola spoločnosť nútená predať svoju mobilnú divíziu Microsoftu. Tento predaj bol symbolickým koncom éry, v ktorej Nokia dominovala svetu mobilných telefónov.

Dnes Nokia existuje ako technologická firma zameraná na sieťové technológie a infraštruktúru. Na trh mobilných telefónov a smartfónov sa vrátila v roku 2016 prostredníctvom licenčnej dohody so spoločnosťou HMD. Jej návrat sa však nestretol s veľkým úspechom, pričom ročne predá okolo 16 miliónov telefónov.

Rovnako dopadli aj BlackBerry a Motorola

Nokia nebola jedinou spoločnosťou v mobilnom priemysle, ktorú položil Apple na lopatky. Rovnaký osud postihol aj spoločnosti Motorola a BlackBerry. Kým Motorola vymyslela v roku 1973 prvý mobilný telefón, BlackBerry dominoval na trhu najmä začiatkom tisícročia s ich ikonickými mobilmi s fyzickou klávesnicou. Obidve spoločnosti ovládali v čase predstavenia iPhone okolo 20 % globálneho trhu s mobilmi. Podobne ako Nokia, aj BlackBerry a Motorola podcenili revolučný potenciál dotykových displejov. Motorolu v roku 2012 kúpil Google za 12,5 miliardy dolárov, neskôr ju však odpredal Lenovu, pod ktorým existuje ako značka dodnes. Spoločnosť BlackBerry v roku 2016 ukončila výrobu mobilov a prešla do sféry softvérových riešení bezpečnosti.

Naopak, IBM sa dokázala zachrániť

Spoločnosť IBM (International Business Machines) bola od svojho vzniku v roku 1911 pojmom vo svete inovácií. V druhej polovici 20. storočia dominovala na trhu s veľkými počítačmi a inými technologickými riešeniami. Okrem toho bola priekopníkom vo vývoji mainframov, databázových systémov a hardvéru.

81680

V 70. a 80. rokoch minulého storočia veľké počítačové systémy IBM poháňali banky, korporácie a vládne inštitúcie po celom svete. Firma sa dokonca podieľala na vývoji prvých osobných počítačov (PC). Model IBM PC z roku 1981 sa stal štandardom pre celé odvetvie. Napriek úspechu však IBM rýchlo narazila na zásadné výzvy, ktoré testovali jej schopnosť prežiť v meniacom sa technologickom svete.

V 80. a 90. rokoch začali na trh vstupovať nové spoločnosti, ako Microsoft a Intel, ktoré zmenili pravidlá hry. IBM síce vytvorila základ pre osobné počítače, no nedokázala udržať kontrolu nad ich ekosystémom. Licencovanie operačného systému MS-DOS Microsoftu a využitie procesorov Intel znamenalo, že IBM stratila dominantnú pozíciu vo výrobe PC. Konkurencia sa okrem toho stále rozrastala o nových, lacnejších a flexibilnejších hráčov, ako Dell, HP a Compaq.

72906

Počas 90. rokov spoločnosť čelila obrovským stratám a bola na pokraji kolapsu. Vedenie si uvedomilo, že tradičný hardvérový biznis už nestačí na udržanie konkurencieschopnosti. IBM sa rozhodla pre odvážnu transformáciu – namiesto hardvéru sa sústredila na poskytovanie služieb, softvéru a konzultácií.

Tento prechod nebol jednoduchý, no pod vedením Louisa V. Gerstnera, ktorý sa stal generálnym riaditeľom v roku 1993, sa IBM podarilo preorientovať na nový model podnikania. Kľúčovým momentom bolo rozhodnutie z roku 2005 predať svoju stratovú divíziu osobných počítačov čínskej spoločnosti Lenovo.

90301

IBM sa zároveň začala sústreďovať na oblasti, ako sú cloudové služby, umelá inteligencia, big data a kybernetická bezpečnosť. Tieto kroky zabezpečili, že spoločnosť prežila a zostala relevantná v technologickom odvetví.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
4.11.2025 Redakcia FinReport

Ako vysvetliť financie bežným ľuďom? Rozhovor s M. Čizmazia o realite finančného sprostredkovania

V tejto epizóde podcastu sa rozprávame s Miriam Čizmazia o svete finančného sprostredkovania a o tom, ako sa mení pod vplyvom nových ...

4.11.2025 Tlačová správa

Cudzinci nie sú len dočasnou výpomocou. Stávajú sa stabilnou súčasťou slovenského trhu práce

Na Slovensku dnes pracuje už viac než 135-tisíc cudzincov, čo predstavuje takmer 7 % pracovnej sily. Podiel zahraničných pracovníkov stúpa ...

4.11.2025 Redakcia FinReport

Investuje len štvrtina Slovákov, najčastejšie do 800 eur ročne, ukazujú dáta Amundi

Slováci zhodnocujú svoje úspory najčastejšie na sporiacich účtoch, ktoré často neporazia ani ...

3.11.2025 Redakcia FinReport

Je zlato na vrchole? Filip Horáček o nákupoch centrálnych bánk, BRICS a budúcnosti zlata

V tejto epizóde podcastu sme sa rozprávali s Filipom Horáčkom, obchodným riaditeľom spoločnosti IBIS InGold, o tom, prečo centrálne banky vo ...

3.11.2025 Tlačová správa

Rekordný rok: finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových priznaní

Počet spracovaných daňových priznaní v roku 2025 prekonal doterajšie rekordy. Finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových ...

31.10.2025 Roland Régely

Zlato žiari ako nikdy predtým. Je teraz ten správny čas investovať?

Cena zlata prepisuje rekordy a odborníci hovoria o „investícii generácie“. No zatiaľ čo jedni vidia v žltom kove bezpečný prístav v ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

Positive dnes oslavuje 20 rokov. Kde sa začal príbeh Positive?

Moja mama mi hovorila: „veď ty sa zamestnáš a uvidíš...“. Ja som si vtedy povedal, že sa nikdy nezamestnám a zatiaľ som to dodržal ...

27.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Matejom Suchom o psychológii zákazníka

Ako rozmýšľa zákazník a prečo sa často nespráva tak, ako by sme čakali? V tomto podcaste sa s Matejom Suchom, zakladateľom a CEO ...

20.10.2025 Redakcia FinReport

Služby Packety využívame na Slovensku už 10. rok

Značka Packeta bola založená v roku 2010 v Českej republike, kde bolo otvorené aj prvé výdajné miesto. O 3 roky neskôr mala už 100 ...

28.8.2025 Redakcia FinReport

Najväčšia reforma slovenského školstva za 20 rokov: povinná škôlka pre deti od 3 rokov a maturita z matematiky

Slovenské školstvo čaká rozsiahla reforma. Siedem nových zákonov zmení vzdelávací systém od materských škôl až po univerzity, s cieľom ...

24.8.2025 Redakcia FinReport

Projekt Ľudia a hrady: Práca pre znevýhodnených a oživenie pamiatok

Národný projekt Ľudia a hrady nielen obnovuje slovenské hrady a zámky, ale zároveň vytvára stovky pracovných miest pre znevýhodnených ...

1.8.2025 Tlačová správa

Zdravotná poisťovňa Dôvera a Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach sa dohodli na novej zmluve

Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach a zdravotná poisťovňa Dôvera sa dohodli na pokračovaní spolupráce tak, že ...

31.7.2025 Redakcia FinReport

Slovensko otvára diskusiu o zákone o umelej inteligencii

Ministerstvo investícií reaguje na európsky AI Akt a technologický vývoj otvorením verejnej diskusie o návrhu zákona o umelej inteligencii. ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

5.6.2025 Tlačová správa

Jarná ITAPA 2025: Kyberbezpečnosť ako spoločenská aj strategická výzva

Bratislava, 5. jún 2025 – Témy druhého dňa konferencie Jarná ITAPA 2025 potvrdili, že kybernetická bezpečnosť nie je len technická ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay