Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Plastová fľaša zo šampónu sa naplní znova. Ekologický biznis v zárodku

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Zelené podnikanie dnes hýbe aj svetom biznisu a financií. Zodpovednosť za životné prostredie si uvedomuje viacero firiem. A tak zavádzajú takzvané zelené princípy – znižujú množstvo odpadu, riešia nerecyklovateľné obaly, znižujú uhlíkovú stopu či upcyklujú fashion produkty. Aj tu však treba triezvy prístup. Niekde sa viac o zelenom podnikaní hovorí, ako koná.

Plastové fľaše sa dajú naplniť znova.

Foto: shutterstocku

Množstvo odpadu, ktoré ľudstvo produkuje každoročne, či množstvo emisií skleníkových plynov, plytvanie zdrojmi, to všetko našej planéte škodí. A nepriaznivé dôsledky takéhoto konania sa prejavujú rôznymi spôsobmi. Niektoré firmy na Slovensku vnímajú svoju zodpovednosť v rámci životného prostredia. Podľa OSN je jedným z cieľov trvalo udržateľného rozvoja zníženie potravinového odpadu vo svete do roku 2030 na polovicu.

Plasty recyklovať, alebo znovu použiť

Spoločnosť Tesco na Slovensku znížila množstvo potravinového odpadu o 52 percent v priebehu dvoch rokov. „Ak by potravinové straty a odpad boli krajinou, predstavovali by tretí najväčší zdroj emisií skleníkových plynov po Číne a USA,“ komentoval generálny riaditeľ skupiny Tesco Dave Lewis. Cieľom je však znížiť odpad v celom reťazci súvislostí. A to od farmy až na tanier. Do konca roka 2025 zároveň Tesco zabezpečí, aby boli všetky obaly produktov vlastnej značky plne recyklovateľné alebo znovu použiteľné. A takisto rieši uhlíkovú stopu optimalizáciou distribučnej siete a spoluprácou s dodávateľmi. Tesco získalo cenu VIA BONA SLOVAKIA za rok 2017 – Cena za príspevok k napĺňaniu cieľov udržateľného rozvoja. Cenu udeľuje každoročne Nadácia Pontis zodpovedným firmám.

„Výroba plastov sa v nasledujúcich rokoch dramaticky zvýši.“

Spoločnosť Heineken zaviedla iniciatívy na zníženie spotreby vody, recykluje 99,1 percenta vyprodukovaných obalov, znižuje emisie oxidu uhličitého (CO2) v rámci procesov varenia, chladenia a distribúcie piva. Je nositeľom ocenenia VIA BONA SLOVAKIA za rok 2015 – Zodpovedná veľká firma. Cenu za rok 2017 v kategórii Zelená firma získala firma GO4, ktorá prevádzkuje kuriérsku službu na bicykloch Švihaj Šuhaj. Okrem toho, v spolupráci s taxislužbou, dali v Bratislave do obehu sedem elektrických taxíkov. Tie za prvý polrok fungovania odľahčili ovzdušie o 40 ton CO2. V roku 2018 získala cenu v kategórii Zelená firma spoločnosť Nosene, ktorá dáva oblečeniu druhú šancu a rozširuje myšlienku udržateľnosti v módnom priemysle.

Bezodpadové nakupovanie

Príkladom zavádzania zelených prístupov je aj spoločnosť Unilever, ktorá dodáva spotrebiteľom výrobky do domácnosti. V súčasnosti vyprodukuje spoločnosť 700-tisíc ton plastového odpadu ročne. No prijala záväzok, že do roku 2025 budú všetky jej plastové obaly znovu využiteľné, recyklovateľné alebo kompostovateľné. Zároveň chce znížiť produkciu plastových obalov o 100-tisíc ton a vyrobených 600-tisíc ton vyzbiera a spracuje.

Od januára navyše Unilever spolupracuje s platformou Loop – pilotným projektom na bezodpadové nakupovanie. „V rámci tohto projektu sa výrobky dodávajú priamo spotrebiteľom, potom sa vracajú a dopĺňajú. Niektoré z našich značiek pre túto platformu vyvinuli nové formáty, ako sú napríklad plniteľné tyčinky s dezodorantom a zubné pasty vo forme tabliet,“ uviedla hovorkyňa Unileveru pre Česko a Slovensko Magdalena Leimerová.

Bezobalový obchod

Nielen veľké firmy, ale aj jednotlivci vnímajú potrebu udržateľnosti a zelených prístupov v podnikaní. Príkladom je bezobalový obchod v Trenčíne. Otvorili ho pred rokom a pol. A bol štvrtým v poradí na Slovensku. Do konca roka 2018 ich napokon bolo u nás približne tridsať. Podľa slov majiteľov trh na takýto obchod už čakal. V praxi však prináša komplikácie. „Ide aj o bežnú rutinu a procesy od skenovania tovaru, ktorý bez obalu nemá EAN kódy, cez skladovanie, výber dodávateľov až po odpad. Z hľadiska efektívnosti procesov je to určite komplikovanejšie, ako v prípade predaja tovaru v spotrebiteľských baleniach,“ vysvetlila Martina Novotová, spolumajiteľka BEZOBALiS.

„Niekde sa o zelenom podnikaní viac hovorí, ako koná.“

„Prvý polrok sa nám kopilo množstvo škatuľového odpadu, no časom sa nám podarilo nadviazať vzťahy s predajcami, e-shopmi a kreatívcami, ktorí vedeli tento materiál využiť na svoj účel. Tým znižujeme aj ich potrebu nakupovania nových materiálov,“ doplnil spolumajiteľ Martin Gajdoš. Napriek tomu je pre nich takéto podnikanie maximálnou slušnosťou. „Nemusíme robiť kompromisy s našimi hodnotami, ktoré máme zadefinované, a tým, že sme si tie procesy nastavili sami, naozaj máme čisté svedomie, že neprispievame do takej miery, ako to možno robia iné firmy, ku všetkému znečisteniu na planéte,“ zareagovala Novotová.

Zároveň poukazujú na to, že verejná mienka je dnes naklonená takémuto typu podnikania. „Ochota zákazníka počúvať takéto veci a vnímať ich pozitívne je určite vyššia ako pred 10 rokmi. Vtedy by sme asi takýto obchod neudržali,“ doplnil Gajdoš.

Zelený prístup prináša niekomu zisk, iným straty

Spotrebiteľské správanie poukazuje na to, že ľudia majú záujem nakupovať udržateľné produkty. Spoločnosť Unilever na základe vlastných výskumov hovorí, že s tým súhlasí 54 percent spotrebiteľov. Udržateľnosť a ohľad na životné prostredie podľa ich slov pomáha aj samotnému zisku spoločnosti. „V súčasnosti už máme 26 značiek podporujúcich udržateľnosť. Ich predaj pravidelne prevyšuje priemerný medziročný rast spoločnosti Unilever,“ tvrdí Leimerová.

V prípade malých podnikoch je ziskovosť v iných číslach. „Do istej miery sme sa vzdali aj svojho príjmu, pretože ani zďaleka nezarobíme toľko, čo v predchádzajúcom zamestnaní. Ale táto práca nás napĺňa a robí šťastnými. To sme v predchádzajúcej kariére tvrdiť nemohli. Tak je to v rovnováhe,“ hovorí Gajdoš z BEZOBALiS.

Greenpeace kritizuje veľké spoločnosti

Napriek číslam, štatistikám a všeobecnému trendu spoločností zavádzať zmeny a zelené prístupy do podnikania, vydala Greenpeace začiatkom októbra kritické stanovisko k riešeniu plastickej krízy. Upozorňuje spotrebiteľov, aby si nedali zalepiť oči „riešeniami“. Ide najmä o zmenu v používaní obalov na produkty, a to napríklad použitím papierových obalov či bioplastov.

To však podľa Greenpeace nie je riešenie pre našu planétu, keďže to neustále odvádza pozornosť od užitočného riešenia, ktorým je opätovné plnenie a použitie obalov. Ivy Schlegelová, vedúca výskumu Greenpeace USA, upozorňuje, že aj keď neustále pribúdajú dôkazy o škodlivosti plastov pre ľudí či životné prostredie, tak sa predpokladá, že výroba plastov sa v nasledujúcich rokoch dramaticky zvýši.

Podľa Grahama Forbsa, vedúceho globálneho projektu Greenpeace USA, sa snažia veľké spoločnosti predkladať „falošné riešenia, ktoré zdôvodňujú ich závislosť od balenia na jedno použitie“. Riešením problému je, aby spoločnosti prehodnotili spôsoby, ako výrobky dodávajú spotrebiteľom. Namiesto toho vzbudzujú falošnú nádej, že plast sa dá vylepšiť.

„Prázdne fľaše sa vyčistia a znova naplnia.“

Správa Greenpeace však vyvoláva rôzne reakcie. „Ak sa na to pozrieme racionálnejšie, takým biznisovým pohľadom, niečo, čo funguje v malom, má dosť malú šancu, že bude fungovať aj vo veľkom. Možno sa nám podarí otvoriť druhý, tretí obchod, ale v rámci nejakej väčšej alebo celoslovenskej siete si neviem predstaviť, že by to teraz niekto dokázal,“ myslí si spolumajiteľ bezobalového obchodu Martin Gajdoš.

Z opačného súdka je však platforma Loop, ktorá vznikla ako koalícia medzinárodných spoločností a recyklačného lídra spoločnosti TerraCycle. Spoločne prezentovali nový globálny systém nakupovania. S platformou spolupracujú veľké giganty, zatiaľ však mimo slovenských hraníc. Funguje to tak, že ľudia použijú produkty, obaly vhodia do špeciálnych kontajnerov a spoločnosť TerraCycle ich vyzdvihne, vyčistí a znova naplní. Môže ísť napríklad o klasické kozmetické či pracie produkty. „Majitelia značiek vlastnia obal, ale obsah používate vy. Keď si kúpite fľašu šampónu, chcete šampón, nie fľašu, ale musíte s fľašou niečo urobiť, keď ste šampón minuli,” vysvetlil Tom Szaky, riaditeľ spoločnosti TerraCycle v rozhovore pre Plastics today. Aj takéto ekologické projekty sú príkladom toho, kam sa biznis budúcnosti môže uberať a aké sú medzery na trhu.

logo
Prečítajte si tiež:
28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Na niekoľkých exponovaných adresách sídlia aj tisícky firiem naraz

Na Slovensku existuje takmer 1 260 exponovaných adries. Sú to adresy, na ktorých sídli viacero obchodných spoločností alebo neziskových ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani poskytla Slovensku 293 miliónov eur

Skupina Európskej investičnej banky (skupina EIB) podporila v roku 2023 hospodárstvo Slovenska sumou 293 miliónov eur v nových pôžičkách a ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

14.3.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o inšpekcii práce sa zameria aj na znižovanie počtu nútených živností

Rezort práce pracuje na príprave novely zákona o inšpekcii práce. Jeho súčasťou by okrem iného malo byť aj intenzívnejšie monitorovanie a ...

10.3.2024 Redakcia FinReport

Deloitte: Firmy sa obávajú vplyvu generatívnej umelej inteligencie na ich biznis

Tri štvrtiny firiem očakávajú, že generatívna umelá inteligencia ich do troch rokov zmení. Viac než polovica firiem sa obáva, že jej ...

2.3.2024 Redakcia FinReport

Slovensko zaostáva aj v automatizácii účtovníctva. Riešením je jeho digitalizácia

Stratené bločky, byrokracia pri nástupe nového kolegu či strata času každomesačným vystavovaním faktúr. To sú tradičné výzvy ...

29.2.2024 Ivana Forraiová

Ako správne postupovať pri reklamácii tovaru? Každý spotrebiteľ by mal poznať svoje práva

Black Friday, Cyber Week, nákupy vianočných darčekov a koncoročné či novoročné výpredaje. V tomto období nás lákajú akciové ceny a ...

25.2.2024 Redakcia FinReport

Vlani na Slovensku zbankrotovalo najviac firiem za posledných 10 rokov

Minulý rok priniesol rekordný počet bankrotov firiem. Konkurzné súdy vlani vyhlásili konkurz na majetok 331 právnických osôb. Je to ...

21.2.2024 Martin Jamnický

Zodpovedné spoločnosti rastú rýchlejšie, no v krízových časoch strácajú dych

Ekologicky a spoločensky zodpovedné firmy, ktoré dominujú globálnym rebríčkom ESG, rástli za posledné tri roky rýchlejšie ako bežné ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay