Hľadaj

Peniaze sú motivátorom s ručením obmedzeným

2 Podnikanie Poslať

Finančné odmeny sú hnacím motorom pre mnohých zamestnancov. Nielenže ich do zamestnania prilákali, ale práve atraktívne finančné ohodnotenie ich môže aj dlhodobo na konkrétnej pracovnej pozícii udržať. Zamestnávatelia sa však len na peniaze spoliehať nemôžu.

image

Zdroj foto: Freepik.com

 

Subjektívny postoj 

Peniaze môžu byť pre mnohých zamestnancov jednou z motivujúcich zložiek pri výkone práce. Postoj zamestnancov k odmeňovaniu sa však zovšeobecňuje ťažko. „Peniaze sú jeden z mnohých motivátorov a ich vnímanie je subjektívne. Sú ľudia, pre ktorých sú financie v živote kritické, a naopak, sú ľudia, ktorí uprednostňujú iné hodnoty, napríklad pomoc druhým, vedu a vzdelanie či spoločenské postavenie. Samozrejme, všetci z niečoho musíme žiť, a preto aj títo ľudia budú výšku platu zvažovať,“ hovorí pracovný psychológ Rastislav Duriš. 

 

 

Personálne agentúry si však myslia opak a tvrdia, že peniaze sú u zamestnancov na prvom mieste. Podľa slov Jitky Součkovej zo spoločnosti Grafton Slovakia zohráva finančné ohodnotenie z pohľadu zamestnanca „určite zásadnú a najväčšiu“ úlohu. 

 

„Podľa našich skúseností ide o primárnu motiváciu zamestnanca. Výška platu ho teda zaujíma najviac zo všetkých pracovných podmienok, ktoré mu zamestnávateľ ponúka. Na dôležitosti síce získavajú aj nefinančné faktory, ako možnosť práce z domu, flexibilný pracovný čas, dovolenka navyše či vzdelávanie, no peniaze sú stále na prvom mieste,“ hovorí Jana Mesárová zo spoločnosti Wincott People. 

 

Vzťah zamestnancov k finančnému ohodnoteniu je však komplikovaný. „Platí, že najmä dnes je mnoho ľudí ochotných meniť zamestnanie aj pre niekoľko desiatok eur. Umožňuje im to aktuálna situácia na trhu práce, keď firmám akútne chýbajú zamestnanci, a preto sú ochotní preplácať ľudí od konkurencie. Z dlhodobého hľadiska je však dôležitý aj celkový mix pracovných podmienok a benefitov, firemná kultúra, možnosť kariérneho postupu či prístup firmy k otázkam rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom,“ dopĺňa Mesárová. 

 

Zároveň platí, že zvyšovanie platu ako motivačný faktor príliš dobre nefunguje. „Navýšenie mzdy, žiaľ, patrí k najčastejšiemu nástroju na motiváciu zamestnancov. Pritom je dlhodobo známe, že finančná motivácia ma krátkodobý charakter. Spoločnosti by mali finančnú motiváciu podmieniť dochádzkou, kvalitou, výkonom,“ uvádza Martin Malo, generálny riaditeľ Manpower. 

 

Nejde len o peniaze...

Zamestnanci si, samozrejme, všímajú aj to, ako sa v práci cítia, pri dlhšom časovom horizonte začína zamestnanec vnímať aj pracovnú atmosféru. „Pre mnohých ľudí sú peniaze ‚hygienickým‘ faktorom – potrebujú si naplniť svoje životné potreby a bez peňazí to nejde. Na druhej strane, ak dostávajú plat, s ktorým sú spokojní, peniaze sa stávajú menej dôležité. Ľudia sa začínajú pozerať na iné veci, ako napríklad, aký je manažér, kolektív, pracovné prostredie, kultúra firmy, lokalita, možnosti vzdelávania a kariérneho rozvoja, miera stresu a ďalšie,“ hovorí Duriš. 

 

Spokojný a lojálny zamestnanec sa teda nedá jednoducho „kúpiť“, manažéri by mali situáciu hodnotiť v širšom kontexte. „Peniaze sú jedným z nástrojov na motiváciu, ale úprimne povedané, je potrebné nad celkovým odmeňovaním zamestnancov viac premýšľať. Pokiaľ má firma ako nástroj motivácie výhradne peniaze, nie je to príliš dobré a je určite potrebné zmeniť tieto nastavenia,“ dopĺňa Součková. 

 

Iná firma, iná odmena 

Samostatnou kategóriou sú finančné odmeny, ktoré nie sú súčasťou platu. „Nedá sa stanoviť optimálna výška odmeny ani optimálny odmeňovací systém – to závisí od okolností. Niektoré firmy dnes upúšťajú od tradičného modelu odmeňovania, kde odmeny rozdeľuje manažment, a umožňujú napríklad jednotlivým tímom nastaviť si odmeňovanie samostatne. Vznikajú aj softvéry podporujúce tento prístup – napríklad aplikácia Bonusly,“ hovorí Duriš. 

 

Výška odmien sa odvíja aj od odvetvia, v ktorom firma podniká. „Kým napríklad firmy z oblasti IT, financií, telekomunikácií vyplácajú ročné odmeny pravidelne, v iných sektoroch – typu poľnohospodárstvo, lesníctvo, maloobchod – až takou samozrejmosťou nie sú. Preto by nebolo korektné uvádzať konkrétnu sumu, ktorú by sme považovali za optimálnu,“ hovorí Mesárová. Štandardne však zamestnanci očakávajú aspoň výšku jedného mesačného platu. Bežne sa počíta ako takzvaný 13. plat, to znamená, že zamestnanci očakávajú jeho hodnotu vo výške jednej mesačnej mzdy,“ hovorí Součková. 

 

 

Odmeny sa často viažu ku konkrétnemu dátumu v kalendári, no tento prístup nemusí byť to pravé. Odmeny by podľa odborníkov nemalo byť naviazané na kalendár, ale na okolnosti, ktoré priamo súvisia s pracovným výkonom. „Štandardne je odmena spojovaná práve s konkrétnou udalosťou v roku. Môj osobný názor je, že odmena by mala byť naviazaná na špecifický výkon, nie na obdobie v roku,“ hovorí Malo.

 

Finančné benefity môžu byť účinnejšie, ak prichádzajú postupne počas celého roka. „Takýto prístup má pozitívny vplyv na lojalitu pracovníkov, atmosféru v tíme, ako aj schopnosť ľudí identifikovať sa so spoločnosťou, v ktorej pracujú,“ vysvetľuje Ľuboš Sirota, podpredseda predstavenstva McRoy.

www.KalkulackaOnline.sk
nástroj pre agentov
Najväčší, nezávislý a spoľahlivý porovnávač poistných produktov.
Vyspelé riešenie pre váš biznis.
Porovnanie ponúk 15 rôznych poisťovní na jednom mieste

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.2.2019 Ján Beracka

Slováci vnímajú euro pozitívne, vítajú ho aj podnikatelia

Slováci majú menu euro radi. Podiel ľudí, ktorí ho považujú za dobrú vec, je v porovnaní s celou eurozónou vyšší. Zároveň podiel ...

19.2.2019 Redakcia FinReport

Weby, e-shopy a GDPR v podaní Natálie Hučkovej

V utorok sa na pôde Slovenskej technickej univerzity (STU) uskutočnil workshop pre študentov s názvom „Navrhuj weby a e-shopy v súlade s ...

19.2.2019 Ján Beracka

Účty zo všetkých bánk v jednej appke? Na Slovensku nie, hoci PSD2 funguje už rok

Norma PSD2 vstúpila do platnosti v januári tohto roku a ešte pred vstupom do účinnosti sa objavovali úvahy o tom, že táto smernica o ...

18.2.2019 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 8/2018: Slovenská ekonomika spomaľuje

Slovenská ekonomika v štvrtom kvartáli spomalila tempo rastu. Ceny v januári vzrástli o viac ako jedno percento. Kontrol v súvislosti s GDPR ...

18.2.2019 Ivana Brillová

Martin Reguli: Eurozóna nevie nájsť správny kompromis medzi tým, čo chcú ľudia a čo potrebuje ona

Slovensko vstúpilo do eurozóny 1. januára 2009. Prešlo už 10 rokov, odkedy sme členmi tejto menovej únie. Ako sa zmenilo nielen Slovensko, ale ...

16.2.2019 Marek Mittaš

V zime do tepla? Toto sú tie správne miesta

Vymeniť treskúce mrazy za príjemné leto je otázkou niekoľkých hodín. Niekedy dokonca nemusia byť v hre ani mimoriadne finančné náklady. ...

14.2.2019 Jana Čipková

Kto môže byť zodpovednou osobou podľa GDPR

Od nadobudnutia účinnosti nariadenia GDPR ubehlo takmer trištvrte roka, no množstvo spoločností stále nerozumie aký je prínos jej ...

13.2.2019 Redakcia FinReport

Natália Hučková spíkerkou workshopu o GDPR v online prostredí

Softvérová spoločnosť Positive v spolupráci so Študentským parlamentom elektrotechnikov a informatikov STU organizuje v utorok 19. februára o ...

12.2.2019 Redakcia FinReport

Taxify môže mať problémy s GDPR, vodiči mali klientom posielať súkromné správy

Taxify čelí v posledných dňoch vlne kritiky za zneužívanie telefónnych čísel vodičmi spolupracujúcimi s Taxify. Niektoré klientky mali ...

8.2.2019 Natália Hučková

Pozor na podozrivý certifikát GDPR

S účinnosťou nariadenia GDPR sa zároveň aj výrazne zvýšil počet poskytovateľov služieb súvisiacich s ochranou osobných údajov. Výber ...

7.2.2019 Natália Hučková

Firmy si pýtajú súhlas na spracovanie údajov aj vtedy, keď nemusia, upozorňuje ÚOOÚ

Pri príležitosti Medzinárodného dňa ochrany osobných údajov usporiadal Úrad na ochranu osobných údajov SR (ÚOOÚ) odborný workshop, ...

4.2.2019 Natália Hučková

Mýty o GDPR #3: Klient má za každých okolností právo na vymazanie údajov z databáz

Po nadobudnutí účinnosti Nariadenia GDPR sa ukázalo, že práve právo na vymazanie, respektíve „právo na zabudnutie“, bude jedným ...

31.1.2019 Natália Hučková

Aj pri ochrane údajov právnických osôb a fyzických osôb podnikateľov sa k slovu dostáva GDPR

Nariadenie GDPR vo svojich úvodných ustanoveniach vymedzuje, že predmetom jeho úpravy sú pravidlá ochrany fyzických osôb pri spracúvaní ...

28.1.2019 Natália Hučková

Fotografovanie môže znamenať spracovanie osobných údajov, pozor na GDPR

Mnohí prevádzkovatelia sa pri zapracúvaní GDPR do procesov svojej činnosti stretli s problmom spracúvania fotografie. Môže ísť o ...

28.1.2019 Natália Hučková

Nová povinnosť obchodných spoločností: Zápis konečného užívateľa výhod

Obchodné spoločnosti sú od novembra 2018 povinné do Obchodného registra SR (OR SR) zapisovať údaje o konečných užívateľoch výhod. Túto ...

23.1.2019 Natália Hučková

Problémy firmy Google ukazujú, že plniť povinnosti spojené s GDPR môže byť náročné

Posledné udalosti týkajúce sa spoločnosti Google jasne naznačujú, že riadne zapracovanie ustanovení nariadenia General data protection ...

22.1.2019 Ján Beracka

Google má problémy s ochranou osobných údajov, firma dostala pokutu 50 miliónov eur

Francúzsky úrad na ochranu osobných údajov (CNIL) udelil spoločnosti Google pokutu vo výške 50 miliónov eur za porušenie pravidiel, ktoré ...

21.1.2019 Ján Beracka

Z nedostatku pracovníkov sú obavy na Slovensku aj vo svete

Nízka miera nezamestnanosti znamená problémy pre slovenské firmy. Zamestnanec si v súčasnosti môže diktovať podmienky. ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení