Hľadaj

Peniaze sú motivátorom s ručením obmedzeným

Podnikanie Poslať

Finančné odmeny sú hnacím motorom pre mnohých zamestnancov. Nielenže ich do zamestnania prilákali, ale práve atraktívne finančné ohodnotenie ich môže aj dlhodobo na konkrétnej pracovnej pozícii udržať. Zamestnávatelia sa však len na peniaze spoliehať nemôžu.

image

Zdroj foto: Freepik.com

Subjektívny postoj 

Peniaze môžu byť pre mnohých zamestnancov jednou z motivujúcich zložiek pri výkone práce. Postoj zamestnancov k odmeňovaniu sa však zovšeobecňuje ťažko. „Peniaze sú jeden z mnohých motivátorov a ich vnímanie je subjektívne. Sú ľudia, pre ktorých sú financie v živote kritické, a naopak, sú ľudia, ktorí uprednostňujú iné hodnoty, napríklad pomoc druhým, vedu a vzdelanie či spoločenské postavenie. Samozrejme, všetci z niečoho musíme žiť, a preto aj títo ľudia budú výšku platu zvažovať,“ hovorí pracovný psychológ Rastislav Duriš. 

 

Personálne agentúry si však myslia opak a tvrdia, že peniaze sú u zamestnancov na prvom mieste. Podľa slov Jitky Součkovej zo spoločnosti Grafton Slovakia zohráva finančné ohodnotenie z pohľadu zamestnanca „určite zásadnú a najväčšiu“ úlohu. 

„Podľa našich skúseností ide o primárnu motiváciu zamestnanca. Výška platu ho teda zaujíma najviac zo všetkých pracovných podmienok, ktoré mu zamestnávateľ ponúka. Na dôležitosti síce získavajú aj nefinančné faktory, ako možnosť práce z domu, flexibilný pracovný čas, dovolenka navyše či vzdelávanie, no peniaze sú stále na prvom mieste,“ hovorí Jana Mesárová zo spoločnosti Wincott People. 

Vzťah zamestnancov k finančnému ohodnoteniu je však komplikovaný. „Platí, že najmä dnes je mnoho ľudí ochotných meniť zamestnanie aj pre niekoľko desiatok eur. Umožňuje im to aktuálna situácia na trhu práce, keď firmám akútne chýbajú zamestnanci, a preto sú ochotní preplácať ľudí od konkurencie. Z dlhodobého hľadiska je však dôležitý aj celkový mix pracovných podmienok a benefitov, firemná kultúra, možnosť kariérneho postupu či prístup firmy k otázkam rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom,“ dopĺňa Mesárová. 

Zároveň platí, že zvyšovanie platu ako motivačný faktor príliš dobre nefunguje. „Navýšenie mzdy, žiaľ, patrí k najčastejšiemu nástroju na motiváciu zamestnancov. Pritom je dlhodobo známe, že finančná motivácia ma krátkodobý charakter. Spoločnosti by mali finančnú motiváciu podmieniť dochádzkou, kvalitou, výkonom,“ uvádza Martin Malo, generálny riaditeľ Manpower. 

Nejde len o peniaze...

Zamestnanci si, samozrejme, všímajú aj to, ako sa v práci cítia, pri dlhšom časovom horizonte začína zamestnanec vnímať aj pracovnú atmosféru. „Pre mnohých ľudí sú peniaze ‚hygienickým‘ faktorom – potrebujú si naplniť svoje životné potreby a bez peňazí to nejde. Na druhej strane, ak dostávajú plat, s ktorým sú spokojní, peniaze sa stávajú menej dôležité. Ľudia sa začínajú pozerať na iné veci, ako napríklad, aký je manažér, kolektív, pracovné prostredie, kultúra firmy, lokalita, možnosti vzdelávania a kariérneho rozvoja, miera stresu a ďalšie,“ hovorí Duriš. 

Spokojný a lojálny zamestnanec sa teda nedá jednoducho „kúpiť“, manažéri by mali situáciu hodnotiť v širšom kontexte. „Peniaze sú jedným z nástrojov na motiváciu, ale úprimne povedané, je potrebné nad celkovým odmeňovaním zamestnancov viac premýšľať. Pokiaľ má firma ako nástroj motivácie výhradne peniaze, nie je to príliš dobré a je určite potrebné zmeniť tieto nastavenia,“ dopĺňa Součková. 

Iná firma, iná odmena 

Samostatnou kategóriou sú finančné odmeny, ktoré nie sú súčasťou platu. „Nedá sa stanoviť optimálna výška odmeny ani optimálny odmeňovací systém – to závisí od okolností. Niektoré firmy dnes upúšťajú od tradičného modelu odmeňovania, kde odmeny rozdeľuje manažment, a umožňujú napríklad jednotlivým tímom nastaviť si odmeňovanie samostatne. Vznikajú aj softvéry podporujúce tento prístup – napríklad aplikácia Bonusly,“ hovorí Duriš. 

Výška odmien sa odvíja aj od odvetvia, v ktorom firma podniká. „Kým napríklad firmy z oblasti IT, financií, telekomunikácií vyplácajú ročné odmeny pravidelne, v iných sektoroch – typu poľnohospodárstvo, lesníctvo, maloobchod – až takou samozrejmosťou nie sú. Preto by nebolo korektné uvádzať konkrétnu sumu, ktorú by sme považovali za optimálnu,“ hovorí Mesárová. Štandardne však zamestnanci očakávajú aspoň výšku jedného mesačného platu. Bežne sa počíta ako takzvaný 13. plat, to znamená, že zamestnanci očakávajú jeho hodnotu vo výške jednej mesačnej mzdy,“ hovorí Součková. 

 

Odmeny sa často viažu ku konkrétnemu dátumu v kalendári, no tento prístup nemusí byť to pravé. Odmeny by podľa odborníkov nemalo byť naviazané na kalendár, ale na okolnosti, ktoré priamo súvisia s pracovným výkonom. „Štandardne je odmena spojovaná práve s konkrétnou udalosťou v roku. Môj osobný názor je, že odmena by mala byť naviazaná na špecifický výkon, nie na obdobie v roku,“ hovorí Malo.

Finančné benefity môžu byť účinnejšie, ak prichádzajú postupne počas celého roka. „Takýto prístup má pozitívny vplyv na lojalitu pracovníkov, atmosféru v tíme, ako aj schopnosť ľudí identifikovať sa so spoločnosťou, v ktorej pracujú,“ vysvetľuje Ľuboš Sirota, podpredseda predstavenstva McRoy.

logo
Prečítajte si tiež:
24.5.2019 Ján Beracka

Sú voľby do Európskeho parlamentu dôležité?

Voľby do Európskeho parlamentu sa uskutočnia na Slovensku v sobotu 25. mája. Slovensko má dlhodobo najnižšiu volebnú účasť, vo voľbách v ...

23.5.2019 Natália Hučková

Minulý rok bol prípravou na GDPR, tento môže byť ťažší

V máji uplynie rok od okamihu, keď nariadenie GDPR nadobudlo svoju účinnosť. O ochrane osobných údajov sa však začalo hovoriť oveľa viac ...

23.5.2019 Redakcia FinReport

Svetová ekonomika bude podľa OECD spomaľovať

Rast globálnej ekonomiky sa v roku 2018 vyšplhal na 3,5 %, no v ďalších rokoch by mal spomaľovať. Vyplýva to z Ekonomického výhľadu ...

22.5.2019 Redakcia FinReport

Miera nezamestnanosti je najnižšia v histórii

Miera nezamestnanosti je rekordne nízka, v apríli klesla na hodnotu 4,9 %. Informoval o tom rezort práce. Medzimesačne, v porovnaní s marcom ...

21.5.2019 Redakcia FinReport

MMF: Slovensko je úspešný príbeh, vyrovnaný rozpočet v tomto roku ale nedosiahne

Zástupcovia Medzinárodného menového fondu (MMF) navštívili v máji Slovensko. MMF považuje Slovensko za úspešný ekonomický príbeh, ...

21.5.2019 Ján Beracka

Slováci túžia bývať vo vlastnom, no výrazne sa zadlžujú

Slováci chcú stále bývať vo vlastnom. Slovenské domácnosti budú aj naďalej pripravené kupovať nehnuteľnosti. Túžia totiž bývať vo ...

20.5.2019 Ján Beracka

Ceny nehnuteľností rastú a ďalej rásť budú. Bublina to nie je

Ceny nehnuteľností na Slovensku rastú k úrovniam, ktoré znamenali v rokoch 2008 a 2009 prasknutie realitnej bubliny. Situácia na trhu sa ...

15.5.2019 Ján Beracka

Viac dovolenky? Poškodí to priemysel, tvrdia podnikatelia

Zamestnanci by mali mať nárok na viac dní dovolenky, taká je predstava Slovenskej národnej strany (SNS), ktorá pripravila novelu Zákonníka ...

23.4.2019 Redakcia FinReport

FinVision 2019: Automatizácia dokáže firmy odbremeniť a umožniť im rásť

Digitalizácia a s ňou súvisiaca automatizácia podnikových procesov, vrátane poskytovaných služieb, môže firmám nielenže ušetriť ...

18.4.2019 Jana Čipková

Mýtus o GDPR #4: Žiadosti o prenos osobných údajov klienta musí finančný agent vždy vyhovieť

Právo na prenosnosť osobných údajov patrí medzi práva dotknutých osôb, ktoré zaviedlo až nariadenie GDPR. Vzhľadom na to, že mnohí ...

11.4.2019 Natália Hučková

Firmy robia pri ochrane osobných údajov množstvo chýb

Zohľadniť GDPR v rámci činnosti spoločností nie je vôbec jednoduché. Preskúmať, kde všade dochádza k spracúvaniu osobných údajov, je ...

11.4.2019 Redakcia FinReport

V daňových rajoch je čoraz viac slovenských firiem

Počet slovenských firiem v daňových rajoch stúpa. Záujem slovenských podnikateľov o Cyprus sa znižuje, naopak záujem o USA je vyšší. ...

10.4.2019 Redakcia FinReport

Počet slovenských patentov v minulom roku stúpol

Slovensko však za okolitými krajinami stále výrazne ...

10.4.2019 Redakcia FinReport

Technológie šetria čas i peniaze, len chatboty zvládnu usporiť 2,5 miliardy hodín

Zákazníci na celom svete vygenerujú ročne až 265 miliárd dopytov, prezrádza portál chatbotlife.com. Aby firmy dokázali tieto požiadavky ...

2.4.2019 Redakcia FinReport

Na Slovensku majú problémy najčastejšie firmy, ktoré podnikajú len tri roky

Exekúcia, úpadok alebo platobná neschopnosť postihuje najviac firmy, ktoré majú za sebou tri roky podnikania. Vyplýva to z analýzy ...

1.4.2019 Redakcia FinReport

Iba tretina podnikateľov na Slovensku inovuje

Približne polovica európskych firiem v rámci 28 krajín EÚ prišla s efektívnejšími modelmi výroby. Slovensko v tomto smere značne ...

25.3.2019 Redakcia FinReport

Počet zraniteľných miest v softvéroch sa v roku 2018 zvýšil

V jednotlivých softvérových nástrojoch sa v roku 2018 objavili tisíce slabých miest. ...

14.3.2019 Ján Beracka

Mladí chcú pracovať flexibilne

Trávenie pracovného času sa mení, ľudia čoraz viac túžia pracovať flexibilne. Je to trend, do ktorého zamestnávateľov tlačia aj ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení