Pekári sa obávajú, že ich biznis môže padnúť
Na Slovensku aktívne podniká 750 pekárov a cukrárov, no asi dve tretiny sa vôbec nezapájajú do zlepšovania ich biznis prostredia, pričom ťažia z aktivity tej zvyšnej tretiny. Pekárenské organizácie im preto odkazujú: Spojme sa a dokážeme viac. Zároveň ich pozvali na verejné Valné zhromaždenie už túto stredu 15. marca v Nitre.
Podľa prieskumov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory ku koncu minulého roka sa v obchodnej sieti ponúkalo len 54 % chleba a 53 % pečiva, ktoré pochádzalo od slovenských pekárov, pričom celkovo potraviny zo Slovenska boli v obchodoch zastúpené len 39,91 %.
„Situácia sa vyvíja veľmi zle. Ak sa dostaneme pod hranicu 25 % našej pekárenskej produkcie, nebude pre nás rentabilné vyrábať a skončíme. V obchodoch tak časom nájdeme najmä tovar zo zahraničia,“ upozorňuje Milan Čulen, predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.
Podľa prepočtov podniká na našom trhu 750 pekárov, cukrárov a cestovinárov. Avšak len asi 250 z nich je zapojených do aktivít aspoň jedného zo štyroch pekárenských združení, ktoré na Slovensku v súčasnosti aktívne pôsobia. Ide o Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov, Cech pekárov a cukrárov regiónu západného Slovenska, Cech pekárov a cukrárov východného Slovenska a Úniu priemyselných pekárov SR.
Z toho vyplýva, že asi 500 podnikateľov sa nepodieľa na žiadnych aktivitách v prospech zlepšovania pekárenského sektora, no ťažia z toho, čo tieto orgaznizácie dokázali vo vláde či v Bruseli vybojovať. „Už naši predchodcovia pred viac ako 600 rokmi sa združovali v spolkoch, lebo vedeli, že spolu dokážu viac. Presne to isté chceme aj dnes, spojiť sily a spoločne bojovať za lepšie podmienky,“ hovorí Milan Čulen.
Spoločne s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR sa podieľajú aj na tvorbe legislatívneho prostredia. „Pripravili sme napríklad komoditné hlavy Potravinového kódexu Slovenskej republiky pre pekárske a cukrárske výrobky a ich transformáciu na súčasné vyhlášky ministerstva. Vypracovali sme aj Špecifickú hygienickú príručku pre pekársku výrobu, ktorá bola schválená aj v odbornej komisii v Bruseli,“ vymenúva Milan Čulen, predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov a zároveň dodáva, že zväz ako taký bol aktívny aj pri príprave Koncepcie rozvoja potravinárskeho priemyslu do roku 2020 MPaRV SR v časti venovanej pekárskemu, cukrárskemu a cestovinárskemu odvetviu. V týchto sekciách sa Slovenský zväz podieľal aj na príprave operačného programu – Program rozvoja vidieka na obdobie rokov 2014- 2020. „Okrem iného sa nám podarilo presadiť do praxe, že dotácie
vymedzené v Programe pre potravinárov už môžu čerpať, na rozdiel od minulých rokov, aj pekári,“ upozorňuje Milan Čulen s tým, že to dosiahli aj vďaka sile jednotlivých organizácií.
Pekárenské organizácie sa rozhodli konať a vyzvať ostatných podnikateľov, aby sa k nim pripojili. „Listom sme vyzvali všetkých, aby sa k nám pripojili 15. Marca 2017 na Valné zhromaždenie v Nitre, kde im predstavíme spoločné sily a možnosti. Uvidíme, kto príde a kto sa k nám pridá,“ uzatvoril Milan Čulen, predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.
Zdroj: Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Ceny povinného zmluvného poistenia môžu opäť rásť, výhodou je jazdiť bez nehody
- 2.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 3.INOFEST 2024: S dôrazom na umelú inteligenciu, vesmírnu a cirkulárnu ekonomiku
- 4.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor