Obchody sa v prvom štvrťroku nadýchli, ich tržby medziročne vzrástli o 16 %, klesajú len e-shopy
Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 pozitívne, keď v prvom štvrťroku dosiahol medziročný nárast tržieb o 16 %. Stalo sa tak vďaka tomu, že všetky obchody boli otvorené – na rozdiel od prvých mesiacov vlaňajšieho roka. Ako sa teda od začiatku roku darí naším obchodníkom, prečo sa Slováci opäť vracajú do kamenných predajní a prečo klesajú tržby e-shopom?

Foto: Shutterstock
Rástli všetci okrem e-shopov
Slovenský maloobchod v prvom kvartáli 2022 registruje medziročný nárast tržieb o 16 %. Nárast tržieb pritom zaznamenali takmer všetky jeho oblasti. Stalo sa tak vďaka tomu, že kamenné obchody boli na rozdiel od minulého roka naplno otvorené. Vlani počas prvého kvartálu (až do 19. apríla) boli fyzické prevádzky zatvorené. Výnimku predstavovali iba predajne s potravinami, drogériou či lekárne. Predaj väčšiny tovarov sa tak uskutočňoval iba cez online kanály, ktoré boli pre väčšinu značiek len doplnkovým predajným kanálom.
Oproti prvému štvrťroku 2021 sa podarilo zvýšiť tržby predovšetkým maloobchodu s rekreačným a kultúrnym sortimentom (napríklad predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami), a to až o 47,9 %. Nasledoval maloobchod s tovarom pre domácnosť (napríklad predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom) s nárastom tržieb o 44,9 %.
Obchodníkom s ostatným tovarom (napríklad predajniam s oblečením, obuvou, šperkami, drogériou či lekárňam) vzrástli tržby o 35,4 %. Pomerne výrazný nárast tržieb na úrovni 23,2 % si však na svoje konto pripísal aj maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom v špecializovaných predajniach.
O 11,6 % vzrástli tržby čerpacím staniciam, o 11 % predajniam so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie. Nárast tržieb o 10,3 % evidovali predajcovia v stánkoch a na trhoch. Hypermarkety a supermarkety, ktoré sa na celkových tržbách maloobchodu podieľajú viac ako 40 %, zaznamenali medziročný nárast tržieb o 8,4 %. Jedinou oblasťou, ktorá v prvom štvrťroku 2022 evidovala medziročný pokles tržieb (o –4,9 %), je maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú aj e-shopy.
Druhý najrýchlejší rast maloobchodných tržieb v EÚ
Pochopiteľne, nielen Slovensko, ale aj ostatné krajiny EÚ majú za sebou dva roky pandémie, počas ktorých pristupovali k rôzne prísnym opatreniam v snahe zabrániť šíreniu nákazy koronavírusom. To ovplyvňovalo nielen chod jednotlivých ekonomík, ale aj ich maloobchodu. V prvom kvartáli 2022 Slovensko dosiahlo v rámci EÚ spolu s Poľskom druhý najrýchlejší rast maloobchodných tržieb (o približne 16 %). Predbehlo ich iba Slovinsko, ktoré počas prvého štvrťroka 2022 evidovalo medziročný nárast maloobchodných tržieb o takmer štvrtinu.
Spotrebitelia zamierili do kamenných prevádzok
Dominanciu nakupovania vo fyzických prevádzkach potvrdzujú aj vyššie spomenuté dáta Štatistického úradu SR. Všetky typy maloobchodu, ktoré využívajú ako hlavný predajný kanál kamenné predajne, zaznamenali v prvom kvartáli 2022 medziročný nárast tržieb. Naopak, maloobchod mimo predajní, stánkov a trhu, ktorého súčasťou sú obchody zamerané výlučne alebo najmä na online nakupovanie, zaznamenal ako jediný pokles tržieb (o takmer –5 %), a teda obrat z úvodu roka 2021 sa mu nepodarilo zopakovať.
Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny, pochopiteľne, presmerovali časť našich nákupov do online sveta, čo potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac, a to až 84 %. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti.
Hneď ako prišiel lockdown a ich prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia, tovar doručovali poštou či kuriérom, alebo sa zmenili na výdajné miesta. No nestačilo to. Inak povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.
Potvrdilo sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď, a pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ako sa však ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.
E-shopy ako doplnok bežných obchodov
Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu a pestrú škálu služieb či gastroprevádzok. „Nakupovanie cez e-shopy tradičnému retailu významne neuškodilo, pričom pozorujeme návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike máme odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, príde si poň osobne do predajne,“ zhodnotil aktuálnu situáciu v nákupných centrách Jan Kubíček z Asociácie nákupných centier.
E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok. „Po uvoľnení opatrení cítime silný opätovný nárast návštevníkov aj tržieb, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia si viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú,“ dodáva.
Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?
1) Viacúčelovosť – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať aj prácu, relax a socializáciu.
2) Inovácie – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií, napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.
3) Zážitok – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo s pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.
4) Brand Experience (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnešné nakupovanie už nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online a offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.
5) Nové značky – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.
6) Dôveryhodnosť – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.
7) E-commerce a kamenný obchod – v digitálnom svete, vrátane e-commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomov alebo výdajných miest. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Štátny smútok za pápeža Františka prinesie obmedzenia. Budú v sobotu otvorené obchody?
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.NBS vydáva nový súbor zberateľských euromincí
- 5.Rizikové e-shopy – ako ich spoznať a nenechať sa nachytať?