Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Obchody sa v prvom štvrťroku nadýchli, ich tržby medziročne vzrástli o 16 %, klesajú len e-shopy

Eva Sadovská Podnikanie
SK
EN
Poslať

Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 pozitívne, keď v prvom štvrťroku dosiahol medziročný nárast tržieb o 16 %. Stalo sa tak vďaka tomu, že všetky obchody boli otvorené – na rozdiel od prvých mesiacov vlaňajšieho roka. Ako sa teda od začiatku roku darí naším obchodníkom, prečo sa Slováci opäť vracajú do kamenných predajní a prečo klesajú tržby e-shopom?

image

Foto: Shutterstock

Rástli všetci okrem e-shopov

Slovenský maloobchod v prvom kvartáli 2022 registruje medziročný nárast tržieb o 16 %. Nárast tržieb pritom zaznamenali takmer všetky jeho oblasti. Stalo sa tak vďaka tomu, že kamenné obchody boli na rozdiel od minulého roka naplno otvorené. Vlani počas prvého kvartálu (až do 19. apríla) boli fyzické prevádzky zatvorené. Výnimku predstavovali iba predajne s potravinami, drogériou či lekárne. Predaj väčšiny tovarov sa tak uskutočňoval iba cez online kanály, ktoré boli pre väčšinu značiek len doplnkovým predajným kanálom.

Oproti prvému štvrťroku 2021 sa podarilo zvýšiť tržby predovšetkým maloobchodu s rekreačným a kultúrnym sortimentom (napríklad predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami), a to až o 47,9 %. Nasledoval maloobchod s tovarom pre domácnosť (napríklad predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom) s nárastom tržieb o 44,9 %.

Obchodníkom s ostatným tovarom (napríklad predajniam s oblečením, obuvou, šperkami, drogériou či lekárňam) vzrástli tržby o 35,4 %. Pomerne výrazný nárast tržieb na úrovni 23,2 % si však na svoje konto pripísal aj maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom v špecializovaných predajniach.

O 11,6 % vzrástli tržby čerpacím staniciam, o 11 % predajniam so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie. Nárast tržieb o 10,3 % evidovali predajcovia v stánkoch a na trhoch. Hypermarkety a supermarkety, ktoré sa na celkových tržbách maloobchodu podieľajú viac ako 40 %, zaznamenali medziročný nárast tržieb o 8,4 %. Jedinou oblasťou, ktorá v prvom štvrťroku 2022 evidovala medziročný pokles tržieb (o –4,9 %), je maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú aj e-shopy.

Druhý najrýchlejší rast maloobchodných tržieb v EÚ

Pochopiteľne, nielen Slovensko, ale aj ostatné krajiny EÚ majú za sebou dva roky pandémie, počas ktorých pristupovali k rôzne prísnym opatreniam v snahe zabrániť šíreniu nákazy koronavírusom. To ovplyvňovalo nielen chod jednotlivých ekonomík, ale aj ich maloobchodu. V prvom kvartáli 2022 Slovensko dosiahlo v rámci EÚ spolu s Poľskom druhý najrýchlejší rast maloobchodných tržieb (o približne 16 %). Predbehlo ich iba Slovinsko, ktoré počas prvého štvrťroka 2022 evidovalo medziročný nárast maloobchodných tržieb o takmer štvrtinu.

Spotrebitelia zamierili do kamenných prevádzok

Dominanciu nakupovania vo fyzických prevádzkach potvrdzujú aj vyššie spomenuté dáta Štatistického úradu SR. Všetky typy maloobchodu, ktoré využívajú ako hlavný predajný kanál kamenné predajne, zaznamenali v prvom kvartáli 2022 medziročný nárast tržieb. Naopak, maloobchod mimo predajní, stánkov a trhu, ktorého súčasťou sú obchody zamerané výlučne alebo najmä na online nakupovanie, zaznamenal ako jediný pokles tržieb (o takmer –5 %), a teda obrat z úvodu roka 2021 sa mu nepodarilo zopakovať.

Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny, pochopiteľne, presmerovali časť našich nákupov do online sveta, čo potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac, a to až 84 %. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti.

Hneď ako prišiel lockdown a ich prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia, tovar doručovali poštou či kuriérom, alebo sa zmenili na výdajné miesta. No nestačilo to. Inak povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.

Potvrdilo sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať,  vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď, a pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ako sa však ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.

E-shopy ako doplnok bežných obchodov

Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu a pestrú škálu služieb či gastroprevádzok. „Nakupovanie cez e-shopy tradičnému retailu významne neuškodilo, pričom pozorujeme návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike máme odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, príde si poň osobne do predajne,“ zhodnotil aktuálnu situáciu v nákupných centrách Jan Kubíček z Asociácie nákupných centier.

E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok. „Po uvoľnení opatrení cítime silný opätovný nárast návštevníkov aj tržieb, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia si viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú,“ dodáva.

Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?

1) Viacúčelovosť – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať aj prácu, relax a socializáciu.

2) Inovácie – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií, napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.

3) Zážitok – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť  konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo s pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.

4) Brand Experience (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnešné nakupovanie už nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online a offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.

5) Nové značky – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.

6) Dôveryhodnosť – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

7) E-commerce a kamenný obchod – v digitálnom svete, vrátane e-commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomov alebo výdajných miest. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
7.12.2022 Andrej Vida

Aj v bytovom dome sa dajú účinne znižovať náklady na spotrebu energií – časť 3

Nárast cien energií a s tým spojené zvyšovanie nákladov na vykurovanie a bežnú prevádzku sú veľkou výzvou pre každého správcu ...

7.12.2022 Martin Jamnický

Gastropodniky a športoviská budú mať tri mesiace 10-percentnú DPH

Niektoré odvetvia cestovného ruchu na Slovensku dostanú finančnú injekciu. Lanovky, vleky, akvaparky, športové zariadenia, stravovacie a ...

7.12.2022 Robert Juriš

Generácia Z hľadá na TikToku finančné poradenstvo. Finfluencerov uprednostňuje pred sprostredkovateľmi

Nie je to tak dávno, čo zľudovelo vyhlásenie, že všetko podstatné sa dá nájsť na webe. V súčasnosti to stále platí, no s jemnou ...

6.12.2022 Redakcia FinReport

Daňový bonus na dieťa sa zvyšuje na 140 eur a mení sa aj výpočet nároku

Poslanci Národnej rady SR dnes rozhodli, že bonus na vyživované dieťa do 18 rokov sa od začiatku nasledujúceho roka zvýši na 140 eur ...

6.12.2022 Robert Juriš

Fintech spoločnosti doplatili na prílišný optimizmus, teraz prepúšťajú tisíce zamestnancov

Fintech spoločnostiam sa stále nedarí tak, ako by si želali. Viaceré z nich plánujú masívne prepúšťať svojich zamestnancov. Niektoré ...

6.12.2022 Redakcia FinReport

Od 1. januára 2023 začne platiť zákon podporujúci rodinné podniky a sociálne podnikanie

Poslanci parlamentu schválili novelu zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch. Jej cieľom je posilniť a podporiť priaznivé ...

6.12.2022 Zuzana Fryč

Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových

Poisťovne neustále hľadajú nových obchodníkov. Svoje siete majú permanentne rozhodené na finančnom trhu, a to bez ohľadu na to, či majú ...

1.12.2022 Magdaléna Švančarková

Faktúry online prišli o údaje svojich používateľov. Tí majú nárok na náhradu škody

Poskytovateľ online faktúr pre zákazníkov, služba Faktúry online, stratila údaje všetkých svojich klientov. Podľa informácií z webovej ...

27.11.2022 Redakcia FinReport

Analýza: Firmy sa v čase ekonomických kríz viac uchyľujú k podvodom

Ochladenie trhu, platobná neschopnosť, vyššia koncentrácia podvodov a zhoršujúca sa kondícia malých podnikov. Toto sú štyri výzvy, ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Finančná správa SR upozorňuje 3-tisíc rodičov na nesprávne uplatnený daňový bonus na dieťa

Viac ako 3-tisíc daňovníkov dostane v nadchádzajúcich dňoch listy, v ktorých ich Finančná správa SR upozorní na nesprávne uplatnený ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

SZRB poskytla podnikateľom antikoronové úvery v objeme 33 miliónov eur

Slovenská záručná a rozvojová banka (SZRB) poskytla v rámci programu „antikorona úverov“ od apríla 2020 do júna 2022 podnikateľom ...

18.11.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Najviac bankrotujú reštaurácie, hotely, ale aj finančné a poisťovacie firmy

Počet novovzniknutých firiem aj tých, ktoré svoju činnosť v treťom štvrťroku tohto roku ukončili bankrotom, v rámci Európskej únie ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Až 45 % firiem na Slovensku hospodári na nule, alebo je v strate

Minulý rok bol z pohľadu výsledku hospodárenia firiem na Slovensku priaznivejší ako rok 2020. Z dostupných daňových priznaní vychádza, že ...

10.11.2022 Redakcia FinReport

Zákon o kompenzácii vysokých cien energií je schválený

Poslanci parlamentu schválili novelu zákona, ktorá umožní štátu kompenzovať firmám zvýšené ceny energií. Za schválenie tohto nástroja ...

26.10.2022 Redakcia FinReport

Takmer 57-tisíc slovenských spoločností vlastnia cudzinci

Počet firiem, ktoré každý rok prejdú z našich do zahraničných rúk, neustále stúpa. Od začiatku tohto roka odpredalo domáce subjekty ...

12.10.2022 Redakcia FinReport

Každý štvrtý podnikateľský subjekt na Slovensku odvádza DPH do štátneho rozpočtu

Na Slovensku podnikaká vo všetkých právnych formách, vrátane spoločností, živnostníkov, rôznych združení, družstiev, organizácií, ...

12.10.2022 Redakcia FinReport

Prieskum EY: Firmy čelia dokonalej ekonomickej a geopolitickej hrozbe

Šéfovia veľkých svetových firiem hľadajú spôsoby, ako čeliť trojnásobnej hrozbe v podobe následkov pandémie COVID-19, zvyšujúcemu sa ...

7.10.2022 Zuzana Fryč

Novela Obchodného zákonníka má ušetriť čas aj náklady pri zakladaní obchodných spoločností

Poslanci Národnej rady SR sa okrem iných zákonov na svojej aktuálnej schôdzi venujú aj návrhu novely Obchodného zákonníka. Cieľom novej ...

Aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Minimálne zdravotné odvody v roku 2023 najviac pocítia tí, ktorí zarábajú najmenej
  2. 2.
    Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových
  3. 3.
    O ďalšie zdražovanie hypotekárnych úverov sa postarali VÚB banka a Prima banka
  4. 4.
    Generácia Z hľadá na TikToku finančné poradenstvo. Finfluencerov uprednostňuje pred sprostredkovateľmi
  5. 5.
    Daňový bonus na dieťa sa zvyšuje na 140 eur a mení sa aj výpočet nároku