Hľadaj

Obchodník vás pri nakupovaní môže „dostať“ aj legálnym spôsobom

Redakcia FinReport Podnikanie Poslať

Občania – spotrebitelia sa počas svojho života stretávajú nielen s korektným prístupom obchodníkov, ale občas aj s nekalými praktikami a postupmi. Na tie myslí zákon, ktorý niektoré z nich vymenúva, k iným poskytuje všeobecné pokyny a všetky zakazuje. Obchodníci však používajú aj také praktiky, ktoré sú lákavé a zároveň úplne v súlade s právnymi predpismi. Aké praktiky to sú a ako zvládnuť ich nápor?

Obchodník ponúka lákavým spôsobom

Foto: Shutterstock

Rozvrhnutie predajne

Prvým „trikom“ je už samotné rozvrhnutie predajne, keď bezprostredne pri vstupe býva často umiestnený výhodný tovar, aby spotrebiteľa „vtiahol“ dovnútra. Následne sú spotrebitelia často „nútení“ prejsť celú predajňu, aby nakúpili veci, ktoré naozaj potrebujú. V zadných priestoroch predajní sa totiž obyčajne nachádzajú najčastejšie nakupované veci, pričom spotrebitelia si tak po ceste chtiac-nechtiac musia prezrieť oveľa viac tovaru, ako by chceli.

Chytrým ťahom je tiež rozmiestnenie drobných sladkostí v priestoroch pokladní. Veľa spotrebiteľov dostane pri čakaní chuť na sladkosť, a ak sú v predajni s deťmi, odolať lákavej ponuke je ešte náročnejšie.

95174

Dôležité je aj rozloženie regálov. Vo výške očí bývajú „známe“ produkty, ktoré sú často drahšie a predajcovia z nich teda majú vyšší zisk. Samozrejmosťou je potom aj presúvanie tovaru s blížiacim sa dátumom spotreby do popredia. „To má zároveň za úlohu zabrániť plytvaniu tovarom, čo je, samozrejme‚ pozitívna praktika,“ vysvetľuje riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Lákavému rozvrhnutiu predajne sa dá však jednoducho ubrániť, a to striktným dodržiavaním nákupného zoznamu,“ radí odborníčka. V prípade potreby si spotrebitelia môžu tiež spočítať cenu plánovaného nákupu a vziať si so sebou primeranú finančnú hotovosť len s drobnou rezervou.

Sugestívne osvetlenie

Ďalším veľmi dôležitým faktorom je osvetlenie predajne. Takmer každý uprednostní rozžiarenú čistú predajňu pred ponurou a zle osvetlenou konkurenciou. Okrem pocitu vyššej čistoty, ktorý môže (ale tiež nemusí) byť oprávnený, vyzerajú lepšie aj samotné produkty. Tu už potom nezáleží na tom, či ide o potraviny, alebo oblečenie. „Správne osvetlená kabínka s oblečením dodá mnohým spotrebiteľom dobrý pocit z nového kusu do šatníka,“ spresňuje E. Hekšová.

89086

Spotrebitelia by teda mali byť rozvážni aj pri samotnom prezeraní si produktov, pretože pri nákupe v predajni nemá spotrebiteľ zákonné právo na odstúpenie do 14 dní. „Veľa predajcov však vrátenie peňazí či výmenu tovaru ponúka aj nad rámec zákona,“ upozorňuje ďalej.

Vzrušujúca reklama

Posledná praktika, ktorá je však už viac regulovaná, je reklama. Pri reklame všeobecne platí, že nesmie byť pornografická – predajcovia sa však často snažia zaujať a zapôsobiť najmä na nižšie pudy svojich zákazníkov.

Tieto reklamy podľa výskumov skutočne môžu upútať pozornosť, no ani to nemusí viesť k zvýšeniu predaja. Ukázalo sa, že bilbord so sporo oblečenou ženou pri ceste mužov zaujal, máloktorý z nich si však vedel vybaviť, akého produktu sa reklama týkala. Navyše ženy polonahé mužské telo vnímajú často skôr negatívne.

„Predajcovia by sa mali snažiť zaujať produktom, nie lacným motívom,“ apeluje E. Hekšová. Na Slovensku sa zaoberá etickou samoreguláciou reklamy Rada pre reklamu. „V prípade, že by spotrebitelia uvideli v reklame nevhodný obsah, o ktorom si myslia, že je v rozpore s Etickým kódexom, môžu sa na ňu obrátiť so sťažnosťou,“ uzatvára odborníčka.

logo
Prečítajte si tiež:
18.7.2025 Tlačová správa

Dovolenka v karavane, s e-bikom či na horách? Základné cestovné poistenie niekedy nestačí.

Letná sezóna je v plnom prúde a s ňou prichádza aj dôležitá otázka - zohľadňuje vaše cestovné poistenie aj špecifické situácie? Či ...

18.7.2025 Roland Régely

Nárok na náhradné vozidlo po nehode: Kedy vám ho preplatí poisťovňa?

Ak havarujete a vaše auto je nepojazdné, okrem opravy riešite aj základnú otázku: Ako sa dostanem do práce, odviezem deti alebo vybavím ...

17.7.2025 Tlačová správa

Pracovať počas PN je u nás pomerne bežné. Treba však poznať hranice.

Zostanú doma, ale neodpočívajú. Čoraz viac zamestnancov na Slovensku si počas choroby berie notebook do postele a minimálne odpovedá na ...

17.7.2025 Redakcia FinReport

R. Kopál o investičných stratégiách a dedičstve kupónovej privatizácie | KAPITÁLOVÝ TRH 2025

Ako ovplyvnila kupónová privatizácia investičné správanie Slovákov? A čo dnes znamená mať funkčnú investičnú stratégiu? V rozhovore z ...

17.7.2025 Tlačová správa

Zlato je uchovávateľom hodnoty. Nie je to len fráza

Nie sú to len bežní investori, ale aj centrálne banky, ktoré do zlata presúvajú čoraz viac svojich rezerv. Svetová rada pre zlato nedávno ...

19.7.2025 Redakcia FinReport

Súťaž - ideálna poisťovňa roka 2025!

Chceli by ste si v roku 2025 oddýchnuť na zaslúženej dovolenke podľa vlastného výberu a ešte k tomu úplne zadarmo? Teraz máte skvelú príležitosť! ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

5.6.2025 Tlačová správa

Jarná ITAPA 2025: Kyberbezpečnosť ako spoločenská aj strategická výzva

Bratislava, 5. jún 2025 – Témy druhého dňa konferencie Jarná ITAPA 2025 potvrdili, že kybernetická bezpečnosť nie je len technická ...

4.6.2025 Tlačová správa

JARNÁ ITAPA 2025: Štáty bez vlastnej AI neobstoja. Potrebujú riešenia aj rýchlejší prístup k európskym peniazom

Technológie, ktoré kedysi potrebovali desaťročia na to, aby sa stali bežnou súčasťou života, dnes prenikajú medzi ľudí v priebehu dní. ...

30.5.2025 Tlačová správa

Jarná ITAPA 2025: Nejde len o digitalizáciu – ide o dominanciu

Bratislava, 27. máj 2025 – Pre konferencie ITAPA bez výnimky platí, že program, hostia, otvorené diskusie a atmosféra sú zdrojom ...

23.5.2025 Tlačová správa

Transakčná daň sa prejavila naplno, vyhnúť sa jej však nie je ľahké

Transakčná daň pred viac ako mesiacom zasiahla firmy a podnikateľov v plnej sile. Mnohí ešte aj dnes zvažujú, ako by sa jej mohli vyhnúť. ...

16.5.2025 Michal Sobek

Poštové poukážky lákajú podnikateľov. Transakčnej dani sa vyhýbajú legálne

Od apríla 2025 platí na Slovensku transakčná daň, ktorá zaťažuje najmä podnikateľov. V snahe minimalizovať s ňou spojené náklady sa ...

11.5.2025 Michal Sobek

Zmeny v Obchodnom registri sa dotknú podnikateľov

Od novembra 2023 môžu notári vykonávať prvozápisy spoločností s ručením obmedzeným (s. r. o.) do Obchodného registra SR. Od januára 2025 ...

4.5.2025 Michal Sobek

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa prinesie zmeny už v roku 2026.

Slovenských spotrebiteľov čakajú od roku 2026 výrazné zmeny. Pripravovaná novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vychádza z ...

29.4.2025 Tlačová správa

Trhy čelia najvyššej volatilite od roku 2020

Finančné trhy čelia značným výkyvom. Index volatility, alebo inak zvaný aj index strachu, dosiahol najvyššie úrovne od covidu. V čase ...

Júl

 
P
U
S
Š
P
S
N
28. týždeň
7.
Pondelok (07.07.2025)
Oliver,
10.
Štvrtok (10.07.2025)
Amália,
11.
Piatok (11.07.2025)
Milota,
12.
Sobota (12.07.2025)
Nina,
30. týždeň
21.
Pondelok (21.07.2025)
Daniel,
22.
Utorok (22.07.2025)
Magdaléna,
23.
Streda (23.07.2025)
Oľga,
24.
Štvrtok (24.07.2025)
Vladimír,
25.
Piatok (25.07.2025)
Jakub, Timur,
27.
Nedeľa (27.07.2025)
Božena,
31. týždeň
28.
Pondelok (28.07.2025)
Krištof,
29.
Utorok (29.07.2025)
Marta,
31.
Štvrtok (31.07.2025)
Ignác,
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay