O úspešnosti firiem rozhoduje ich digitálna kondícia a správna e-commerce stratégia
Pri procese digitalizácie analógových vstupov sa využíva prepis pomocou dvoch číslic: jednotiek a núl. O tom, či budú firmy, ktoré vznikli, či už v analógovom, alebo digitálnom veku, na trhu jednotky, alebo nuly, rozhodne práve ich digitálna kondícia. Rozsah a význam e-commerce sa totiž už nedajú ignorovať. Experti sa zhodujú na tom, že nákup tovaru a služieb cez online priestor čakajú nové výzvy.

Foto: Shutterstock
Digitálni domorodci sú najviditeľnejší
Tím vedcov z MIT Sloan School of Management a University of Surrey a Harvard Business School zistil, že 43 najväčších verejne kótovaných platformových spoločností malo počas 20 rokov takmer dvojnásobný prevádzkový zisk, mieru rastu a trhovú kapitalizáciu v porovnaní so 100 najväčšími firmami v rovnakých odvetviach, ktoré sa e-commerce vyhýbali.
Najviditeľnejší medzi nimi bol Amazon spolu s inými digitálnymi domorodcami, ako sa zvykne hovoriť prvým firmám s digitálnym modelom. Ďalšími sú napríklad Netflix, Google či Uber. Prijatie dobrej digitálnej stratégie však podľa výskumu pomáha k veľkým ziskom aj podnikom, ktoré začínali v analógovom veku.
E-commerce jednoznačnou výhodou
Denník Financial Times v tejto súvislosti pripomína ďalší výskum, ktorý pripravil McKinsey Global Institute. Ten zistil, že spoločnosti s akýmkoľvek druhom digitálnej platformy môžu oveľa ľahšie zvýšiť rast svojho zisku v porovnaní s podnikmi, ktoré ju nemajú.
Správna e-commerce stratégia totiž môže spoločnosti pomôcť preskočiť hranice štátov a otvoriť tak nové trhy, nielen z geografického hľadiska, ale aj naprieč produktovými líniami. V tomto prípade sú kontrola interakcií so zákazníkmi a prehľad o ich údajoch dôležitejšie ako vlastníctvo fyzických aktív a infraštruktúry.
Online interakcia ako nutnosť
Nie každá spoločnosť má možnosť vybudovať si vlastnú digitálnu platformu a vytvoriť komunitu potrebnú na to, aby sa jej darilo. Niektoré odvetvia už totiž majú silné etablované spoločnosti. Napríklad Facebook v oblasti sociálnych médií alebo Amazon v maloobchode. V iných segmentoch zase môže byť trh príliš roztrieštený na to, aby ho mohol zjednotiť jeden subjekt. Napriek tomu by však, podľa expertov, každá spoločnosť mala mať svoju digitálnu stratégiu.
Najviditeľnejšie výsledky sú v maloobchode
Výskumná spoločnosť Insider Intelligence predpokladá, že tržby z elektronického obchodovania sa v priebehu štyroch rokov od roku 2021 celosvetovo zvýšia o 50 %. Tvrdí tiež, že do roku 2025 budú predstavovať 24 % celosvetových maloobchodných tržieb s hodnotou 7,4 bilióna dolárov.
Hoci sa rast počtu online zákazníkov po prudkom náraste počas vrcholu pandémie koronavírusu spomalí, stále sa očakáva, že podiel týchto spotrebiteľov sa zvýši z 32 % v roku 2021 na 34 % do roku 2025. Inými slovami až 2,77 miliardy z 8,2 miliardy obyvateľov sveta bude nakupovať online.
Spojené štáty kontra Čína
USA sú pravdepodobne najvyspelejším trhom elektronického obchodu. V roku 2018 v tejto krajine nakupovalo online 70 % dospelých. Napriek tomu je však pravdepodobné, že obyvatelia Spojených štátov budú aj tento rok patriť medzi 10 krajín s najvyšším rastom maloobchodného online predaja. Očakáva sa tiež, že maloobchodné tržby v Ázii a Tichomorí, ktorým dominuje Čína, budú trikrát vyššie ako v Severnej Amerike.
Cez rámec spotrebiteľského sektora
IbisWorld odhaduje, že po stagnujúcom raste v druhom roku pandémie koronavírusu sa online obchod rozšíri z niečo viac ako jednej štvrtiny všetkých obchodných aktivít v roku 2020 na 28 % v roku 2023.
Vo výskume Socio-Economic Review sa tiež uvádza, že 70 % odvetví služieb v USA, čo predstavuje viac ako 5 miliónov podnikov, bolo potenciálne ovplyvnených jednou alebo viacerými digitálnymi platformami.
Umelá inteligencia ako zásadná premenná
Zrejme najsilnejším fenoménom súčasnosti je umelá inteligencia. Mnohí ľudia síce varujú pred jej masovým využívaním, no pre online nakupovanie predstavuje zásadnú premennú. E-shopom totiž dokáže zefektívniť, zjednodušiť a zlacniť procesy predaja.
Podľa konzultačnej spoločnosti Gartner dosiahne väčšina organizácií, ktoré používajú na svojich e-commerce platformách umelú inteligenciu, do roka zvýšenie spokojnosti zákazníkov aspoň o 25 %. Pre firmy to prinesie aj zvýšenie ziskov a zníženie nákladov. Výskum dodáva, že 30 % firiem plánuje zvýšiť svoje investície do umelej inteligencie.
Portál SystemOnLine si všíma, že umelá inteligencia vzhľadom na strojové učenie dokáže narábať aj s veľkými dátami, nájsť v nich vzorce správania a následne poradiť zákazníkom. Dokáže totiž objaviť nielen trendy, ale rozlíšiť aj najjemnejšie rozdiely v správaní zákazníkov, zlepší tak napríklad odporúčania na kúpu ďalšieho produktu. Web úspech tejto stratégie ilustruje na príklade siete lekární BENU s ročným obratom viac ako 6 miliárd českých korún, ktorá vďaka optimalizácii vyhľadávania zvýšila predaj svojho e-shopu o 9,5 %.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Dôchodcovia dostanú k 13. dôchodku aj 300-eurový príplatok
- 2.Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?
- 3.Čo všetko musíte spĺňať, aby ste mali nárok na získanie hypotekárneho úveru
- 4.Sociálna poisťovňa začne s výplatou 300-eurového príspevku už v piatok 1. decembra 2023
- 5.Aj tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie minuloročné