Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

O úspešnosti firiem rozhoduje ich digitálna kondícia a správna e-commerce stratégia

Ján Sípos Podnikanie Poslať

Pri procese digitalizácie analógových vstupov sa využíva prepis pomocou dvoch číslic: jednotiek a núl. O tom, či budú firmy, ktoré vznikli, či už v analógovom, alebo digitálnom veku, na trhu jednotky, alebo nuly, rozhodne práve ich digitálna kondícia. Rozsah a význam e-commerce sa totiž už nedajú ignorovať. Experti sa zhodujú na tom, že nákup tovaru a služieb cez online priestor čakajú nové výzvy.

e-commerce

Foto: Shutterstock

Digitálni domorodci sú najviditeľnejší

Tím vedcov z MIT Sloan School of Management a University of Surrey a Harvard Business School zistil, že 43 najväčších verejne kótovaných platformových spoločností malo počas 20 rokov takmer dvojnásobný prevádzkový zisk, mieru rastu a trhovú kapitalizáciu v porovnaní so 100 najväčšími firmami v rovnakých odvetviach, ktoré sa e-commerce vyhýbali

Najviditeľnejší medzi nimi bol Amazon spolu s inými digitálnymi domorodcami, ako sa zvykne hovoriť prvým firmám s digitálnym modelom. Ďalšími sú napríklad Netflix, Google či Uber. Prijatie  dobrej digitálnej stratégie však podľa výskumu pomáha k veľkým ziskom aj podnikom, ktoré začínali v analógovom veku.

E-commerce jednoznačnou výhodou  

Denník Financial Times v tejto súvislosti pripomína ďalší výskum, ktorý pripravil McKinsey Global Institute. Ten zistil, že spoločnosti s akýmkoľvek druhom digitálnej platformy môžu oveľa ľahšie zvýšiť rast svojho zisku v porovnaní s podnikmi, ktoré  ju nemajú.  

Správna e-commerce stratégia totiž môže spoločnosti pomôcť preskočiť hranice štátov a otvoriť tak nové trhy, nielen z geografického hľadiska, ale aj naprieč produktovými líniami. V tomto prípade sú kontrola interakcií so zákazníkmi a prehľad o ich údajoch dôležitejšie ako vlastníctvo fyzických aktív a infraštruktúry.

Online interakcia ako nutnosť 

Nie každá spoločnosť má možnosť vybudovať si vlastnú digitálnu platformu a vytvoriť komunitu potrebnú na to, aby sa jej darilo. Niektoré odvetvia už totiž majú silné etablované spoločnosti. Napríklad Facebook v oblasti sociálnych médií alebo Amazon v maloobchode. V iných segmentoch zase môže byť trh príliš roztrieštený na to, aby ho mohol zjednotiť jeden subjekt. Napriek tomu by však, podľa expertov, každá spoločnosť mala mať svoju digitálnu stratégiu.

Najviditeľnejšie výsledky sú v maloobchode

Výskumná spoločnosť Insider Intelligence predpokladá, že tržby z elektronického obchodovania sa v priebehu štyroch rokov od roku 2021 celosvetovo zvýšia o 50 %. Tvrdí tiež, že do roku 2025 budú predstavovať 24 % celosvetových maloobchodných tržieb s hodnotou 7,4 bilióna dolárov.

Hoci sa rast počtu online zákazníkov po prudkom náraste počas vrcholu pandémie koronavírusu  spomalí, stále sa očakáva, že podiel týchto spotrebiteľov sa zvýši z 32 % v roku 2021 na 34 % do roku 2025. Inými slovami až 2,77 miliardy z 8,2 miliardy obyvateľov sveta bude nakupovať online.

Spojené štáty kontra Čína

USA sú pravdepodobne najvyspelejším trhom elektronického obchodu. V roku 2018 v tejto krajine nakupovalo online 70 % dospelých. Napriek tomu je však pravdepodobné, že obyvatelia Spojených štátov budú aj tento rok patriť medzi 10 krajín s najvyšším rastom maloobchodného online predaja. Očakáva sa tiež, že maloobchodné tržby v Ázii a Tichomorí, ktorým dominuje Čína, budú trikrát vyššie ako v Severnej Amerike.

Cez rámec spotrebiteľského sektora

IbisWorld odhaduje, že po stagnujúcom raste v druhom roku pandémie koronavírusu sa online obchod rozšíri z niečo viac ako jednej štvrtiny všetkých obchodných aktivít v roku 2020 na 28 % v roku 2023.

Vo výskume Socio-Economic Review sa tiež uvádza, že 70 % odvetví služieb v USA, čo predstavuje viac ako 5 miliónov podnikov, bolo potenciálne ovplyvnených jednou alebo viacerými digitálnymi platformami.

77354

Umelá inteligencia ako zásadná premenná

Zrejme najsilnejším fenoménom súčasnosti je umelá inteligencia. Mnohí ľudia síce varujú pred jej masovým využívaním, no pre online nakupovanie predstavuje zásadnú premennú. E-shopom totiž dokáže zefektívniť, zjednodušiť a zlacniť procesy predaja.  

Podľa konzultačnej spoločnosti Gartner dosiahne väčšina organizácií, ktoré používajú na svojich e-commerce platformách umelú inteligenciu, do roka zvýšenie spokojnosti zákazníkov aspoň o 25 %.  Pre firmy to prinesie aj zvýšenie ziskov a zníženie nákladov. Výskum dodáva, že 30 % firiem plánuje zvýšiť svoje investície do umelej inteligencie.

Portál SystemOnLine si všíma, že umelá inteligencia vzhľadom na strojové učenie dokáže narábať aj s veľkými dátami, nájsť v nich vzorce správania a následne poradiť zákazníkom. Dokáže totiž objaviť nielen trendy, ale rozlíšiť aj najjemnejšie rozdiely v správaní zákazníkov, zlepší tak napríklad odporúčania na kúpu ďalšieho produktu. Web úspech tejto stratégie ilustruje na príklade siete lekární BENU s ročným obratom viac ako 6 miliárd českých korún, ktorá vďaka optimalizácii vyhľadávania zvýšila predaj svojho e-shopu o 9,5 %.

logo
Prečítajte si tiež:
28.11.2023 Eva Sadovská

Aj tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie minuloročné

Blíži sa december, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac v rámci celého roku. Decembrové tržby obchodníkov ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Chceme riešiť klimatické zmeny, ale len paralelne so sociálnymi a ekonomickými nerovnosťami

Až dve tretiny Slovákov sa domnievajú, že prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo sa môže uskutočniť len vtedy, ak sa budú súčasne ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Dopravné nehody: Rizikové sú najmä pondelky, letné mesiace a sivé vozidlá

Škodovosť vozidiel narastá. V roku 2023 sa podarilo prekonať aj najvyššie čísla spred vypuknutia pandémie koronavírusu. Najnehodovejším ...

28.11.2023 Robert Juriš

Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?

Minimálna hrubá mesačná mzda sa od začiatku nasledujúceho roka zvýši z dnešných 700 na rovných 750 eur. Na sklonku augusta tohto roku sa ...

28.11.2023 Robert Juriš

Neživotné poistenie rýchlo rastie, pomohla mu vysoká inflácia

Životné poistenie po pandémii koronavírusu už druhý rok za sebou rastie. Nárast je síce len mierny, no trend je pozitívny. Vzostup je ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa začne s výplatou 300-eurového príspevku už v piatok 1. decembra 2023

Mimoriadny jednorazový príspevok vo výške 300 eur, ktorý schválili poslanci Národnej rady SR k pôvodnému 13. dôchodku, začne Sociálna ...

21.11.2023 Martin Jamnický

Vláda schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa

Vláda schválila novelu o ochrane spotrebiteľa. Právna úprava zjednocuje doteraz platnú legislatívu, prináša bezpečnejšie online nákupy a ...

18.11.2023 Redakcia FinReport

Tržby v e-commerce klesajú, e-shopy hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady

Obdobie kovidových lockdownov prialo e-shopom. Rast odvetvia e-commerce zbrzdila až vojna na Ukrajine a následná inflácia. Rast cien dnes ...

17.11.2023 Eva Sadovská

Ako sa zmenilo nakupovanie od nežnej revolúcie?

Nežnú revolúciu z roku 1989 si každoročne pripomíname práve v týchto novembrových dňoch. Slovákom priniesla výrazné zmeny v ekonomike ...

14.11.2023 Redakcia FinReport

Návštevnosť ubytovacích zariadení sa približuje k číslam spred vypuknutia pandémie

Počty domácich hostí v hoteloch a penziónoch v septembri 2023 dosiahli úroveň turisticky rekordného roku 2019. Zahraniční návštevníci ...

13.11.2023 Redakcia FinReport

Wellbeing ako podpora prosperity firmy

Wellbeing je staro-nový koncept starostlivosti o zdravie, ktorý sa zameriava na celkovú pohodu a kvalitu života. Zahrňuje fyzické, duševné aj ...

10.11.2023 Redakcia FinReport

Protimonopolný úrad: Obchodné reťazce nemôžu za vysoké ceny potravín

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) zverejnil výsledky niekoľkomesačného prešetrovania potravinárskeho sektora. Zisťoval, či za rastom cien ...

7.11.2023 Redakcia FinReport

Potravinári: Na vyhlásenie o odvodovej úľave je čas už len do 20. novembra 2023

Subjekty, ktoré si uplatňujú odvodovú úľavu pre potravinárov, majú na doručenie vyhlásenia o poskytnutí štátnej pomoci za mesiac ...

6.11.2023 Redakcia FinReport

Štatisti zisťujú dáta, ktorými chcú zlepšiť poľnohospodársku politiku EÚ

Štatistický úrad SR spúšťa prieskum s cieľom získať jedinečné informácie o agrárnom sektore, obrábanej pôde aj o chove hospodárskych ...

3.11.2023 Redakcia FinReport

Vouchery na pomoc s digitalizáciou a inováciami sú k dispozícii do 24. novembra 2023

Už len necelé tri týždne majú firmy na to, aby podali svoje žiadosti o digitálne a inovačné vouchery. Na pomoc pri inováciách a najmä ...

30.10.2023 Martin Jamnický

Potrebujete pomoc a rozhodli ste sa pre kouča? Dajte si pozor na šarlatánov

Rýchlo sa rozvíjajúcou profesiou na Slovensku je aj koučing. Stále jej však chýba zakotvenie v legislatíve. Koučom sa tak nazýva čoraz ...

27.10.2023 Redakcia FinReport

Na odložené daňové priznanie pre SZČO je čas už len do 8. novembra 2023

Živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré si za rok 2022 podali daňové priznanie v predĺženej lehote do 30. júna ...

27.10.2023 Martin Jamnický

Najvyšší súd SR oklieštil kompetencie prokuristov vo firmách

Mnohé firmy na Slovensku riadia okrem konateľov aj prokuristi, ktorí môžu pri prevádzke podniku vykonávať na základe splnomocnenia všetky ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay