Nižšie príjmy a meškajúce platby. Koronakríza negatívne ovplyvnila polovicu firiem
Spoločnosti v Európe, vrátane Slovenska, počas pandémie koronavírusu čelia poklesu podnikateľských príjmov. Kríza však nezasiahla všetky firmy rovnako. Negatívne ovplyvnených bolo 54 % z nich.

Foto: Shutterstock
Pokles príjmov a meškajúce platby
Z prieskumu spoločnosti Euler Hermes vyplýva, že až 20 % respondentov konštatuje, že ich podnikanie vôbec nebolo ovplyvnené a 19 % dokonca dosiahlo nárast predaja. Takéto odpovede boli zaznamenané predovšetkým v škandinávskych krajinách. Celkovo prieskum zahŕňal 14 krajín a viac ako 1 000 respondentov.
Zasiahnuté podnikateľské subjekty ako dôvod svojich problémov, okrem poklesu príjmov, najčastejšie uvádzali oneskorenie platieb od zákazníkov (32 %), prerušenie dodávateľského reťazca (27 %) a 16 % uviedlo, že cíti tlak na likviditu svojho podniku. Výnimkou je Rusko, kde respondenti označili meškajúce platby za najväčšiu výzvu tohto krízového obdobia.
Na Slovensku 57 % spoločností zúčastnených na štúdii uviedlo, že čelilo poklesu dopytu. Rovných 50 % slovenských firiem tiež konštatovalo, že evidovalo meškajúce platby od zákazníkov.
Ako vnímajú krízu rôzne odvetvia
Až 19 % respondentov prieskumu zaznamenalo nárast dopytu, a to hlavne z odvetvia IT/Telekom a odvetvia vybavenia pre domácnosti. Na druhej strane dodávatelia automobilových komponentov, sektory textilu a kovovýroby odpovedali, že dopyt po ich tovaroch klesol najvýraznejšie. Celkovo 54 % respondentov pocítilo pokles objednávok.
Presne 32 % opýtaných eviduje meškajúce úhrady faktúr. Najvýznamnejšie sa to prejavilo v odvetví textilu, medzi dodávateľmi automobilových komponentov a vo farmaceutickom priemysle.
Tretina firiem prijala vládne stimuly
V snahe stlmiť negatívne dôsledky pandémie tretina účastníkov štúdie Euler Hermes uviedla, že prijali určitú formu vládnych stimulov na podporu podnikania počas koronakrízy. Najviac to bolo medzi poľskými a britskými respondentmi (50 %), nasledovali holandskí respondenti (40 %).
Ďalšími nástrojmi na zmiernenie vplyvov krízy boli identifikácia nových trhov, zákazníkov či oblastí podnikania (26 %) a zmenšovanie alebo reštrukturalizácia podnikania (24 %).
Firmy na Slovensku využívali najmä vládne stimuly a opatrenia (40 %), prehodnocovali platobné podmienky pre klientov (33 %), hľadali nové trhy, zákazníkov, oblasti podnikania alebo nové spôsoby poskytovania produktov a služieb (33 %).
Prekvapujúco vysoké percento spoločností neprijalo žiadne výrazné opatrenia na zvládnutie neistoty (24 %). Viac ako 30 % respondentov uviedlo, že musí prehodnocovať platobné podmienky voči svojim dodávateľom či zákazníkom. Platí to predovšetkým pre klientov zo sektorov textilu a strojárstva. Respondenti z farmaceutických a chemických spoločností takéto kroky nepodnikajú.
Slovenskí podnikatelia sú menej optimistickí
Pokiaľ ide o prognózu obratu v roku 2020 v porovnaní s rokom minulým, viac ako 40 % európskych zákazníkov očakáva pokles a 33 % firiem predpokladá rovnaký obrat ako minulý rok. Slovenské spoločnosti sú opatrnejšie, až 50 % z nich ráta s poklesom obratu a ďalších 40 % očakáva, že ich tržby dosiahnu rovnakú úroveň ako predchádzajúci rok.
Najdramatickejší pokles obratu v aktuálnom roku by mali v Európe zaznamenať dodávatelia automobilových komponentov, kovovýroba a textilný priemysel. Najoptimistickejšie sa javia IT/telekom a tiež vybavenie pre domácnosti, kde väčšina zákazníkov deklarovala vyšší obrat alebo aspoň bez poklesu za rok 2020.
Rok 2021 však už väčšina opýtaných spoločností vníma optimistickejšie. Najväčší optimizmus cítiť v Škandinávii, Veľkej Británii a Rusku. Naopak, najnižšie očakávania majú Belgicko a Holandsko.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





- 1.Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
- 2.Obedy zadarmo sú späť, parlament schválil plošnú dotáciu na stravu pre deti v materských a základných školách
- 3.Za rok ubudlo na Slovensku 19 samostatných finančných agentov, aktuálne ich je 416
- 4.Aké sú trendy v životnom poistení pre rok 2023? V ponuke sú nové produkty aj výhodnejšie podmienky pre klientov
- 5.Generácia Z a technologický pokrok menia zaužívané vzorce aj v oblasti finančného sprostredkovania