Hľadaj

Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu pribudnú noví hráči a niektoré známe značky, naopak, odchádzajú. Dôvodom je očakávaný pokles dopytu po nakupovaní v kamenných prevádzkach spôsobený koronakrízou. Vyplynulo to z prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

image

Foto: Adidas

Problémy riešia investíciami do online

Pandémia skomplikovala život podnikateľom a približne 55 percent maloobchodníkov predpokladá, že ich aktivity sa vrátia do normálu až v budúcom roku. „Koronakríza má zásadný vplyv hlavne na nájomcov, ktorí mali problémy už pred jej vypuknutím. Najviac postihnutými segmentmi sú predovšetkým gastronómia, kiná, prevádzky s módou, obuvou a cestovné kancelárie,“ analyzuje riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností CBRE Branislav Golian.

Niektorým nájomcom sa však darilo dokonca lepšie ako v rovnakom období minulého roka. Uvedomili si význam investícií do online nástrojov, do využívania sociálnych médií a potrebu zmien v dodávateľských reťazcoch.

„Na druhej strane na investície do nových pobočiek sa nájomcovia pozerajú opatrnejšie a až 50 percent respondentov uvažuje o redukcii svojej pobočkovej siete,“ upozorňuje na výsledky prieskumu B. Golian.

Predajne Adidas končia na slovenskom trhu

Zo slovenského trhu sa podľa prieskumu CBRE stiahli, respektíve ho plánujú opustiť, niektoré známe značky. Patrí k nim aj športová značka Adidas. Dôvodom bude pravdepodobne väčšia orientácia na online predaj a zmeny v zákazníckom správaní. Už pred dvomi rokmi spoločnosť oznámila, že plánuje zdvojnásobiť online predaj a kamenné predajne bude postupne redukovať.

Spoločnosť Adidas investovala milióny eur do online predajných kanálov. Výsledkom je, že predaj v kamenných predajniach síce klesol, ale zákazníci športové výrobky s tromi rovnobežnými prúžkami nakupujú viac. Adidas zaznamenal aj nový trend. Zákazníci počas koronakrízy pracujú často z domu, venujú sa viac športu, začali behávať a zvýšili záujem o produkty určené na vonkajšie športovanie.

Spoločnosť počas pandémie korony zaviedla aj digitálny showroom, ktorý kombinuje trojrozmerné videozáznamy a rozšírenú realitu. „Využili sme celý náš digitálny ekosystém na to, aby sme v druhom štvrťroku takmer zdvojnásobili predaj elektronického obchodu,“ pre S&P Global Market Intelligence vysvetľuje výkonný riaditeľ Adidas Kasper Rorsted.

Okrem Adidasu o „stiahnutí“ kamenných predajní zo Slovenska uvažujú aj značky módneho priemyslu, ako Camaieu, Forever 21, ale aj značky šperkov a doplnkov, ako Tous, Klenoty Aurum či Freywille.

Niektoré iné značky na našom trhu vidia potenciál

Neistota z budúceho vývoja a zo zmien v zákazníckom správaní nevplývajú na každého rovnako. Niektoré značky, naopak, vnímajú potenciál nášho trhu a mieria na Slovensko. Patria sem gastronomická spoločnosť Paul Bakery, značka pre bytové vybavenie a doplnky Zara Home, ale aj odevné a módne značky, ako Oysho, Springfield, Woman Secret a GAP.

GAP je jedným z najväčších amerických maloobchodných reťazcov s oblečením. Značka vznikla v roku 1969. A v 90. rokoch minulého storočia už budovala rozsiahlu sieť so stovkami predajní. V súčasnosti pôsobí v 40 krajinách sveta. Trhová kapitalizácia GAP predstavuje približne 3,5 miliardy amerických dolárov. Aktuálne sa snaží dostať aj na iné doteraz nevyužívané trhy.

V Česku a na Slovensku už začali fungovať GAP e-shopy. Reťazec však zriaďuje aj kamenné predajne. V Česku by mali otvoriť do konca roka štyri značkové obchody a u nás chcú v hlavnom meste prvú prevádzku spustiť budúci rok.

Novým trendom v maloobchode je phygital

Retailový konzultant Juraj Púchlo poukazuje na to, že pandémia prinesie aj nové koncepty predaja. Kríza núti nákupné centrá meniť mix nájomcov a upravovať svoj biznis model. V budúcnosti z toho môžu najviac vyťažiť menšie koncepty lokálnych centier a retailparky. Tie majú lojálnych zákazníkov a nie sú tak závislé od obsadenosti ako veľké nákupné centrá.

Zákazníci sa však nemusia obávať, že vplyvom pandemických opatrení a zmenou zákazníckeho správania sa všetko nakupovanie prenesie len do online sveta. „Kamenné prevádzky sa určite otvárať budú, zmení sa však ich koncept a ponuka,“ objasňuje J. Púchlo. Príkladom je Walmart, ďalej miniBilla a sieť predajní Žabka, ktorá patrí pod Tesco Stores.

Vývoj obchodu smeruje k trendu „phygital“, teda ku kombinácii fyzického a digitálneho priestoru. „E-commerce u nás stále tvorí len zhruba 8 – 10 % celkových retailových tržieb. Pandémia toto číslo síce posunie smerom nahor v prospech e-shopov, ale zákazníci si budú stále určitý sortiment a služby vyberať vo fyzických obchodoch,“ dopĺňa trendy budúcnosti J. Púchlo.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
24.11.2020 Juraj Recký

Ako vyzerá slovenský trh s kryptomenami? NBS v tom chce mať jasno

Národná banka Slovenska (NBS) nedávno uskutočnila jeden z prvých prieskumov slovenského trhu s kryptomenami. Uskutočnil sa prostredníctvom ...

24.11.2020 Redakcia FinReport

Slováci sú investovaniu otvorení viac ako v minulosti. Zaujímajú sa oň hlavne muži a mladí ľudia

Slováci prichádzajú investovaniu na chuť. Počas ostatných štyroch rokov narástol podiel ľudí, ktorí naň majú pozitívny názor. ...

23.11.2020 Andrea Tittelová

Katherine Longhiová: Trump bol stroj na propagáciu samého seba, od Bidena sa očakáva boj s koronavírusom (VIDEO)

Víťazstvo Joe Bidena v bitke o prezidentské kreslo by pre USA malo priniesť podstatný obrat v domácej aj svetovej politike. O amerických ...

23.11.2020 Redakcia FinReport

Klienti mBank pri platení cez internet už nemusia prácne vyťukávať číslo svojej platobnej karty

Stretáva sa s tým každý, kto za tovar alebo služby platí cez internet. Bez platobnej karty v ruke a prácneho vyťukávania mnohomiestneho ...

23.11.2020 Zuzana Mecková

Začnite sporiť čo najskôr a získajte výhodnejšie podmienky pre svoju budúcu hypotéku

Kritériá na získanie hypotekárneho úveru sa sprísňujú, ale stále je tu príležitosť získať výhodnejšie úverové podmienky. Výška ...

22.11.2020 Redakcia FinReport

Spoločnosť Visa v Európe spúšťa projekt Fintech Partner Connect

Spoločnosť Visa oznámila spustenie novej iniciatívy Visa Fintech Partner Connect. Jej úlohou je poskytnúť finančným inštitúciám a ...

22.11.2020 Redakcia FinReport

Strach z prepúšťania je späť. Tretina pracovníkov sa obáva, že kvôli koronakríze príde o prácu

Koronakríza spôsobila, že v tretine firiem a organizácií na Slovensku sa hovorí o prepúšťaní. Najväčšie obavy majú ľudia s ...

21.11.2020 Redakcia FinReport

Nižšie príjmy a meškajúce platby. Koronakríza negatívne ovplyvnila polovicu firiem

Spoločnosti v Európe, vrátane Slovenska, počas pandémie koronavírusu čelia poklesu podnikateľských príjmov. Kríza však nezasiahla všetky ...

10.11.2020 Marek Mittaš

Gastro prevádzky: Máme pocit, že sa nám vláda smeje do tváre

Proti pandémii koronavírusu bojujú reštrikciami všetky štáty sveta. Jedným z najviac zasiahnutých odvetví je gastro segment, ktorý zo dňa ...

8.11.2020 Redakcia FinReport

Pri práci z domu musia firmy myslieť na zvýšenú ochranu dát

V dôsledku druhej vlny pandémie koronavírusu stále viac firiem opätovne zatvára svoje kancelárie a priestory. Tisícky pracovníkov ...

29.10.2020 Redakcia FinReport

Pesimizmus je na vzostupe aj v realitnom sektore. Budúcnosť kancelárií je neistá

Ešte na začiatku tohto roku realitní experti predpokladali, že sektor komerčných nehnuteľností bude v znamení ďalšieho rastu. Pandémia ...

28.10.2020 Magdaléna Švančarková

Predajne a gastroprevádzky bojujú o prežitie aj za cenu hľadania výnimiek vo výnimkách

Druhá vlna pandémie priniesla nové opatrenia. Podnikatelia však hovoria, že majú chaos v tom, čo sa môže a čo nie. Niektorí zatvorili ...

25.10.2020 Redakcia FinReport

Pod vplyvom koronakrízy až 80 % slovenských firiem investovalo do online marketingu

Koronakríza zásadným spôsobom poznačila ekonomiku štátu, veľké aj malé firmy. Napriek tomu však niektoré spoločnosti aj z tejto ...

23.10.2020 Redakcia FinReport

Počet živnostníkov klesá. Najviac v stavebníctve a finančných službách

Počas prvých siedmich mesiacov tohto roka zrušilo svoje živnostenské podnikanie presne 28 248 Slovákov. Najviac živností ubudlo v sektore ...

22.10.2020 Magdaléna Švančarková

Korona je pre gastrobiznis ako vlna cunami. Od začiatku roka zaniklo takmer tisíc reštaurácií

Kríza drví slovenský gastrobiznis. Podľa informácií poradenskej spoločnosti Bisnode v tomto roku na Slovensku zaniklo už takmer 1 000 ...

4.10.2020 Redakcia FinReport

Ani home office nedokázal nahradiť prácu v kancelárii, trendom je ich mix

Niektoré profesie si vyžadujú fyzickú prítomnosť zamestnancov na pracovisku, iné zase umožňujú pracovníkom vykonávať svoju prácu aj z ...

15.9.2020 Zuzana Mecková

Čo ste o Billovi Gatesovi nevedeli? Netflix o ňom nakrútil seriál priamo z jeho vlastnej hlavy

Netflix nedávno predstavil jeden z ďalších zaujímavých dokumentárnych filmov. Zameral sa na priblíženie života a myslenia druhého ...

13.9.2020 Redakcia FinReport

Maloobchod a reštaurácie po prvýkrát tento rok v pluse, hotelom sa stále nedarí

Konečne dobrá správa. Maloobchod a reštaurácie dosiahli po prvýkrát od vypuknutia pandémie medziročný rast tržieb. Na plusové čísla si ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Katherine Longhiová: Trump bol stroj na propagáciu samého seba, od Bidena sa očakáva boj s koronavírusom (VIDEO)
  2. 2.
    Ako vyzerá slovenský trh s kryptomenami? NBS v tom chce mať jasno
  3. 3.
    Ministerstvo hospodárstva chce pomôcť začínajúcim podnikateľom, musia však spĺňať niekoľko podmienok
  4. 4.
    Slováci sú investovaniu otvorení viac ako v minulosti. Zaujímajú sa oň hlavne muži a mladí ľudia
  5. 5.
    Najväčší výrobca gumených rukavíc na svete pre koronavírus zastavil výrobu v Malajzii