Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú
Na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu pribudnú noví hráči a niektoré známe značky, naopak, odchádzajú. Dôvodom je očakávaný pokles dopytu po nakupovaní v kamenných prevádzkach spôsobený koronakrízou. Vyplynulo to z prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.
Foto: Adidas
Problémy riešia investíciami do online
Pandémia skomplikovala život podnikateľom a približne 55 percent maloobchodníkov predpokladá, že ich aktivity sa vrátia do normálu až v budúcom roku. „Koronakríza má zásadný vplyv hlavne na nájomcov, ktorí mali problémy už pred jej vypuknutím. Najviac postihnutými segmentmi sú predovšetkým gastronómia, kiná, prevádzky s módou, obuvou a cestovné kancelárie,“ analyzuje riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností CBRE Branislav Golian.
Niektorým nájomcom sa však darilo dokonca lepšie ako v rovnakom období minulého roka. Uvedomili si význam investícií do online nástrojov, do využívania sociálnych médií a potrebu zmien v dodávateľských reťazcoch.
„Na druhej strane na investície do nových pobočiek sa nájomcovia pozerajú opatrnejšie a až 50 percent respondentov uvažuje o redukcii svojej pobočkovej siete,“ upozorňuje na výsledky prieskumu B. Golian.
Predajne Adidas končia na slovenskom trhu
Zo slovenského trhu sa podľa prieskumu CBRE stiahli, respektíve ho plánujú opustiť, niektoré známe značky. Patrí k nim aj športová značka Adidas. Dôvodom bude pravdepodobne väčšia orientácia na online predaj a zmeny v zákazníckom správaní. Už pred dvomi rokmi spoločnosť oznámila, že plánuje zdvojnásobiť online predaj a kamenné predajne bude postupne redukovať.
Spoločnosť Adidas investovala milióny eur do online predajných kanálov. Výsledkom je, že predaj v kamenných predajniach síce klesol, ale zákazníci športové výrobky s tromi rovnobežnými prúžkami nakupujú viac. Adidas zaznamenal aj nový trend. Zákazníci počas koronakrízy pracujú často z domu, venujú sa viac športu, začali behávať a zvýšili záujem o produkty určené na vonkajšie športovanie.
Spoločnosť počas pandémie korony zaviedla aj digitálny showroom, ktorý kombinuje trojrozmerné videozáznamy a rozšírenú realitu. „Využili sme celý náš digitálny ekosystém na to, aby sme v druhom štvrťroku takmer zdvojnásobili predaj elektronického obchodu,“ pre S&P Global Market Intelligence vysvetľuje výkonný riaditeľ Adidas Kasper Rorsted.
Okrem Adidasu o „stiahnutí“ kamenných predajní zo Slovenska uvažujú aj značky módneho priemyslu, ako Camaieu, Forever 21, ale aj značky šperkov a doplnkov, ako Tous, Klenoty Aurum či Freywille.
Niektoré iné značky na našom trhu vidia potenciál
Neistota z budúceho vývoja a zo zmien v zákazníckom správaní nevplývajú na každého rovnako. Niektoré značky, naopak, vnímajú potenciál nášho trhu a mieria na Slovensko. Patria sem gastronomická spoločnosť Paul Bakery, značka pre bytové vybavenie a doplnky Zara Home, ale aj odevné a módne značky, ako Oysho, Springfield, Woman Secret a GAP.
GAP je jedným z najväčších amerických maloobchodných reťazcov s oblečením. Značka vznikla v roku 1969. A v 90. rokoch minulého storočia už budovala rozsiahlu sieť so stovkami predajní. V súčasnosti pôsobí v 40 krajinách sveta. Trhová kapitalizácia GAP predstavuje približne 3,5 miliardy amerických dolárov. Aktuálne sa snaží dostať aj na iné doteraz nevyužívané trhy.
V Česku a na Slovensku už začali fungovať GAP e-shopy. Reťazec však zriaďuje aj kamenné predajne. V Česku by mali otvoriť do konca roka štyri značkové obchody a u nás chcú v hlavnom meste prvú prevádzku spustiť budúci rok.
Novým trendom v maloobchode je phygital
Retailový konzultant Juraj Púchlo poukazuje na to, že pandémia prinesie aj nové koncepty predaja. Kríza núti nákupné centrá meniť mix nájomcov a upravovať svoj biznis model. V budúcnosti z toho môžu najviac vyťažiť menšie koncepty lokálnych centier a retailparky. Tie majú lojálnych zákazníkov a nie sú tak závislé od obsadenosti ako veľké nákupné centrá.
Zákazníci sa však nemusia obávať, že vplyvom pandemických opatrení a zmenou zákazníckeho správania sa všetko nakupovanie prenesie len do online sveta. „Kamenné prevádzky sa určite otvárať budú, zmení sa však ich koncept a ponuka,“ objasňuje J. Púchlo. Príkladom je Walmart, ďalej miniBilla a sieť predajní Žabka, ktorá patrí pod Tesco Stores.
Vývoj obchodu smeruje k trendu „phygital“, teda ku kombinácii fyzického a digitálneho priestoru. „E-commerce u nás stále tvorí len zhruba 8 – 10 % celkových retailových tržieb. Pandémia toto číslo síce posunie smerom nahor v prospech e-shopov, ale zákazníci si budú stále určitý sortiment a služby vyberať vo fyzických obchodoch,“ dopĺňa trendy budúcnosti J. Púchlo.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Manželia, partneri či single: Kto má šancu získať hypotéku s lepšími podmienkami?
- 2.Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky
- 3.Nemecká ekonomika predbehla japonskú a je tretia najsilnejšia na svete
- 4.Nové letecké spojenia, ktoré v tomto roku potešia slovenských cestovateľov
- 5.Poisťovňa Partners za dva roky získala 13-tisíc klientov