Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu pribudnú noví hráči a niektoré známe značky, naopak, odchádzajú. Dôvodom je očakávaný pokles dopytu po nakupovaní v kamenných prevádzkach spôsobený koronakrízou. Vyplynulo to z prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

Adidas

Foto: Adidas

Problémy riešia investíciami do online

Pandémia skomplikovala život podnikateľom a približne 55 percent maloobchodníkov predpokladá, že ich aktivity sa vrátia do normálu až v budúcom roku. „Koronakríza má zásadný vplyv hlavne na nájomcov, ktorí mali problémy už pred jej vypuknutím. Najviac postihnutými segmentmi sú predovšetkým gastronómia, kiná, prevádzky s módou, obuvou a cestovné kancelárie,“ analyzuje riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností CBRE Branislav Golian.

Niektorým nájomcom sa však darilo dokonca lepšie ako v rovnakom období minulého roka. Uvedomili si význam investícií do online nástrojov, do využívania sociálnych médií a potrebu zmien v dodávateľských reťazcoch.

„Na druhej strane na investície do nových pobočiek sa nájomcovia pozerajú opatrnejšie a až 50 percent respondentov uvažuje o redukcii svojej pobočkovej siete,“ upozorňuje na výsledky prieskumu B. Golian.

Predajne Adidas končia na slovenskom trhu

Zo slovenského trhu sa podľa prieskumu CBRE stiahli, respektíve ho plánujú opustiť, niektoré známe značky. Patrí k nim aj športová značka Adidas. Dôvodom bude pravdepodobne väčšia orientácia na online predaj a zmeny v zákazníckom správaní. Už pred dvomi rokmi spoločnosť oznámila, že plánuje zdvojnásobiť online predaj a kamenné predajne bude postupne redukovať.

Spoločnosť Adidas investovala milióny eur do online predajných kanálov. Výsledkom je, že predaj v kamenných predajniach síce klesol, ale zákazníci športové výrobky s tromi rovnobežnými prúžkami nakupujú viac. Adidas zaznamenal aj nový trend. Zákazníci počas koronakrízy pracujú často z domu, venujú sa viac športu, začali behávať a zvýšili záujem o produkty určené na vonkajšie športovanie.

Spoločnosť počas pandémie korony zaviedla aj digitálny showroom, ktorý kombinuje trojrozmerné videozáznamy a rozšírenú realitu. „Využili sme celý náš digitálny ekosystém na to, aby sme v druhom štvrťroku takmer zdvojnásobili predaj elektronického obchodu,“ pre S&P Global Market Intelligence vysvetľuje výkonný riaditeľ Adidas Kasper Rorsted.

Okrem Adidasu o „stiahnutí“ kamenných predajní zo Slovenska uvažujú aj značky módneho priemyslu, ako Camaieu, Forever 21, ale aj značky šperkov a doplnkov, ako Tous, Klenoty Aurum či Freywille.

Niektoré iné značky na našom trhu vidia potenciál

Neistota z budúceho vývoja a zo zmien v zákazníckom správaní nevplývajú na každého rovnako. Niektoré značky, naopak, vnímajú potenciál nášho trhu a mieria na Slovensko. Patria sem gastronomická spoločnosť Paul Bakery, značka pre bytové vybavenie a doplnky Zara Home, ale aj odevné a módne značky, ako Oysho, Springfield, Woman Secret a GAP.

GAP je jedným z najväčších amerických maloobchodných reťazcov s oblečením. Značka vznikla v roku 1969. A v 90. rokoch minulého storočia už budovala rozsiahlu sieť so stovkami predajní. V súčasnosti pôsobí v 40 krajinách sveta. Trhová kapitalizácia GAP predstavuje približne 3,5 miliardy amerických dolárov. Aktuálne sa snaží dostať aj na iné doteraz nevyužívané trhy.

V Česku a na Slovensku už začali fungovať GAP e-shopy. Reťazec však zriaďuje aj kamenné predajne. V Česku by mali otvoriť do konca roka štyri značkové obchody a u nás chcú v hlavnom meste prvú prevádzku spustiť budúci rok.

Novým trendom v maloobchode je phygital

Retailový konzultant Juraj Púchlo poukazuje na to, že pandémia prinesie aj nové koncepty predaja. Kríza núti nákupné centrá meniť mix nájomcov a upravovať svoj biznis model. V budúcnosti z toho môžu najviac vyťažiť menšie koncepty lokálnych centier a retailparky. Tie majú lojálnych zákazníkov a nie sú tak závislé od obsadenosti ako veľké nákupné centrá.

Zákazníci sa však nemusia obávať, že vplyvom pandemických opatrení a zmenou zákazníckeho správania sa všetko nakupovanie prenesie len do online sveta. „Kamenné prevádzky sa určite otvárať budú, zmení sa však ich koncept a ponuka,“ objasňuje J. Púchlo. Príkladom je Walmart, ďalej miniBilla a sieť predajní Žabka, ktorá patrí pod Tesco Stores.

Vývoj obchodu smeruje k trendu „phygital“, teda ku kombinácii fyzického a digitálneho priestoru. „E-commerce u nás stále tvorí len zhruba 8 – 10 % celkových retailových tržieb. Pandémia toto číslo síce posunie smerom nahor v prospech e-shopov, ale zákazníci si budú stále určitý sortiment a služby vyberať vo fyzických obchodoch,“ dopĺňa trendy budúcnosti J. Púchlo.

logo
Prečítajte si tiež:
19.3.2024 Roland Régely

Manželia, partneri či single: Kto má šancu získať hypotéku s lepšími podmienkami?

Ľudí, ktorí si vedia zabezpečiť bývanie bez nutnosti financovania úverom, je u nás málo. Väčšina Slovákov si na byt či dom musí ...

19.3.2024 Martin Jamnický

Na podanie daňového priznania zostáva už iba 15 dní, no dosiaľ tak urobila len tretina daňovníkov

Daňové priznanie k dani z príjmu za rok 2023 zatiaľ podalo viac ako 385-tisíc daňovníkov. V porovnaní s minulým rokom je to o 17 % viac. ...

19.3.2024 Redakcia FinReport

Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky

Snaha o finančné podvody napríklad prostredníctvom falošných e-mailov je súčasťou našich životov už niekoľko rokov. A hoci sa s nimi ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Bitcoin ukázal svoju pravú tvár, jeho hodnota klesla o 9-tisíc dolárov

Najsilnejšia kryptomena na trhu – bitcoin opäť ukázala svoju pravú tvár. Po niekoľkonásobnom prekonaní rekordnej hodnoty za jeden token ...

18.3.2024 Robert Juriš

ECB zrejme v lete zníži svoje úrokové sadzby, no hypotéky zlacnieť nemusia

Nehnuteľnosti na bývanie sa počas uplynulých dvoch rokov poznačených zásadným nárastom úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v priemere ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Poplatky za služby katastra nehnuteľností budú od 1. apríla drahšie

Štátny rozpočet potrebuje finančnú injekciu, a preto sa zdvíhajú poplatky za prakticky všetky služby štátu. Výnimkou nie sú ani služby ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani poskytla Slovensku 293 miliónov eur

Skupina Európskej investičnej banky (skupina EIB) podporila v roku 2023 hospodárstvo Slovenska sumou 293 miliónov eur v nových pôžičkách a ...

16.3.2024 Redakcia FinReport

Trh s hračkami sa prepadol, no Lego dokázalo zvýšiť svoje tržby

Farebné do seba zapadajúce dieliky stavebnice s názvom Lego sú stále populárne. A to aj v časoch, keď sa ľudia, respektíve deti, hrajú ...

14.3.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o inšpekcii práce sa zameria aj na znižovanie počtu nútených živností

Rezort práce pracuje na príprave novely zákona o inšpekcii práce. Jeho súčasťou by okrem iného malo byť aj intenzívnejšie monitorovanie a ...

10.3.2024 Redakcia FinReport

Deloitte: Firmy sa obávajú vplyvu generatívnej umelej inteligencie na ich biznis

Tri štvrtiny firiem očakávajú, že generatívna umelá inteligencia ich do troch rokov zmení. Viac než polovica firiem sa obáva, že jej ...

2.3.2024 Redakcia FinReport

Slovensko zaostáva aj v automatizácii účtovníctva. Riešením je jeho digitalizácia

Stratené bločky, byrokracia pri nástupe nového kolegu či strata času každomesačným vystavovaním faktúr. To sú tradičné výzvy ...

29.2.2024 Ivana Forraiová

Ako správne postupovať pri reklamácii tovaru? Každý spotrebiteľ by mal poznať svoje práva

Black Friday, Cyber Week, nákupy vianočných darčekov a koncoročné či novoročné výpredaje. V tomto období nás lákajú akciové ceny a ...

25.2.2024 Redakcia FinReport

Vlani na Slovensku zbankrotovalo najviac firiem za posledných 10 rokov

Minulý rok priniesol rekordný počet bankrotov firiem. Konkurzné súdy vlani vyhlásili konkurz na majetok 331 právnických osôb. Je to ...

21.2.2024 Martin Jamnický

Zodpovedné spoločnosti rastú rýchlejšie, no v krízových časoch strácajú dych

Ekologicky a spoločensky zodpovedné firmy, ktoré dominujú globálnym rebríčkom ESG, rástli za posledné tri roky rýchlejšie ako bežné ...

16.2.2024 Redakcia FinReport

O zriadenie e-shopu sa čoraz intenzívnejšie zaujímajú aj kamenné predajne

Segment e-commerce má za sebou relatívne úspešný rok. Trom zo štyroch e-obchodov v Česku a na Slovensku sa na sklonku minulého roku podarilo ...

16.2.2024 Redakcia FinReport

Portál mal zneužiť dominantné postavenie na trhu, musel zmeniť svoju obchodnú politiku

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky rozbehol voči spoločnosti Slevomat.cz, ktorá na Slovensku podniká prostredníctvom portálu ...

15.2.2024 Redakcia FinReport

Najväčší záujem na slovenskom trhu je o remeselníkov z oblasti stavebníctva

Dobrá správa pre remeselníkov. Na začiatku tohto roku stúpol záujem o ich služby medziročne o 6,5 %. Najväčší nárast zaznamenala oblasť ...

6.2.2024 Redakcia FinReport

Najprv konzultácie, neskôr 50-miliónová grantová výzva k digitálnej transformácii Slovenska

Konzultácia pre širokú verejnosť k pripravovanej dopytovej výzve na podporu výskumu a vývoja v oblasti digitálnej transformácie Slovenska ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay