Hľadaj

Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu pribudnú noví hráči a niektoré známe značky, naopak, odchádzajú. Dôvodom je očakávaný pokles dopytu po nakupovaní v kamenných prevádzkach spôsobený koronakrízou. Vyplynulo to z prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

Adidas

Foto: Adidas

Problémy riešia investíciami do online

Pandémia skomplikovala život podnikateľom a približne 55 percent maloobchodníkov predpokladá, že ich aktivity sa vrátia do normálu až v budúcom roku. „Koronakríza má zásadný vplyv hlavne na nájomcov, ktorí mali problémy už pred jej vypuknutím. Najviac postihnutými segmentmi sú predovšetkým gastronómia, kiná, prevádzky s módou, obuvou a cestovné kancelárie,“ analyzuje riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností CBRE Branislav Golian.

Niektorým nájomcom sa však darilo dokonca lepšie ako v rovnakom období minulého roka. Uvedomili si význam investícií do online nástrojov, do využívania sociálnych médií a potrebu zmien v dodávateľských reťazcoch.

„Na druhej strane na investície do nových pobočiek sa nájomcovia pozerajú opatrnejšie a až 50 percent respondentov uvažuje o redukcii svojej pobočkovej siete,“ upozorňuje na výsledky prieskumu B. Golian.

Predajne Adidas končia na slovenskom trhu

Zo slovenského trhu sa podľa prieskumu CBRE stiahli, respektíve ho plánujú opustiť, niektoré známe značky. Patrí k nim aj športová značka Adidas. Dôvodom bude pravdepodobne väčšia orientácia na online predaj a zmeny v zákazníckom správaní. Už pred dvomi rokmi spoločnosť oznámila, že plánuje zdvojnásobiť online predaj a kamenné predajne bude postupne redukovať.

Spoločnosť Adidas investovala milióny eur do online predajných kanálov. Výsledkom je, že predaj v kamenných predajniach síce klesol, ale zákazníci športové výrobky s tromi rovnobežnými prúžkami nakupujú viac. Adidas zaznamenal aj nový trend. Zákazníci počas koronakrízy pracujú často z domu, venujú sa viac športu, začali behávať a zvýšili záujem o produkty určené na vonkajšie športovanie.

Spoločnosť počas pandémie korony zaviedla aj digitálny showroom, ktorý kombinuje trojrozmerné videozáznamy a rozšírenú realitu. „Využili sme celý náš digitálny ekosystém na to, aby sme v druhom štvrťroku takmer zdvojnásobili predaj elektronického obchodu,“ pre S&P Global Market Intelligence vysvetľuje výkonný riaditeľ Adidas Kasper Rorsted.

Okrem Adidasu o „stiahnutí“ kamenných predajní zo Slovenska uvažujú aj značky módneho priemyslu, ako Camaieu, Forever 21, ale aj značky šperkov a doplnkov, ako Tous, Klenoty Aurum či Freywille.

Niektoré iné značky na našom trhu vidia potenciál

Neistota z budúceho vývoja a zo zmien v zákazníckom správaní nevplývajú na každého rovnako. Niektoré značky, naopak, vnímajú potenciál nášho trhu a mieria na Slovensko. Patria sem gastronomická spoločnosť Paul Bakery, značka pre bytové vybavenie a doplnky Zara Home, ale aj odevné a módne značky, ako Oysho, Springfield, Woman Secret a GAP.

GAP je jedným z najväčších amerických maloobchodných reťazcov s oblečením. Značka vznikla v roku 1969. A v 90. rokoch minulého storočia už budovala rozsiahlu sieť so stovkami predajní. V súčasnosti pôsobí v 40 krajinách sveta. Trhová kapitalizácia GAP predstavuje približne 3,5 miliardy amerických dolárov. Aktuálne sa snaží dostať aj na iné doteraz nevyužívané trhy.

V Česku a na Slovensku už začali fungovať GAP e-shopy. Reťazec však zriaďuje aj kamenné predajne. V Česku by mali otvoriť do konca roka štyri značkové obchody a u nás chcú v hlavnom meste prvú prevádzku spustiť budúci rok.

Novým trendom v maloobchode je phygital

Retailový konzultant Juraj Púchlo poukazuje na to, že pandémia prinesie aj nové koncepty predaja. Kríza núti nákupné centrá meniť mix nájomcov a upravovať svoj biznis model. V budúcnosti z toho môžu najviac vyťažiť menšie koncepty lokálnych centier a retailparky. Tie majú lojálnych zákazníkov a nie sú tak závislé od obsadenosti ako veľké nákupné centrá.

Zákazníci sa však nemusia obávať, že vplyvom pandemických opatrení a zmenou zákazníckeho správania sa všetko nakupovanie prenesie len do online sveta. „Kamenné prevádzky sa určite otvárať budú, zmení sa však ich koncept a ponuka,“ objasňuje J. Púchlo. Príkladom je Walmart, ďalej miniBilla a sieť predajní Žabka, ktorá patrí pod Tesco Stores.

Vývoj obchodu smeruje k trendu „phygital“, teda ku kombinácii fyzického a digitálneho priestoru. „E-commerce u nás stále tvorí len zhruba 8 – 10 % celkových retailových tržieb. Pandémia toto číslo síce posunie smerom nahor v prospech e-shopov, ale zákazníci si budú stále určitý sortiment a služby vyberať vo fyzických obchodoch,“ dopĺňa trendy budúcnosti J. Púchlo.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
13.11.2025 Redakcia FinReport

Digitrans: Efektívna cesta k digitalizácii pre MSP

Projekt Digitrans, podporovaný Svetovou bankou a Európskou komisiou, prináša malým a stredným podnikom na Slovensku finančnú podporu a ...

13.11.2025 Tlačová správa

Národná fintech stratégia: Historicky prvá verejná diskusia sa uskutočnila na Finweek Bratislava 2025 a prináša prvé kroky k budovaniu jednotného regulačného rámca

Bratislava 13. november 2025 – Finweek Bratislava 2025 sa niesol v duchu hlavnej myšlienky: Fintech prinesie úspech Európe v digitálnom veku a ...

13.11.2025 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zvyšuje úrazové dávky o 4,1%

Sociálna poisťovňa od 1. januára 2026 zvýši o 4,1 % viaceré úrazové dávky. Poberatelia dávok nemusia o nič žiadať, poisťovňa im sumy ...

12.11.2025 Redakcia FinReport

Spravodlivejší dôchodok: Zmeny v poistení od 2026

Od 1. januára 2026 čaká poistencov štátu, ktorí si privyrábali a platili dôchodkové poistné, pozitívna zmena. Novela zákona o sociálnom ...

12.11.2025 Roland Régely

Transakčná daň pre živnostníkov sa ruší. Čo bude ďalej s ich podnikateľskými účtami?

Od 1. januára 2026 sa živnostníkom na Slovensku ruší transakčná daň. Rozhodnutie vlády, prichádza necelý rok po tom, ako daň vôbec ...

11.11.2025 Tlačová správa

Ceny na čerpačkách končia s prudkým rastom

Ceny pohonných hmôt na Slovensku v 44. týždni (27.10. - 3.11.2025) rástli. Na cenách benzínu sme zaznamenali cenový nárast o 2,6%, teda o ...

11.11.2025 Roland Régely

Nové pravidlá pre SZČO: Sociálne odvody pre všetkých, prázdniny len pre nováčikov

Od začiatku budúceho roka sa výrazne menia pravidlá platenia sociálnych odvodov pre samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO). Zmena zákona ...

30.10.2025 Redakcia FinReport

Positive dnes oslavuje 20 rokov. Kde sa začal príbeh Positive?

Moja mama mi hovorila: „veď ty sa zamestnáš a uvidíš...“. Ja som si vtedy povedal, že sa nikdy nezamestnám a zatiaľ som to dodržal ...

27.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Matejom Suchom o psychológii zákazníka

Ako rozmýšľa zákazník a prečo sa často nespráva tak, ako by sme čakali? V tomto podcaste sa s Matejom Suchom, zakladateľom a CEO ...

20.10.2025 Redakcia FinReport

Služby Packety využívame na Slovensku už 10. rok

Značka Packeta bola založená v roku 2010 v Českej republike, kde bolo otvorené aj prvé výdajné miesto. O 3 roky neskôr mala už 100 ...

28.8.2025 Redakcia FinReport

Najväčšia reforma slovenského školstva za 20 rokov: povinná škôlka pre deti od 3 rokov a maturita z matematiky

Slovenské školstvo čaká rozsiahla reforma. Siedem nových zákonov zmení vzdelávací systém od materských škôl až po univerzity, s cieľom ...

24.8.2025 Redakcia FinReport

Projekt Ľudia a hrady: Práca pre znevýhodnených a oživenie pamiatok

Národný projekt Ľudia a hrady nielen obnovuje slovenské hrady a zámky, ale zároveň vytvára stovky pracovných miest pre znevýhodnených ...

1.8.2025 Tlačová správa

Zdravotná poisťovňa Dôvera a Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach sa dohodli na novej zmluve

Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach a zdravotná poisťovňa Dôvera sa dohodli na pokračovaní spolupráce tak, že ...

31.7.2025 Redakcia FinReport

Slovensko otvára diskusiu o zákone o umelej inteligencii

Ministerstvo investícií reaguje na európsky AI Akt a technologický vývoj otvorením verejnej diskusie o návrhu zákona o umelej inteligencii. ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay