Hľadaj

Niektoré známe značky likvidujú svoje predajne na Slovensku, iné k nám zase prichádzajú

Magdaléna Švančarková Podnikanie Poslať

Na slovenskom trhu v oblasti maloobchodu pribudnú noví hráči a niektoré známe značky, naopak, odchádzajú. Dôvodom je očakávaný pokles dopytu po nakupovaní v kamenných prevádzkach spôsobený koronakrízou. Vyplynulo to z prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

image

Foto: Adidas

Problémy riešia investíciami do online

Pandémia skomplikovala život podnikateľom a približne 55 percent maloobchodníkov predpokladá, že ich aktivity sa vrátia do normálu až v budúcom roku. „Koronakríza má zásadný vplyv hlavne na nájomcov, ktorí mali problémy už pred jej vypuknutím. Najviac postihnutými segmentmi sú predovšetkým gastronómia, kiná, prevádzky s módou, obuvou a cestovné kancelárie,“ analyzuje riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností CBRE Branislav Golian.

Niektorým nájomcom sa však darilo dokonca lepšie ako v rovnakom období minulého roka. Uvedomili si význam investícií do online nástrojov, do využívania sociálnych médií a potrebu zmien v dodávateľských reťazcoch.

„Na druhej strane na investície do nových pobočiek sa nájomcovia pozerajú opatrnejšie a až 50 percent respondentov uvažuje o redukcii svojej pobočkovej siete,“ upozorňuje na výsledky prieskumu B. Golian.

Predajne Adidas končia na slovenskom trhu

Zo slovenského trhu sa podľa prieskumu CBRE stiahli, respektíve ho plánujú opustiť, niektoré známe značky. Patrí k nim aj športová značka Adidas. Dôvodom bude pravdepodobne väčšia orientácia na online predaj a zmeny v zákazníckom správaní. Už pred dvomi rokmi spoločnosť oznámila, že plánuje zdvojnásobiť online predaj a kamenné predajne bude postupne redukovať.

Spoločnosť Adidas investovala milióny eur do online predajných kanálov. Výsledkom je, že predaj v kamenných predajniach síce klesol, ale zákazníci športové výrobky s tromi rovnobežnými prúžkami nakupujú viac. Adidas zaznamenal aj nový trend. Zákazníci počas koronakrízy pracujú často z domu, venujú sa viac športu, začali behávať a zvýšili záujem o produkty určené na vonkajšie športovanie.

Spoločnosť počas pandémie korony zaviedla aj digitálny showroom, ktorý kombinuje trojrozmerné videozáznamy a rozšírenú realitu. „Využili sme celý náš digitálny ekosystém na to, aby sme v druhom štvrťroku takmer zdvojnásobili predaj elektronického obchodu,“ pre S&P Global Market Intelligence vysvetľuje výkonný riaditeľ Adidas Kasper Rorsted.

Okrem Adidasu o „stiahnutí“ kamenných predajní zo Slovenska uvažujú aj značky módneho priemyslu, ako Camaieu, Forever 21, ale aj značky šperkov a doplnkov, ako Tous, Klenoty Aurum či Freywille.

Niektoré iné značky na našom trhu vidia potenciál

Neistota z budúceho vývoja a zo zmien v zákazníckom správaní nevplývajú na každého rovnako. Niektoré značky, naopak, vnímajú potenciál nášho trhu a mieria na Slovensko. Patria sem gastronomická spoločnosť Paul Bakery, značka pre bytové vybavenie a doplnky Zara Home, ale aj odevné a módne značky, ako Oysho, Springfield, Woman Secret a GAP.

GAP je jedným z najväčších amerických maloobchodných reťazcov s oblečením. Značka vznikla v roku 1969. A v 90. rokoch minulého storočia už budovala rozsiahlu sieť so stovkami predajní. V súčasnosti pôsobí v 40 krajinách sveta. Trhová kapitalizácia GAP predstavuje približne 3,5 miliardy amerických dolárov. Aktuálne sa snaží dostať aj na iné doteraz nevyužívané trhy.

V Česku a na Slovensku už začali fungovať GAP e-shopy. Reťazec však zriaďuje aj kamenné predajne. V Česku by mali otvoriť do konca roka štyri značkové obchody a u nás chcú v hlavnom meste prvú prevádzku spustiť budúci rok.

Novým trendom v maloobchode je phygital

Retailový konzultant Juraj Púchlo poukazuje na to, že pandémia prinesie aj nové koncepty predaja. Kríza núti nákupné centrá meniť mix nájomcov a upravovať svoj biznis model. V budúcnosti z toho môžu najviac vyťažiť menšie koncepty lokálnych centier a retailparky. Tie majú lojálnych zákazníkov a nie sú tak závislé od obsadenosti ako veľké nákupné centrá.

Zákazníci sa však nemusia obávať, že vplyvom pandemických opatrení a zmenou zákazníckeho správania sa všetko nakupovanie prenesie len do online sveta. „Kamenné prevádzky sa určite otvárať budú, zmení sa však ich koncept a ponuka,“ objasňuje J. Púchlo. Príkladom je Walmart, ďalej miniBilla a sieť predajní Žabka, ktorá patrí pod Tesco Stores.

Vývoj obchodu smeruje k trendu „phygital“, teda ku kombinácii fyzického a digitálneho priestoru. „E-commerce u nás stále tvorí len zhruba 8 – 10 % celkových retailových tržieb. Pandémia toto číslo síce posunie smerom nahor v prospech e-shopov, ale zákazníci si budú stále určitý sortiment a služby vyberať vo fyzických obchodoch,“ dopĺňa trendy budúcnosti J. Púchlo.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
6.5.2021 Redakcia FinReport

Tri novinky na trhu s bitcoinom – kryptošpecialisti majú o čom diskutovať

Tri správy rozvírili hladinu na trhu s virtuálnymi menami a všetky tri sa týkajú najrozšírenejšej, najobchodovanejšej a najdrahšej ...

5.5.2021 Roland Régely

Počet nových havarijných poistiek mierne klesol. Odborníci upozorňujú na potrebu poistenia aj pri zníženej mobilite

Pandémia koronavírusu v Európe výrazne znížila mobilitu ľudí. Predáva sa menej nových áut, menej jazdíme a do istej miery to ovplyvňuje ...

5.5.2021 Redakcia FinReport

Slováci v Česku vlastnia rovnaký počet firiem ako Česi na Slovensku

Podnikatelia z Českej republiky sú stále najčastejšími zahraničnými majiteľmi slovenských firiem. Vlastnia u nás dovedna 14 740 podnikov, ...

4.5.2021 Redakcia FinReport

Agata Aniela Przygoda a Juraj Dlhopolček sa stali novými členmi predstavenstva Allianz SDSS

Novými členmi predstavenstva v Allianz – Slovenskej dôchodkovej správcovskej spoločnosti (ASDSS) sa stali Agata Aniela Przygoda a Juraj ...

4.5.2021 Redakcia FinReport

Americká vláda pôjde po digitálnych gigantoch. Akcionári veľkých technologických spoločností budú sklamaní

V USA sa chystajú na pritvrdenie protimonopolnej agendy. Nová šéfka americkej obdoby protimonopolného úradu avizuje návrat ku koreňom, teda k ...

4.5.2021 Magdaléna Švančarková

Prima banka prekvapila na trhu s hypotékami. Dosiahla najvyšší nárast podielu na trhu

Tri štvrtiny slovenského trhu s hypotekárnymi úvermi ovládajú štyri najväčšie banky – Slovenská sporiteľňa, VÚB banka, Tatra banka a ...

3.5.2021 Roland Régely

Štát napokon nebude kontrolovať zostatky na účtoch bankových klientov. Nový register bude meškať tri roky

Slovensko sa v boji proti praniu špinavých peňazí pripojí k spoločnej platforme Európskej únie s výrazným omeškaním. Rezort vnútra ...

25.4.2021 Redakcia FinReport

Najviac našich firiem vlani nakúpili českí podnikatelia, ale najväčší podiel na majetku spoločností získali Cyperčania

Firmy s najväčším objemom základného imania v minulom roku na Slovensku nadobudli Cyperčania, Česi a Íri. A to i napriek tomu, že Cyprus ...

19.4.2021 Redakcia FinReport

Zelené podnikanie a obehová ekonomika prinesú menej odpadu a lepšie využívanie zdrojov

Silnou témou dneška, ktorá rezonuje aj vďaka Plánu obnovy a odolnosti, je prechod firiem na zelené podnikanie. Cieľom je, aby tvorili menej ...

18.4.2021 Magdaléna Švančarková

Podnikatelia žiadajú plán pre znovuotváranie gastra. Až štyri z piatich prevádzok na pomoc stále len čakajú

Gastro zažilo mimoriadne náročný rok. Najprv zatváranie, potom otváranie prevádzok a terás, no a napokon úplný lockdown. Gastro podniky ...

12.4.2021 Redakcia FinReport

Paradox: V koronakríze sužovanom gastro sektore vlani vzniklo viac ako 700 nových reštaurácií

Jedným z najviac postihnutých odvetví aktuálnou koronakrízou je gastro sektor. Už viac ako rok znášajú majitelia reštaurácií, bistier a ...

11.4.2021 Redakcia FinReport

Očakávalo sa, že koronakríza si vyžiada viac bankrotov. Ich čas však ešte len príde, sú „odložené“

Ekonomickí analytici predpokladali, že v roku 2020 stúpne počet bankrotov firiem, ktoré nezvládnu ničivý nápor koronakrízy. Opak sa však ...

4.4.2021 Redakcia FinReport

Iba štvrtina podnikateľov na Slovensku platí štátu daň z pridanej hodnoty

Len každý štvrtý podnikateľ na Slovensku prispieva do štátneho rozpočtu prostredníctvom platenia dane z pridanej hodnoty (DPH). Z celkového ...

28.3.2021 Redakcia FinReport

Fúzie a akvizície sa na Slovensku spomalili, ale v tomto roku sa očakáva ich oživenie

Koronakríza v roku 2020 spomalila aj proces fúzií a akvizícií. V uplynulom roku sa na Slovensku podarilo zrealizovať len 12 kontraktov, ...

17.3.2021 Redakcia FinReport

Koniec daňového raja – Európska únia chce vedieť, kto je skutočným vlastníkom firiem zaregistrovaných na Cypre

Ostrov Cyprus dlhé roky patril ku krajinám označovaným za daňové raje. V blízkej budúcnosti sa však toto jeho označenie zmení. Cyprus ...

9.3.2021 Redakcia FinReport

Paradox koronakrízy: V minulom roku na Slovensku zaniklo najmenej firiem za posledných desať rokov

Napriek neustálej hrozbe koronavírusu, ktorá so sebou prináša zatvorené prevádzky a len veľmi obmedzené možnosti rozvoja podnikania, firmy ...

5.3.2021 Robert Juriš

Krutá rana pre slovenský maloobchod. Pokles je výraznejší ako počas najtvrdšieho minuloročného lockdownu

Maloobchodné tržby v januári 2021 medziročne klesli o 16,8 %. Je to výrazne viac, než sa očakávalo, a zároveň výraznejšie, než sme ...

4.3.2021 Roland Régely

Gastrolístky alebo peniaze? Zamestnanci si môžu vybrať a firmy im do konca roka musia umožniť zmenu

Zamestnanci si na Slovensku po novom môžu vybrať, akou formou im firma prispeje na stravovanie. Od marca tohto roku vstúpila do platnosti novela ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Tri novinky na trhu s bitcoinom – kryptošpecialisti majú o čom diskutovať
  2. 2.
    Slováci v Česku vlastnia rovnaký počet firiem ako Česi na Slovensku
  3. 3.
    Anketa: Poisťovne smerujú k poskytovaniu komplexných riešení za asistencie najmodernejších technológií
  4. 4.
    COVID automat od pondelka opäť prefarbí Slovensko, väčšina okresov bude mať ružovú farbu
  5. 5.
    Agata Aniela Przygoda a Juraj Dlhopolček sa stali novými členmi predstavenstva Allianz SDSS