Nahrávanie hovorov? Výslovný súhlas je potrebný vždy
Uskutočňovanie hlasových záznamov z telefonických rozhovorov je v súčasnosti oveľa jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Nahrávanie je jednoduché a rýchle, no to nič nemení na tom, že zákon neumožňuje nahrávanie za každých okolností. Vytváranie záznamu má občianskoprávnu a aj trestnoprávnu rovinu. Do hry navyše vstupuje aj ochrana osobných údajov.

Foto: Shutterstock
Vždy potrebný súhlas
Nahrávanie telefonátov môže byť užitočné pre lepšie poskytovanie služieb klientov, no aj ten najlepší úmysel je v tomto prípade málo. Pokiaľ vyhotovujete záznamy telefonických hovorov s vašimi klientmi, obchodnými partnermi či akýmikoľvek inými subjektmi, je potrebné vopred získať súhlas s ich nahrávaním. V opačnom prípade dochádza k porušovaniu práva na ochranu osobnosti.
Podľa Občianskeho zákonníka sa totiž zvukové záznamy týkajúce fyzickej osoby smú vyhotovovať výlučne s jej súhlasom. Porušenie práv v tomto prípade môže viesť až k tomu, že nahrávaná osoba bude mať nárok na náhradu nemajetkovej ujmy. Tá vzniká narušením jej dôstojnosti alebo vážnosti v spoločnosti.
Zvukový záznam ako dôkaz
Mnohé záznamy telefonických hovorov v súčasnosti vznikajú so zámerom použiť ich neskôr ako dôkaz. Aj v tomto prípade však môže vznikať problém. Pokiaľ si totiž od osoby, s ktorou telefonát uskutočňujete, nevyžiadate jej súhlas, takýto dôkaz nemusí byť v prípadnom trestnoprávnom konaní alebo v civilnom procese použiteľný.
V takomto prípade totiž proti sebe stoja dve rôzne práva. Jedným z nich je záujem o preukázanie svojich nárokov prostredníctvom záznamu telefonátu ako dôkazu. Na druhej strane však je právo na ochranu osobnosti.
Použitie takto získaného dôkazu je teda možné len v prípade, že záujem na použití dôkazu pre preukázanie práv jedného subjektu prevýši nad právom na ochranu osobnosti. To v prípadnom súdnom konaní preukazuje takzvaný test proporcionality.

Zvukový záznam a GDPR
V praxi sú telefonické hovory často využívané pre uzatvorenie objednávky. Hovory sa teda nahrávajú pre preukázanie vzniku zmluvného vzťahu. Nepostačuje len poskytnutie informácie, že hovor je monitorovaný. GDPR aj v takomto prípade požaduje poskytnutie informácií o spracúvaní osobných údajov.
V prípade, ak by aj zmluvný vzťah už existoval, neznamená to, že monitorovanie hovoru je možné automaticky, aj bez súhlasu. V takomto prípade totiž nie je vopred zrejmé, či monitorovanie hovoru je nevyhnutné na účely plnenia zmluvy. Aj v tomto prípade sa teda vyžaduje súhlas s monitorovaním hovoru.
Pri monitorovaní hovorov sa nedá použiť ani takzvaný oprávnený záujem prevádzkovateľa, ktorý by umožnil nahrávanie aj bez súhlasu. Oprávnený záujem totiž neprevyšuje nad ochranou práv monitorovaného subjektu. Nemôžeme zabudnúť ani na skutočnosť, že záznam telefonátu môže obsahovať osobné údaje nad nevyhnutný rámec, prípadne môžu byť v rámci hovoru spomenuté aj osobné údaje tretích subjektov. To môže spôsobiť ďalšie ťažkosti so spracúvaním zvukového záznamu.
Udelenie súhlasu s monitorovaním hovoru sa nedá odvodiť len z toho, že monitorovaný subjekt neukončí telefonát po zaznení notifikácie. Nie je možné predpokladať udelenie súhlasu len preto, že nahrávaná osoba neprejavila nesúhlas so spracúvaním osobných údajov.
Kľúčové slová
Do čoho investovať

TOP 10

Inšpiratívne filmy

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Rodinný dom v Dubnici nad Váhom zachvátil požiar, hasičom komplikovalo prácu počasie
- 2.Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká
- 3.Anketa: Ako sa masívny nástup digitalizácie premietol do konania lídrov a riadenia finančných spoločností
- 4.Trištvrte roka trvalo americkému Kongresu vyrokovanie a schválenie balíka pomoci za takmer bilión dolárov
- 5.Zahraničné e-shopy zatiaľ vedú nad slovenskými, ale rozdiely v tržbách sa pomaly zmenšujú